• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TANAKA Yoshihiro  田中 善大

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Tanaka Yoshihiro  田中 善大

Less
Researcher Number 60729143
Affiliation (Current) 2025: 近畿大学, 教職教育部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2024: 大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授
2018: 大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09060:Special needs education-related
Keywords
Principal Investigator
多層支援モデル / 学校規模ポジティブ行動支援 / 機能的アセスメント / 応用行動分析学 / ポジティブ行動支援 / 第3層支援 / 機能的アセスメント/行動支援計画 / PTR / Prevent-Teach-Reinforce / 学校規模のポジティブな行動支援 … More / SW-PBS / 学校規模のポジティブ行動支援 / 応用行動分析 / データに基づく意思決定 / 日本版ODR / SWPBS … More
Except Principal Investigator
応用行動分析学 / 教員のメンタルヘルス / 研修プログラム / 教員の専門性 / 専門性向上 / 教師 / 学校規模ポジティブ行動支援 / いじめ / 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS) / ポジティブ行動支援(PBS) / 教員支援システム / Response to Intervention / 第3層支援 / Number Family / 3C学習法 / 文節単位読み訓練 / 刺激ペアリング手続き / データに基づく意思決定 / 算数のカリキュラムに基づく尺度 / クラスルームマネジメント / メンタルヘルス / 応用行動分析 / 教員 / スクールワイド / 子どもの学校適応 / 教師の負担感 / 学校 / ポジティブ行動支援 / 教師の専門性向上 / 三水準モデル / 学校適応 / PBS / 実行度 / アセスメント / チェックリスト / 研修 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (44 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)のいじめ防止効果

    • Principal Investigator
      大久保 賢一
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kio University
  •  階層的支援モデルにおける個別学習支援と教員支援システムの構築

    • Principal Investigator
      野田 航
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  日本版Prevent-Teach-Reinforce (PTR)プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 善大
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Shoin Women's University
  •  The effects of implementing school-wide positive behavior support on teachers' professional development and mental health improvement

    • Principal Investigator
      Otsui Kanako
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Effective Introduction and Implementation of School-wide Positive Behavior Support through Professional Developlment

    • Principal Investigator
      Otsui Kanako
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Development of a data system (Japanese version of ODR) to support school-wide positive behavior supportPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tanaka Yoshihiro
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Shoin Women's University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学校全体で取り組む ポジティブ行動支援スタートガイド2023

    • Author(s)
      若林上総、半田健、田中善大、庭山和貴、大対香奈子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      4863716656
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Book] 障害児保育2018

    • Author(s)
      鶴宏史・米倉裕希子・木曽陽子・高井弘弥・宇野里沙・佐藤智恵・春木裕美・松尾寛子・岡田佐和子・田中善大・森本誠司・中村朋美・神原知香
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      晃洋書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Journal Article] PTRに基づく第3層支援について視考する:機能的アセスメントに基づく支援に関する2つの随伴性ダイアグラムを用いて2024

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学付属子ども研究所子ども研究

      Volume: 14 Pages: 11-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02793
  • [Journal Article] Effects of Implementing Tier 1 School-Wide Positive Behavior Support on Elementary School Students and Teachers2022

    • Author(s)
      大対 香奈子、田中 善大、庭山 和貴、松山 康成
    • Journal Title

      Japanese Journal of Learning Disabilities

      Volume: 31 Issue: 4 Pages: 310-322

    • DOI

      10.32198/jald.31.4_310

    • ISSN
      1346-5716, 2434-4907
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] Introduction and development of school-wide positive behavioural support in Japan2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Kazuki Niwayama, Ken'ichi Ohkubo, YoshihiroTanaka, Wataru Noda
    • Journal Title

      International Journal of Positive Behavioural Support

      Volume: 12 Pages: 19-28

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] 機能的アセスメントを身につける:ABC観察記録を用いた事例検討の機能2022

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 22(4) Pages: 437-443

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02793
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援が教師のバーンアウトおよび効力感に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Journal Title

      近畿大学 心理臨床・教育相談センター紀要

      Volume: 6 Pages: 31-42

    • NAID

      120007146496

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Journal Article] 特別支援学校における不登校生徒に対するチーム主導型問題解決に基づく事例検討システムの効果2021

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 59 Pages: 203-216

    • NAID

      40022781871

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援が教師のバーンアウトおよび効力感に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Journal Title

      近畿大学総合社会学部紀要

      Volume: 9 Pages: 31-42

    • NAID

      120007146496

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一・月本彈・大対香奈子・田中善大・野田航・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)を支えるデータシステムとしてのODR2020

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 211-228

    • NAID

      130008000575

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)を支えるデータシステムとしてのODR2020

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 211-228

    • NAID

      130008000575

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一・月本彈・大対香奈子・田中善大・野田航・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Journal Article] Cross-sectional study of associations between parenting behaviors and experiences of bullying and victimization in elementary and junior high school students2018

    • Author(s)
      村山 恭朗、伊藤 大幸、中島 俊思、浜田 恵、片桐 正敏、田中 善大、髙柳 伸哉、野田 航、辻井 正次
    • Journal Title

      Journal of Health Psychology Research

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 31-41

    • DOI

      10.11560/jhpr.161012072

    • NAID

      130007428923

    • ISSN
      2189-8790, 2189-8804
    • Year and Date
      2018-08-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17271, KAKENHI-PROJECT-18K03033, KAKENHI-PROJECT-18K03158, KAKENHI-PROJECT-18K13230, KAKENHI-PROJECT-18H01086
  • [Journal Article] 特別支援学校全体で活動の記録を取り活用するスクールワイドPBSの導入2018

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 46 Pages: 17-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] Preliminary examination of how teachers practice PBS in their classrooms2023

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Noriko Hirasawa, Kazuki Niwayama, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] Preliminary examination of how teachers practice PBS in their classrooms2023

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Noriko Hirasawa, Kazuki Niwayama, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Presentation] 特別支援学校中学部におけるPrevent-Teach-Reinforce (PTR)モデルに基づく事例検討の効果2023

    • Author(s)
      田中善大, 大対香奈子, 庭山和貴
    • Organizer
      日本行動分析学会第41回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02793
  • [Presentation] Prevent-Teach-Reinforce (PTR)モデルに基づく問題行動の事例検討:特別支援学校小学部における2事例を対象として2023

    • Author(s)
      米田 遊, 庭山 和貴, 田中 善大, 大対 香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第41回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02793
  • [Presentation] 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(17)支援者の行動変容を支えるシステムを考える2023

    • Author(s)
      平澤紀子, 大対香奈子, 田中善大, 田熊立, 谷口良太, 大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02793
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 中学校における学年規模のポジティブ行動支援の問題行動に対する効果2021

    • Author(s)
      前川圭一郎・荻野昌秀・田中善大
    • Organizer
      日本発達障害学会56回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] SWPBSにおけるデータに基づく意思決定システムを構築する2020

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] Effects of Tier 1 implementation of SWPBS in a Japanese Elementary School2020

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama & Yasunari Matsuyama
    • Organizer
      7th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] SWPBSの実施校及び非実施校における教師個人の実行度の比較2020

    • Author(s)
      國廣彩子・藤枝周平・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] SWPBSの実施校及び非実施校における教員個人の実行度の比較2020

    • Author(s)
      國廣彩子・藤枝周平・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘルスに及ぼす効果2020

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘルスに及ぼす効果2020

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] SWPBSにおけるデータに基づく意思決定システムを構築する2020

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] かくも確立操作という概念は検討され続けるのか:三項随伴性の「本質」に関する含意2020

    • Author(s)
      武藤崇・嶋大樹・田中善大・島宗理・空間美智子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] 日本における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)の成果と課題2020

    • Author(s)
      野田航・大久保賢一・田中善大・庭山和貴
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援(SW-PBS/PBIS)の普及と継続性に必要なこと:誰のための,何を目的とした実践か2019

    • Author(s)
      大対香奈子・大久保賢一・田中善大・野田航・庭山和貴・藤枝静暁
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援(SWP-PBS/PBIS)の普及と継続性に必要なこと -誰のための,何を目的とした実践か―2019

    • Author(s)
      大対香奈子・大久保賢一・田中善大・野田航・庭山和貴・藤枝静暁
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] Citywide implementation of school-wide positive behavior support in Japanese elementary schools2019

    • Author(s)
      Ken'ichi Ohkubo, Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, & Wataru Noda
    • Organizer
      16th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 「学校教育」におけるポジティブ行動支援(PBS)の最前線2019

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子・野田航・平澤紀子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] 「学校教育」におけるポジティブ行動支援(PBS)の最前線2019

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子・野田航・平澤紀子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 小学校における学校規模のポジティブ行動支援の効果2019

    • Author(s)
      大対香奈子・田中善大・庭山和貴
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] 小学校における学校規模のポジティブ行動支援の効果2019

    • Author(s)
      大対香奈子・田中善大・庭山和貴
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援が小学校の学校適応に与える効果の検討2019

    • Author(s)
      國廣彩子・田中善大・庭山和貴・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援が 小学生の学校適応に与える効果の検討2019

    • Author(s)
      國廣彩子・田中善大・庭山和貴・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] 日本におけるスクールワイドPBSの導入と実践.2018

    • Author(s)
      大対香奈子・田中善大・庭山和貴・月本弾・小泉令三
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援の 継続的取り組みの効果.2018

    • Author(s)
      月本彈・榎本大貴・大対香奈子・田中善大・野田航・大久保賢一
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • [Presentation] PBS/ACTの行き着く先は『行動分析学との決別』か?2018

    • Author(s)
      田中善大・三田村仰・大久保賢一・庭山和貴・高橋稔・大月友
    • Organizer
      日本行動分析学会第36回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13230
  • 1.  Otsui Kanako (80509927)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 2.  大久保 賢一 (40510269)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  野田 航 (70611440)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  庭山 和貴 (80805987)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 20 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi