• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Wakamatsu Akihiko  若松 昭彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

若松 昭彦  ワカマツ アキヒコ

WAKAMATSU Akihiko  若松 昭彦

Less
Researcher Number 70230919
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授
2020: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授
2018 – 2019: 広島大学, 教育学研究科, 教授
2012 – 2013: 広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2011: 広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 … More
2007: Hiroshima University, Graduate School of Education, Associate Professor
2006: 広島大学, 大学院教育学研究科, 助教授
2001 – 2005: 広島大学, 大学院・教育学研究科, 助教授
1997 – 1999: 広島大学, 学校教育学部, 助教授
1995 – 1996: 広島大学, 学校教育学部, 講師
1993: UNIVERSITY OF HIROSHIMA, DEPARTMENT OF SCHOOL EDUCATION, LECTURER, 学校教育学部, 講師
1991 – 1992: 国立特殊教育総合研究所, 精神薄弱教育研究部, 研究員 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Educaion / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Educaion
Keywords
Principal Investigator
自閉性障害 / AUTISTIC DISORDER / 表情 / 学習プログラム / エンゲージメント / FACIAL EXPRESSION / 表情理解 / 学習 / 動画 / パーソナルコンピュータ … More / 表情認知 / 自閉症 / 多様性を包含する学校・学級集団の創出 / 絵本プロジェクト事業 / 多様な背景をもつ子どもたち / 多様性の包含 / 絵本の出版 / 特別活動絵本プロジェクト / SCAT / 上野流KJ法 / 教室状況認識 / 子どもの姿で語る質的研究 / 「多様性把握シート」 / 共生社会 / 特別活動 / 特別支援教育 / 絵本 / 多様性 / 絵本の有用性検証 / 向社会的判断の発達水準 / 振り子型モデル / 向社会的動機の多元性 / 教室談話分析 / 絵本開発 / メタ認知的活動 / 向社会性 / 教室談話 / 協同問題解決 / 多様性に富む共生社会 / 小学校 / TRAINING PROGRAM / SOCIAL SKILL / DEVELOPMENTAL DISORDER / 感情 / 社会的スキル / 発達障害 / TRAINING / ANIMATION / PRESCHOOL CHILDREN / 幼児 / TEACH / ANIMATED PICTURES / FACIAL EXPRESSIONS / AUTISM / 自閉性障害者 / 自閉症障害 / 音声理解 / 青年期・成人期 … More
Except Principal Investigator
Educational needs of teacher / Quality of life / Faculties of Education / Colleges / Practice of welfare / Curriculum of welfare / 高齢者 / 障害者 / QOL / 教育養成 / 介護等体験 / 社会福祉施設 / 実態調査 / 学習開発 / QOI / 福祉実習 / 福祉教育 / 教員養成 / Education of Joint Cooperation / Profession of Special Classroom Teacher / Visual impairment / Learning Disabilities / Developmental Disorder / Stuttering / Hard of Hearing / Articulation Disorder / 弱視学級 / 機音障害 / 言語障害学級 / 難聴学級 / 通級指導 / 連携の教育 / 教師の専門性 / 視覚障害 / 学習障害 / 発達障害 / 吃音 / 聴覚障害 / 構音障害 / ALTERNATIVE COMMUNICATION / AUGMENTAIVE COMMUNICATION / QUALITY OF LIFE / INTERACTION / COMMUNICATION / SEVERE DEVELOPMENTAL DISABILITIES / ノーマリゼーション / 補助代替コミュニケーション / 発達障害児 / 対人関係 / 相互的コミュニケーション / 重度発達障害児 / 代替コミュニケーション / 補助コミュニケーション / 生活の質 / 対人相互作用 / コミュニケーション / 重度発達障害 / school adaptation / autistic children / mildly mentally retarded / learning disabilities / 教師支援システム / 学校適応 / 自閉症児 / 軽度精神薄弱児 / 学習障害児 / Basic Emotion / Psychological Model / Small Size Robot / Facial Expression / Face Expression / 障害児 / コンピュ-タ・グラフィック / ワイヤ-フレ-ムモデル / 基本表情 / 顔画像 / 小型ロボット / 心理モデル / 基本感情 / フェイシャル・エキスプレション / 顔表情 / 相互交渉 / 幼児園 / 保育行動 / 保育意識 / 統合保育 / メインストリ-ミング / 障害幼児 Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  多様性を包含する学校・学級集団創出に向けた質的研究及び課題発見・解決ツールの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      若松 昭彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Creation and utilization of "diversity grasp sheet" for elementary schools to build a symbiotic society rich in diversityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Wakamatsu Akihiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of a computer-based program teaching people with autistic spectrum disorder to recognize emotions from vocal expressionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WAKAMATSU Akihiko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of learning program package for understanding other's emotions by people with autistic disorderPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WAKAMATSU Akihiko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  THE DEVELOPMENT OF A COMPUTER-BASED PROGRAM TO TEACH PEPOLE WITH AUTISM TO RECOGNIZE FACIAL AFFECTPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WAKAMATSU Akihiko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  A BASIC STUDY ON RECOGNITION OF FACLAL EXPRESSIONS BY PEOPLE WITH AUTISMPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WAKAMATSU Akihiko
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  A Study on the Curriculum of Welfare at the Colleges/Faculties of Education.

    • Principal Investigator
      KANATA Suzue
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  青年期・成人期自閉症者の表情認知に関する基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      若松 昭彦
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Practical Reserch on Effective Teaching in Special Crassroom

    • Principal Investigator
      NAGASAWA Taiko
    • Project Period (FY)
      1995 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  A comparative study on learning process and school adaptation with the students who are learning disabled, mildly mentally retarded, and autistic.

    • Principal Investigator
      MIYAZAKI Nobuo
    • Project Period (FY)
      1992 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
  •  A PREPARING STUDY ON THE QUALITY OF RECIPROCAL COMMUNICATION IN PERSONS WITH SEVERE DEVELOPMENTAL DISABILITIES

    • Principal Investigator
      OHTA Toshiki
    • Project Period (FY)
      1992 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      UNIVERSITY OF CHIBA
  •  幼児期メインストリ-ミングの方法に関する開発的研究

    • Principal Investigator
      OHTA Toshiki
    • Project Period (FY)
      1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  A Study on the Mechanical Psychological Control of Facial Expression and its Educational Application for Handicapped Children.

    • Principal Investigator
      TAKUMA Shimpei
    • Project Period (FY)
      1991 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute of Special Education

All 2024 2021 2020 2019 2011 2006 2005 2003 Other

All Journal Article Presentation Patent

  • [Journal Article] Situational Awareness of Classroom Management Practitioners through Extracurricular Activities2024

    • Author(s)
      若松美沙・山本耕祐・渡邉真悟・明賀裕紀・木本雄貴・三上菜月・三宅香苗・若松昭彦
    • Journal Title

      広島文教教育

      Volume: 38 Pages: 31-40

    • DOI

      10.51095/kyoiku.38.04

    • URL

      https://h-bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/2000093

    • Year and Date
      2024-03-29
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02413
  • [Journal Article] Creating Inclusive Classroom Management Based on "withitness": Situational awareness of elementary school teachers in their classrooms2024

    • Author(s)
      若松昭彦・岸本勝義・井上恵子・頼政浩・津守松美・山根富貴・・・若松美沙
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 30 Pages: 109-116

    • DOI

      10.15027/55121

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018432

    • Year and Date
      2024-03-15
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02413
  • [Journal Article] 小学校高学年における「話合い活動」での合意形成過程の実態-児童の発話内容・記述内容の分析を通して-2021

    • Author(s)
      野地香苗・西村由惟・新宅祐子・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 9 Pages: 35-44

    • NAID

      120007033512

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • [Journal Article] Survey for teachers about picture book that convey the significance of class activities (1)2021

    • Author(s)
      若松昭彦・川原陽子・陰菜穂子・山本耕祐・橋本久美・廣田誠・松本浩司・横山謙治・岸本勝義・若松美沙
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 153-160

    • DOI

      10.15027/50625

    • NAID

      120007002506

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018380

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • [Journal Article] 異学年交流活動における上学年児童の向社会的判断の特徴に関する研究2021

    • Author(s)
      橋本久美・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 10 Pages: 53-63

    • NAID

      120007119501

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • [Journal Article] Characteristics of Forming Human Relationships and Social Development Abilities in Special Needs Class in Junior High School: Based on an Analysis of Narrative of Students in “Discussion Activities"2021

    • Author(s)
      井上美由紀・若松昭彦・若松美沙
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 19 Issue: 19 Pages: 25-37

    • DOI

      10.15027/50713

    • NAID

      120007026279

    • ISSN
      2435-9378
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2037878

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • [Journal Article] 学ぶ環境を創造するエンゲージメント研究の動向と展望-特別活動に着目した一考察-2021

    • Author(s)
      若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 10 Pages: 65-78

    • NAID

      120007119500

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • [Journal Article] 学級活動における児童の役割とエンゲージメントの関連-小学校低学年と高学年の事例検討を通して-2020

    • Author(s)
      陰菜穂子・津中友里菜・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 9 Pages: 61-73

    • NAID

      130007983285

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • [Journal Article] An Interpretive Analysis of Participation in Class Group in Lower Grades in Elementary School: Focusing on Speech of Students in a “Discussion" Classroom Activity2020

    • Author(s)
      山本耕祐・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 8 Issue: 8 Pages: 61-70

    • DOI

      10.15027/48911

    • NAID

      120006822642

    • ISSN
      2187-6800
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2023587

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • [Journal Article] 小学2年生における協同問題解決のプロセスと規範および向社会性の促進との関連2019

    • Author(s)
      松本浩司・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 8 Pages: 81-92

    • NAID

      130007983277

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • [Journal Article] 小中学校での社会的発達に関する研究:児童生徒への質問紙調査と教員によるエピソード記録を通して2019

    • Author(s)
      若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 7 Pages: 85-95

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • [Journal Article] 自閉性障害児・者のための音声による感情理解学習プログラムの開発に関する基礎的研究(2)2011

    • Author(s)
      若松昭彦
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 第9号 Pages: 9-13

    • NAID

      40018745751

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531296
  • [Journal Article] 動画を用いた自閉性障害児・者の表情理解学習2006

    • Author(s)
      若松昭彦
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究 33(1)

      Pages: 17-28

    • NAID

      40015428667

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530692
  • [Journal Article] 一自閉性障害児の表情理解学習に関する事例研究2005

    • Author(s)
      若松 昭彦
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科附属障害児教育実践センター研究紀要 第4号

      Pages: 11-20

    • NAID

      120000877756

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530692
  • [Journal Article] RECOGNITION OF FACIAL EXPRESSIONS FROM COMPUTER-GENERATED ANIMATED PICTURES BY PEOPLE WITH AUTISM2003

    • Author(s)
      AKIHIKO WAKAMATSU
    • Journal Title

      THE JOURNAL OF REHABILITAION PSYCHOLOGY 31(2)

      Pages: 61-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530625
  • [Journal Article] 動画を用いた自閉症障害者の表情認知2003

    • Author(s)
      若松 昭彦
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究 31

      Pages: 61-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530625
  • [Journal Article] 自閉性障害者の驚きの表情動画認知に関する研究2003

    • Author(s)
      若松昭彦
    • Journal Title

      学校教育実践学研究 9

      Pages: 89-96

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610303
  • [Journal Article] RECOGNITION OF FACIAL EXPRESSIONS OF SURPRISE FROM MOVING DISPLAYS BY PEOPLE WITH AUTISM2003

    • Author(s)
      AKIHIKO, WAKAMATSU
    • Journal Title

      Hiroshima Journal of School Education 9

      Pages: 89-96

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610303
  • [Journal Article] -自閉症障害児の表情理解学習に関する事例研究

    • Author(s)
      若松 昭彦
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科附属障害児教育実践センター紀要 (印刷中)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530625
  • [Journal Article] 動画を用いた自閉性障害児・者の表情理解学習

    • Author(s)
      若松 昭彦
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究 (印刷中)

    • NAID

      40015428667

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530692
  • [Journal Article] A CASE STUDY ON TEACHING A CHILD WITH AUTISM TO RECOGNIZE FACIAL AFFECT

    • Author(s)
      AKIHIKO WAKAMATSU
    • Journal Title

      THE BULLETIN OF THE CENTER FOR SPECIAL DEUCATION RESEARCH AND PRACTICE(Hiroshima University Graduate School of Education) (in printing)

    • NAID

      120000877756

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530625
  • [Patent] 学習支援装置、学習支援装置の制御方法、学習支援装置の制御プログラム、及びコンピュータ読み取り可能な記録媒体2005

    • Inventor(s)
      若松昭彦
    • Industrial Property Rights Holder
      広島大学
    • Industrial Property Number
      2005-151046
    • Filing Date
      2005-05-24
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530625
  • [Presentation] 小学校特別支援学級における学級集団への参画に関する解釈的分析-「話合い活動」での児童の言動に着目して-2020

    • Author(s)
      山本耕祐・若松昭彦・若松美沙
    • Organizer
      日本特別活動学会第29回岡山大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02758
  • 1.  OHTA Toshiki (50152145)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  FUNATSU Morihisa (40117049)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  YAMANASHI Masao (90000281)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TAKUMA Shimpei (20012552)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  HARA Fumio (90084376)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SUGAI Katsuo (40000294)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  OKAMOTO Toshio (60125094)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  中村 均 (00106155)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  増田 良介 (70157212)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  MIYAZAKI Nobuo (20150055)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  OCHIAI Toshiro (00150053)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  OGATA Toshio (80152370)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  SHINOHARA Yoshinori (10150054)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  OSHIO Chikamori (90090422)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  OGATA Akiko (40170419)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  NAGASAWA Taiko (10000267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  TANIMOTO Tadaaki (90144790)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  TAKASUGI Hiroyuki (20000292)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  KANATA Suzue (70233856)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  ITOH Keiko (50184651)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  CHII Akio (10098684)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi