• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SHIGENO TETSUHIDE  滋野 哲秀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Shigeno Tetsuhide  滋野 哲秀

Less
Researcher Number 60788967
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 龍谷大学, 公私立大学の部局等, 研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 龍谷大学, 公私立大学の部局等, 研究員
2018 – 2021: 龍谷大学, 文学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
天体気象分野 / シチズンサイエンス / 天文現象の理解 / 気象防災 / ミスコンセプション / 天文現象 / 自然観察 / 教科書の図によるミスコンセプション / 総合的な学習の時間 / 地域との連携 … More / 理科 / 探究活動 / 概念型カリキュラム / 対話型論証 / 質問づくり(QFT) / 探究学習 / 天体・気象分野 / 防災学習 / 授業改善 / 学生の科学認識 / 初等中等教育から高等教育 / 自然認識 / 体系的な学習 / 天気図から風を読む / 気象災害 / 雷のミスコンセプション / 防災・減災 / 天体・気象分野のミスコンセプション / 系統性のある探究活動 / 効果的な再現実験 / ツールによる授業改革 / 初等中等教育の接続 / 理科教員養成 / 大学生のミスコンセプション / 季節に見える星座 / 流星 / 惑星の見え方 / 雲のでき方 / 天気図と風向 / 天体観察の課題 / 水蒸気傾度 / 気圧と風向 / 夏の星座、冬の星座 / 天体に関する図の理解 / 大気の状態が不安定 / 降水域のミスコンセプション / 教科書の記述の問題 / Citizen Science / study of astronomy / Question Design / Inquiry-based learning / Weather Disaster / Misleading textbooks / misconception / Meteorological Field Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (39 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Research on the effects of school-based citizen science in the field of astronomical and meteorological fieldsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Shigeno Tetsuhide
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Ryukoku University
  •  The inspection of the Miss conception formation process of the field of heavenly bodies, weather and study of the effective instruction methodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Shigeno Tetsuhide
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Ryukoku University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Why do Japanese Students Have Difficulties in Astronomical and Meteorological Fields? Reform of Teaching Methods Based on Comprehension Surveys of University and High School Students2023

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Journal Title

      INTERNATIONAL CONFERENCE PROCEEDINGS NEW PERSPECTIVES IN SCIENCE EDUCATION 12 th Edition

      Volume: 12 thEdition Pages: 127-131

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Journal Article] Effective classroom practices developed from misconception research on "Earth and Space."2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 453-456

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_453

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Journal Article] Why do Japanese Students Have Difficulties in Astronomical and Meteorological Fields? Reform of Teaching Methods Based on Comprehension Surveys of University and High School Students2023

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Journal Title

      INTERNATIONAL CONFERENCE PROCEEDINGS NEW PERSPECTIVES IN SCIENCE EDUCATION 12 th Edition

      Volume: 12 th Edition Pages: 127-131

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Journal Article] 地学領域のミスコンセプションリストとその特徴-地球システムやSDGsとの関連とその意味ー2022

    • Author(s)
      多賀優, 荒川忠彦, 滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル第9号

      Volume: 第9号 Pages: 49-59

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Journal Article] 地学領域のミスコンセプションリストとその特徴-地球システムやSDGsとの関連とその意味ー2022

    • Author(s)
      多賀優, 荒川忠彦, 滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル第9号

      Volume: 第9号 Pages: 49-59

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Journal Article] Question design based on misconception related to weather disaster prevention2022

    • Author(s)
      SHIGENO Tetsuhide
    • Journal Title

      New Perspectives in Science Education - 11th Edition Proceedings

      Volume: 11 Pages: 215-219

    • NAID

      130008131643

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Journal Article] Question design based on misconception related to weather disaster prevention2022

    • Author(s)
      SHIGENO Tetsuhide
    • Journal Title

      New Perspectives in Science Education - 11th Edition Proceedings

      Volume: 11 Pages: 215-219

    • NAID

      130008131643

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Journal Article] ミスコンセプションからシチズンサイエンスへ-地学分野におけるミスコンセプションを生かした授業改善の試み-2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル

      Volume: 第8号 Pages: 51-62

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Journal Article] 地学分野におけるミスコンセプション形成のメカニズムー学生の天体・気象分野の苦手意識はどうして生じるのかー2020

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷紀要

      Volume: 42巻1号

    • NAID

      120007096966

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Journal Article] CBLというグループ学習-学び合う場をどうつくるか。大学、高校の事例から2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル

      Volume: 第6号 Pages: 73-86

    • NAID

      40021861456

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Journal Article] 気象分野におけるミスコンセプションを生起させない再現実験教材2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      京都地学36号

      Volume: 第36号 Pages: 2-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 京都府内 における降水の地域特性ー近年の事例から2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      2023年度 日本気象学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] Why do Japanese Students Have Difficulties in Astronomical and Meteorological Fields? Reform of Teaching Methods Based on Comprehension Surveys of University and High School Students2023

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Organizer
      INTERNATIONAL CONFERENCE New Perspectives in Science Education - 12th Edition(国際学会)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 「気象分野のミスコンセプションと中学校教科書記述との関連性 ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさ-2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      第15回日本気象予報士会研究成果発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] Why do Japanese Students Have Difficulties in Astronomical and Meteorological Fields? Reform of Teaching Methods Based on Comprehension Surveys of University and High School Students2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      New Perspectives in Science Education - 12th Edition
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 天体分野における「学生のミスコンセプション」からデザインした 問いの効果 ー月・惑星・星座など天体の位置と見え方に関する学習の事例からー2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本地学教育学会第77回全国大会(滋賀・大津大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 「気象分野のミスコンセプションと中学校教科書記述との関連性 ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさ-2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      第15回日本気象予報士会研究成果発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 中学校気象分野における系統的な学習-天気図から風を読む- 天気の学習が面白くなる。大学生のミスコンセプションから生まれた学習2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 「地球と宇宙」に関するミスコンセプション研究から生まれた効果的な授業の実践事例2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 気象分野のミスコンセプションと教科書記述との関連性ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさー2022

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本地学教育学会第76回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 大気の状態が不安定を学んでいない学生たち2022

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      2022年度日本気象学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 大気の状態が不安定を学んでいない学生たち2022

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      2022年度日本気象学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 気象分野のミスコンセプションと教科書記述との関連性ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさー教科書記述との関連性ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさー2022

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本地学教育学会第76回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] Question design based on misconception related to weather disaster prevention2022

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Organizer
      New Perspectives in Science Education - 11th Edition
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] Question design based on misconception related to weather disaster prevention2022

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Organizer
      New Perspectives in Science Education - 11th Edition
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 学校と伴走するアクションリサーチ -総合的な学習(探究)の時間が学校を変える-2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 気象防災の観点からみた中学校教科書記述の危うさ2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本気象学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 気象防災の観点からみた中学校教科書記述の危うさ2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本気象学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 天体・気象分野におけるミスコンセプション形成のメカニズム2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会 第 44 回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 気象防災に関するミスコンセプションをベースにした問いのデザイン2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] 気象防災に関するミスコンセプションをベースにした問いのデザイン2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 学校と伴走するアクションリサーチ -総合的な学習(探究)の時間が学校を変える-2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本教育経営学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02616
  • [Presentation] An Examination of Misconception in Earth Sciences and Research into Effective Teaching Methods2020

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Organizer
      New Perspectives in Science Education 9th Edition
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] An Examination of Misconception in Earth Sciences and Research into Effective Teaching Methods2020

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      The 9th Edition of the International Conference New Perspectives in Science Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 天体・気象分野におけるミスコンセプション形成のメカニズム2020

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会 第 44 回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] ミスコンセプションを軸にした臨床教科教育の試み―大学生の自然認識の考察結果をもとにした知識の体系化を図る協働研究―2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] ミスコンセプションを軸にした臨床教科教育の試み2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 雷に関するミスコンセプション2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本気象予報士会第11回研究成果発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • [Presentation] 雷に関するミスコンセプション2018

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本気象予報士会京都支部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02596
  • 1.  多賀 優 (00755671)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi