• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

WARAGAI Ikumi  藁谷 郁美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

藁谷 郁美  ワラガイ イクミ

Less
Researcher Number 70306885
Affiliation (Current) 2025: 慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022: 慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 教授
2018 – 2020: 慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 教授
2013 – 2015: 慶應義塾大学, 総合政策学部, 教授
2012: 慶應義塾大学, 総合政策学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
ドイツ語学習 / ドイツ語教育 / 教育工学 / データベースシステム / 外国語教育 / サイバー空間 / 学習環境設計 / 学習環境構築 / 多言語教育 / 学習支援環境 … More / 外国語学習環境 / インフォーマルラーニング / モバイルラーニング / 外国語研究 / 言語運用能力 / ライティング能力 / アプリケーション開発 / インフォーマル・ラーニング / フォーマル・ラーニング / 学習環境デザイン / e-ラーニング・コンピュータ支援学習(CALL) / e-ラーニング・コンピュータ支援学習(CALL) / 教授法 / e-ラーニング・コンピュータ支援学習(CALL) / 学習評価 / ユビキタスコンピューティング … More
Except Principal Investigator
第2外国語 / 第二外国語 / マイノリティー / 気づき / 複文化 / 複言語 / 外国語教育 / CEFR / 言語政策 / 英語教育 / 教育の継続性 / 一貫教育 / 第二外国語教育 / 複数言語教育 / 複言語・複文化能力 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (38 results)
  • Co-Researchers

    (22 People)
  •  Construction and evaluation of an integrated formal/informal learning environment for foreign language learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WARAGAI Ikumi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Keio University
  •  Fostering plurilingual and pluricultural competence through continuous foreign language education

    • Principal Investigator
      SAKAI Kazumi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Keio University
  •  An Experience-Oriented Language Learning Environment Supporting Informal Learning AbroadPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WARAGAI Ikumi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Keio University

All 2023 2020 2019 2018 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 言語文化とコミュニケーション2023

    • Author(s)
      宮代 康丈、山本 薫、今井 むつみ、大堀 壽夫、國枝 孝弘、藤田 護、髙木 丈也、中浜 優子、杉原 由美、白頭 宏美、藁谷 郁美、鄭 浩瀾、野中 葉、西川 葉澄、大木 聖子、杉本 なおみ
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766428698
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Book] prima plus(プリマ・プルス)(CD2枚分のデータ提供つき)2015

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Marco Raindl, Tatsuya Ohta
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      朝日出版社とCornelsen Verlag (ドイツ)の共同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Book] CD付 ビデオ教材 モデル3-問題発見のドイツ語 Modelle 3, 第7版2014

    • Author(s)
      アンドレアス・リースラント , 藁谷郁美, 木村護郎クリストフ, 平高史也
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      三修社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Book] CD付 ビデオ教材 モデル1-問題発見のドイツ語 (改訂版) Modelle 1 第11版2014

    • Author(s)
      アンドレアス・リースラント, 藁谷郁美, 木村護郎クリストフ, 平高史也, マルコ・ラインデル, 太田達也
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      三修社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Book] CD付 ビデオ教材 モデル2-問題発見のドイツ語 Modelle 2, 第10版2013

    • Author(s)
      アンドレアス・リースラント , 藁谷郁美, 木村護郎クリストフ, 平高史也
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      三修社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Journal Article] 鉄道移動空間を対象とした外国語学習環境デザインの構築 - インフォーマル・ラーニングの射程と変遷2023

    • Author(s)
      藁谷郁美
    • Journal Title

      交通運輸情報プロジェクトレヴュー

      Volume: 31 Pages: 27-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Journal Article] 「ドイツにおける三島文学の受容と翻訳 ― 表現手段としての宗教言語 ― (Die Problematik der Translation geistiger Weltvorstellung)」2020

    • Author(s)
      藁谷郁美
    • Journal Title

      『翻訳と通訳の過去・現在・未来―多言語と多文化を結ん で―』中間報告書

      Volume: 1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Journal Article] サイバー空間への「ライティング」アウトプット ― ドイツ語学習環境の構築 - ("Schreiben“ im Cyberspace - Gestaltung der individuellen Lernumgebung - )2020

    • Author(s)
      藁谷郁美
    • Journal Title

      ドイツ語教育

      Volume: 24

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Journal Article] Exploring Cultural Differences in Game Reception: JRPGs in Germany and Japan.2019

    • Author(s)
      S. Brueckner, Y. Sato, S. Kurabayashi, I.Waragai
    • Journal Title

      DIGRA International

      Volume: 30 Pages: 1-17

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Journal Article] Exploring Cultural Differences in Game Reception: JRPGs in Germany and Japan2018

    • Author(s)
      S. Brueckner, Y. Sato, S. Kurabayashi, I.Waragai
    • Journal Title

      DIGRA International 2018

      Volume: 1 Pages: 1-17

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Journal Article] The Handling of Personal Information in Mobile Games2018

    • Author(s)
      S. Brueckner, Y. Sato, I. Waragai, S. Kurabayashi
    • Journal Title

      Advances in Computer Entertainment Technology 14th International Conference

      Volume: 1 Pages: 415-429

    • DOI

      10.1007/978-3-319-76270-8_29

    • ISBN
      9783319762692, 9783319762708
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Journal Article] SNS als Lernraum Ein kontext-sensitiver Blog-Editor als Interface zwischen formellem und informellem Lernen2016

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Tatsuya Ohta, Marco Raindl
    • Journal Title

      IDT 5. Bremer Symposion 2015

      Volume: 5 Pages: 1-14

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Journal Article] Examining and supporting online writing - a qualitative pre-study for an analytic learning environment2015

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Marco Raindl, Tatsuya Ohta, Shuichi Kurabayashi, Yasushi Kiyoki, Hideyuki Tokuda
    • Journal Title

      Critical CALL: Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference

      Volume: 1 Pages: 543-548

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Journal Article] Wie lernen unsere Studierenden waehrend eines Auslandsaufenthalts?- Eine qualitative Untersuchung zu Lernstrategien japanischer Deutschlernender im informellen Kontext2015

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Tatsuya Ohta, Marco Raindl
    • Journal Title

      Neue Beitraege zur Germanistik

      Volume: 14 Pages: 212-229

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Journal Article] An Experience-Oriented Language Learning Environment Supporting Informal Learning Abroad2013

    • Author(s)
      Waragai, Ikumi; Ohta, Tatsuya; Raindl, Marco, Kurabayashi, Shuichi
    • Journal Title

      日本教育工学会, Educational Technology Research

      Volume: 36 Pages: 179-189

    • NAID

      110009543870

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Journal Article] Bruecken in den Alltag; Wie koennen digitale Lernumgebungen das Lernen beim Aufenthalt im Land der Zielsprache unterstuetzen?2013

    • Author(s)
      Raindl, Marco; Ohta, Tatsuya & Waragai, Ikumi
    • Journal Title

      日本独文学会

      Volume: 12 Pages: 92-111

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Journal Article] 外国語学習のあらたな地平 - 慶應義塾大学SFCドイツ語教材開発研究プロジェクトの取り組み -2012

    • Author(s)
      藁谷郁美、マルコ・ラインデル、白井宏美、太田達也、倉林修一
    • Journal Title

      Sprachwissenschaft Kyoto

      Volume: 11 Pages: 77-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24242018
  • [Journal Article] インフォーマル・ラーニングを支援する体験連動型外国語学習環境の構築2012

    • Author(s)
      藁谷 郁美, 太田 達也, マルコ・ラインデル, 倉林 修一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36巻2号 Pages: 91-102

    • NAID

      110009543870

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] Gestaltung einer Lernumgebung im Cyberspace - Entwicklung der Applikation "Platzwit neu“ fuer das Fremdsprachenlernen2020

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Tatsuya Ohta, Andreas Meyer
    • Organizer
      28. DGFF Kongress, Wuerzburg
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Presentation] ドイツにおける三島文学の受容と翻訳 ― 表現手段としての宗教言語 ― (Die Problematik der Translation geistiger Weltvorstellung)」2020

    • Author(s)
      藁谷郁美
    • Organizer
      南山大学地域教育研究センター共同研究「翻訳と通訳の過去・現在・未来―多言語と多文化を結んで―」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Presentation] Gestaltung einer Lernumgebung im Cyberspace - Entwicklung der Applikation "Platzwit neu“ fuer das Fremdsprachenlernen (サイバー空間を学習環境デザインに - ドイツ語学習アプリケーション「Platzwit neu」の開発)2020

    • Author(s)
      Ikumi Waragai
    • Organizer
      "Beyond Reality“ - Zeitgemaesse Bildung mit Extended Reality & Lernumgebung im Cyberspace
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Presentation] Development and evaluation of the mobile application Platzwit neu: Daily life as an integrated informal learning environment for foreign language learning.2019

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Makoto Ishii, Yukiko Sato, Stefan Brueckner, Andreas Meyer, Shuichi Kurabayashi and Tatsuya Ohta
    • Organizer
      the EuroCALL 2019 conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Presentation] "Chartering the Context: Player Experience Across Cultures"2019

    • Author(s)
      Steafan Brueckner , Shuichi Kurabayashi, Yukiko Sato, Ikumi Waragai
    • Organizer
      The DiGRA 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Presentation] サイバー空間を教科書にする ー 学習環境デザインのすすめ2019

    • Author(s)
      藁谷郁美
    • Organizer
      第8回 教育ITソリューションEXPO
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Presentation] Exploring Cultural Differences in Game Reception: JRPGs in Germany2018

    • Author(s)
      S. Brueckner, Y. Sato, I. Waragai, S. Kurabayashi
    • Organizer
      DIGRA 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Presentation] Situiertes mobiles Lernen im Zielsprachenland - Zur Entwicklung von Apps fuer japanische Deutschlernende. In: (invited lecture)2018

    • Author(s)
      Marco Raindl& Ikumi Waragai
    • Organizer
      Zur Entwicklung digitaler Werkzeuge des Lehrens und Lernens von Fremdsprachen
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01060
  • [Presentation] SFCコスモポリタン – 多言語入試と多言語教育2015

    • Author(s)
      藁谷郁美、その他5名
    • Organizer
      SFC Open Research Forum 2015
    • Place of Presentation
      東京ミッドタウン・タワー 4F カンファレンス(東京都)
    • Year and Date
      2015-11-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] Examining and supporting online writing - a qualitative pre-study for an analytic learning environment2015

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Tatsuya Ohta, Marco Raindl, Shuichi Kurabayashi, Yasushi Kiyoki, Hideyuki Tokuda
    • Organizer
      EUROCALL 2015
    • Place of Presentation
      Padova University(パドヴァ/イタリア)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] 社会とメディア2015

    • Author(s)
      藁谷郁美、その他10名
    • Organizer
      SFC Open Research Forum 2015
    • Place of Presentation
      東京ミッドタウン・イーストB1F ホール(東京都)
    • Year and Date
      2015-11-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] ドイツ語教育・学習者の現状に関する調査報告 ― 教員・学習者を対象とするアンケート結果から ―2015

    • Author(s)
      太田達也、Marco Raindl, 藁谷郁美、その他
    • Organizer
      日本独文学会
    • Place of Presentation
      麗澤大学(千葉県)
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] 多様性の受容とツーリズム-日本の中の異文化接触-2015

    • Author(s)
      藁谷郁美、その他4名
    • Organizer
      SFC Open Research Forum 2015
    • Place of Presentation
      東京ミッドタウン・タワー 4F カンファレンス(東京都)
    • Year and Date
      2015-11-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] Context-aware writing support for SNS: Connecting formal and informal learning2014

    • Author(s)
      Ikumi Waragai, Shuichi Kurabayashi, Tatsuya Ohta, Marco Raindl, Yasushi Kiyoki, Hideo Tokuda
    • Organizer
      EUROCALL 2014
    • Place of Presentation
      The University of Groningen, Nederland
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] インフォーマル・ラーニングにおける学習行動の質的研究 ― ドイツ語学習成功者の語りと学習環境設計への示唆 ― What do good learners teach us about good learning environments? A qualitative research project on informal learning behaviours among learners of German at Japanese universities2014

    • Author(s)
      太田 達也, 藁谷郁美, マルコ・ラインデル
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] Deutsch auf der Spur ― eine intelligente Lernumgebung zum erfahrungsbasierten Lernen im deutschen Alltag2013

    • Author(s)
      Waragai, Ikumi; Ohta, Tatsuya; Shuichi, Kurabayashi; Raindl, Marco
    • Organizer
      Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer 2013
    • Place of Presentation
      Freie Universitaet Bozen, Italy
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] ドイツ語教育・学習者の現状に関する調査報告 ― 教育機関を対象とするアンケート結果から ―2013

    • Author(s)
      太田達也, マルコ・ラインデル, 藁谷郁美,他
    • Organizer
      日本独文学会2013年春季研究発表会
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] インフォーマル・ラーニングにおける学習行動の質的研究 ― ドイツ語学習成功者の語りと学習環境設計への示唆

    • Author(s)
      太田達也,藁谷郁美,Marco Raindl
    • Organizer
      外国語教育メディア学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡県)
    • Year and Date
      2014-08-04 – 2014-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] Digitale Hilfen fuer das Schreiben in sozialen Netzwerken - eine Bruecke zwischen formellem und informellem Lernen

    • Author(s)
      Ikumi Waragai,Marco Raindl,Tatsuya Ohta
    • Organizer
      日本独文学会2014年秋季研究発表会
    • Place of Presentation
      京都府立大学(京都府)
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • [Presentation] Context-aware writing support for SNS: Connecting formal and informal learning

    • Author(s)
      Ikumi Waragai,Shuichi Kurabayashi,Tatsuya Ohta,Marco Raindl,Yasushi Kiyoki,Hideyuki Tokuda
    • Organizer
      EUROCALL 2014
    • Place of Presentation
      Groningen(Nederland)
    • Year and Date
      2014-08-20 – 2014-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320107
  • 1.  OHTA Tatsuya (50317286)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 20 results
  • 2.  SUZUKI Masako (10588560)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KIYOKI Yasushi (10169956)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  SAKAI Kazumi (80215582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KASAI Hiroyuki (10265944)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  HARUYAMA Junko (50708451)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  HIRATAKA Fumiya (60156677)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MARUTA Chikako (00548414)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  YAMASHITA Kazuo (20383383)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  YOSHIKAWA Tatsuo (30613369)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  ARAKANE Naoto (10445455)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  OSAWA Mariko (10626162)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  OGAWA Atsushi (00622482)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  KOISHI Atsuko (20186589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  SHINOHARA Shungo (10276404)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  NISHINO Haruo (50172680)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  HASUMI Jiro (40532437)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  FUKUDA Hiroko (60422177)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  MURAKOSHI Kiyomi (50239513)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  TOKUDA Hideyuki (80227579)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 21.  KURABAYASHI Shuichi (70458959)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 22.  RAINDL Marco (40734447)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 17 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi