• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fujieda Shizuaki  藤枝 静暁

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

藤枝 静暁  フジエダ シズアキ

FUJIEDA Shizuaki  藤枝 静暁

Less
Researcher Number 60521515
External Links
Affiliation (Current) 2025: 埼玉学園大学, 人間学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 埼玉学園大学, 人間学部, 教授
2015 – 2019: 埼玉学園大学, 人間学部, 教授
2014: 埼玉学園大学, 人間学部, 准教授
2013: 川口短期大学, こども学科, 准教授
2013: 川口短期大学, 子ども学科, 准教授
2012: 川口短期大学, その他部局等, 准教授
2011: 川口短期大学, こども学科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Social psychology
Keywords
Principal Investigator
幼稚園 / コロナ禍 / オンライン・カウンセリング / 虐待防止 / 発達心理学 / ソーシャルスキル / 発達障害 / 子育て支援 / 子ども / 児童虐待予防 … More / 保育カウンセラー / オンライン相談 / 子育て相談 / 子育て不安 / 縦断的研究 / 実践研究 / 感情スキル / 児童・生徒 / 予防教育 / 小中連携 / 中1ギャップの予防 / 縦断研究 / 学校適応 / ソーシャルスキル教育 … More
Except Principal Investigator
感謝スキル / 感謝感情 / ソーシャルスキル / 特性感謝 / ポジティブ心理学 / 実験系心理学 / 教育系心理学 / 介入研究 / subjective well-being / 負債感情 / 状態感謝 / 心理的負債 / 学校適応感 / 学校適応 / 感謝 / 儀礼的感謝行動 / 感謝表出スキル / ウェルビーイング / 感謝行動 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (38 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  コロナ禍による虐待増加を防止するための新しい子育て相談体制の構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤枝 静暁
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Saitama Gakuen University
  •  Interventional empirical studies of the formation and expansion effects of gratitude skills on interpersonal relationships and self-perception

    • Principal Investigator
      Aikawa Atsushi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The development of the psychological education program to improve the school adjustment of the adolescent studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJIEDA Shizuaki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Saitama Gakuen University
  •  An experimental study of positive effects of "gratitude" on interpersonal relations from the viewpoint of the broaden-and-build theory

    • Principal Investigator
      AIKAWA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
      Tokyo Gakugei University

All 2023 2022 2019 2018 2017 2016 2015 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] AI時代を生き抜く力を育てる子育て30の極意2023

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      日経PB
    • ISBN
      9784296202621
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02414
  • [Book] 心理学でよくわかる友だち関係 あの子の気持ち わたしの気持ち2023

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      高橋書店
    • ISBN
      9784471104504
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02414
  • [Book] 不登校・登校しぶり 親子によりそうサポートBOOK2023

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      ナツメ社
    • ISBN
      9784816373930
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02414
  • [Book] 人付き合いが上手になる 子どものためのソーシャルスキルブック2022

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      少年写真新聞社
    • ISBN
      9784879817662
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02414
  • [Book] イラスト版 子どものモラルスキル 言葉・表情・行動で身につく道徳2019

    • Author(s)
      相川 充・藤枝静暁
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      合同出版
    • ISBN
      9784772613569
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Book] 「気になる子たち」理解教育のきほん2016

    • Author(s)
      曽山和彦・藤枝静暁ほか
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Book] 「気になる子たち」理解教育のきほん2016

    • Author(s)
      曽山和彦・藤枝静暁他
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Journal Article] 幼稚園におけるオンラインを用いた新たな子育て相談の実践研究2023

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 56 Pages: 55-67

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02414
  • [Journal Article] 子どもの友達づくりのソーシャルスキル2017

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 767 Pages: 386-392

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Journal Article] 前向きな子を育てる人間関係2017

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 1034 Pages: 77-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Journal Article] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究2016

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Journal Title

      埼玉学園大学紀要

      Volume: 16 Pages: 107-115

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Journal Article] QA解説 ソーシャルスキル教育のイロハ2015

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Journal Title

      授業力&学級統率力2015年1月号

      Volume: 58 Pages: 4-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Journal Article] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究2015

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Journal Title

      埼玉学園大学紀要人間学部編

      Volume: 15 Pages: 139-150

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(4)-中学生の自己評定によるスキルと適応感の関連の検討-2019

    • Author(s)
      藤原健志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(3)-中学校担任教師のスキル実行に対する自己評定からの検討-2019

    • Author(s)
      藤枝静暁・藤原健志・相川充
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(2)-3水準モデルに基づく検討-2019

    • Author(s)
      藤原健志・藤枝静暁・和気淑江・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(1)-小学校担任教師のスキル実行に対する自己評定からの検討-2019

    • Author(s)
      藤枝静暁・藤原健志・和気淑江・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(11)-2年間の心理教育に対する児童のふり返りの量的および質的分析-2018

    • Author(s)
      藤枝静暁・藤原健志・亀田秀子・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(9)-潜在曲線モデルによる学校適応に影響する要因の時間的変化の検討-2017

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(8)-小学校でSSEを受けた児童の中学校入学後における学校適応状況の検討-2017

    • Author(s)
      藤枝静暁・増南太志・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(6)2016

    • Author(s)
      藤枝静暁・増南太志・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(5)2016

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第49回大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(7)2016

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(4)-H26年度1学期に実施したSSEの効果の縦断的検討-2016

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(4)2016

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(3)-1,2学期までの実践内容とその効果について-2015

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本学校心理士会2015年度大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター かでる2.7
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(2)-時間差を考慮した三水準モデルの検証-2015

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(1)-児童用感情スキル尺度の開発-2015

    • Author(s)
      藤枝静暁・増南太志・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践-授業内容の紹介と児童の授業理解度の検証-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本学校心理士会2013年度大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2013-08-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(2)-児童による仲間評定と教師による児童評定の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会54回大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2013-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(2)-児童による仲間評定と教師による児童評定の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川 充
    • Organizer
      日本社会心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(1)-児童による自己評定結果の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理士学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(1)-児童による自己評定結果の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川 充
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践-授業内容の紹介と児童の授業理解度の検証-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川 充
    • Organizer
      日本学校心理士会2013年度大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(1)-因子分析の結果について-2012

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第45回大会
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2012-10-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(2)-SSEの効果と授業理解度の検証-2012

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(1)-因子分析の結果について-

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第45回大会
    • Place of Presentation
      麗澤大学(千葉県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(2)-SSEの効果と授業理解度の検証-

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • 1.  AIKAWA Atsushi (10159254)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 25 results
  • 2.  MASUNAMI Taiji (30463821)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  渡部 麻美 (40635918)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  森田 満理子 (20521511)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  堀 科 (00522682)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi