• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kakino Yoshinori  垣野 義典

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KAKINO Yoshinori  垣野 義典

垣野 義典  カキノ ヨシノリ

Less
Researcher Number 60385523
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京理科大学, 創域理工学部建築学科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 東京理科大学, 創域理工学部建築学科, 教授
2021 – 2022: 東京理科大学, 理工学部建築学科, 教授
2018 – 2021: 東京理科大学, 理工学部建築学科, 准教授
2017: 東京理科大学, 理工学部, 助教
2016: 東京理科大学, 理工学部建築学科, 准教授 … More
2012 – 2015: 豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授
2011 – 2012: 豊橋技術科学大学, 大学院・工学研究科, 准教授
2008: 理科大, 理工学部, 助教
2007: Tokyo University of Science, 理工学部建築学科, 助教
2006: 東京理科大学, 理工学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Town planning/Architectural planning / Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Except Principal Investigator
Town planning/Architectural planning / Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Keywords
Principal Investigator
学校建築 / 学習空間 / オランダ / フィンランド / フィンランド / 小学校 / 主体的対話的で深い学び / アクティブラーニング / 主体的対話的学び / 学習空間モデル … More / ウィーン / ICT / 主体的・対話的学習 / 建築的装置 / 個別教育 / ヘルマン・ヘルツベルハー / 個別学習モデル / 教師のコントロール / 個別学習 / 計画手法 / 建築装置 / ヘルツベルハー / アクテビティ / 児童 / 空間的装置 / 空間装置 / 柱 / ユニット / 空間要素 / 個人学習 / 構成形式 / 生徒 / 教師 / 学習環境 … More
Except Principal Investigator
探索歩行 / 自由歩行 / 空間戦略 / 公共施設 / 公共性 / 運営と空間 / 計画プロセス / アイマークレコーダー / 閲覧空間 / 注視行動 / 空間認知 / 図書館 / 公共施設評価 / 遠隔地 / 地域社会 / 極小規模校 / 学習空間 / 施設計画 / 過疎地 / 授業形態 / 学校運営 / 離島留学 / 余裕教室 / 複式学級 / 学校連携 / 統廃合 / 小規模校 / Support for housing renovation / Apartment housings / Self-renovation / Renovation of apartment housing / 住宅地計画 / 市街地 / 地域福祉 / 都市居住 / 住戸改修支援 / 集合住宅 / 自主改修 / 団地再生 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  An international comparison study on modern library planning from the view point of spatial implementation strategies

    • Principal Investigator
      Yasuaki Onoda
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  A study on planning of learning spaces including ICT devicesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kakino Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  School planning methods for providing small and distributed learning environments in a shrinking society

    • Principal Investigator
      Itoh Shunsuke
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Town planning/Architectural planning
    • Research Institution
      Tokyo Denki University
  •  A study on learning spaces from the view point of individual learning -A case study on advanced type of school buildings in Netherlands-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KAKINO YOSHINORI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Town planning/Architectural planning
    • Research Institution
      Toyohashi University of Technology
  •  A study on the spacial characteristics of elements composing spaces on school buildingsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAKINO Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2011 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Town planning/Architectural planning
    • Research Institution
      Toyohashi University of Technology
  •  フィンランドの学校における生徒主体の授業形態と学習空間の関係Principal Investigator

    • Principal Investigator
      垣野 義典
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Town planning/Architectural planning
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  Formulation of network which supports regeneration of apartment housings in cooperation with local community welfare in metropolitan ring

    • Principal Investigator
      HATSUMI Manabu
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Town planning/Architectural planning
    • Research Institution
      Tokyo University of Science

All 2024 2022 2021 2020 2019 2017 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 世界の学校こんな感じ!2024

    • Author(s)
      垣野義典
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      特定非営利活動法人 子どもと生活文化協会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Book] 学校とパンデミック-教育の場からオンラインと実空間を再考する2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      日本建築学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Book] 建築の境界-建築・教育の制度境界におかれる子どもの居場所2011

    • Author(s)
      垣野義典
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      建築雑誌
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23860026
  • [Book] 地域が支える学校、地域を支える学校北欧スウェーデン・フィンランドの自立した人材を育てる教育環境2011

    • Author(s)
      垣野義典
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      近代建築社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23860026
  • [Journal Article] COVID-19 が日本の学校建築に与えた影響と   今後の学校空 間の展開2021

    • Author(s)
      関口就・徳永理佳・垣野義典・阪本海人
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演発表論文

      Volume: E! Pages: 485-486

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Journal Article] 住まいに組み込まれる学習環境 -学校と住宅との表裏一体関係-2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Journal Title

      すまいろん

      Volume: 109 Pages: 7-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Journal Article] フィンランドの小学校におけるICTを用いた学習環境2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Journal Title

      スクールアメニティ

      Volume: 1 Pages: 25-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Journal Article] ICT を活用した学習空間の計画に関する研究 東京都内の先進事例を対象とし   て2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演発表論文

      Volume: E1 Pages: 487-488

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Journal Article] A Study on Relationship Between Learning Spaces and Activities of Jena Plan Education in The Netherlands2020

    • Author(s)
      Kakino Yoshinori、van Dam Sien
    • Journal Title

      International Journal of Architecture, Arts and Applications

      Volume: 6 Issue: 3 Pages: 56-56

    • DOI

      10.11648/j.ijaaa.20200603.14

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Journal Article] Study on the characteristics of work‐unit type in spaces for individual learning of pupils and students: A case study on the work‐unit type school buildings in Sweden2020

    • Author(s)
      Kakino Yoshinori
    • Journal Title

      JAPAN ARCHITECTURAL REVIEW

      Volume: 3 Issue: 4 Pages: 529-541

    • DOI

      10.1002/2475-8876.12150

    • NAID

      210000167297

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Journal Article] 児童の活動様態からみた小規模学校における学習空間の特性 - フィンランドと日本の事例を対象として-2019

    • Author(s)
      垣野義典, 丹治遥香
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 357-358

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Journal Article] ICT を活用した小学校における学習空間の計画‐フィンランドの先進事例を対象として2017

    • Author(s)
      髙橋傑、垣野義典、塚田由佳里
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1分冊 Pages: 315-316

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K06662
  • [Journal Article] ヘルマン・ヘルツベルハーの学校建築における計画手法に関する研究 : オランダの学校建築に関する研究 その22015

    • Author(s)
      多田和弥 , 垣野義典
    • Journal Title

      日本建築学会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 339-340

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25820294
  • [Journal Article] ヘルマン・ヘルツベルハーの学校建築における計画手法に関する研究 : オランダの学校建築に関する研究 その12015

    • Author(s)
      垣野義典 , 多田和弥
    • Journal Title

      日本建築学会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 337-338

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25820294
  • [Journal Article] 子どものために開くときに開き、分けたいときにわけられる学校空間の計画を-日本、北欧、オランダの学校を比較して-2013

    • Author(s)
      垣野義典
    • Journal Title

      こども環境学研究

      Volume: 9 Pages: 96-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25820294
  • [Journal Article] 学校建築における空間的装置としての柱に関する一考察2011

    • Author(s)
      垣野義典・佐藤将之
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 477-478

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23860026
  • [Presentation] 未来の学校建築のつくりかた2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      東京建築士会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] 北欧、オランダにおける5つの学校モデルを横断してみる学習空間2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      文部科学省
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] 新しい時代の創造的な学習空間づくり-海外と日本の事例から-2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      国立教育政策研究所
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] COVID-19 を契機とした建築種別にみる建築計画論の変容2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] 未来の学校建築のつくりかた- オランダ、スウェーデン、フィンランドを横断して2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      東洋大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] Design ideas for learning space- Case study of advanced schools in Japan -2021

    • Author(s)
      Yoshinori Kakino
    • Organizer
      AIA New York
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] ICT を活用した学習空間の計画に関する研究 東京都内の先進事例を対象とし   て2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] これからの学校建築のつくりかた2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      近畿大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] 学校空間をCOVID-19の視点から問い直す2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] これからの学校建築を考える2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      JIA神奈川
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] 児童の活動様態からみた小規模学校における学習空間の特性 - フィンランドと日本の事例を対象として-2019

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K04777
  • [Presentation] 児童の活動様態からみた小規模学校における学習空間の特性 - フィンラント_と日本の事例を対象として2019

    • Author(s)
      垣野義典・丹治遙香
    • Organizer
      日本建築学会2019年大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K06662
  • [Presentation] ヘルマン・ヘルツベルハーの学校建築における計画手法に関する研究 オランダの学校建築に関する研究 その12015

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会2015年度大会学術講演会
    • Place of Presentation
      東海大学
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25820294
  • [Presentation] ヘルマン・ヘルツベルハーの学校建築における計画手法に関する研究 : オランダの学校建築に関する研究 その12015

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Place of Presentation
      東海大学
    • Year and Date
      2015-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25820294
  • [Presentation] スウェーデン、フィンランド、オランダの事例2014

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Place of Presentation
      日本建築学会建築会館
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25820294
  • [Presentation] 巨大地震のBefore-After~その日に備えたイメージトレーニング~2012

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      一般社団法人日本建築学会住まい・まちづくり支援建築会議
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23860026
  • [Presentation] 学校建築における空間的装置としての柱に関する一考察2011

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23860026
  • [Presentation] 巨大地震のBefore-After~その日に備えたイメージトレーニング~

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23860026
  • 1.  HATSUMI Manabu (40107537)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  OTSUKI Toshio (80282953)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MANO Yosuke (70329134)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  YASUTAKE Atsuko (60366432)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  FUJIOKA Yasuhiro (80322098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  ARIZUKA Reiko (30112973)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  Itoh Shunsuke (50339082)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  倉斗 綾子 (80381458)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  Yasuaki Onoda (00185654)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  松田 雄二 (70516210)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  佃 悠 (90636002)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi