• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kawakita Makiko  川北 眞紀子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KAWAKITA Makiko  川北 眞紀子

Less
Researcher Number 60440806
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 南山大学, 経営学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 南山大学, 経営学部, 教授
2014: 南山大学, 経営学部, 准教授
2013: 中部大学, 経営情報学部, 教授
2012: 中部大学, 経営情報学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Management / Tourism Studies
Except Principal Investigator
Basic Section 07080:Business administration-related
Keywords
Principal Investigator
消費者行動 / 鑑賞者 / 芸術のマーケティング / 芸術文化組織 / アンバサダー / コミットメント / 関与 / 企業ブランド / スポンサーシップ / 鑑賞者行動 … More / CSR / 芸術の消費者 / アート・マネジメント / 社会貢献 / 芸術支援 / メディア / 地域 / 地域振興 / パブリシティ / 情報品揃え / 観光 / パブリック・リレーションズ / 広報 / 広報活動 / ジャーナリストの知覚 / ニュース流通 / 情報発信 / 地域資源 / メディア・リレーションズ … More
Except Principal Investigator
企業の芸術支援 / 空間メディア / 国際調査 / コミュニケーション効果 / 組織アイデンティティ / 組織外効果 / 組織内効果 / 組織論の複合戦略モデル / アート・イベント / ステークホルダー / アートイベント / 芸術組織 / パブリックリレーションズ / 関与 / メディア / 態度 / 知覚プレステージ / 企業ブランド / 相互波及効果 / プレステージ / 運営主体 / 相互作用 / アートプレイス / 芸術支援 / スポンサーシップ / パブリック・リレーションズ Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (42 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  International research on the function of corporate-supported spatial media to share organizational identity

    • Principal Investigator
      薗部 靖史
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 07080:Business administration-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  Research on building internal and external relationships through corporate arts support

    • Principal Investigator
      Yasushi Sonobe
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 07080:Business administration-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  A Study on How Art Organizations Build Relationship Building with Audience and Support CompaniesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kawakita Makiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Management
    • Research Institution
      Nanzan University
  •  Media Relations of Regional ResourcesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAWAKITA Makiko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Tourism Studies
    • Research Institution
      Nanzan University
      Chubu University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] アートプレイスとパブリック・リレーションズ2022

    • Author(s)
      川北 眞紀子、薗部 靖史
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641166059
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Book] アクティブ・ラーニングのためのマーケティングショートケース2020

    • Author(s)
      余田拓郎・田嶋規雄・川北眞紀子
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502348211
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Book] 広報・PR論-パブリック・リレーションズの理論と実際2014

    • Author(s)
      伊吹勇亮・川北眞紀子・北見幸一・関谷直也・薗部靖史
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Journal Article] 「企業らしさ」とは何か : 広報研究から見た経営理念,組織アイデンティティ2024

    • Author(s)
      川北眞規子
    • Journal Title

      南山経営研究

      Volume: 38(3) Pages: 335-353

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Journal Article] Art Place as Media:2023

    • Author(s)
      Kawakita Makiko、Sonobe Yasushi
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 42 Issue: 4 Pages: 27-38

    • DOI

      10.7222/marketing.2023.019

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Journal Article] Building Public Relations through an Art Place: A Case Study of Benesse Art Site Naoshima2021

    • Author(s)
      Kawakita, Makiko, Sonobe, Yasushi
    • Journal Title

      Japan Forum of Business and Society Annals

      Volume: (10) Pages: 31-40

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Journal Article] The Prestige Effects of Sponsorship on Attitudes toward Corporate Brands and Art Events2020

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi and Kawakita, Makiko
    • Journal Title

      企業と社会フォーラム学会誌【企業と社会シリーズ9】千倉書房

      Volume: 9

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Journal Article] The Prestige Effects of Sponsorship on Attitudes toward Corporate Brands and Art Events2020

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi, Kawakita, Makiko
    • Journal Title

      企業と社会フォーラム学術誌(Japan Forum of Business and Society Annals)

      Volume: 9 Pages: 42-58

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Journal Article] The Relationship between Types of Efforts in Media Relations and Their Outcomes2020

    • Author(s)
      Makiko Kawakita
    • Journal Title

      南山経営研究

      Volume: 第34巻 3号 Pages: 211-224

    • NAID

      40022199927

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Journal Article] 芸術文化施設の参加型広報プログラムに関する定量調査 ――ボランティア動機がコミットメントに与える影響――2019

    • Author(s)
      川北眞紀子・薗部靖史
    • Journal Title

      広報研究

      Volume: 第23号 Pages: 67-79

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Journal Article] クラシック音楽の鑑賞者行動の定性研究―関与対象の違いによる類型化とマーケティング対応―2018

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Journal Title

      南山経営研究

      Volume: 33(2) Pages: 235-253

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Journal Article] メディア編集者のニュース選択に影響する広報部門の活動:地域資源のメディア・リレーションズ2015

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Journal Title

      広報研究

      Volume: 第19号 Pages: 21-31

    • NAID

      40020421083

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Journal Article] メディア・リレーションズ研究の系譜2015

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Journal Title

      慶応経営論集

      Volume: 第32巻 第1号 Pages: 199-216

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Journal Article] 瀬戸市の観光広報2014

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Journal Title

      中部大学経営学部論集

      Volume: 第28巻

    • NAID

      120006520332

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Journal Article] 情報品揃えが広報成果に与える影響:観光協会のメディア・リレーションズが広報成果に与える影響2014

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Journal Title

      広報研究

      Volume: 第18号 Pages: 35-49

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Journal Article] ニュース流通過程における広報機能の分担2013

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Journal Title

      広報研究

      Volume: 第17号 Pages: 56-68

    • NAID

      40019683958

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Presentation] 「企業らしさ」とは何か:広報研究から見た経営理念と組織アイデンティティ2024

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      第14回 アジア・マーケティング研究報告会「芸術支援と企業イメージ」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] Mutual Spillover Effects between the Brand and the Spatial Media in Arts Support: The Adjustability of Perceived Prestige Proximity2024

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi, Kawakita, Makiko
    • Organizer
      27th Annual International Public Relations Research Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] 書籍『アートプレイスとパブリック・リレーションズ ― 芸術支援から何を得るのか』(2022年・有斐閣)を編集者・著者が語る2023

    • Author(s)
      四竈佑介, 川北眞紀子, 薗部靖史
    • Organizer
      第172回マーケティングサロン(春のリサプロ祭り・オンライン)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] The Impact of Art Sponsorship on Consumer Attitudes: Measuring Mutual Spillover Effects with Perceived Prestige and Involvement2023

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi, Kawakita, Makiko
    • Organizer
      26th International Public Relations Research Conference (DoubleTree by Hilton Hotel Orlando Downtown)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] How Are Art Places Used for Communication?: Multiple Case Studies of Corporate Support in Japan2023

    • Author(s)
      Kawakita, Makiko, Sonobe, Yasushi
    • Organizer
      EUPRERA 24th Annual Congress (Charles University Prague)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] 企業の芸術支援によるプレステージの相互波及効果2023

    • Author(s)
      薗部靖史, 川北眞紀子
    • Organizer
      第7回<アート・イン・ビジネス研究報告会>(オンライン)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] 企業の芸術支援の役割:アートプレイスにおける経験の共有2023

    • Author(s)
      川北眞紀子, 薗部靖史
    • Organizer
      第96回 日本社会学会大会(立正大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] パブリック・リレーションズの視座からみたアートプレイス2022

    • Author(s)
      川北眞規子,薗部靖史
    • Organizer
      日本広報学会 第28回研究発表全国大会(東日本国際大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] Relationship between mutual spillover effects and consumer involvement through sponsorship of the arts2022

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi; Kawakita, Makiko
    • Organizer
      the 7th Word Social Marketing Conference (Brighton, online)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] 芸術支援による相互波及効果と消費者関与の関係2022

    • Author(s)
      薗部 靖史, 川北 眞紀子
    • Organizer
      日本マーケティング学会 第11回マーケティングカンファレンス2022 ポスターセッション(法政大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] アートプレイスとパブリック・リレーションズ2021

    • Author(s)
      川北眞紀子, 薗部靖史
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 東アジアの消費者行動とマーケティング戦略研究部会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] The Effects of Prestige in Sponsorship on Attitude toward Corporate Brand and Art2020

    • Author(s)
      Yasushi Sonobe and Makiko Kawakita
    • Organizer
      23rd Annual International Public Relations Research Conference / Downtown Orlando, FL, USA , IPRRC
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Presentation] 企業はなぜ芸術と関わるのか―競争優位をもたらす芸術支援2020

    • Author(s)
      川北眞紀子, 薗部靖史
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 東アジアの消費者行動とマーケティング戦略研究部会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] Role of Art in Facilitating Communication between Companies and Society: A Case Study of Benesse Art Site Naoshima2020

    • Author(s)
      Makiko, Kawakita, Sonobe, Yasushi
    • Organizer
      BledCom 2020 (video presentation)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] スポンサーシップのプレステージと 企業ブランドおよび芸術への態度の関係2020

    • Author(s)
      薗部靖史, 川北眞紀子
    • Organizer
      日本商業学会第70回研究大会(拓殖大学,オンライン)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01946
  • [Presentation] 企業価値を高める芸術支援-ニッケ“工房からの風”の事例研究2020

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      日本商業学会 中部部会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Presentation] 企業支援とパブリック・リレーションズ :芸術支援の類型化とそのコミュニケーション効果2019

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      日本広報学会 第25回研究発表大会 , 日本広報学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Presentation] 企業が支援する芸術と製品ブランドの類似性に関する定量調査2019

    • Author(s)
      薗部靖史・川北眞紀子
    • Organizer
      日本マーケティング学会 アジア・マーケティング研究会(共立女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Presentation] クラシック音楽の鑑賞行動―関与対象の違いによる類型化とその要因2018

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      第91回 日本社会学会大会 (甲南大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Presentation] ボランティア動機が文化施設へのコミットメントに及ぼす影響2018

    • Author(s)
      薗部靖史・川北眞紀子
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会 第103回研究大会 (大阪経済大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03903
  • [Presentation] 観光協会のメディア・リレーションズ-魅力企画と情報品揃えによる広報戦略-2014

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      第29回 日本観光研究学会 全国大会 , 日本観光研究学会
    • Place of Presentation
      大阪府立大学(大阪府 大阪市)
    • Year and Date
      2014-12-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Presentation] he Relationship between Types of Efforts in Media Relations and their Outcomes2014

    • Author(s)
      Makiko Kawakita and Yusuke Ibuki
    • Organizer
      17th International Public Relations Research Conference
    • Place of Presentation
      University of Miami
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Presentation] 情報の品揃えが広報成果に与える影響:観光協会のメディア・リレーションズ2013

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      日本広報学会第19回研究発表大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Presentation] ニュース流通における広報機能:複数組織と複数メンバーによる広報機能の分担2012

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      日本広報学会 第18回研究発表大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Presentation] 地域資源のメディア・リレーションズ-ジャーナリストへの調査

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      日本広報学会第20回研究発表大会 , 日本広報学会
    • Place of Presentation
      東海大学 熊本キャンパス(熊本県 熊本市)
    • Year and Date
      2014-10-18 – 2014-10-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • [Presentation] 「リアリティ番組型イベント」による地域の魅力発見-「あいちの離島80日間チャレンジ!」の考察-

    • Author(s)
      伊吹勇亮・川北眞紀子・薗部靖史
    • Organizer
      日本広報学会 オピニオン・ショーケース
    • Place of Presentation
      アルカディア市ヶ谷
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24611026
  • 1.  Yasushi Sonobe (80456285)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 2.  IBUKI Yusuke (60410255)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  堀田 治 (00805632)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi