• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kume Yukiko  久米 裕紀子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

久米 裕紀子  クメ ユキコ

Less
Researcher Number 60779205
Affiliation (Current) 2025: 武庫川女子大学短期大学部, 幼児教育学科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 武庫川女子大学短期大学部, 幼児教育学科, 准教授
2020 – 2021: 武庫川女子大学短期大学部, 幼児教育学科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Keywords
Principal Investigator
幼稚園教育 / 保育の変遷 / 保育研究 / 教育プログラム / 遊びこむ / 保育の質 / 保育研究の在り方 / 保育実践 / 環境構成 / 内面理解 / 保育者の援助 / 保育の質の向上 … More
Except Principal Investigator
… More 「気づき」と「対応」 / 指導法 / 身体表現遊び / 共感的相互作用 / 幼児 / 指導力 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (14 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  幼児の共感的相互作用を高める保育者の指導力向上に関する研究

    • Principal Investigator
      遠藤 晶
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
  •  Searching for what childcare study should be and ways of improving childcare skills through the transition of kindergartens:for connecting to education programsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      久米 裕紀子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University Junior College Division
  •  Physical Expression Teaching Methods to Enhance Empathetic Interactions with Children

    • Principal Investigator
      ENDO Aki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 保育の専門性を高めるための研修の在り方を探る2024

    • Author(s)
      久米裕紀子
    • Journal Title

      教育学研究論集

      Volume: 第19号 Pages: 23-30

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Journal Article] 若手保育者の保育中の視線対象に関する検討 ~身体表現遊びの共感的相互作用への気づきに着目して~2024

    • Author(s)
      遠藤晶・久米裕紀子・淺川遥
    • Journal Title

      武庫川女子大学大学院,『教育学研究論集』

      Volume: 19 Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02245
  • [Journal Article] 保育者の専門性を育む  ― 保育の質の向上をめざす研究の在り方を探る ―2023

    • Author(s)
      久米裕紀子
    • Journal Title

      武庫川女子大学 学校教育センター紀要 第8号

      Volume: 第8号 Pages: 8591-8591

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Journal Article] 幼児の共感的相互作用を高める保育者の気づきと対応 ~ウェアラブルアイカメラによる記録分析を通して~2022

    • Author(s)
      遠藤晶,久米裕紀子,高橋弘美,酒井真理枝
    • Journal Title

      武庫川女子大学大学院,『教育学研究論集』

      Volume: 17 Pages: 7-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Presentation] 「保育の質を高める実践③ー遊びこむ姿につなげる保育者の援助~」2024

    • Author(s)
      久米裕紀子・遠藤晶
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Presentation] 保育の質を高める実践④ ―関わりを促す場面に着目して―2024

    • Author(s)
      遠藤晶・久米裕紀子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Presentation] 保育の質を高める実践② ~模擬保育における保育学生の視線に着目して~2023

    • Author(s)
      遠藤 晶・久米裕紀子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02245
  • [Presentation] 保育の質を高める実践~養成課程における保育学生の学びを分析する~2023

    • Author(s)
      久米裕紀子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Presentation] 「保育力の向上を考える―幼児理解と援助のあり方―」2023

    • Author(s)
      久米裕紀子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Presentation] 保育者の専門性を育む ― 子どもの主体性と保育者の意図とのバランスを図る ―2022

    • Author(s)
      久米裕紀子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Presentation] 幼児の身体表現の指導における保育者の気づき ~ウエアラブルアイカメラによる保育学生と指導経験者の視点分析を通して~2022

    • Author(s)
      遠藤 晶・久米裕紀子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Presentation] 保育の質を高める実践~養成課程における保育学生の学びを分析する~2022

    • Author(s)
      久米裕紀子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02402
  • [Presentation] 幼児の身体表現の指導における保育者の気づきと対応①~ウエアラブルアイカメラによる気づきの検討~2021

    • Author(s)
      遠藤 晶・久米裕紀子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • [Presentation] 幼児の身体表現の指導における保育者の気づきと対応②~遊びこむ姿を読み取る保育者の援助に着目して~2021

    • Author(s)
      久米裕紀子・遠藤 晶
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02602
  • 1.  ENDO Aki (30353006)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  熊澤 宏之 (00592320)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi