• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OGINO Misako  荻野 美佐子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70185528
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2008 – 2011: 上智大学, 総合人間科学部, 教授
2005: Sophia U., Faculty of Human Science, Professor, 総合人間科学部, 教授
2002 – 2004: 上智大学, 文学部, 教授
1999 – 2000: 上智大学, 文学部, 教授
1992 – 1998: 上智大学, 文学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
教科教育 / Educaion / Rehabilitation science/Welfare engineering
Keywords
Principal Investigator
母子相互作用 / 語彙獲得 / 言語習得 / 感覚・感情語 / 入力言語 / CHILDES / 動作 / 非言語行動 / インプット / 乳児期 … More / Concept of growth / Meta-development / Cognition on changes / Developmental changes / 信念システム / 能力観 / 年齢観 / 他者観 / 死の概念 / おとな観 / 子ども観 / 年齢 / 成長概念 / メタ発達 / 変化の認識 / 年齢変化 / MLU / 日常相互作用 / 相互作用 / 就学前児 / 日常場面 / 場面 / 平均発話長(MLU) / 言語発達 / 言語入力 / 動作語 / 理解 / 産出 / 語彙 / 初期言語 … More
Except Principal Investigator
developing child / cortical lesions / the Questionnaire survey / word retrieval processing / reading Kanji-words / reversible sentence / syntactic development / acquired childhood aphasia / 小児失語症例検討 / 小児高次脳機能障害 / 教具・教材資料 / 失語症検査開発 / 言語発達検査 / テストバッテリー / 総合失語症検査 / 小児失語症 / 実態調査 / 小児失語症に関するアンケート調査 / 失語症児の訓練・指導法 / 失語症児の検査・評価法 / 小児用構文産生検査 / 小児用聴覚的構文理解検査 / アンケートの分析 / 小児失語症時の指導上の課題 / 小児失語症の実態調査 / 小児失語症検査の開発 / 小児失語症の学習不振 / 失語症時の残存言語症状 / 視空間認知障害 / 小児失語症のアンケート調査 / 健常児の漢字の音読評価 / 小児失語症の読み書き困難 / 小児失語症の漢字音読検査 / 小児失語症の評価法 / 心理面・社会適応の問題 / 脳機能障害による影響 / 学習困難 / 小学低学年用幹事音読検査 / 小児失語症構文検査 / 小児失語症の長期経過 / 小児失語症アンケート調査 / 後天性小児失語症 / Iongitudinal & cross-sectional studies / Retarded children / Normal children / Mother-child interaction / Animation material / VTR material / Computer assisted learning system / Verb acquisition / 言語発達遅滞児 / 視聴覚教育 / 運動機能の発達 / 学習用ソフト / ハイパーメディア / 縦断調査研究 / 言語モデル / 母子交流場面 / 学習実験 / 学習ソフトの開発 / 動作語の習得 / 縦断調査 / ソフト開発 / 横断調査 / 母子相互作用 / 動詞の意味のひろがり / アニメーション / ビデオ映像 / 発達遅滞児 / 健常幼児 / 相互作用文脈 / 動画教材 / 動詞学習システム / 0ヶ月〜24ヶ月児 / 運動機能面 / 前言語期 / 携帯電話による情報収集 / 0ヶ月~24ヶ且児 / 発達評価 / 乳幼児期 / 携帯電話による情報収集の開発 / コミュニケーション行動面 / 認知・理解面 / 発達項目 / 発達評価質問紙 / コミュニケーション(聴覚・理解、表出) / 発達質問紙 / コミュニケーション発達 / 0ヶ月~24ヶ月児 / 新生児聴覚スクリーニング要再検児 / 情動・対人関係 / コミュニケーション(表出) / コミュニケーション(聴覚・理解) / 口の動き / 手の操作・対物関係 / 粗大運動 / 乳幼児コミュニケーション発達質問紙 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Development of a questionnaire to evaluate the development of infants referred after newborn hearing screening

    • Principal Investigator
      SHINDO Mitsuko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Rehabilitation science/Welfare engineering
    • Research Institution
      Sophia University
  •  Development of Linguistic/Cognitive Evaluation and Intervention Program for Childhood Aphasia

    • Principal Investigator
      SHIDO Mitsuko
    • Project Period (FY)
      2002 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Sophia University
  •  語彙発達の相互作用文脈Principal Investigator

    • Principal Investigator
      荻野 美佐子
    • Project Period (FY)
      2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (A)
    • Research Institution
      Sophia University
  •  語彙発達における相互作用の役割Principal Investigator

    • Principal Investigator
      荻野 美佐子
    • Project Period (FY)
      1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (A)
    • Research Institution
      Sophia University
  •  日常相互作用文脈における語彙発達Principal Investigator

    • Principal Investigator
      荻野 美佐子
    • Project Period (FY)
      1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (A)
    • Research Institution
      Sophia University
  •  COGNITION ON DEVELOPMENTAL CHANGE BY AGEPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OGINO Misako
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Sophia University
  •  日常相互作用文脈における語彙発達Principal Investigator

    • Principal Investigator
      荻野 美佐子
    • Project Period (FY)
      1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Sophia University
  •  言語習得期の言語・非言語的ユニットの形成と再構造化に果たす母子相互作用の役割Principal Investigator

    • Principal Investigator
      荻野 美佐子
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Sophia University
  •  言語習得期の言語・非言語的ユニットの形成と再構造化に果たす母子相互作用の役割Principal Investigator

    • Principal Investigator
      荻野 美佐子
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Sophia University
  •  言語習得期の言語・非言語ユニットの形成と再構造化に果たす母子相互作用の役割Principal Investigator

    • Principal Investigator
      荻野 美佐子
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Sophia University
  •  言語取得期の言語・非言語的ユニットの形成と再構造化に果たす母子相互作用の役割Principal Investigator

    • Principal Investigator
      荻野 美佐子
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Sophia University
  •  Assessment for Verb Acquisition and Developing Its Computer Assisted Learning Program

    • Principal Investigator
      IITAKA Kyoko
    • Project Period (FY)
      1992 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Developmental Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2012 2011 2010 2009 2008 2004

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 保育現場のコミュニケーション2008

    • Author(s)
      荻野美佐子, 後藤宗理, その他(分担執筆)
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] 幼児の被害エピソードの語りからみた謝罪と許容の認識-謝罪-許容スクリプトの観点から-2012

    • Author(s)
      早川貴子, 荻野美佐子
    • Journal Title

      上智大学心理学年報

      Volume: 36巻 Pages: 19-29

    • NAID

      120005886255

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] XMLとExcelを利用したWebによるアンケート収集システムの構築2011

    • Author(s)
      福良博史, 伊東久美子, 荻野美佐子
    • Journal Title

      東京職能訓練大学校紀要

      Volume: 26号 Pages: 18-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] XMLとExcelを利用したWebによるアンケート収集システムの構築2011

    • Author(s)
      福良博史, 伊東久美子, 荻野美佐子
    • Journal Title

      東京職能訓練大学校紀要 26号

      Pages: 18-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] XMLとExcel を利用したWeb によるアンケート収集システムの構築2011

    • Author(s)
      福良博史, 伊東久美子, 荻野美佐子
    • Journal Title

      東京職能訓練大学校紀要

      Volume: 26 Pages: 18-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] 子どもが歯科治療体験を意味づけるプロセスの検討-幼児期の子どもと歯科医師,親の三者の理解のずれという観点から2011

    • Author(s)
      岡崎早弥佳, 小平裕恵, 朝田芳信, 荻野美佐子
    • Journal Title

      上智大学心理学年報

      Volume: 35巻 Pages: 39-50

    • NAID

      120005885733

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] 幼児期の対人葛藤場面の解決における謝罪行動〜加害行為の意図性の認識と許しの観点から〜2009

    • Author(s)
      早川貴子, 荻野美佐子
    • Journal Title

      上智大学心理学年報 33巻

      Pages: 45-55

    • NAID

      120005882104

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] 言葉の力はどのように発達していくのか2008

    • Author(s)
      荻野美佐子
    • Journal Title

      児童心理 62巻13号

      Pages: 27-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] 言葉の力はどのように発達していくのか2008

    • Author(s)
      荻野美佐子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 62-13 Pages: 27-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] 言葉の力はどのように発達していくのか2008

    • Author(s)
      荻野美佐子
    • Journal Title

      児童心理 62巻

      Pages: 27-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Journal Article] Syntaxical understanding & production of acquired childhood aphasia2004

    • Author(s)
      Eto, A., Shindo, M., Iitaka, K., Ogino M
    • Journal Title

      Jpn.J Commun.Disord. 21

      Pages: 199-199

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580308
  • [Journal Article] 後天性小児失語症児の構文理解力・産生力について2004

    • Author(s)
      衛藤あや, 進藤美津子, 飯高京子, 荻野美佐子
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学 21・3

      Pages: 199-199

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580308
  • [Presentation] 一日観察データにおけるMLU の変動-遊びの性質による検討-2011

    • Author(s)
      中田脩一, 小林春美, 荻野美佐子
    • Organizer
      第22回日本発達心理学会大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Presentation] 一日観察データにおけるMLUの変動-遊びの性質による検討-2011

    • Author(s)
      中田脩一, 小林春美, 荻野美佐子
    • Organizer
      第22回日本発達心理学会大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Presentation] 音を出すことと発声の母子相互調整-楽器を使った母子遊び場面の分析から-2011

    • Author(s)
      荻野美佐子, 丸山慎, 森内秀夫
    • Organizer
      第22回日本発達心理学会大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Presentation] 音を出すことの探索とその初期発達-楽器を使った母子遊び場面の分析から-2011

    • Author(s)
      丸山慎, 荻野美佐子, 森内秀夫
    • Organizer
      第22回日本発達心理学会大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Presentation] 子どもが歯科治療体験を意味づけるプロセス-幼児と歯科医師,親の三者の理解のずれという観点から-2011

    • Author(s)
      岡崎早弥佳, 石塚美穂, 澤屋敷沙織, 小平裕恵, 朝田芳信, 荻野美佐子
    • Organizer
      第26回日本小児歯科学会・関東地方会
    • Place of Presentation
      ホテルニューオータニ幕張(千葉県)
    • Year and Date
      2011-10-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Presentation] データベースにXMLを用いたwebアプリケーションの教材化検討2011

    • Author(s)
      福良博史, 伊東久美子, 荻野美佐子
    • Organizer
      第19回職業能力開発研究発表講演会
    • Place of Presentation
      職業能力開発総合大学校(東京都)
    • Year and Date
      2011-12-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Presentation] 発達初期児を対象とした発達評価質問紙の開発2011

    • Author(s)
      進藤美津子, 荻野美佐子, 玉井ふみ
    • Organizer
      第56回日本音声言語医学会
    • Place of Presentation
      グランドヒル市ヶ谷(東京)
    • Year and Date
      2011-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Presentation] 発達障害児のメモリスパンと認知的処理との関連 -WISC-IIIにおける下位検査の分析-2010

    • Author(s)
      荻野美佐子・早川貴子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Presentation] 教育講演V「発達理論」2008

    • Author(s)
      荻野美佐子
    • Organizer
      第14回日本看護診断学会学術大会
    • Place of Presentation
      パシフイコ横浜
    • Year and Date
      2008-07-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • [Presentation] 教育講演V「発達理論」2008

    • Author(s)
      荻野美佐子
    • Organizer
      第14回日本看護診断学会学術大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2008-07-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500467
  • 1.  SHINDO Mitsuko (40082177)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  TAMAI Fumi (10280207)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  IITAKA Kyoko (40014716)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KAGA Makiko (20142250)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  ITO Kumiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi