• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SAKAGUCHI KAZUHIRO  坂口 和寛

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SAKAGUCHI Kazuhiro  坂口 和寛

坂口 和寛  サカグチ カズヒロ

Less
Researcher Number 70303485
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 信州大学, 学術研究院人文科学系, 准教授
2022: 大月短期大学, 経済科, 准教授(移行)
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2019: 信州大学, 学術研究院人文科学系, 准教授
2009 – 2013: Shinshu University, 人文学部, 准教授
2008: Ohtsuki City College, 経済科, 准教授
2005: 大月短期大学, 経済科, 助教授
2001 – 2004: 信州大学, 人文学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
類義語分析 / 日本語分析 / 例文分析 / 日本語母語話者 / 日本語教師 / 例文作成 / ストラテジー / 類義語 / 日本語分析ストラテジー / 意味分析 … More / 副詞 / 教師養成 / ストラテジートレーニング / 例文作成行動 / 例文作成ストラテジー / ストラテジー訓練 / 日本人大学生 / 日本語分析手順 / 例文分析行動 / 非文 / 例文の正誤性 / ストラテジー指導 / 日本語能力 / 独習型教材 / 正用文 / テキストマイニング / 映像化ストラテジー / 対比 / 類義表現 / 日本語教育学 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (17 results)
  •  Analysis of Semantic Characteristics and Comparison Techniques Supporting Explicit Explanation in Japanese Language AnalysisPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakaguchi Kazuhiro
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Example-Sentence (ES) Information Abstraction and Meta-Language (ML) Techniques Supporting Effective Use of Useful ES in Analysis of Japanese LanguagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAGUCHI Kazuhiro
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Training and development of materials to improve the semantic characteristic analytical abilities of Japanese language teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAGUCHI Kazuhiro
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Developing self-study materials to train Japanese analysis abilities for Japanese Language teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAGUCHI Kazuhiro
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Ohtsuki City College
  •  日本語分析技術の総合的向上と自己修正型教師の養成を目的とした訓練方法に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      坂口 和寛
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Ohtsuki City College
      Shinshu University
  •  類義語分析における例文作成の有効性とストラテジー訓練の効果に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      坂口 和寛
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Shinshu University

All 2020 2019 2018 2015 2014 2013 2012 2010 2009 2005

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日本語教育の過去・現在・未来第5巻文法2009

    • Author(s)
      坂口和寛
    • Publisher
      凡人社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720142
  • [Journal Article] 日本語母語話者が類義語分析において行う対比とその特徴2020

    • Author(s)
      坂口和寛
    • Journal Title

      信州大学人文科学論集

      Volume: 第7号第2冊 Pages: 217-228

    • NAID

      120007099570

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02850
  • [Journal Article] 類義表現分析において日本語母語話者が行う意味特徴説明2019

    • Author(s)
      坂口和寛
    • Journal Title

      信州大学人文科学論集

      Volume: 6 Pages: 169-181

    • NAID

      120007099899

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02850
  • [Journal Article] 類義表現の例文分析において言語化される例文の意味内容―使用される日本語表現が示唆する例文分析の傾向2018

    • Author(s)
      坂口和寛
    • Journal Title

      信州大学人文科学論集

      Volume: 5 Pages: 157-171

    • NAID

      40021869325

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02850
  • [Journal Article] 映像化ストラテジーにより類義語の正用文から想起される 「映像」の特徴―日本語教育経験者の例文分析過程からわかること2015

    • Author(s)
      坂口和寛・河野俊之
    • Journal Title

      信州大学国際交流センター電子紀要

      Volume: 論文番号10 Pages: 1-14

    • NAID

      120007100079

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370601
  • [Journal Article] 日本語教師養成講座の受講者が行う類義語の言語特徴分析―類義語の特徴説明に見られる傾向と問題点2014

    • Author(s)
      坂口和寛
    • Journal Title

      信州大学人文科学論集

      Volume: 第1号(通巻48号)

    • NAID

      120005399467

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520624
  • [Journal Article] 日本語教師養成講座の受講者が行う類義語の言語特徴分析―類義語の特徴説明に見られる傾向と問題点2014

    • Author(s)
      坂口和寛
    • Journal Title

      信州大学人文科学論集 (信州大学人文学部)

      Volume: 第1号, (通巻48号) Pages: 243-254

    • NAID

      120005399467

    • URL

      http://hdl.handle.net/10091/17478

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520624
  • [Journal Article] 日本語母語話者の類義語分析における正用例文分析の特徴と問題点―「映像化ストラテジー」による例文分析について2013

    • Author(s)
      坂口和寛
    • Journal Title

      信州大学国際交流センター電子紀要

      Volume: 論文番号6 Pages: 1-13

    • URL

      http://www.shinshu-u.ac.jp/institution/suic/upload/pdf/publications/ekiyou_6.pdf

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520624
  • [Journal Article] 類義語分析ストラテジーのトレーニングに見られた正用例文分析行動の特徴2012

    • Author(s)
      坂口和寛・河野俊之
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 第19巻第1号 Pages: 32-33

    • NAID

      110009477892

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520624
  • [Journal Article] 日本語母語話者が自分の頭で「日本語」について考えるということ-日本語教育の観点から2009

    • Author(s)
      坂口和寛
    • Journal Title

      日本文学会誌(盛岡大学日本文学会) 第21号

      Pages: 1-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720142
  • [Journal Article] 日本語母語話者が自分の頭で「日本語」について考えるということ-日本語教育の視点から-2009

    • Author(s)
      坂口和寛
    • Journal Title

      『日本文学会誌』(盛岡大学日本文学会) 第21号

      Pages: 1-20

    • NAID

      40016680694

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720142
  • [Journal Article] 非文分析が回避される類義語分析に見られる特徴2005

    • Author(s)
      坂口 和寛
    • Journal Title

      信州大学留学生センター紀要 6号

      Pages: 12-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15720122
  • [Presentation] 類義語分析ストラテジーのトレーニングに見られた正用例文分析行動の特徴2012

    • Author(s)
      坂口和寛・河野俊之
    • Organizer
      日本語教育方法研究会 第38回研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520624
  • [Presentation] 日本語分析ストラテジーの独習型教材において疑似的インターアクションを生み出すインストラクション2010

    • Author(s)
      坂口和寛, 河野俊之
    • Organizer
      第34回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      東京都小金井市
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720142
  • [Presentation] 日本語分析ストラテジーの独習型教材において擬似的インターアクションを生み出すインストラクション2010

    • Author(s)
      坂口和寛・河野俊之
    • Organizer
      第34回 日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      東京農工大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720142
  • [Presentation] 日本語分析に有用な「よい例文」を作り出すストラテジーとそのトレーニング法の開発2009

    • Author(s)
      坂口和寛, 河野俊之
    • Organizer
      第32回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市
    • Year and Date
      2009-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720142
  • [Presentation] 日本語分析に有用な「よい例文」を作り出すストラテジーとそのトレーニング法の開発2009

    • Author(s)
      坂口和寛・河野俊之
    • Organizer
      第32回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      神奈川大学(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2009-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720142

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi