• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SATOU Takashi  佐藤 隆

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

佐藤 隆  サトウ タカシ

SATO Takashi  佐藤 隆

Less
Researcher Number 70225960
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 都留文科大学, 教養学部, 非常勤講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 都留文科大学, 教養学部, 特任教授
2018 – 2022: 都留文科大学, 教養学部, 教授
2011 – 2017: 都留文科大学, 文学部, 教授
2011: 都留文科大学, 初等教育学科, 教授
2000 – 2006: 都留文科大学, 文学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education / Basic Section 09010:Education-related / Sociology of education
Except Principal Investigator
Educaion / Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
教育課程 / 子ども理解 / 生活綴方教育 / 教育課程研究 / 教師教育 / 地域に根ざす教育 / フレネ教育 / 教育の自由 / 教育実践の自由 / 教育課程づくり … More / 新教育 / 丹羽徳子 / フィンランド / 主体的・対話的学び / 主体的・対話的な学び / 新教育新教育 / 臨床教育学 / 教師の協働 / 「恵那の教育」 / 教育実践史 / 教師の学び / 恵那の教育 / わかる学習 / 教師の自由 / 教師の集団性 / educational reform in Finland / the initial and in-service teacher education / the Development of Teacher Professionalism / 学校文化 / フィンランドの教育改革動向 / 教師養成教育と現職教育 / 教師発達 / 教職の専門職性 / 協同学習 / 教育における自由 / 科学と生活の結合 / 表現と認識 / 子どもの学習意欲 / 表現の自由 / 地域にねざす教育 … More
Except Principal Investigator
フレネ教育 / 中等教育 / フレネ / 生活綴方 / 学習の協同 / 学習の個別化 / 新教育 / Teacher standard / Child・Parents・Colleagues / Training of teachers / Developmental theory of teachers / Education difficult / Teacher training curriculum / Murayama Syuntaro / Re-education of the teacher / 大正期新教育運動と教師再教育 / 植民地朝鮮の教師再教育 / IFEL(アイフル) / 教室と学校と研修 / 大正期の教師再教育 / 植民地朝鮮と教師再教育 / 教師の自由と研修 / IFEL / 教師再教育 / 教員スタンダード / 子ども・親・同僚 / 教員研修 / 教師発達論 / 教育困難 / 教員養成カリキュラム / 村山俊太郎 / 教師の再教育 / Ienaga textbook suit / Rights of the child / Teachers of "seikatsu-tsuzurikata" / Magazine "Kyoiku-Jiron" / Colony / View of childhood of teacher / 石田和男 / 明治期教育雑誌 / 教育判例 / 進路指導 / 恵那の教育 / 家永教科書裁判 / 子どもの権利 / 生活綴方教師 / 教育時論 / 植民地 / 教師の子ども観 / Principle of social foundation / Hertage of the pedagogy / Historical foundation / Period divisions / Modernization / Educational reform / ブローバリゼイション / 新自由主義 / 企業社会 / 天皇制 / 社会構成原理 / 教育学的遺産 / 歴史的根拠 / 時期区分 / 近代化 / 教育改革 / 自由教育 / 生活綴り方教育 / 教育実践 / 生きづらさ / 若者の生きづらさ / 生活綴方教育 / 教師教育改革 / 教師のライフヒストリー / カンファレンス / カナダ / フィンランド / 発達援助職 / コミュニティ / 震災と教育 / 治療教育学 / ナラティヴ / 教師の専門性 / 援助職養成 / 発達援助専門職 / 教師教育 / 子ども理解 / 臨床教育学 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (128 results)
  • Co-Researchers

    (27 People)
  •  Study on Education for Life-Writing in Ena region and New EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO TAKASHI
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tsuru University
  •  Research on Freinet Education in Modern Secondary Education

    • Principal Investigator
      Kataoka Yoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
      Chiba University
  •  Research on the practical structure of "Education in Ena"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO TAKASHI
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tsuru University
  •  On the development of liberal education in the present secondary education

    • Principal Investigator
      KATAOKA Yoko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Research on Ishida Kazuo's Thought on Education and Review of Education of Writing about Life in Ena regionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sato Takashi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tsuru University
  •  On the difficulty of life among the youth and the contemporary meening of the education of writing about life

    • Principal Investigator
      KATAOKA Yoko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Construction of the "clinical research on human development and education" and reconsideration of the teacher's professional character

    • Principal Investigator
      TANAKA Takahiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
      Tsuru University
  •  A Research on the Problems of Education and the Process and Requirement for the Development of Teacher Professionalism in this modern societyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO Takashi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      TSURU UNIVERSITY
  •  Historic research regarding the re-education of the teacher in modern Japan

    • Principal Investigator
      SATO Hiromi
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Kasei Gakuin University
  •  Historical studies on view of childhood of teacher in modem Japan

    • Principal Investigator
      SATO Hiromi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Kasei-Gakuin University
  •  Historical studies of Modernization and Educational Reforms in the 20th century of Japan

    • Principal Investigator
      SATO Hitomi
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Medical Gakuin University

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2007 2006 2005 2004

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] わがままに生きる哲学2016

    • Author(s)
      佐藤和夫・藤谷秀・渡部純責任編集
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      はるか書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Book] 戦後日本の教育と教育学2014

    • Author(s)
      田中孝彦・佐貫浩・久冨善之・佐藤広美編
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Book] 戦後日本の教育と教育学2014

    • Author(s)
      田中孝彦・佐貫浩・久冨善之・佐藤広美編
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381034
  • [Book] 教育実践と教師 その困難と希望2013

    • Author(s)
      久冨善之、吉益敏文、佐藤隆編著
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Book] 教育実践と教師その困難と希望2013

    • Author(s)
      久冨善之・吉益敏文・佐藤隆編
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Book] 形而上学の可能性を求めて2012

    • Author(s)
      佐藤徹郎・雨宮民雄他編
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      工作舎
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Book] 教師のしごと2012

    • Author(s)
      佐藤隆、山崎隆夫
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      旬報社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 教師のしごと2012

    • Author(s)
      佐藤隆・山崎隆夫
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      旬報社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 教師のしごと2012

    • Author(s)
      佐藤隆・山崎隆夫と25人の若い教師の仲間たち編
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      旬報社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Book] 教師のしごと2012

    • Author(s)
      佐藤隆他
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      旬報社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Book] 子ども理解と憲法の再発見-いのち,学び2010

    • Author(s)
      佐藤学・小森陽一・田中孝彦
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      高文研
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 『いのち,学び,そして9条』(「子ども理解と憲法の再発見」執筆)2010

    • Author(s)
      佐藤学・小森陽一・田中孝彦
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      高文研
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] Revision of Fundamental Law of Education, interpretation and criticism, 1642007

    • Author(s)
      Toyokazu URANO, Hiromi SATO, Tetsuhiko NAKAJIMA, Yasuhiko NAKATA
    • Total Pages
      63
    • Publisher
      Kamogawa booklet
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Book] Integrated study revise Academic achievement2006

    • Author(s)
      Edit by Takashi SATO, Masayuki ONIZAWA
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      Akashi syoten
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Book] 改訂教育基本法 どう読み どう向き合うか2006

    • Author(s)
      浦野東洋一, 佐藤広美, 他
    • Total Pages
      63
    • Publisher
      かもがわ書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Book] 改訂教育基本法 どう読み どう向き合うか2006

    • Author(s)
      浦野東洋一, 佐藤広美ほか
    • Total Pages
      63
    • Publisher
      かもがわ書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Book] 学力を変える総合学習2006

    • Author(s)
      鬼沢真之, 佐藤隆編
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      明石書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Book] 学力を変える総合学習2006

    • Author(s)
      鬼沢真之, 佐藤隆
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      明石書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Book] 教育学のポイント・シリーズ 教育史2005

    • Author(s)
      柴田義松, 斎藤利彦, 佐藤広美ほか
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] フィンランドの教育からいま何を学び直すのか2023

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      たのしい体育・スポーツ

      Volume: 326号 Pages: 52-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] 「令和の日本型学校」と教師のゆくえ2023

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 928号 Pages: 5-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] 「令和の日本型学校」と教師のゆくえ2023

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 928号 Pages: 5-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02540
  • [Journal Article] フィンランドの教育からいま何を学び直すのか2023

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      たのしい体育・スポーツ

      Volume: 326号 Pages: 52-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02540
  • [Journal Article] 「評価」に管理される教育の時代2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      『教育』

      Volume: 2021年6月号 Pages: 50-56

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] 「令和の日本型学校教育」とはなにか2021

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 2021年2月号 Pages: 96-99

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02540
  • [Journal Article] GIGAスクールで学校はどう変わるのか2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      子ども白書2021

      Volume: 2021年版 Pages: 78-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] 「評価」に管理される教育の時代2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 905 Pages: 50-56

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] GIGAスクールで学校はどう変わるのか2021

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      『子ども白書』

      Volume: 2021年版 Pages: 78-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02540
  • [Journal Article] GIGAスクール構想と「主体的・対話的で深い学び」のゆくえ2021

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      さいたまの教育と文化

      Volume: No.94 Pages: 25-28

    • NAID

      40022485306

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02540
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」の何が問題か2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      世界

      Volume: 943号 Pages: 135-142

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」の何が問題か2021

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      世界

      Volume: 2021年4月号 Pages: 135-142

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02540
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」の何が問題か2021

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      世界

      Volume: 2021年4月号 Pages: 135-142

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] GIGAスクール構想と「主体的・対話的で深い学び」のゆくえ2021

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      さいたまの教育と文化

      Volume: No.94 Pages: 25-28

    • NAID

      40022485306

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] GIGAスクールで学校はどう変わるのか2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      『子ども白書』

      Volume: 2021年版 Pages: 78-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] 「令和の日本型学校教育」とはなにか2021

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 2021年2月号 Pages: 96-99

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] GIGAスクール構想と「主体的・対話的で深い学び」のゆくえ2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      さいたまの教育と文化

      Volume: 1月号 Pages: 25-28

    • NAID

      40022485306

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] 「令和の日本型学校教育」とはなにか2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 901号 Pages: 96-99

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] 「評価」に管理される教育の時代2021

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      『教育』

      Volume: 2021年6月号 Pages: 50-56

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02540
  • [Journal Article] コロナが照射する日本の教育課題2020

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 2020年11月号 Pages: 6-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02540
  • [Journal Article] コロナが照射する日本の教育課題2020

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 898号 Pages: 6-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] コロナが照射する日本の教育課題2020

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 2020年11月号 Pages: 6-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] 専門職の誇りと自覚のありか2020

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 888 Pages: 59-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] 専門職の誇りと自覚のありか2019

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 888号 Pages: 59-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] 教師の仕事を枠づける文科省流資質能力論2018

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 6月号 Pages: 5-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] 教育改革の新段階 追いつめられる教師たち2018

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      『教育』

      Volume: 9月号 Pages: 68-76

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] 教師の仕事を枠づける文科省流資質能力論2018

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      『教育』

      Volume: 6月号 Pages: 5-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] 教育改革の新段階 追いつめられる教師たち2018

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 9月号 Pages: 68-76

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02328
  • [Journal Article] 新学習指導要領と教育課程づくり2017

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      『小学校学習指導論』

      Volume: 第4集 Pages: 10-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] 「私の教育課程づくり」と生活綴方の精神2017

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      石田和男教育著作集 子どもをつかむ実践と思想

      Volume: 第3巻 Pages: 391-414

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04563
  • [Journal Article] 男性が暴力性を乗り越える生活をつくるために2016

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      教育

      Volume: 12月号 Pages: 88-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 「政治」の「再生」とポスト・マルクス主義―ムフ,ラクラウとアーレント2016

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      総合人間学

      Volume: 10号 Pages: 154-170

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 市民運動から始める「政治」の可能性2016

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      季論21

      Volume: 34号 Pages: 73-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングは救世主たりうるか2016

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 10月号 Pages: 44-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 現実と向き合う「教師教育改革」を2016

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 7月号 Pages: 59-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 現実と向き合う「教師教育改革」を2016

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 7月号 Pages: 59-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381034
  • [Journal Article] アクティブラーニングは〈救世主〉たりうるか2016

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 10月号 Pages: 44-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381034
  • [Journal Article] 「不安定な」世界の中での新しい政治の可能性2016

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      NOかながわ総研 研究と資料

      Volume: 196号 Pages: 41-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 良心と道徳意識が育つために2015

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      教育

      Volume: 5月号 Pages: 50-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] スペインにおける「極左」政権の可能性とポスト・マルクス主義2015

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      季論

      Volume: 29号 Pages: 18-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 教育の非人間化をのり越える戦略2015

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: No.828 Pages: 5-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381034
  • [Journal Article] 教育は自由の空気のなかでこそ2015

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 8月号 Pages: 57-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 教育の非人間化をのり越える戦略2015

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 828号 Pages: 5-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 新しい「政治」の可能性とポスト・マルクス主義2015

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      季論

      Volume: 30号 Pages: 182-193

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 教育は自由の空気のなかでこそ2015

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: No.835 Pages: 57-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381034
  • [Journal Article] 労働時間の短縮は教育の根本条件ではないのか2014

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 83号 Pages: 20-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 教師として変革期を生きる2014

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 821号 Pages: 63-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Journal Article] 現代の労働とアーレントの思想2014

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      協同の発見

      Volume: 第255号 Pages: 90-101

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] 教師として変革期を生きる2014

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: No.821 Pages: 63-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381034
  • [Journal Article] わかること・生きること・地域に根ざす2013

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 810号 Pages: 41-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] わかること 生きること 地域に根ざす2013

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 7月号 Pages: 41-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] 戦後教育史における恵那の教育運動と生活綴方2012

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      都留の臨床教育学

      Volume: 第5号 Pages: 24-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] コミュニケーションと精神2012

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      尾関周二教授退官記念論集

      Volume: 1 Pages: 29-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] 修士レベルの学修でどのような教師像を描くのか2012

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      SYNAPSE

      Volume: 11月号 Pages: 26-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] 教師の専門性と〈教室の物語〉を軸とした学びあい2012

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      学校運営

      Volume: 7月号 Pages: 12-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] 戦後教育史における恵那の教育運動と生活綴方2012

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      都留の臨床心理学

      Volume: 5号 Pages: 24-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] 「等身大の生活」の復活と市場主義原理2011

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      唯物論研究協会年誌

      Volume: 第16号 Pages: 129-153

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] 「等身大の生活」の復活と至上主義原理2011

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      唯物論研究協会年誌

      Volume: 16号 Pages: 129-153

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] 若い世代の「男性性」の構造とワーク・ライフ・バランス2011

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Journal Title

      女も男も

      Volume: 118号 Pages: 24-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Journal Article] 今日の教育困難と教師の成長イメージ2006

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教師教育の再編動向と教育学の課題(日本教育学会) 研究集録2

      Pages: 61-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 教師の専門職性と教師発達イメージの再検討2006

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教育 56巻4号

      Pages: 12-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] On the Fundamental Law of Education and Constitutionalism2006

    • Author(s)
      Hiromi SATO
    • Journal Title

      Education Vol.728

      Pages: 107-112

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教員養成カリキュラムと『臨床教育学』2006

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      日本教育学会『教師教育の再編動向と教育学の課題』 研究集録2

      Pages: 168-173

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 教員養成カリキュラムと「臨床教育学」2006

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教師教育の再編動向と教育学の課題 研究集録2 日本教育学会 研究集録2

      Pages: 168-173

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教師の専門職性と教師発達イメージの再検討2006

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教育(国土社) 2006年4月号

      Pages: 12-18

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] The curriculum of Initial Teacher Education and Clinical Education2006

    • Author(s)
      Takashi Sato
    • Journal Title

      The Reorganization of Teacher Education and Task of Pedagogy(The Japan Society for the Study of Education) vol2

      Pages: 168-173

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 今日の教育困難と教師の成長イメージ2006

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      日本教育学会『教師教育の再編動向と教育学の課題』 研究集録2

      Pages: 61-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 「教師力」の向上ー制度改革はどう進むのか2006

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      教職研修 9月号

      Pages: 32-35

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] Review on the Teacher Professionalism and the Teacher Development2006

    • Author(s)
      Takashi Sato
    • Journal Title

      Kyouiku (The journal of Scientific Research on Education)(Association of Scientific Research on Education) No.723

      Pages: 12-18

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] A Study on Growth image of teachers and Education difficulty as we know it today2006

    • Author(s)
      Takashi SATO
    • Journal Title

      Research Paper (Japanese Educational Research Association) Vol.2

      Pages: 61-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] Improvement of the effectiveness of a teacher -System reform, how does it go ahead2006

    • Author(s)
      Syuji SATO
    • Journal Title

      training of teachers September

      Pages: 32-35

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] A Study on Practical Teacher training curriculum within graduate schools2006

    • Author(s)
      Syuji SATO
    • Journal Title

      MEMOIRS of Faculty of Education and Human Studies Vol.62

      Pages: 25-33

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教員養成カリキュラムと「臨床教育学」2006

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教師教育の再編動向と教育学の課題 研究集録2(日本教育学会) 研究集録2

      Pages: 168-173

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] The Problems of Education in this modern society and the Image of the Development of Teacher Professionalism2006

    • Author(s)
      Takashi Sato
    • Journal Title

      The Reorganization of Teacher education and Task of Pedagogy(The Japan Society for the Study of Education) vol2

      Pages: 61-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 「教師力」の向上-制度改革はどう進むのか2006

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      教職研修 9月号

      Pages: 32-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 大学院における実践的教員養成カリキュラムに関する考察2006

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部研究紀要(教育科学) 62集

      Pages: 25-33

    • NAID

      110006220672

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] フィンランドの教師教育2006

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教育(国土社) 2006年10月号

      Pages: 44-51

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 教師養成カリキュラムと『臨床教育学』2006

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      教師教育の再編動向と教育学の課題(日本教育学会) 研究集録2

      Pages: 168-173

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 教育基本法と立憲主義について2006

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育 728

      Pages: 107-112

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 今日の教育困難と教師の成長イメージ2006

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教師教育の再編動向と教育学の課題 研究集録2 日本教育学会 研究集録2

      Pages: 61-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] Criticism of the amendment of Fundamental Law of Education2006

    • Author(s)
      Hiromi SATO
    • Journal Title

      Education Vol.726

      Pages: 8-15

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 問われているのは子どもの「学力」なのか2006

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      生活教育 58巻2号

      Pages: 44-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] On the teacher training curriculum and "clinical pedagogy"2006

    • Author(s)
      Takashi SATO
    • Journal Title

      Research Paper (Japanese Educational Research Association) Vol.2

      Pages: 168-173

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教育基本法の精神を考え、「教育基本法改正案」を批判する2006

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育 726

      Pages: 8-15

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教員養成政策の批判的検討-専門職大学院を中心に2006

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      教育 723

      Pages: 44-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 今日の教育困難と教師の成長イメージ2006

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教師教育の再編動向と教育学の課題 研究集録2(日本教育学会) 研究集録2

      Pages: 61-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] Teacher Education in Finland2006

    • Author(s)
      Takashi Sato
    • Journal Title

      Kyouiku (The journal of Scientific Research on Education)(Association of Scientific Research on Education) No.729

      Pages: 44-51

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 人間のモラルを考え、戦後教育思想を問う2006

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育 720

      Pages: 63-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 「教育の言葉」を奪う教育改革のゆくえ2005

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育 715

      Pages: 54-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] The Relationship between Teacher Development and Studies in the Non-governmental Education Movement2005

    • Author(s)
      Takashi Sato
    • Journal Title

      Annual Bulletin of Japanese Society for the Study on Teacher Education(Japanese Society for the Study on Teacher Education) Vo114

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 他者への想像力と歴史認識2005

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育 716

      Pages: 90-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教師の成長と民間教育研究運動2005

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 14

      Pages: 41-47

    • NAID

      130007964703

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教育基本法「改正」問題と人間のモラル2005

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育 715

      Pages: 60-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 書評 百瀬侑子『知っておきたい戦争の歴史』2005

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      植民地教育史研究年報 7

      Pages: 186-191

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教師の成長と民間教育研究運動2005

    • Author(s)
      佐藤 隆
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 第14号

      Pages: 41-47

    • NAID

      130007964703

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530617
  • [Journal Article] 教育基本法「改正」と自己責任論2005

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      開発教育 51

      Pages: 95-100

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 提言:大学等高等教育機関との連携・協力による現代的課題に対応した学習プログラムの開発から2004

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      平成15年度調査研究事業報告書:大学等高等教育機関との連携・協力による現代的課題に対応した学習プログラム開発

      Pages: 56-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教育基本法の歴史的位置と現在的課題2004

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      日本教育史往来 150

      Pages: 4-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教育基本法「改正」と新自由主義の人間観2004

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      教育 706

      Pages: 20-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 2003年度における学校教育課程・教員養成改革論議の状況2004

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      秋田大学教職教育研究会報-新たな教員養成に向けて 3

      Pages: 48-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 教育基本法改定問題への雑感2004

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      日本教育史往来 151

      Pages: 5-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Journal Article] 平和と国際連帯の教育2004

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      日本の民主教育 2004

      Pages: 240-250

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530526
  • [Presentation] 恵那の生活綴方教育と教師教育の課題・・・・石田和男の教師論を手がかりに2015

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381034
  • [Presentation] 恵那の生活綴方教育と教師教育の課題・・・・石田和男の教師論を手がかりに2015

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Presentation] 歴史的転換期における日本の女性と母親2014

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Organizer
      「母親文化」国際サミットフォーラム
    • Place of Presentation
      中国山西省太谷 山西農業大学
    • Year and Date
      2014-04-30
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381013
  • [Presentation] 精神・コミュニケーションとフェミニズム2013

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Organizer
      唯物論研究協会第36回大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2013-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Presentation] 「社会」創生としての民主主義2011

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Organizer
      唯物論研究協会第34回大会シンポジウム(招待講演)
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Presentation] 「社会」創生としての民主主義2011

    • Author(s)
      佐藤和夫
    • Organizer
      唯物論研究協会第34回大会
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Year and Date
      2011-11-15
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530988
  • [Presentation] 不登校の家族支援を問う2010

    • Author(s)
      氏家靖浩・佐藤俊彦・森谷就慶
    • Organizer
      日本臨床心理学会第46回大会
    • Place of Presentation
      東京代々木オリンピックセンター
    • Year and Date
      2010-07-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • 1.  KATAOKA Yoko (80226018)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SATO Hitomi (20205959)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 35 results
  • 3.  TANI Masayuki (80261717)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SATO Syuji (70225944)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 35 results
  • 5.  YAMADA Aya (50174701)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TAKATSU Yoshinori (90206772)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  WATANABE Yoshiyuki (40611348)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SATO Kazuo (90114496)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 36 results
  • 9.  森田 道雄 (40109236)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  佐貫 浩 (60162517)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  TANAKA Takahiko (80092261)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  MORI Hirotoshi (10145708)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 13.  TANAKA Yoshiya (60261377)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 14.  TSUTSUI Jyunko (70405075)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  SHOUI Yoshinobu (00206260)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  FUKUI Masahide (20388804)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  TOMITA Mitsuyasu (20305882)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 18.  KOBAYASHI Tsuyoshi (60020137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  RYUUZAKI Tadashi (80340389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  UJIIE Yasuhiro (10311557)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  YAMAUCHI Seiro (80351253)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  KAGEURA Noriko (00390287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  URANO Toyokazu (70002467)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  瓦林 亜希子 (10780249)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  LEROUX Brendan (80610203)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  SUGAMA Masamichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  Sakamoto Tadayoshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi