• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MOROKAMI Shigemitsu  諸上 茂光

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60422200
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 法政大学, 社会学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 法政大学, 社会学部, 教授
2012 – 2020: 法政大学, 社会学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Commerce / Basic Section 80020:Tourism studies-related / Basic Section 07090:Commerce-related
Except Principal Investigator
Commerce
Keywords
Principal Investigator
文脈効果 / 口コミ / 投稿動機 / 文脈 / 数理モデル / ソーシャルネット / 評価モデル / 観光価値 / コンテクスト / 客体 … More / 主体 / トポス性 / SNS / 評価 / 期待 / SNS / 期待の形成 / 他者の消費経験 / 原因帰属 / 自己奉仕バイアス / 行動変容促進 / 賞賛獲得欲求 / インスタ映え / 妬み / 羨望 / 賞賛 / 自己 / 国際比較 / 閲覧者の心理 / インスタ映え投稿 / 計算論的検討 / 購買後満足 / 閲覧者の心理評価 / 返信 / 共感性 / 閲覧者の心理効果 / e口コミ / 購買後対応 / 購買検討者の心理過程 / 誠実さ / 責任判断バイアス / 返信内容 / 第三者 / 口コミ動機 / 購買意思決定 / 企業対応 / 悪い口コミ / 他の選択肢 / 意思決定過程 / 記憶・想起 / 体験 / 感情 / 社会的共有 / 口コミ行動 / 再購買意図 / 背景要因 / フレーミング効果 / 文脈情報 / ブランド / 情報探索 / 消費者行動 / 視線データ / 意思決定 / 文脈依存 / 情報表現 / 意思決定モデル … More
Except Principal Investigator
広告効果 / 知覚リスク / 消費者行動 / 社会的リスク / 心理的リスク Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (42 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  Modelling Tourist's Value Evaluation in the Social Network EraPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      諸上 茂光
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 80020:Tourism studies-related
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Computational Analysis of How Others' Consumption Experiences on SNS Influence Purchase Expectations and EvaluationsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Morokami Shigemitsu
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 07090:Commerce-related
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Computational Approach on Elucidating How Online Customer Service Affect To Purchasing ContextPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Morokami Shigemitsu
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Hosei University
  •  The influence of advertising expression of OTC drugs on decision making process through perceptual risk

    • Principal Investigator
      KITAURA Koji
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Neuroscientific Model of Alternatives Influence in Consumer Decision Making ProcessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MOROKAMI Shigemitsu
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Mathmatical Model of Framing Effect using Selective Desensitization TheoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MOROKAMI Shigemitsu
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Hosei University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 地域デザイン学会叢書10『地域デザイン研究のイノベーション戦略 -フィードバック装置としての多様なメソドロジーの開発-』(原田保,西田小百合編著)第3章2023

    • Author(s)
      諸上茂光 , 木暮美菜
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K11636
  • [Journal Article] インスタ映え投稿に対する羨望と妬みが購買意思決定に与える影響2022

    • Author(s)
      木暮美菜 , 諸上茂光
    • Journal Title

      日本経営システム学会誌

      Volume: 39-2 Pages: 63-69

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Journal Article] SNS におけるインスタ映え消費の共有動機の解明2021

    • Author(s)
      木暮美菜 , 諸上茂光
    • Journal Title

      日本経営システム学会誌

      Volume: 38 Pages: 55-64

    • NAID

      40022751860

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Journal Article] コンテクストによるゾーンの可変的定義モデル2021

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Journal Title

      地域デザイン学会誌

      Volume: 18 Pages: 169-186

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Journal Article] 口コミが行動変容促進型商品の評価に与える影響ー自己の行動変容への類推に着目してー2021

    • Author(s)
      木暮美菜 , 諸上茂光
    • Journal Title

      マーケティングレビュー

      Volume: 2 Pages: 22-29

    • NAID

      130007992197

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Journal Article] 悪い口コミに対する企業の返信が他の購買検討者に与える 心理的影響の検証2020

    • Author(s)
      木暮美菜 諸上茂光
    • Journal Title

      日本経営システム学会誌

      Volume: 37 Pages: 15-22

    • NAID

      40022325812

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Journal Article] 地域ブランディングにおけるコンテクスト構造のモデル化2020

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Journal Title

      地域デザイン学会誌

      Volume: 15 Pages: 39-57

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Journal Article] 情動の社会的共有動機に着目した悪い口コミへの適切な返信内容の検討2019

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Journal Title

      日本経営システム学会誌

      Volume: 36(2) Pages: 127-136

    • NAID

      40022075432

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Journal Article] Analyzing the effectiveness of suppliers’ empathetic responses for negative comments on viral websites2019

    • Author(s)
      KOGURE Mina、MOROKAMI Shigemitsu
    • Journal Title

      International Journal of Japan Association for Management Systems

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 7-12

    • DOI

      10.14790/ijams.11.7

    • NAID

      130007778202

    • ISSN
      1884-2089, 2188-2460
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Journal Article] ソーシャルネット時代における期待更新モデルの検討 -期待を更新しうる情報のエントロピーに着目して-2018

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Journal Title

      日本マーケティング学会 ワーキングペーパー

      Volume: Vol.4 No.19

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] 地域価値を向上させる三層の関係編集ネットワーク2024

    • Author(s)
      諸上茂光, 木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会第6回地域デザイン研究推進フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K11636
  • [Presentation] 試合の勝敗に着目した スポーツの現地観戦を促す広告メッセージの検討2023

    • Author(s)
      室井慎太郎, 諸上茂光, 木暮美菜
    • Organizer
      第71回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] 地域のためのトポスとゾーン -概念と関係性の再考-2023

    • Author(s)
      諸上茂光, 木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会 第6回ZTCAデザインモデル研究フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K11636
  • [Presentation] 地域空間の象徴性の生起-トポスが生まれるとき-2023

    • Author(s)
      木暮美菜, 諸上茂光
    • Organizer
      地域デザイン学会第5回ZTCAデザインモデル研究フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K11636
  • [Presentation] CSV活動への消費者の協力を促すメッセージの検討2023

    • Author(s)
      魵澤史, 諸上茂光, 木暮美菜
    • Organizer
      第71回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] インスタ映え写真の投稿動機の国際比較 ~日本とタイの消費者調査より~2023

    • Author(s)
      諸上茂光 , 木暮美菜
    • Organizer
      国際ビジネス研究学会 第 30 回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] 客体のコンテクストに着目した地域マーケティング2023

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会 第1回地域マーケティングフォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] ZTCAモデルにおけるトポスのコンテクスト的理解2022

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会 関東東海地域部会第20回研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] 地域空間の選択的認識が浮かび上がらせるトポスの意義2022

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会 第3回ZTCAデザインモデル研究フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] ソーシャルメディアによる期待の形成と満足の関係2022

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      第69回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] 地域デザインにおけるゾーンの可変的定義の提案2021

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会第10回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] 努力が影響する製品に対する 口コミ閲覧者の製品評価 -ダイエット器具とダイエットサプリの口コミを比較して-2021

    • Author(s)
      木暮美菜, 諸上茂光
    • Organizer
      第67回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] ダイエット口コミが閲覧者評価に与える影響2020

    • Author(s)
      木暮美菜 諸上茂光
    • Organizer
      IDRユーザフォーラム2020 スタートアップセッション
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] 悪い口コミと企業の返信が消費者に与える心理的影響の分析2020

    • Author(s)
      木暮美菜 諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会 経営モデル研究部会 2020年度第1回研究部会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] オンラインフィットネスにおけるダンササイズのコンテクスト効果2020

    • Author(s)
      木暮美菜 泉重樹 諸上茂光
    • Organizer
      第65回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01971
  • [Presentation] ソーシャルネット時代における事前期待更新モデルの検討 ― 期待を形成する情報のエントロピーに着目して―2019

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      第63回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] 「インスタ映え」する消費及び投稿を好む消費者の動機の解明2019

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会第62回全国研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] ソーシャルネット時代における事前期待更新モデルの検討 ― 期待を形成する情報のエントロピーに着目して―2019

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      マーケティングカンファレンス2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] Effective replies to negative online comments considering customers' motivations - Comparison between Japanese and Thai-2019

    • Author(s)
      Mina Kogure, Shigemitsu Morokami
    • Organizer
      18TH INTERNATIONAL CONGRESS MARKETING TRENDS
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] 地域ブランド価値評価モデルの実証的研究2019

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会第8回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] 地域ブランディングにおけるコンテクストの構造と役割について2018

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会第7回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] 悪い口コミに対する企業の返信が他の購買検討者に与える心理的影響の検討2018

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会第60回全国研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] 悪い口コミに対する返信の共感性がサービスの満足度評価に与える影響分析2017

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04010
  • [Presentation] 悪い口コミを行う消費者の動機に注目した適切な返信の共感性について2016

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      第57回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Place of Presentation
      札幌大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780244
  • [Presentation] 消費者が症状別に知覚するリスクの特性に対応したOTC医薬品広告の考察2015

    • Author(s)
      穂坂洋美,諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場(福岡県,北九州市)
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13051
  • [Presentation] 聴取者の自伝的記憶と心理的視点に着目した効果的なラジオ広告表現の検討2015

    • Author(s)
      林千愛 諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会第55回全国研究発表大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場(福岡県 北九州市)
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780244
  • [Presentation] バナー広告の動きがWebサイトの閲読者に与える心理的影響2014

    • Author(s)
      荻谷光晴, 諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会第53回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知工業大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780244
  • [Presentation] 地域ブランド表示が商品および広告の評価に与える影響について ―商品特徴と地域理解度の観点から―2014

    • Author(s)
      井坂歩未, 諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会第53回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知工業大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780244
  • [Presentation] 対属性仮説に基づく賃貸物件の評価推定モデル2014

    • Author(s)
      伊藤博康, 諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会第53回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知工業大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780244
  • [Presentation] PBの積極展開が消費者にもたらす心理的影響の検証2014

    • Author(s)
      渡部友里, 諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会第53回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知工業大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780244
  • [Presentation] Relationship between the Context of a Purchase and the Consumer’s Information-Seeking Behavior based on Computational Neuroscience2013

    • Author(s)
      Shigemitsu Morokami
    • Organizer
      Second Annual International Conference on Consumer Research and Marketing
    • Place of Presentation
      Mahidol University, Thai
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730367
  • [Presentation] Influence of Purchase Context on Consumer Information-Seeking Behaviors and Product Evaluation: A Comparison of Investigations Through Eye-tracking Data and Evaluation Questionnaires

    • Author(s)
      S. Morokami, & H. Uno
    • Organizer
      14th International Marketing Trends Conference
    • Place of Presentation
      ESCP Paris (Pari, France)
    • Year and Date
      2015-01-23 – 2015-01-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730367
  • 1.  KITAURA Koji (90565300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  水島 宏明 (10633589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  宇野 斉 (70262491)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  荻谷 光晴 (00509086)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  東海 詩帆 (20736459)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  木暮 美菜 (80981828)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi