• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TSUKAKOSHI Nami  塚越 奈美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60523701
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2021: 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授
2014 – 2016: 山梨大学, 総合研究部, 准教授
2012 – 2013: 山梨大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education / Educational psychology
Except Principal Investigator
Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
幼児 / 観察 / 教育系心理学 / 自他理解 / 親密度 / コミュニケーション / 関係性 / 秘密 / 国際情報交換 スイス / 移行対象 … More / イマジナリーコンパニオン / インタビュー調査 / 質問紙調査 / 幼児期 / 空想世界 / 自己内対話 / imaginary companion … More
Except Principal Investigator
幼児 / 発達 / 思考の「ゆらぎ」 / 直感的思考 / ゆらぎ / 幼児期 / 発達的理解 / 保育者の専門性 / 想像的世界 / 数量概念 / 直観的思考 / 論理的思考 / 思考のゆらぎ Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Developmental investigation on young children's understanding of self and others through secret keepingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsukakoshi Nami
    • Project Period (FY)
      2015 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  A developmental study of children's logical and intuitive thinking: The relationship between numerical concepts and cognition of imaginary world.

    • Principal Investigator
      YAMANA Yuko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Akita University
  •  Inquiry into the roles of imaginary companions in infant mental dialoguePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSUKAKOSHI Nami
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi

All 2022 2021 2020 2019 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 子どもの日常生活に見られる移行対象・空想対象に関する研究:幼稚園児の保護者および児童養護施設職員への質問紙調査からの検討2022

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Journal Title

      教育実践学研究(山梨大学教育学部附属教育実践総合センター紀要)

      Volume: 27 Pages: 21-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21034
  • [Journal Article] 利用者が感じる山梨大学附属図書館子ども図書室の魅力:附属幼稚園児の保護者を対象とした質問紙調査からの考察2020

    • Author(s)
      塚越奈美、秋山麻実、志村結美、川島亜紀子、小島千か、渡邊文代、佐藤和裕
    • Journal Title

      教育実践学研究(山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要)

      Volume: 25 Pages: 1-10

    • NAID

      120006811970

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21034
  • [Journal Article] 山梨大学教育学部における教員育成に係る少人数グループワーク型基幹授業群の効果に関する研究2019

    • Author(s)
      成田雅博,秋山麻実,田中武夫,高橋英児,塚越奈美,鳥海順子,新野貴則,服部一秀,古家貴雄,吉井勘人,古屋義博
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 24 Pages: 25-36

    • NAID

      120006801261

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21034
  • [Journal Article] 生活科における子どものつぶやきに対する大学生・保育者・小学校教諭の読み取りの比較:「アサガオって字読めるのかあ?」の背景に何を読み取るか?2016

    • Author(s)
      塚越奈美、山名裕子
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 17 Pages: 9-17

    • NAID

      40020763180

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Journal Article] 生活科における子どものつぶやきに対する大学生・保育者・小学校教諭の読み取りの比較:「アサガオって字読めるのかあ?」の背景に何を読み取るか?2016

    • Author(s)
      塚越奈美、山名裕子
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 17 Pages: 9-17

    • NAID

      40020763180

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21034
  • [Journal Article] 5歳児クラスの話し合いにおける論理的思考と直観的思考のゆらぎ「担任による実践記録からの分析」2014

    • Author(s)
      塚越奈美 荻原ひろみ 山名裕子
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 9-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Journal Article] 5歳児クラスの話し合いにおける論理的思考と直感的思考のゆらぎ:担任による実践記録からの分析2014

    • Author(s)
      塚越奈美・荻原ひろみ・山名裕子
    • Journal Title

      山梨大学教育実践学研究

      Volume: 19 Pages: 9-24

    • NAID

      120006801380

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Journal Article] 願いごとに対する幼児の認識に影響を与える要因に関する検討:現象に対する大人の肯定・否定と現象の目撃の有無に着目して2012

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 33巻 Pages: 47-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Journal Article] 願いごとに対する幼児の認識に影響を与える要因に関する検討:現象に対する大人の肯定・否定と現象の目撃の有無に着目して2012

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 33 Pages: 47-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] 幼児期前期における愛着関係の広がりと他者性の育ち:養育記録に見られる生活と遊びの両場面に広がる子どものファンタジーはどう意味づけられるか2021

    • Author(s)
      塚越奈美、多田幸子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21034
  • [Presentation] 絵本と紙芝居の構造の違いが聞き手の印象に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      塚越奈美、和氣詩月
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21034
  • [Presentation] 幼児は秘密を他者とどのように共有するか:幼稚園児を対象とした観察研究2020

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21034
  • [Presentation] 記録の間に立ち上げる育ちの物語2019

    • Author(s)
      荻原ひろみ、古屋あゆみ、野田多佳子、秋山麻実、塚越奈美、大野歩
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21034
  • [Presentation] 「アサガオって字読めるのかぁ?」という小学校1年生のつぶやきをどう考えるのか(2):大学生の認識2015

    • Author(s)
      山名裕子・塚越奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学,東京
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] 空想世界を楽しむ幼児の行動観察:探索的事例検討2015

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] 「アサガオって字読めるのかぁ?」という小学校1年生のつぶやきをどう考えるのか(1):教師の認識と指導2015

    • Author(s)
      塚越奈美・山名裕子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学,東京
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] 空想世界を楽しむ幼児の行動観察:探索的事例検討2015

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21034
  • [Presentation] 「アサガオって字読めるのかあ?」という小学1年生のつぶやきをどう考えるのか?(2) 大学生の認識2015

    • Author(s)
      山名裕子 塚越奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会大26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学、東京都文京区
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] 「アサガオって字読めるのかあ?」という小学1年生のつぶやきをどう考えるのか?(1) :教師の認識と指導2015

    • Author(s)
      塚越奈美 山名裕子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学、東京都文京区
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] 幼児のファンタジー傾向に関する調査-幼稚園と児童養護施設の2014

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] Teachers' cognition of and correspondence to animism in japan2014

    • Author(s)
      Nami TSUKAKOSHI
    • Organizer
      The 15TH conference of the pacific early childhood education research association
    • Place of Presentation
      Bali, Indnesia
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] Teachers' cognition of and correspondence to animisum in Japan2014

    • Author(s)
      Nami TSUKAKOSHI
    • Organizer
      The 15th conference of pasiffic early childhood education reserch association
    • Place of Presentation
      Bali, Indnesia
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] 幼児の対人葛藤場面での対処方略:他者の特性の考慮に注目して2013

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] Transitional Object and Imaginary Companion in Japanese Infants2013

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      European Conference on Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      University of Lausanne(SwitzerLand)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] 幼児の論理的思考と直感的思考(1):5歳児クラスの「野菜を売る」実践記録にみられるゆらぎ2013

    • Author(s)
      山名裕子・塚越奈美・荻原ひろみ
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      北海道医療大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] Transitional Object and Imaginary Companion in Japane2013

    • Author(s)
      Nami TSUKAKOSHI
    • Organizer
      6th European Conference on Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      Lausanne, Switzerland
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] 幼児の論理的思考と直感的思考(2):5歳児クラスの「ねずみばあさん」と「秘密基地づくり」の実践記録にみられるゆらぎ2013

    • Author(s)
      塚越奈美・山名裕子・荻原ひろみ
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      北海道医療大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] 幼児期における「秘密にする行為」の理解:「親密度」による違いにも注目して2012

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530807
  • [Presentation] 幼児のファンタジー傾向に関する調査「幼稚園と児童養護施設の比較」

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] 幼児期における「秘密にする行為」の理解:親密度による違いにも注目して

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      専修大学(神奈川)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] 幼児の論理的思考と直感的思考(2)5 歳児クラスの「ねずみばあさん」と「秘密基地づくり」の実践記録にみられるゆらぎ

    • Author(s)
      塚越奈美 山名裕子 荻原ひろみ
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター(北海道札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] Transitional Object and Imaginary Companion in Japanese Infants

    • Author(s)
      Nami TSUKAKOSHI
    • Organizer
      European Conference on Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      University of Lausanne, Switzerland
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] 幼児の対人葛藤場面での対処方略:他者の特性の考慮に注目して

    • Author(s)
      塚越奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • [Presentation] 幼児の論理的思考と直感的思考(1)5歳児クラスの「野菜を売る」実践記録の分析

    • Author(s)
      山名裕子 塚越奈美 荻原ひろみ
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター(北海道札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730532
  • 1.  YAMANA Yuko (10399131)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi