• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kawashima Yuko  川島 裕子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60824068
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 関西大学, 総合情報学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 関西大学, 総合情報学部, 准教授
2020 – 2023: 大阪成蹊大学, 教育学部, 准教授
2018 – 2020: 大阪成蹊大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
自己変容 / プログラム開発 / アートベース・リサーチ / アクションリサーチ / パフォーマンス / 多文化共生 / ワークショップ / 演劇的手法
Except Principal Investigator
アクターネットワーク理論 / 教育メディア研究 … More / 教育環境デザイン / アートベース・リサーチ / 探究 / 演劇教育 / ドラマ教育 / 演出技法 / 役割演技 / 道徳教育 / 言語活動 / 多様性 / 集合知 / 主体性 / アクティブラーニング / 教材開発 / 道徳教育法 / パフォーマンスアート / 発達 / パフォーマンスアーツ / リテラシー / 発達支援 / 学習活動 / 国際移動児 / パフォーマンス・アーツ / 言語的文化的多様性 / アイデンティティ / 社会関係 / 文化的多様性 / 言語的多様性 / 学習 / パフォーマンス・アート / こども / 移民 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  探究学習を多様化するアートベース・リサーチ: 循環的共創を生み出す教育環境デザイン

    • Principal Investigator
      岸 磨貴子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Meiji University
  •  パフォーマンス・ペダゴジーのプログラム開発と自己変容プロセスの解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      川島 裕子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 01070:Theory of art practice-related
    • Research Institution
      Kansai University
      Osaka Seikei University
  •  rengyo

    • Principal Investigator
      re ng
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  The research on learning through performace art for lingistically culturally diverse children

    • Principal Investigator
      Ishiguro Hiroaki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Rikkyo University

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『アートベース・リサーチ・ハンドブック』2023

    • Author(s)
      パトリシア・レーヴィ(監訳 岸磨貴子・川島裕子・荒川歩・三代純平)
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Book] 「エスノドラマとエスノシアター」『アートベース・リサーチ・ハンドブック』2023

    • Author(s)
      ジョエ・サルバトレ(訳 川島裕子)
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Book] 「演劇手法」『異文化間教育事典』2022

    • Author(s)
      川島裕子
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353999
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Book] 「ファシリテーター」『異文化間教育事典』2022

    • Author(s)
      川島裕子
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353999
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Book] 学校・子ども・アートの未来予想図を描く2018

    • Author(s)
      石黒広昭,漆 崇博,川島裕子,白上昌子,田野智子,塚本浩子,中西麻友,樋口貞幸,宮城潤,宮崎隆志,吉川由美
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      一般社団法人AISプランニング
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Book] 街に出る劇場2018

    • Author(s)
      石黒広昭,漢幸雄,衛紀生, 坂﨑裕二, 澤村潤,森さゆ里,西川信廣,林英樹.深澤伸子, 舘岡洋子,常田景子,本堂晴生,渡辺貴裕,川島裕子,内田祥子,宮﨑隆志,大島広子,佐藤茂紀
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788515888
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Journal Article] 他者理解へのパフォーマティブなアプローチ 越境的想像を通した多現実性への気づきに着目して2024

    • Author(s)
      岸磨貴子・川島裕子
    • Journal Title

      第32回 JAMCOオンライン国際シンポジウム

      Volume: 32

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Journal Article] 異文化間教育学に「象徴的移動」が問いかけるもの -批判的社会学と批判的人類学の間において-2024

    • Author(s)
      川島裕子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 59 Pages: 77-91

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Journal Article] 大会報告 課題研究Ⅲ:「教育メディア研究におけるアートベース・リサーチの方向性」2024

    • Author(s)
      岸 磨貴子、川島 裕子、郡司 厚太、久保田 賢一
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 30 Issue: 2 Pages: 87-88

    • DOI

      10.24458/jaems.30.2_87

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Journal Article] Ethnicity as Rigid Boundaries and Muted Differences: Japanese Youth Experiences at School2019

    • Author(s)
      Yuko Kawashima
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 13 Pages: 123-134

    • NAID

      130007728422

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Journal Article] 教師の「声」に関する教育実践に向けて -「演劇的手法によるコミュニケーション教育」による「声」の捉え直し2018

    • Author(s)
      川島裕子・中西紗織
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要

      Volume: 69 Pages: 269-276

    • NAID

      120006531436

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Presentation] 異文化間教育研究における「移動」の多様なあり方(特定課題研究指定討論)2023

    • Author(s)
      川島裕子
    • Organizer
      異文化間教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Presentation] 教育メディア研究におけるアートベース・リサーチの方向性2023

    • Author(s)
      岸磨貴子・川島裕子
    • Organizer
      日本教育メディア学会 第 30 回 年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Presentation] Designing Educational Practices to Combine Audiovisual Media and Performance: Focusing on the Sensory Expanding Aspects2023

    • Author(s)
      Makiko Kishi, Yuko Kawashima
    • Organizer
      21st International Conference for Media in Education 2023 (ICoME)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Presentation] 多文化共生に向けた演劇ワークショップにおける 情動的知の生成プロセス :パフォーマンスをメディアとするアートベース・リサーチ2023

    • Author(s)
      川島裕子
    • Organizer
      日本教育メディア学会 第 30 回 年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Presentation] 指定討論「『移動』から異文化間教育研究を展開する ―象徴的移動に着目して―」2023

    • Author(s)
      川島裕子・郷司寿朗
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13024
  • [Presentation] ANNUAL ACHIEVEMENT REPORT OF THE POWER OF DIVERSITY PROJECT: ARTS-BASED OUTREACH PROGRAMS FOR TRANSNATIONAL CHILDREN2020

    • Author(s)
      Sachiko Uchida, Eri Hasumi, Yuko Kawashima, Hiroaki Ishiguro
    • Organizer
      UC Links Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Presentation] アートベース研究:学校における多様性を考える2019

    • Author(s)
      川島裕子・村田観弥・岸磨貴子・三宅貴久子・佐藤 郡衛
    • Organizer
      異文化間教育学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Presentation] 異文化間教育とダイバーシティ―理論と実践をつなぐ「演劇とダイバーシティ」2019

    • Author(s)
      川島裕子
    • Organizer
      異文化間教育学会第40回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Presentation] Rigid Boundaries and Muted Differences: Japanese Youth’s Engagement with Ethnicity at School2019

    • Author(s)
      Yuko Kawashima
    • Organizer
      World Education Research Association 2019: Focal Meeting in Tokyo
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Presentation] Toward a drama pedagogy to experiment affective relations: Educational practices in drama class at Japanese secondary school2018

    • Author(s)
      Yuko Kawashima
    • Organizer
      International Drama In Education Research Institute
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Presentation] 教師教育におけるコミュニケーション教育のデザイン;「越境」の場としての演劇的手法による学びの特徴2017

    • Author(s)
      川島裕子
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Presentation] 「学生/教師」という境界状態の身体的体験をめぐって;教員養成課程の学生による体験と教師教育における意義-2017

    • Author(s)
      川島裕子
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • [Presentation] <教師>という「他者」になるパフォーマンスとその学びの内実;教員養成課程における演劇的手法によるコミュニケーション教育という文脈において2017

    • Author(s)
      川島裕子
    • Organizer
      日本演劇学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02710
  • 1.  渡辺 貴裕 (50410444)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  Ishiguro Hiroaki (00232281)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  re ng (10591555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  宮崎 隆志 (10190761)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  舘岡 洋子 (10338759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  内田 祥子 (60461696)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  藤川 信夫 (10212185)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  末長 英里子 (80912310)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  岸 磨貴子 (80581686)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  萩原 健 (50409728)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  青山 征彦 (60337615)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi