• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NOTOHARA Yoshiyuki  能登原 祥之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70300613
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 同志社大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2024: 同志社大学, 文学部, 教授
2012 – 2015: 同志社大学, 文学部, 准教授
2011: 比治山大学, 現代文化部, 准教授
2007 – 2011: Hijiyama University, 現代文化学部, 准教授
2006: 比治山大学, 現代文化学部, 助教授
1998 – 2000: 呉工業高等専門学校, 一般科目, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Intelligent informatics
Keywords
Principal Investigator
文型 / 典型的な構文 / イベントスキーマ / 時制・相・モダリティ / 話し言葉コーパス / 間接発話行為 / 頻度効果 / 教育文法 / 教科書コーパス / 典型性 … More / FrameNet / 動詞 / コンコーダンス / 語用論的標識 / コロストラクション分析 / モダリティ表現 / 語用論標識 / 基準特性 / タイプ頻度効果 / 発話内効力装置機能 / 語用論的定型表現 / イメージスキーマ / 構文連鎖 / 擬似時系列分析 / 構文の融合 / 構文の軋轢 / 構文ネットワーク / 概念軋轢 / 概念融合 / Spoken Corpus / BNC / スキーマの融合と軋轢 / 統計的学習 / 教育的意味タグ / 中学校英語教科書 / スキーマの軋轢 / スキーマの融合 / 例文提示教育 / 連鎖動詞 / 連鎖動詞構文 / 学習者コーパス / CMC / Blog / British National Corpus / Corpus-driven approach / Data-driven learning / Data-Driven Learning / 英語教育 … More
Except Principal Investigator
CEFR / eラーニング / 英語教育 / パフォーマンス・テスト / パフォーマンステスト / 授業分析 / CEFR-J / CEFR-J パフォーマンステス / 指導効果 / CEFR-J パフォーマンステスト / CEFR 授業分析 / コーパス / 基準特性 / タスク開発 / 教育評価・測定 / 外国語教育 / e-mail writing activities / computermediated communication / language teaching through multimedia / international exchange / Eメール / マルチメディア / マルチメディア語学教育 / インターネット通信 / 語学教育 / E-mail Writing活動 / コンピュータを介したコミュニケーション活動 / マルチメディアを利用した語学教育 / 国際交流 / CEFR レベル別基準特性 / 機械学習 / 外国語能力到達度評価 / 言語テスト / 学習者プロファイリング / CEFRレベル別基準特性 / 第二言語習得 / コーパス言語学 / 学習者コーパス / 英語到達度指標 / 不適切学習 / 学習の質 / 学習の量 / 英語学習 / ラーニングマネジメント / 動機づけ / 学習履歴 / ブレンディング / 集中学習 / ラーニングマネージメント Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (88 results)
  • Co-Researchers

    (43 People)
  •  Illocutionary Act Potential of the Canonical Schema Constructions and the Action-oriented Approach to English Grammar InstructionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      能登原 祥之
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Doshisha University
  •  Action-Oriented Approach to L2 Grammar Instruction: Canonical Constructions Instruction Lists RefinementPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Notohara Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Doshisha University
  •  CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究

    • Principal Investigator
      根岸 雅史
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  A Canonical Construction Instruction List Revisited: Speech Acts AllocationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Notohara Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Doshisha University
  •  Research into CEFR-J-based 'can do' task and test development

    • Principal Investigator
      Negishi Masashi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Frequency Effects of Canonical Event Schemata with Sentence Patterns through the English Textbook CorpusPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Notohara Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Doshisha University
  •  the CEFR-J RLD project: Developing Grammar, Text and Error Profiles Using Textbook & Learner Corpora

    • Principal Investigator
      Tono Yukio
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Empirical Studies on Event Schema-based Pedagogical Semantic Tag SetsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NOTOHARA Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Doshisha University
  •  A study of learning management to improve the quality and quantity of English e-learning in various university settings

    • Principal Investigator
      AOKI Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima City University
  •  Pedagogical Effects of Convergent Concordances : Semantic Restructuring of English Catenative Verb ConstructionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NOTOHARA Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hijiyama University
  •  A study of learning effects and learning management of English e-learning in various university settings

    • Principal Investigator
      AOKI Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima City University
  •  Convergent Data-Driven Learning and the Semantic Restructuring of English Verbs of Japanese EFL LearnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NOTOHARA Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hijiyama University
  •  A Joint Study of Intelligent Multimedia on Technology Education.

    • Principal Investigator
      NAGAMACHI Mitsuo
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B).
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      Kure National College of Technology and Maui Community College University of Hawaii

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『COMET English Communication III』高等学校教科書 英語コミュニケーション III2024

    • Author(s)
      池野修、能登原祥之、三野宮春子、Mark Campana、Brian Murray、伊藤奈月、恩庄香織、高木圭、縄稚亜矢子、萩森慶一、数研出版株式会社編集部
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410842115
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00720
  • [Book] 『COMET English Communication II』高等学校教科書 英語コミュニケーション II2023

    • Author(s)
      池野修、能登原祥之、三野宮春子、Mark Campana、Brian Murray、伊藤奈月、恩庄香織、高木圭、縄稚亜矢子、萩森慶一、数研出版株式会社編集部
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410842061
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00720
  • [Book] 『COMET English Communication I』高等学校教科書 英語コミュニケーション I2022

    • Author(s)
      池野修、能登原祥之、三野宮春子、Mark Campana、Brian Murray、伊藤奈月、恩庄香織、高木圭、縄稚亜矢子、萩森慶一、数研出版株式会社編集部
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410842016
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00720
  • [Book] COMET English Communication II2022

    • Author(s)
      池野修、能登原祥之、他8名数研出版株式会社編集部
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410842061
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00095
  • [Book] COMET English Communication I2021

    • Author(s)
      池野修、能登原祥之、他8名、数研出版株式会社編集部
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410842016
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00095
  • [Book] 教材・テスト作成のためのCEFR-Jリソースブック2020

    • Author(s)
      投野由紀夫・根岸雅史・石井康之・和泉絵美・内田諭・奥村学・工藤洋路・篠崎隆宏・高田智子・中谷安男・長沼君主・能登原祥之・村越亮治
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246353
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00095
  • [Book] 赤松信彦 (編著)『英語指導法の理論と実践ー21世紀型英語教育の探求ー』「第12章 指導案の作成」2018

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Publisher
      英宝社
    • ISBN
      9784269640283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02737
  • [Book] 赤松信彦 (編著)『英語指導法の理論と実践ー21世紀型英語教育の探求ー』第10章 ライティングの指導」2018

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Publisher
      英宝社
    • ISBN
      9784269640283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02737
  • [Book] 赤松信彦 (編著)『英語指導法の理論と実践ー21世紀型英語教育の探求ー』第8章 スピーキングの指導」2018

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Publisher
      英宝社
    • ISBN
      9784269640283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02737
  • [Book] 赤松信彦(編著)『英語指導法の理論と実践ー21世紀型英語教育の探求ー』2018

    • Author(s)
      能登原祥之(分担執筆)
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      英宝社
    • ISBN
      9784269640283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Book] 赤野一郎・堀正広・投野由紀夫(編著)『英語教師のためのコーパス活用ガイド』9章 学習者コーパスを利用したチャンクの指導2014

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520682
  • [Book] 馬本勉(編著)『外国語活動から始まる英語教育 ことばへの気づきを中心として』9章 例文の選定2014

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520682
  • [Journal Article] Type/Token Frequency Effects in L2 Learners' Canonical Construction Development2021

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Journal Title

      Doshisha Studies in English

      Volume: 102 Pages: 141-178

    • NAID

      120006975021

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Journal Article] A Collostructional Approach to Tense, Aspect and Modality Patterns with Canonical Constructions in Spoken English2020

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      Doshisha Studies in English(同志社大学人文学会)

      Volume: 101 Pages: 127-161

    • NAID

      120006887771

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Journal Article] 典型的な構文に見られる語用論的定型表現と間接発話行為2020

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌(中国地区英語教育学会)

      Volume: 50 Pages: 51-63

    • NAID

      130008020694

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Journal Article] 行動志向の英語教育における文法指導2019

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      CHART NETWORK(数研出版)

      Volume: 90 Pages: 1-4

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Journal Article] 典型的な構文に現れる間接発話行為の解釈2019

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 49 Pages: 33-42

    • NAID

      130007826141

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Journal Article] 典型的な構文と動詞2016

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      柳瀬陽介・西原貴之(編著)『言葉で広がる知性と感性の世界-英語・英語教育の新地平を探る-』(渓水社)

      Volume: なし Pages: 128-139

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02737
  • [Journal Article] 中学校英語教科書に見られる典型的な構文と概念干渉2016

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 46 Pages: 99-108

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02737
  • [Journal Article] 学習者が使えている文法項目から熟達度レベルを感じとる2016

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      『英語教育6月号』(大修館書店)

      Volume: 65 Pages: 16-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Journal Article] A Corpus-based Difficulty Level Evaluation of Example Sentences with the CEFR Levels in CALD42015

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Journal Title

      Proceedings of ASIALEX 2015 Hong Kong

      Volume: なし Pages: 273-280

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Journal Article] N-gram 分析を通したCEFRレベル基準特性の特定:動詞共起フレームに焦点をあてて2015

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Journal Title

      言語処理学会第21回年次大会発表論集

      Volume: なし Pages: 876-879

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Journal Article] 学習者コーパスに見られる間違いを指導に生かす2015

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Journal Title

      大修館書店『英語教育』5月号

      Volume: 63 Pages: 24-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Journal Article] 学習者コーパスに見られる間違いを指導に生かす2014

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Journal Title

      英語教育』2014年5月号

      Volume: 63 Pages: 24-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Journal Article] 話し言葉における典型的なイベントスキーマと文型2014

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 44 Pages: 107-116

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520682
  • [Journal Article] 「学習者コーパスの間違いを指導に生かす」2014

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      『英語教育』5月号(大修館書店)

      Volume: 63 Pages: 24-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520682
  • [Journal Article] 動詞パタン論再考:動的用法基盤モデルの視点から2012

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      『英語教育学研究』

      Volume: 3 Pages: 11-20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520682
  • [Journal Article] Familiarity with Catenative Verb Constructions through a JEFLL Corpus Analysis2011

    • Author(s)
      Yoshiyuki Notohara
    • Journal Title

      Bulletin of Hijiyama University

      Volume: 17 Pages: 37-46

    • NAID

      120005379721

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Journal Article] 中学校の英語教科書に見られるイベントスキーマと文型2011

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 41 Pages: 11-20

    • NAID

      110008724174

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Journal Article] 日本人英語学習者のイベントスキーマと文型への親密度-JEFLL Corpusの分析を通して-2010

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      英語コーパス研究

      Volume: 17 Pages: 33-48

    • NAID

      40017172578

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Journal Article] Eメールに見られる日本人英語学習者の頻出動詞の特徴2010

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部研究紀要

      Volume: 16 Pages: 29-39

    • NAID

      120005379578

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Journal Article] 収斂型コンコーダンスの教育効果-日本人英語学習者(大学生初級・中級)の場合2009

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科研究紀要(第二部)

      Volume: 58 Pages: 165-174

    • NAID

      120001852394

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Journal Article] 収斂型コンコーダンスの教育効果-日本人英語学習者(大学生初級・中級)の場合-2009

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要(第二部) 第58号

      Pages: 165-174

    • NAID

      120001852394

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Journal Article] ブログ形式収斂型Data-Driven Learningの研究2008

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要 38

      Pages: 101-110

    • NAID

      110009782699

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720155
  • [Journal Article] ブログ形式収斂型Data-DrivenLearningの研究2008

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      『中国地区英語教育学会研究紀要』 38

      Pages: 101-110

    • NAID

      110009782699

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720155
  • [Journal Article] Blended Learning環境の構築-学習管理システムの仕立て上げとe-Learning Communityの育-2007

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部紀要 14

      Pages: 59-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18320090
  • [Journal Article] 「斂型Data-Driven Learningのトップダウン的導入法〜FrameNetの利用可能性に焦点をあてて〜」、三浦省五先生御退官記念論文集事業会(編)、『三浦省五先生御退官記念論文集英語教育学研究』2007

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      三浦省五先生御退官記念論文集事業会

      Pages: 167-180

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720155
  • [Journal Article] 収斂型Data-Driven Learningのトップダウン的な導入法2007

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Journal Title

      『三浦省五先生御退官記念論文集英語教育学研究』

      Pages: 167-180

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720155
  • [Presentation] Conventionalised Illocutionary Scenarios and Figurative Thought Patterns from the Psychological Schema Constructions in Spoken English2023

    • Author(s)
      Yoshiyuki Notohara
    • Organizer
      The 16th International Cognitive Linguistics Conference (ICLC)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00720
  • [Presentation] Illocutionary Act Potential of the Force-Dynamic Schema Constructions in Spoken English Corpus2023

    • Author(s)
      Yoshiyuki Notohara
    • Organizer
      The 56th Annual Conference of British Association for Applied Linguistics (BAAL),
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00720
  • [Presentation] Exploring Illocutionary Force of Tense-Aspect-Modality (TAM) Specified Canonical Constructions: A Collostructional Approach2023

    • Author(s)
      Yoshiyuki Notohara
    • Organizer
      The 18th International Pragmatics Conference (IPrA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00720
  • [Presentation] Error Profile と学習要素リスト2022

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00095
  • [Presentation] Writing: CEFR-J Writing Tasks from Pre-A1 to B2.22020

    • Author(s)
      Yoji Kudo, Yoshiyuki Notohara, Yasuo Nakatani
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00095
  • [Presentation] Bレベルのライティング・タスクの作成2020

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00095
  • [Presentation] Exploring the metaphorical and image-schematic grounding of indirect speech acts realization in processes and force-dynamic schemata constructions: A corpus pragmatics approach2020

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Organizer
      The 41st International Computer Archive of Modern and Medieval English Heidelberg Digital Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Presentation] CEFR-J Writing tests from Pre-A1 to B2.22020

    • Author(s)
      工藤洋二・能登原祥之・中谷安男
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Presentation] B レベルのライティング・タスクの作成2020

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      CEFR-J 2020 Symposium
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Presentation] 典型的な構文に見られる語用論的定型表現と間接発話行為2019

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Presentation] CEFR-J Writing のタスク・テスト作成2019

    • Author(s)
      中谷安男、工藤洋路、能登原祥之
    • Organizer
      CEFR-J 2019 シンポジウム in 京都
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Presentation] 言語教育と言語処理の接点2019

    • Author(s)
      投野由紀夫、奥村学、荒瀬由紀、根岸雅史、篠崎隆宏、金子恵美子、 能登原祥之、石井康毅、内田諭、廣川左千男、ブレンダン・フラナガン、和泉絵美
    • Organizer
      言語処理学会第25回年次大会(NLP2019)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Presentation] 典型的な構文に現れる間接発話行為の解釈2018

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Presentation] CEFR-Jとスピーキング指導2018

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      CEFR-J 2018 Symposium
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Presentation] Writing2018

    • Author(s)
      中谷安男、工藤洋路、小泉利恵、能登原祥之
    • Organizer
      CEFR-J 2018 Symposium
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Presentation] CEFR-Jライティングタスクの評価2018

    • Author(s)
      中谷安男・工藤洋路・小泉利恵・能登原祥之・酒井英樹
    • Organizer
      CEFR-J 2018シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Presentation] Type frequency effects on L2 learners’ canonical construction development2018

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Organizer
      The 51st British Association for Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Presentation] A usage-based approach to criterial canonical construction in an L2 learner corpus2018

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Organizer
      The 4th Asia Pacific Corpus Linguistics Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00764
  • [Presentation] Exploring the epistemic associations between tense-aspect-modal markers and canonical verbs in the spoken English corpus: A collostructional analysis2017

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Organizer
      The 38th International Computer Archive of Modern and Medieval English (ICAME)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02737
  • [Presentation] "The Error Profile for the CEFR-J" In Y.Tono, Y.Ishii, S. Uhchida, Y. Notohara, M. Aikawa, The Development of the Grammar/Text/Error Profiles for the CEFR-J2016

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Organizer
      The JACET 55th International Convention Symposium
    • Place of Presentation
      Hokuseigakuen University
    • Year and Date
      2016-09-01
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01935
  • [Presentation] 高校英語教科書に見られる典型的な構文と頻度効果2016

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02737
  • [Presentation] CEFR-J Error Profile の活用法2016

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Organizer
      学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性と活用に関する総合的研究 研究成果報告シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Presentation] English Sentence Patterns and Criterial Features for the CEFR Levels2016

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Organizer
      学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性と活用に関する総合的研究 研究成果報告シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Presentation] N-gram 分析を通したCEFRレベル基準特性の特定:動詞共起フレームに焦点をあてて2015

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Organizer
      言語処理学会 第21回 年次大会 (NLP2015)
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Presentation] Tense and Aspect Usage Patterns of Canonical Verbs in the Spoken English Corpus2015

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Organizer
      The 48th British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Aston University (UK)
    • Year and Date
      2015-09-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02737
  • [Presentation] 英語教科書に見られる典型的な構文と概念干渉2015

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Organizer
      全国英語教育学会第41回大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02737
  • [Presentation] A Corpus-based Difficulty Level Evaluation of Example Sentences with the CEFR Levels in CALD42015

    • Author(s)
      Yoshiyuki NOTOHARA
    • Organizer
      ASIALEX 2015 Hong Kong
    • Place of Presentation
      The Hong Kong Polytechnic University
    • Year and Date
      2015-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Presentation] 英語教科書を通した典型的なイベントスキーマと文型の頻度効果2014

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      全国英語教育学会第40回大会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520682
  • [Presentation] シンポジウム「英学史の研究とこれからの英語教育」 教師と生徒が触れる英文を考える」2014

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      日本英学史学会中国・四国支部 平成26年度第1回研究例会
    • Place of Presentation
      サテライトキャンパスひろしま
    • Year and Date
      2014-05-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520682
  • [Presentation] 動詞の構文パターンに見られるCEFRレベル基準特性2014

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Organizer
      「学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」 (代表:投野由紀夫) 平成26年度 第2回 公開会議
    • Place of Presentation
      成城大学
    • Year and Date
      2014-12-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Presentation] Extended canonicity of event schemata in the spoken English corpus: Minimum essentials for CEFR A levels.2014

    • Author(s)
      Yoshiyuki Notohara
    • Organizer
      The 47th British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      University of Warwick, England, UK
    • Year and Date
      2014-09-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520682
  • [Presentation] 動詞パタン論再考:動的用法基盤モデルの視点から2011

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第4回広島大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      2011-07-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] Phrasological Units Development in Japanese EFL Learners Interlanguage through Convergent Concordances2011

    • Author(s)
      Yoshiyuki Notohara
    • Organizer
      The 44th British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      University of the West England, Bristol, UK
    • Year and Date
      2011-09-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] 動詞パタン論再考:動的用法基盤モデルの視点から2011

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第4回広島大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2011-07-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] Phraseological Units Development in Japanese EFL Learners' Interlanguage through Convergent Concordances2011

    • Author(s)
      Yoshiyuki Notohara
    • Organizer
      The 44th British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      University of the West of England (Bristol, UK)
    • Year and Date
      2011-09-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] 中学校の英語教科書に見られるイベントスキーマと文型2010

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第41回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] 中学校の英語教科書に見られる頻度効果の分析-イベントスキーマと文型の視点から-2010

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] 中学校の英語教科書に見られる頻度効果の分析-イベントスキーマと文型の視点から-2010

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第36回 全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] 中学校の英語教科書に見られるイベントスキーマと文型2010

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第41回 中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] 日本人英語学習者の連鎖動詞構文への親密度-JEFLL Corpus の分析を通して-2009

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      鳥取大学(鳥取県)
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] 日本人英語学習者のイベントスキーマと文型への親密度-JEFLL Corpus分析を通して-2009

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第34回英語コーパス学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2009-04-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] 日本人英語学習者の連鎖動詞構文へのへの親密度-JEFLL Corpus分析を通して-2009

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第35回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] 日本人英語学習者のイベントスキーマと文型への親密度-JEFLL Corpus の分析を通して-2009

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      英語コーパス学会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県)
    • Year and Date
      2009-04-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720214
  • [Presentation] ブログ形式収斂型Data-Driven Learningの研究2007

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第38回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720155
  • [Presentation] 多様な大学環境におけるeラーニングの効果とラーニング・マネージメントの研究2007

    • Author(s)
      青木信之、渡辺智恵、徳見道夫、恒川元行、志水俊広、奥村義博、宮沖宏、辻祥子、寺嶋健史、池上真人、能登原祥之、前田啓朗
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第47回全国研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Year and Date
      2007-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18320090
  • [Presentation] 学習者作文データにおける基準特性の候補

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Organizer
      「学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」公開会議
    • Place of Presentation
      東京外国語大学本郷サテライト (東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Presentation] 話し言葉における典型的なイベントスキーマと文型

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      第39回 全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520682
  • [Presentation] JEFLL Corpus の CEFR レベル再分類

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Organizer
      「学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」公開会議
    • Place of Presentation
      京都駅前キャンパスプラザ (京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Presentation] 英語学習者書き言葉コーパスとCEFR対応付けと特徴抽出

    • Author(s)
      能登原 祥之、投野 由紀夫
    • Organizer
      「学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」公開会議
    • Place of Presentation
      東京外国語大学本郷サテライト (東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • [Presentation] Criterial Features in CEFR-rated JEFLL Corpus:Verbs observed

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      平成24-27年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」(代表: 投野由紀夫) 公開会議
    • Place of Presentation
      会津大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242017
  • 1.  Tono Yukio (10211393)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  NEGISHI MASASHI (50189362)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  NAKATANI YASUO (90290626)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 4.  OKUMURA MANABU (60214079)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  ISHII YASUTAKE (70530103)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  UCHIDA SATORU (20589254)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  IZUMI EMI (80450691)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  AOKI Nobuyuki (80202472)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  TOKUMI Michio (90099755)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  SHIMIZU Toshihiro (30269097)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  WATANABE Tomoe (80275396)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  IKEGAMI Masato (60420759)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  TERASHIMA Takeshi (90368845)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  KANEKO EMIKO (30533624)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  長沼 君主 (20365836)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  高田 智子 (20517594)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  村越 亮治 (30567110)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  工藤 洋路 (60509173)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 19.  篠崎 隆宏 (80447903)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 20.  TSUNEKAWA Motoyuki (70197747)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  OKUMURA Yoshihiro (80152437)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 22.  MAEDA Hiroaki (10335698)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  MIYAOKI Hiroshi (50209863)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  TSUJI Shoko (60299360)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 25.  SUZUKI Shigeo (50162946)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  SHIMIZU Yuko (60216108)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  NOZAWA Takeshi (30198593)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  TAKEI Mitsuko (80412287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  AIKAWA MASAO (60290467)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  TERAUCHI HAJIME (50307146)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  NAGAMACHI Mitsuo (50034327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  KAWAJIRI Takenobu (90149964)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  ISHII Junji (50124079)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  SUDO Tsuyoshi (60043808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  TANABE Tastuo (60044137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  大羽 良 (10308158)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  岡中 正三 (70043833)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  酒井 英樹 (00334699)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 39.  小泉 利恵 (70433571)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 40.  印南 洋 (80508747)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  片桐 徳昭 (60734829)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  大橋 由紀子 (40589793)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  周 育佳 (40771944)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi