• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YOSHIDA Makoto  吉田 誠

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

吉田 誠  ヨシダ マコト

Less
Researcher Number 60449957
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 山形大学, 地域教育文化学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 山形大学, 地域教育文化学部, 教授
2021 – 2023: 山形大学, 地域教育文化学部, 教授
2016 – 2019: 山形大学, 地域教育文化学部, 教授
2014 – 2015: 山形大学, 教育文化学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
道徳教育 / 自我発達段階 / 道徳科 / コンピテンシー / 教科教育学 / 教育学 / 道徳性 / モラル・エージェンシー / 課題選択 / 授業方法 … More / 発達モデル / 道徳的資質・能力 / カリキュラム・マネジメント / 自我発達理論 / コンピテンシー・モデル / エピソード評価 / 単元授業 / 道徳的習慣 / 人格教育 / 生態学的道徳教育 / モラル・アフォーダンス / 現実主義 / 道徳授業の類型化 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (26 results)
  •  Development of Moral Education Classes and Assessment Methods that Lead to the Exercise of Moral Agency and Individually Optimized StudyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      吉田 誠
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Development of the Task-Selective Moral Lesson Method Based on Competency MapsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Makoto
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Development of Moral Education Method Based on Flexible Competency ModelsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Makoto
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Development of a Moral Education Method Introducing Moral AffordancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Makoto
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yamagata University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 道徳科 初めての授業づくり ねらいの8類型による分析と探究2018

    • Author(s)
      吉田 誠,木原一彰
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784864295062
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Journal Article] 道徳科ねらいの8類型による課題循環型授業の実践と自我発達段階に基づく評価2024

    • Author(s)
      吉田誠・髙橋麻衣子
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 19 Pages: 9-20

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02594
  • [Journal Article] 相対主義を超えて含む道徳教育学構築のための基礎的研究2023

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      倫理道徳教育研究

      Volume: 6 Pages: 46-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02594
  • [Journal Article] 自我発達段階の視点に基づく道徳的資質・能力の発達モデル構築の試み22023

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 18 Pages: 43-54

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02594
  • [Journal Article] 自我発達段階の視点に基づく道徳的資質・能力の発達モデル構築の試み2022

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 17 Pages: 64-75

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02594
  • [Journal Article] コンピテンシー・モデルとホワイトボード・ミーティングによるエピソード評価ー学級目標達成に向けた道徳科単元学習における指導と評価の一体化の試みー2020

    • Author(s)
      吉田誠・逸見裕輔
    • Journal Title

      道徳と教育

      Volume: 338 Pages: 121-131

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04840
  • [Journal Article] 「責任」概念の歴史的発展の視点に基づく類型化ー能動性と受動性のスペクトラムによる相補的な捉えー2019

    • Author(s)
      吉田誠
    • Journal Title

      倫理道徳教育研究

      Volume: 第2号 Pages: 1-14

    • NAID

      40022276725

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04840
  • [Journal Article] 学級目標の達成を目指した学級活動と道徳科の単元構成ーコンピテンシーの「垂直的成長」の観点に戻ってエピソード評価ー2019

    • Author(s)
      吉田誠・逸見裕輔
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 第14号 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04840
  • [Journal Article] 道徳科におけるコンピテンシー・ベースの授業づくり2017

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 12 Pages: 11-19

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Journal Article] 資質・能力を意識したカリキュラム・マネジメントに基づく道徳科の評価2017

    • Author(s)
      吉田誠・逸見裕輔
    • Journal Title

      倫理道徳教育研究

      Volume: 創刊号 Pages: 22-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04840
  • [Journal Article] 道徳教育方法論における信念対立の克服に向けて2017

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 12 Pages: 29-36

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Journal Article] モラル・アフォーダンス獲得の道徳授業の提案(2) ―多様で適切な予期的意識を持たせる実践とM-GTAを用いた分析―2016

    • Author(s)
      吉田 誠、中川 裕幸
    • Journal Title

      筑波大学道徳教育研究

      Volume: 第17号

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Journal Article] 問題解決的な学習としての当事者研究的道徳授業 の可能性と課題 ―問題解決型の道徳授業との比較から―2016

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 第11号 Pages: 69-78

    • NAID

      120005726868

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Journal Article] モラル・アフォーダンス獲得の道徳授業の提案(1) ―心理主義的授業と認知主義的授業の課題克服を目指した授業の構想―2015

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      筑波大学道徳教育研究

      Volume: 第16号

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Journal Article] 道徳の時間における「語り」の子ども中心主義的転回2015

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 第10号 Pages: 1-8

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Presentation] ねらいの8類型による課題循環型授業の実践と自我発達段階に基づく評価2023

    • Author(s)
      吉田誠・髙橋麻衣子
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02594
  • [Presentation] 道徳授業ワークシート記述の自我発達段階の視点に基づくM-GTA分析を用いた道徳的資質・能力の成長モデル構築の試み2021

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02594
  • [Presentation] 学級目標達成に向けた道徳科単元学習を核とするカリキュラムマネジメント2019

    • Author(s)
      吉田誠・逸見裕輔
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04840
  • [Presentation] 学級目標に近づくことを目指した学級活動と道徳科の単元構成ーコンピテンシーの垂直的成長の観点に基づくエピソード評価ー2018

    • Author(s)
      吉田誠・逸見裕輔
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04840
  • [Presentation] 資質・能力を意識したカリキュラム・マネジメントに基づく道徳科の評価2017

    • Author(s)
      吉田誠・逸見裕輔
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04840
  • [Presentation] 道徳教育方法論における信念対立の克服に向けて-理想主義と現実主義、行為主義と人格主義の二軸に基づく類型化-2016

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Year and Date
      2016-07-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Presentation] 道徳教育方法論における信念対立の克服に向けて2016

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Presentation] 道徳科におけるコンピテンシー・ベースの授業づくり2016

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      秋田公立美術大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Presentation] 問題解決的な学習としての当事者研究的道徳授業の可能性と課題2015

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Presentation] 資料「手品師」を用いたモラル・アフォーダンス獲得の道徳授業の実践とM-GTAによる分析の試み2014

    • Author(s)
      吉田 誠・中川裕幸
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250
  • [Presentation] モラル・アフォーダンス獲得の道徳授業の構想 -道徳的心情と道徳的判断力を育てる道徳授業の課題克服を目指して-2014

    • Author(s)
      吉田 誠
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381250

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi