• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

takahashi wataru  高橋 亘

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAKAHASHI Wataru  高橋 亘

Less
Researcher Number 60823193
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 目白大学, 外国語学部, 専任講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 目白大学, 外国語学部, 専任講師
2018 – 2023: 神田外語大学, 留学生別科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / :Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
日本語教育 / 日本語多読 / 長期的な活動支援 / 多読活動支援 / 日本語多読の4つのルール / 自律的教室外多読 / マニュアル / 多読活動支援者 / オンライン支援コンテンツ / 多読活動参加者
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (23 results)
  •  日本語多読の円滑な導入・継続に向けたオンライン支援コンテンツ開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高橋 亘
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Mejiro University
  •  長期的な活動運営を目指した日本語多読活動支援者マニュアルの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高橋 亘
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kanda University of International Studies
  •  A Manual for Supporters of Extensive Japanese ReadingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKAHASHI Wataru
    • Project Period (FY)
      2018 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Kanda University of International Studies

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日本語多読 下 ~新たな挑戦と資料集~2022

    • Author(s)
      高橋亘, 粟野真紀子, 片山智子, 作田奈苗, 纐纈憲子
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      WEB JAPANESE BOOKS
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Book] 日本語多読 上 ~広がり深化する多読~2022

    • Author(s)
      高橋亘, 粟野真紀子, 片山智子, 作田奈苗, 纐纈憲子
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      WEB JAPANESE BOOKS
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Journal Article] 自律的教室外多読を継続する日本語学習者による読みに関するルール設定の一例2024

    • Author(s)
      高橋亘
    • Journal Title

      神田外語大学紀要

      Volume: 36 Pages: 185-194

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Journal Article] 国内外における日本語多読研究の広がりと動向2022

    • Author(s)
      高橋亘, 纐纈憲子
    • Journal Title

      神田外語大学紀要

      Volume: 34 Pages: 253-273

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Journal Article] やさしい読みものを楽しくたくさん読む日本語多読活動―近年の実践を例に―2022

    • Author(s)
      高橋亘
    • Journal Title

      高等教育における日本語:教育法の諸問題

      Volume: 23 Pages: 239-243

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Journal Article] 授業外日本語多読活動経験者の自律的教室外多読2019

    • Author(s)
      高橋亘
    • Journal Title

      外国語教育研究

      Volume: 22 Pages: 169-181

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Journal Article] How Do Supporters of Extensive Reading in Japanese Feel about the Four Practical Rules?2019

    • Author(s)
      高橋 亘
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 72-73

    • DOI

      10.19022/jlem.26.1_72

    • NAID

      130007788617

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Journal Article] 日本語多読活動開始に対する支援事例2019

    • Author(s)
      高橋亘
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 25(2) Pages: 48-49

    • NAID

      130007674637

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Journal Article] 日本語多読活動支援の動機・気づき・課題2019

    • Author(s)
      高橋亘
    • Journal Title

      2019年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Volume: 1 Pages: 232-236

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Journal Article] 海外高等教育機関における日本語多読に対する意識-ベオグラード大学での質問紙調査を基に-2018

    • Author(s)
      高橋亘
    • Journal Title

      Extensive Reading World Congress Proceedings

      Volume: - Pages: 79-92

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Presentation] 留学生別科における日本語多読の実践2024

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      神田外語大学留学生別科教師研修会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Presentation] オンライン講座「学習者が主役!はじめよう日本語多読支援」2023

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      YYJゆるくてやさしい日本語のなかまたち
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Presentation] 日本語科目に取り入れた短時間多読・多聴活動2022

    • Author(s)
      劉星、高橋亘
    • Organizer
      2022年度日本語教育と日本学研究国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Presentation] 学習者の自律的な多読:授業外多読経験者への追跡調査から2021

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      2021年全米日本語教育学会春季年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Presentation] やさしい読みものを楽しくたくさん読む日本語多読活動―近年の実践を例に―2021

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      日本語学・日本語教育学に関する国際学術会議
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Presentation] 学習者の自律的な多読:授業外多読セッション経験者への追跡調査から2021

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      日本語多読シンポジウム「学習者主体の多読:多角的な視点から」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Presentation] 交換留学生に対する日本語多読の実践-対面授業とオンライン授業の両面から-2020

    • Author(s)
      高橋亘, 瀬戸彩子
    • Organizer
      「イノベーティブ・クラスルーム・プラクティス(ICP)」 カンファレンス2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13084
  • [Presentation] 日本語多読支援者は多読のルールをどう考えているのか2019

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      第53回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Presentation] 日本語多読活動開始に対する支援事例2019

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      第52回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Presentation] 日本語多読活動支援の動機・気づき・課題2019

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Presentation] 日本語多読実践と研究の現状2019

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      科学研究費助成金事業「能動型学習を目指す英語多読指導に役立つアクティビィティの開発と選定」(課題番号:16K02836 基盤研究(c))研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Presentation] 多読のルールに関する学習者の意識調査(多読のルールの意味―支援者にとって、学習者にとって)2018

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      第1回日本語多読支援研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963
  • [Presentation] 授業外日本語多読活動経験者の自律的教室外多読2018

    • Author(s)
      高橋亘
    • Organizer
      外国語教育学会 第22回研究報告大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20963

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi