• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Isozaki Takako  磯崎 尚子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

磯崎 尚子  イソザキ タカコ

ISOZAKI Takako  磯崎 尚子

磯ざき 尚子  イソザキ タカコ

Less
Researcher Number 70263655
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 富山大学, 学術研究部教育学系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 富山大学, 学術研究部教育学系, 教授
2019 – 2020: 富山大学, 学術研究部教育学系, 教授
2011 – 2018: 富山大学, 人間発達科学部, 教授
2007 – 2010: University of Toyama, Faculty of Human Developments, Associate Professor
2005 – 2006: 富山大学, 人間発達科学部, 助教授 … More
2002 – 2004: 富山大学, 教育学部, 助教授
1998 – 2000: Toyama, Education, Assistant Professor, 教育学部, 助教授
1996 – 1997: 鳴門教育大学, 学校教育学部, 助教授
1995: 広島大学, 教育学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育 / Basic Section 09080:Science education-related
Except Principal Investigator
Science education / 教科教育 / Science education
Keywords
Principal Investigator
家庭科教育 / イギリス / 教師知識 / 教師教育 / キャリア教育 / 授業研究 / 家庭科教師 / クロス・カリキュラム / 科学教育 / STEAM教育 … More / 食育 / 教科教育学 / 教材研究 / 中等教育 / 初等教育 / 教材開発 / 教員養成 / 教職開発 / 教師像 / 全米家族・消費科学スタンダー / 家庭科授業分析 / 女子教育思想 / フィンランド / 教材化の知識 / 家庭科授業 / 家族 / ジェンダー / カリキュラム開発 / 学習指導要領 / GNVQ / 消費者教育 / アメリカ合衆国 / キャリア・マネージメント / キャリア探究 / 自己開発 / 自己理解 / 健康と社会福祉 / 教科学習 / 総合的な学習 / 教員養成教育 / クロス・カリキュラァ・テーマ / 全国共通カリキュラム / 1997年教育法 / キャリア教育とガイダンス / アメリカ … More
Except Principal Investigator
教師教育 / 教師知識 / 科学教育 / 教育実習 / 教員養成教育 / teacher education / 授業研究 / 理科教師 / 理科教育 / 科学的リテラシー / 理科授業 / subiect knowledge / pedagogical content knowledge / teachers' knowledge / pre-service teacher training / science education / 教師教育カリキュラム / 理数系教師 / 教師文化 / 中学校理科教師 / フィンランドの教員養成教育 / 授業を想定した教材化の知識 / 文部科学省中等教員検定試験 / 理数系教員養成教育 / teaching practice / continuing professional development / mentoring / mentor / reflective practitioner / カリキュラム開発 / ライフヒストリー / 教師の資質 / メンターとメタリング / イギリス / 生涯にわたる専門的成長 / 知識基礎 / 反省的実践家 / 教師の専門的成長 / メンタリング / メンター / 反省的実践家の教師像 / Teaching Tools / Books / Guidance for Lessons / Information List / Teachers / Supporting / Database / Internet / 教材開発 / ネットワーク / 学習指導案 / 教材教具 / 図書資料 / 学習指導 / 教師支援 / 情報リスト / 家庭科教育 / データベース / インターネット / 教育実習生 / フランス / フィンランド / 理科教員養成カリキュラム / 科学的素養・科学的リテラシー / 教職的教養 / 理科教員養成教育 Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (146 results)
  • Co-Researchers

    (17 People)
  •  STEAM教育としての日本型食育教育に関する理論的・実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      磯崎 尚子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  A study on development a teacher education program for home economics teachers as reflective practitioner who can support student's learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Isozaki Takako
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  A research on arts of investigation for analysing students' learning and developing science teachers' competencies

    • Principal Investigator
      ISOZAKI Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A research on reconstruction of home economics teacher education to focus on developing children's competenciesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISOZAKI TAKAKO
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  A study on the continuing professional development of science teachers as a profession

    • Principal Investigator
      ISOZAKI TETSUO
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A theoretical and empirical study on developing home economics teachers as a critical reflective practitionerPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISOZAKI Takako
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Research on a curriculum development for science teacher training to foster practical teaching competence at under and post graduate courses

    • Principal Investigator
      ISOZAKI Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Research on a coherent curriculum development for primary and secondary home economics education focusing on family, gender and career educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISOZAKI Takako
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Research on Curriculum Development of Science and Mathematics Teacher Education for Promoting the Twenty First Century Science and Mathematics Education

    • Principal Investigator
      ISOZAKI Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  キャリア教育を重視した初等・中等家庭科教育プログラム開発のための基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      磯崎 尚子
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  The theoretical and empirical studies on curriculum development of teacher education to aim at becoming the reflective practitioner as a teaching profession

    • Principal Investigator
      ISOZAKI Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  教員養成教育における「総合的な学習」の指導方法に関する基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      磯崎 尚子 (磯ざき 尚子)
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  イギリスにおけるキャリア教育に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      磯崎 尚子
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      University of Toyama
      Naruto University of Education
  •  A Study on a Network System for Supporting Home Economic Education

    • Principal Investigator
      FUKUDA Kimiko
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      HIROSHIMA UNIVERSITY
  •  アメリカにおける家庭科教育の展開に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      磯崎 尚子
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2002 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日本型STEM教育のための理論と実践2023

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      学校図書
    • ISBN
      9784762502477
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Book] 初等理科教育法~先生を目指す人と若い先生のために~2020

    • Author(s)
      磯﨑哲夫編著
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      学校図書
    • ISBN
      9784762502408
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Book] Model Science Teacher Preparation Programs: An International Comparison of What Works2017

    • Author(s)
      Jon E. Pedersen, Tetsuo Isozaki and Toshihide Hirano (Eds.)
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      Information Age Publishing
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Book] Model Science Teacher Preparation Programs: An international comparison of what works2017

    • Author(s)
      Jon Pederson, Tetsuo Isozaki, Toshihide Hirano (Eds.)
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      Information Age Publishing
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Book] Encyclopedia of Science Education (Lesson study research and practice in science classroom)2015

    • Author(s)
      Richard Gunstone (Ed.) (Tetsuo Isozaki)
    • Total Pages
      1120
    • Publisher
      Springer
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Book] 考えるっておもしろい-家庭科でつなぐ子どもの思考-2014

    • Author(s)
      荒井紀子、磯崎尚子、大嶋佳子、荻野真美、奥井一幾、神川康子、佐藤ゆかり、鈴木由美子、高木幸子、得丸定子、永井敏美、野村彩圭、三好由紀、山崎陽江、綿引伴子他
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      教育図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Book] 教師教育講座 中等理科教育(理科の教師教育論―理科教師に必要な教養(資質・能力)とは―)2014

    • Author(s)
      磯崎 哲夫 編著
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      協同出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Book] 新版生活主体をはぐくむ探究する力をつける家庭科2013

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      ドメス出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Book] 新版生活主体を育む 探究する力をつける家庭科2013

    • Author(s)
      荒井紀子、磯崎尚子、神川康子、佐藤ゆかり、鈴木真由子、高木幸子、得丸定子、福田典子、松岡英子、松田淑子、綿引伴子他
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      ドメス出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Book] 「自分らしい主体的な生き方を考える 未来予想図づくり」, 『子どもの思考を育む家庭科の授業』(北陸家庭科授業実践研究会編)2009

    • Author(s)
      磯崎尚子・山崎陽江
    • Publisher
      教育図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Book] 「家庭科の授業づくりの視点と方法-生活をよりよくする子どもの学びを考える-」, 『小学校教科教育論-授業づくりの視点と方法-』(富山大学教科教育学研究会編)2009

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Publisher
      富山大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Book] 小学校教科教育論:授業作りの視点と方法2009

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      富山大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Book] 小学校教科教育論-授業づくりの視点と方法-2009

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      富山大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Book] 子どもの思考をはぐくむ家庭科の授業2009

    • Author(s)
      磯崎尚子・山崎陽江
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      教育図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Book] 「よりよい家庭科授業づくりへの視点-諸外国からの示唆-」, 『AVANCE HDD家庭科教育実践講座Vol.1実践的・体験的な学習活動と家庭科経営』(HDD家庭科教育実践講座刊行会)2007

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Publisher
      ニチブン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Journal Article] 探究を取り入れたSTEM教育-理論と実践-2024

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      教育時評

      Volume: 56 Pages: 24-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Journal Article] Designing science lessons with socio-scientific issues and socio-scientific inquiry-based learning in Japan: A case study at upper secondary schools2023

    • Author(s)
      Fujinami, Keigo; Isozaki, Tetsuo
    • Journal Title

      EASE letter

      Volume: 2 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Journal Article] 授業への検討 理科授業で子どもの学びをどう可視化するか―赤松先生の発見シートの可能性―2023

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1269 Pages: 66-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Journal Article] 科学史を活用した理科授業実践-科学的知識の暫定性の理解に着目して-2023

    • Author(s)
      嶋田 亘佑 、龍岡 寛幸 、本田 洸輔、磯﨑 哲夫
    • Journal Title

      中学教育

      Volume: 52 Pages: 74-85

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Journal Article] The economic perspective of STEM education in Japan from the 1890s to 1930s2022

    • Author(s)
      Isozaki, Tetsuo; Isozaki, Takako
    • Journal Title

      EASE letter

      Volume: 1 Pages: 64-73

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Journal Article] よりよい生活を目指し、深い学びをする子供の育成-手縫いの学習における「針目の大きさ」に着目して-2021

    • Author(s)
      磯﨑 尚子、 池田 美貴、 吉田 みづき、 羽岡 久美子、 姜 信善
    • Journal Title

      富山大学共同研究プロジェクト報告書令和1年度報告書

      Volume: 15 Pages: 41-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] プログラミング教育を理科の授業でどのように扱うか-赤松先生の実践を分析する-2021

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1242 Pages: 38-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] 小学校理科における探究(追究)の在り方-小学校3年生の場合-2020

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1230 Pages: 38-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] 教育実習生の理科授業に対する認識の変容-pedagogical content knowledgeを視点として-2020

    • Author(s)
      越智拓也、磯﨑哲夫
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 43 Pages: 1-9

    • NAID

      130008064388

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] 小学校家庭科における教材の在り方~教員志望大学生の生活実態とそれを踏まえた授業実践から考える2019

    • Author(s)
      磯﨑尚子
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1228 Pages: 14-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] 理科学習におけるモデルやモデル実験の意味 -「流れる水の働き」の授業分析-2019

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1222 Pages: 38-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] 小学校男性教師の家庭科授業で活用する知識に関する研究-熟練教師と若手教師の比較を通して-2019

    • Author(s)
      磯﨑尚子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 13 Pages: 183-191

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] あらためて低学年理科について考える-浅海先生の授業の分析から-2018

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1212 Pages: 38-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Journal Article] よりよい生活を目指し、認識を深める子供の育成 -洗濯物を快適に仕上げる工夫を考える学習を通して-2018

    • Author(s)
      磯﨑尚子,池田美貴,吉田みづき,高附真梨子,姜信善
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部・附属学校園 共同研究プロジェクト 平成29年度報告書

      Volume: 13 Pages: 54-63

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] Science teacher education in Japan: past, present, and future2018

    • Author(s)
      Isozaki Tetsuo
    • Journal Title

      Asia-Pacific Science Education

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1186/s41029-018-0027-2

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758, KAKENHI-PROJECT-17H01980
  • [Journal Article] Substance on the Surface of Copper Plates Produced by Oxidation Using Hypochlorous Acid, a Mixture of Hydrogen Peroxide and Sulfuric Acid2018

    • Author(s)
      越智 拓也, 上田 裕太, 磯﨑 哲夫
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 42 Issue: 3 Pages: 225-230

    • DOI

      10.14935/jssej.42.225

    • NAID

      130007501107

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Journal Article] A Comparative Study on Scientific Misconduct between Korean and Japanese Science Gifted Students2017

    • Author(s)
      Jiwon Lee, Jung Bog Kim, Tetsuo Isozaki
    • Journal Title

      EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: 13 Issue: 7 Pages: 3519-3538

    • DOI

      10.12973/eurasia.2017.00742a

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Journal Article] A Proposal on the Organizing Principles of Science Curricula Aiming for “Science for Excellence”2017

    • Author(s)
      磯﨑 哲夫、野添 生
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 41 Issue: 4 Pages: 388-397

    • DOI

      10.14935/jssej.41.388

    • NAID

      130006322320

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Journal Article] 小学校教師の家庭科授業で活用する知識に関する研究2017

    • Author(s)
      磯﨑 尚子,成瀬 瑠奈
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 11 Pages: 1-7

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Journal Article] 特別支援学校小学部の生活単元学習における家庭科分野の授業実践研究-家庭生活につながる食事づくり-2017

    • Author(s)
      磯﨑 尚子、池田 美貴、吉田 みづき、高附 真梨子、姜 信善
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部・附属学校園共同研究プロジェクト平成28年度報告書

      Volume: 17

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] 科学的な見方や考え方を育む授業の再考-加藤先生の授業の分析-2017

    • Author(s)
      磯﨑 哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1200 Pages: 38-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Journal Article] よりよい生活を目指した実践的な意欲と態度を育む教材開発と授業実践2016

    • Author(s)
      磯﨑 尚子,姜 信善,池田 美貴,西田 みづき,高附 真梨子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部・附属学校園 共同研究プロジェクト 平成27年度報告書

      Volume: 11 Pages: 63-74

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Journal Article] 家庭科の授業を行う小学校教師のPCKに関する研究2016

    • Author(s)
      磯﨑 尚子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 59 Pages: 125-134

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Journal Article] 家庭科の授業を行う小学校教師のPCKに関する研究-若手教師と熟練教師の教師知識に関する比較研究-2016

    • Author(s)
      磯崎 尚子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 59 Pages: 125-134

    • NAID

      130006192366

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Journal Article] イギリスの教育課程と理科の学習の特色2016

    • Author(s)
      野添 生,磯﨑 哲夫
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 771 Pages: 11-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Journal Article] エコライフの教材開発とその授業実践-洗濯の3要素(水・洗剤・力)の視点から「すすぎ」の理解を深める-2015

    • Author(s)
      磯崎尚子、森永郁江、吉田みづき、高附真梨子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部・附属学校園共同研究プロジェクト平成26年度報告書

      Volume: 15 Pages: 54-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Journal Article] 教育実習における教育実習生の意識変化と成長に関する研究2014

    • Author(s)
      磯崎 尚子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 9 Pages: 51-59

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Journal Article] 中日両国科学教師養成教育におけるPCKの比較研究―中国華東師範大学と日本広島大学の例―2014

    • Author(s)
      平野 俊英、潘 蘇東、磯崎 哲夫、金 京澤
    • Journal Title

      現代基礎教育(中国語)

      Volume: 15 Pages: 76-84

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Journal Article] 諸外国を見て、知ることの意味2014

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 739 Pages: 4-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Journal Article] 科学の有用性を実感することの意味2014

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1167 Pages: 38-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Journal Article] 理科教育における学力観の再考-比較教育史的アプローチからの示唆-2014

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 55 Pages: 13-26

    • NAID

      130004672270

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Journal Article] 特別支援学校小学部の生活単元学習における家庭科分野の授業実践研究-ミシン、アイロンを使用して-2013

    • Author(s)
      高附真梨子、森永郁江、山崎陽江、磯崎尚子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部・附属学校園共同研究プロジェクト平成24年度報告書

      Volume: 平成24年度報告書 Pages: 59-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Journal Article] 理科授業におけるイメージ図の使用と表現力の育成2013

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1153

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Journal Article] 中学校家庭科分野「D身近な消費生活と環境」の授業実践研究2012

    • Author(s)
      磯崎尚子, 他
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部・附属学校園共同プロジェクト平成22年度報告書

      Pages: 57-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Journal Article] 「小学校理科教師の理科の授業で使用する知識に関する研究-熟練教師と初任教師の比較を通して-」2012

    • Author(s)
      中田晋介・磯崎哲夫・中條和光
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 第36巻第1号 Pages: 27-37

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Journal Article] 志田先生の授業の検討-科学的リテラシーを育成する理科の授業方略の視座から-2012

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1142 Pages: 32-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Journal Article] Why do teachers as a profession engage in lesson study as an essential part of their continuing professional development in Japan?2011

    • Author(s)
      Takako ISOZAKI・Tetsuo ISOZAKI
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: Vol.13、No.1 Pages: 31-40

    • NAID

      130007980940

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Journal Article] イギリスの初等学校におけるフード・テクノロジー2011

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 第6巻第1号 Pages: 39-47

    • NAID

      120003497741

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Journal Article] 思考・判断・表現の評価~どう考えるか(理科の場合)2010

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      教育時評

      Volume: 22 Pages: 24-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] Salters Advanced Chemistryのカリキュラム開発に関する研究-そのプロセスとモデルー2010

    • Author(s)
      内海志典・磯崎哲夫
    • Journal Title

      科学教育研究 第34巻第4号

      Pages: 338-351

    • NAID

      110008006657

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] Salters Advanced Chemistryに関する研究-教材とアプローチの特徴2010

    • Author(s)
      内海志典・磯崎哲夫
    • Journal Title

      理科教育学研究 第51巻第1号

      Pages: 13-21

    • NAID

      110008513382

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] 環境に配慮した調理実習の授業研究2010

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部・附属学校園共同研究プロジェクト平成21年度報告書

      Pages: 55-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Journal Article] フランスにおける卓越性の科学教育2010

    • Author(s)
      三好美織・磯崎哲夫
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 第34巻

      Pages: 195-196

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] イギリスにおける中等科学教育のイノベーション2009

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 第33巻

      Pages: 71-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] 改めて考える「なぜ、理科を学ぶのか」―科学的リテラシーの育成の観点からの再考―2009

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      学校教育 1106

      Pages: 12-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] イギリスにおける家庭科教育の本質に関する研究-歴史的な視座からの検討-2009

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要 第3巻第2号

      Pages: 19-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Journal Article] How do Japanese Teachers Examine and Improve Their Teaching? : The Case of jyugyoukenkyuu (Lesson Study)2009

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      The 10^<th> International Conference on Education Research

      Pages: 531-540

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] How do Japanese Teachers Examine and Improve their Teaching?: The Case Study of Jyugyoukenkyuu(Lesson Study)2009

    • Author(s)
      Isozaki Tetsuo, Isozaki Takako
    • Journal Title

      The 10^<th> International Conference on Education Research : Global and Comparative Perspective in Academic Competence, Evaluation and Quality Assurance

      Pages: 531-540

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] イギリスにおける家庭科教育の教科の本質に関する研究-歴史的な視座からの検討-2009

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要 第3巻第2号

      Pages: 19-30

    • NAID

      120002440471

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Journal Article] イギリスの初等科学教育-初等科学教育の内実と教師教育の特色2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      化学と教育 第56巻第9号

      Pages: 462-465

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] イギリスの初等科学教育-初等科学教育の内実と教師教育の特色-2008

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      化学と教育 56・9

      Pages: 462-465

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] Science Teacher Education in Finland : Its System and Characteristics, Focusing on Pre-service Teacher Training2008

    • Author(s)
      Isozaki, Tetsuo
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education 48

      Pages: 1-11

    • NAID

      110006884629

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] Theoretical and Empirical Research on the Pedagogical Content Knowledge in the Case of Lower Secondary Science Teachers2008

    • Author(s)
      Isozaki, Tetsuo
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan 31

      Pages: 195-209

    • NAID

      110006652158

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] 教師の持つ教材化の知識に関する理論的・実証的研究2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      科学教育研究 31・4(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] 教師の持つ教材化の知識に関する理論的・実証的研究2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      科学教育研究 31

      Pages: 195-209

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] フィンランドにおける理科の教員養成教育-そのシステムと特色-2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      理科教育学研究 48

      Pages: 1-11

    • NAID

      110006884629

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] フィンランドにおける理科の教員養成教育-そのシステムと特色-2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      理科教育学研究 48・3(印刷中)

    • NAID

      110006884629

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] 改めて考える「なぜ、理科を学ぶのか」-科学的リテラシー育成の観点からの再考2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      学校教育 第1106号

      Pages: 12-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Journal Article] 教師の持つ教材化の知識に関する理論的・実証的研究2007

    • Author(s)
      磯崎哲夫・米田典夫・中條和光・磯崎尚子・平野俊英・丹沢哲郎
    • Journal Title

      科学教育研究 第31巻第4号

      Pages: 195-209

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Journal Article] 理科に求められる教師の力量形成とは2006

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      教職研修(6月号増刊) 2006・6

      Pages: 60-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] アメリカの家庭科教育におけるキャリア教育に関する研究2006

    • Author(s)
      磯崎 尚子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要 1・1

      Pages: 139-147

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Journal Article] アメリカの家庭科教育におけるキャリア教育に関する研究2006

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要 1・1

      Pages: 139-147

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] アメリカの家庭科教育におけるキャリア教育に関する研究-教科書分析を中心にして-2006

    • Author(s)
      磯崎尚子・家城潤子
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要 第1巻第1号

      Pages: 139-147

    • NAID

      110005421889

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Journal Article] イギリスにおける理科の教師教育2005

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      化学と教育 53・8

      Pages: 468-471

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300249
  • [Journal Article] 野外学習の歴史的・哲学的研究-わが国の実践に向けての基礎づけ-2004

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      地学教育 57・4

      Pages: 111-123

    • NAID

      10013036111

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380107
  • [Journal Article] History of Science Teacher Education (2) : historical meaning of practical teaching experience/teaching practice as a process of professional development at the attached secondary schools to higher normal schools before World War II (in Japanese)2004

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan 28(1)

      Pages: 49-59

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380107
  • [Journal Article] 理科教員養成史研究(2)-戦前における力量形成の方策としての教育実習の意義-2004

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      科学教育研究 28(1)

      Pages: 49-59

    • NAID

      110002705945

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380107
  • [Journal Article] The survey on the views of student-teachers and experienced teachers for the practical teaching experience, with discussion on the possibility of mentoring as part of the practical teaching experience (in Japanese)2002

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development 25(2)

      Pages: 21-30

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380107
  • [Journal Article] 教育実習生に対する国立大学附属学校指導教官と教育実習生の意識調査2002

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Journal Title

      教科教育学会誌 25(2)

      Pages: 29-38

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380107
  • [Presentation] 日本型STEM教育をどう考え、実践するか2023

    • Author(s)
      磯﨑 哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] Food and Nutrition Education in Schools: A Historical Case Study of Shokuiku in Japan2023

    • Author(s)
      Isozaki Takako, Isozaki Tetsuo
    • Organizer
      American Educational Research Association 2023 Annual Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] わが国の理科教育における探究の過程についてー教育の現代化以降を中心にー2022

    • Author(s)
      野村優成、嶋田亘佑、磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] イギリスのKey Stage3における放射線の取扱い2022

    • Author(s)
      本田洸輔、嶋田亘佑、野村優成、磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] Why do we teach the history of science in science lessons?2022

    • Author(s)
      Shimada, Kousuke; Isozaki, Tetsuo
    • Organizer
      2022 EASE International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] The Characterristics of inqury in science education in Japan: Focusing on the period from the 1960s to 1970s2022

    • Author(s)
      Nomura, Yusei; Shimada, Kousuke; Isozaki, Tetsuo
    • Organizer
      2022 EASE International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] Socio-Scientific Issuesについての理論的研究(Ⅰ)2022

    • Author(s)
      藤浪圭悟、磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] 科学史を活用したNature of Scienceの教授方略ー初版National Curriculum科学を手掛かりにー2022

    • Author(s)
      嶋田亘佑、磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] Designing science lessons with socio-scientific issues and socio scientific inqury-based learning in Japa: Case study at upper secondary schools2022

    • Author(s)
      Fujinami, Keigo; Isozaki, Tetsuo
    • Organizer
      2022 EASE International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] The economic perspective of STEM education in Japan from the 1890s to 1930s2022

    • Author(s)
      Isozaki, Tetsuo; Isozaki, Takako
    • Organizer
      2022 EASE International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02982
  • [Presentation] Science Teachers’ Pedagogical Development: Focusing on Lesson study2019

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Susumu Nozoe, Takako Isozaki
    • Organizer
      European Science Education Research Association (ESERA) 2019 conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] 家庭科の授業づくり-高等学校家庭科教師の場合-2019

    • Author(s)
      磯﨑 尚子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会北陸地区会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] Pedagogical Content Knowledge in Novice and Experienced Elementary School Teachers in Japan2019

    • Author(s)
      Takako Isozaki, Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      World Education Research Association Focal Meeting in Tokyo (WERA 2019)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] Secondary School Science Teacher’s Pedagogical Development in Japan2019

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki
    • Organizer
      World Education Research Association Focal Meeting in Tokyo (WERA 2019)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] An Attempt to Theorize the Lesson Study: Focusing on Teachers’ knowledge2018

    • Author(s)
      Isozaki Tetsuo, Isozaki Takako
    • Organizer
      International Science Education Confeence 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] 小学校教師の家庭科の授業づくりに関する教師知識-男性教師の場合-2018

    • Author(s)
      磯﨑尚子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会北陸地区会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] What affects Japanese science teachers’ pedagogical perspectives in lower secondary schools?2018

    • Author(s)
      Nozoe Susumu, Isozaki Tetsuo
    • Organizer
      2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] “Socio-scientific Issues”を取り入れた教授方略に関する理論的検討(2)2018

    • Author(s)
      野添生、樋口洋仁、藤浪圭悟、越智拓也、阪東菜央、磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] An Attempt to Theorize the Lesson Study: Focusing on Teachers’ Knowledge2018

    • Author(s)
      Isozaki Tetsuo, Isozaki Takako
    • Organizer
      International Science Education Conference 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] Theorize the lesson study: Focusing on teachers’ knowledge2018

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki
    • Organizer
      International Science Education Conference 2018 Singapore
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] 科学教育研究のグローバル化とは2018

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] 小・中・高等学校の系統性について考える2018

    • Author(s)
      磯﨑尚子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会北陸地区会第35回大会(シンポジウム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] 中等理科教員養成の国際比較-14ヵ国のITEプログラムの多様性-2017

    • Author(s)
      平野 俊英、Jon E. Pedersen、磯﨑 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回東海支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] Lesson study: Learning to teach science from others and beliefs about the goals and purposes of science teaching2017

    • Author(s)
      Tetsuo Isoaki, Takako Isozaki, Takuya Ochi, Yuta Ueda
    • Organizer
      European Science Education Research Association 2017 Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] STEM教育とは?2017

    • Author(s)
      磯﨑 哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] Lessom Study: Learning to teach science from others and beleifs about the goals and purposes of science teaching2017

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki, Takuya Ochi, Yuta Ueda
    • Organizer
      European Science Education Research Association 2017 Conference
    • Place of Presentation
      Bublin City University, Ireland
    • Year and Date
      2017-08-21
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Presentation] Lesson study: Learning to teach science from ohters and beliefs about goals and purposes of science teaching2017

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki
    • Organizer
      European Science Education Research Association 2017 conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04758
  • [Presentation] “Socio-scientific Issues”を取り入れた教授方略に関する理論的検討2017

    • Author(s)
      野添 生、阪東 菜央、樋口 洋仁、磯﨑 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] A comparative study of science teachers’ beliefs on lessons between Japan and England2016

    • Author(s)
      Nozoe, S. and Isozaki, T.
    • Organizer
      2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      Tokyo University of Science
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] 中学校理科教師の専門的成長に関する質的研究:授業研究から何を学ぶのか2016

    • Author(s)
      越智拓也,上田裕太,磯崎哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] 中学校家庭科教師の教材化の知識に関する研究2016

    • Author(s)
      磯﨑尚子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会大59回全国大会
    • Place of Presentation
      新潟朱雀メッセ
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Presentation] Perspectives of Filipino Teachers on Lesson Study: A Case Study in The Philippines2016

    • Author(s)
      Isozaki, T., Marasigan, A., Amorsolo, S., Ochi, T., and Manzano, V.
    • Organizer
      2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      Tokyo University of Science
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] Lesson Study as one art of investigation for practitioners and researchers2016

    • Author(s)
      Isozaki, T.
    • Organizer
      2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      Tokyo University of Science
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12761
  • [Presentation] Lesson Study as one of arts of investigation for teaching and learning: Can it be theorized?2015

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki
    • Organizer
      East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      Beijing
    • Year and Date
      2015-10-16
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Presentation] How science teachers develop their professional knowledge base through lesson study in Japan2015

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki, Shogo Kawakami, Kouta Sawai
    • Organizer
      European Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      Helshinki
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Presentation] 小学校教諭の理科授業に関する価値観と期待する研修形態~広島県の小学校教諭への質問紙調査から~2014

    • Author(s)
      林 武広、中田 晋介、土井 徹、磯崎 哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] Elementary school teachers' values for teaching and learning in science: A case study in Hiroshima prefecture, Japan2014

    • Author(s)
      Takehiro Hayashi, Sinsuke Nakata, Yoshinori Fujikawa, Toru Doi, Toshihide Hirano, Takako Isozaki, Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      International Science Education Conference 2014
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] Making a commitment to pupils' mutual learning: The effectiveness of using "zasekihyo" on student teachers' science lesson planning in elementary schools2014

    • Author(s)
      Toshihide Hirano, Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki
    • Organizer
      International Science Education Conference 2014
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] General science as a humanized science study: What can we learn from its history?2014

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      The 2nd International History, Philosophy and Science Teaching Asian Regional Conference
    • Place of Presentation
      Howard Civic Service International House, Taipei, Taiwan
    • Year and Date
      2014-12-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] The role of learned societies for improving teachers' competencies in Japan2014

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki, Shinsuke Nakata, Toshihide Hirano, Takehiro Hayashi
    • Organizer
      The International Science Education Conference 2014
    • Place of Presentation
      The National Institute of Education, Singapore
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Presentation] 理科教員養成におけるPCK分析フレームワークの開発2014

    • Author(s)
      平野 俊英、磯崎 哲夫
    • Organizer
      日本教科教育学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] How have Japanese teachers developed pedagogical content knowledge? Through analyzing experienced teachers and novice teachers2014

    • Author(s)
      Takuya Ochi, Kouta Sawai, Shinsuke Nakata, Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      International Science Education Conference 2014
    • Place of Presentation
      National Institute of Education, Singapore
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] 日本と中国の理科の教師教育におけるPCKの育成:課題設定の趣旨2013

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] Making a design and practice of lower secondary science lessons: improving ability of students' scientific explanation2013

    • Author(s)
      Mochihisa Matsushita, Susumu Nozoe, Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      The Third International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      The Hong Kong Institution of Education
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381178
  • [Presentation] Improvement of elementary teachers' science lessons through joining demonstaration lessons by scientists as a part of in-service teacher training2013

    • Author(s)
      Takehiro Hayashi, Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      The Third International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      The Hong Kong Institute of Education
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] 教育実習を通した中等理科教員志望学生の意識変容2013

    • Author(s)
      林武広、平野俊英、佐藤崇之、磯崎哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] 教師の解説を中心とする授業展開で子どもの理解力を高める工夫:小学校6年生「人体」2013

    • Author(s)
      土井徹、磯崎哲夫、林武広
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] 教育実習生が理科授業をつくる際の課題とその対策2013

    • Author(s)
      土井徹、磯崎哲夫、林武広
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • [Presentation] 環境をキーワードにした家庭科の授業づくり-エコバッグ製作-2011

    • Author(s)
      磯崎尚子
    • Organizer
      第3回北陸家庭科授業実践研究会
    • Place of Presentation
      富山大学(富山市)
    • Year and Date
      2011-01-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Presentation] 文脈に基づいたアプローチを採用するカリキュラムの評価に関する研究-Salters Advanced Chemistryを事例として-2010

    • Author(s)
      内海志典・磯崎哲夫
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Presentation] 持続可能な教師教育の課題と展望2010

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会(第60回全国大会)
    • Place of Presentation
      甲府市(山梨大学)
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Presentation] 小学校の教師知識に関する実証的研究-理科を中心として-2010

    • Author(s)
      中田晋介・磯崎哲夫
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Presentation] 小学校教師の教師知識に関する実証的研究-理科を中心として-2010

    • Author(s)
      中田晋介・磯崎哲夫
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Presentation] 持続可能な教師教育の課題と展望2010

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Presentation] The school-based teacher training for improving class room2009

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Organizer
      Understanding Classroom Instruction from International Perspectives in Cheonju National University of Education
    • Place of Presentation
      Cheonju South Korea
    • Year and Date
      2009-10-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Presentation] How do Japanese Teachers Examine and Improve Their Teaching? : The Case of jyugyoukenkyuu (Lesson Study)2009

    • Author(s)
      Te tsuo ISOZAKI・Takako ISOZAKI
    • Organizer
      The 10th International Conference on Education Research
    • Place of Presentation
      Seoul National University、South Korea
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530922
  • [Presentation] The School-Based Teacher Training for Improving Classroom Practice in Japan2009

    • Author(s)
      Tetsuo ISOZAKI
    • Organizer
      CNUE 2009 International Conference on Education
    • Place of Presentation
      韓国・清州市
    • Year and Date
      2009-10-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Presentation] 未来予想図づくり2008

    • Author(s)
      磯崎尚子・山崎陽江
    • Organizer
      第13回北陸家庭科授業実践研究会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Presentation] 家族、キャリア教育を関わらせた中学校家庭科の授業実践2008

    • Author(s)
      磯崎尚子・山崎陽江・油谷芳乃
    • Organizer
      第9回北陸家庭科授業実践研究会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Presentation] 世界の理科カリキュラムと授業2008

    • Author(s)
      磯崎哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20300259
  • [Presentation] 家族・ジェンダー・キャリア教育を生かした家庭科の授業実践2007

    • Author(s)
      磯崎尚子・山崎陽江・竹内久美子
    • Organizer
      第5回北陸家庭科授業実践研究会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530651
  • [Presentation] How science teachers develop their professional knowledge base through Lesson Study in Japan

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki, Takako Isozaki, Shogo Kawakami, Kouta Sawai
    • Organizer
      European Science Education Reasearch Association Conference 2015
    • Place of Presentation
      Messukeskus Helsinki, Expo and Convention Centre, Helsinki, Finland
    • Year and Date
      2015-08-31 – 2015-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300287
  • 1.  ISOZAKI Tetsuo (90243534)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 133 results
  • 2.  HIRANO Toshihide (70325033)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  CHUJYO Kazumitsu (90197632)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  HAYASHI Takehiro (50116646)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 5.  SATO Takayuki (40403597)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  MIYOSHI Miori (80423482)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  YAMAGUCHI Takeshi (60239895)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  FUKUDA Kimiko (30136585)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  ITO Keiko (50184651)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  KINOSHITA Mizuho (60177897)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  HIRATA Michinori (30111660)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KISHIMOTO Minoru (80249705)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  MASE Shigeo (90274274)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  TANZAWA Tetsuro (60272142)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  木原 成一郎 (20214851)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  野添 生 (20751952)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 17.  SAWAI Kouta
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi