• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Watanabe Shio  渡辺 史央

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

渡辺 史央  ワタナベ シオウ

WATANABE Shiou  渡辺 史央

Less
Researcher Number 70340437
Affiliation (Current) 2022: 京都産業大学, 外国語学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 京都産業大学, 外国語学部, 准教授
2015 – 2016: 京都産業大学, 外国語学部, 准教授
2010 – 2012: 京都産業大学, 外国語学部, 准教授
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Except Principal Investigator
日本語教育 / 外国人家事支援人材 / 日本語教育カリキュラムの策定 / 日本語教育プログラムの開発 / 教材開発 / 読解教材 / 社会科学 / マルチ・メディア / Moodle / e-ラーニング … More / ブレンディッド・ラーニング / 国際関係学 / マルチメディア / eラーニング / 政治学 / ブレンディドラーニング / インタビュー / 専門日本語教育 / シラバス / 能力記述文 / 語彙・表現リスト / 目標言語調査 / 日本語学習支援 / 日本語教育教材の開発 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (12 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  外国人家事支援人材に対する持続的な日本語学習支援モデルの構築

    • Principal Investigator
      今西 利之
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kyoto Sangyo University
  •  外国人家事支援人材に対する日本語教育・日本語学習支援プログラムの開発

    • Principal Investigator
      今西 利之
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kyoto Sangyo University
  •  Preparing for the Syllabus of the Japanese Language Education for Foreign Housekeeping Supporters

    • Principal Investigator
      IMANISHI Toshiyuki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Kyoto Sangyo University
  •  A Study of the Development of the Japanese Language Teaching Materials in Social Sciences (Politics, International Studies)

    • Principal Investigator
      NODA Takehito
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Gunma University

All 2020 2017 2016 2012 2010

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 外国人家事支援人材に対する日本語教育シラバス(案)の作成-能力記述文及び語彙・表現リストの作成を目指して-2017

    • Author(s)
      今西利之・渡辺史央
    • Journal Title

      専門日本語教育学会第19回研究討論会誌

      Volume: - Pages: 26-27

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12903
  • [Journal Article] 外国人家事支援人材にはどのような日本語能力が求められるのか-能力記述文の作成を目指して-2016

    • Author(s)
      今西利之・渡辺史央
    • Journal Title

      日本語教育国際研究大会2016 Proceeding

      Volume: -

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12903
  • [Journal Article] 社会科学分野におけるマルチ・メディア教材開発-インタビューをもとにした教材化の試み-2012

    • Author(s)
      野田岳人・渡辺史央
    • Journal Title

      群馬大学国際教育・研究センター論集

      Volume: 11号 Pages: 31-41

    • NAID

      40019632040

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520519
  • [Journal Article] 社会科学分野におけるマルチ・メディア教材開発-インタビューをもとにした教材化の試み-2012

    • Author(s)
      野田岳人、渡辺史央
    • Journal Title

      群馬大学国際教育・研究センター論集

      Volume: 第11号 Pages: 45-56

    • NAID

      40019632040

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520519
  • [Journal Article] 学部留学生を対象としたBlendedLearning型日本語聴解授業の実践とその検証:ディクテーションテストの誤答分析を通して2012

    • Author(s)
      渡辺史央、北川幸子
    • Journal Title

      京都産業大学論集.人文科学系列

      Volume: 第45号 Pages: 165-184

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520519
  • [Journal Article] 学部留学生を対象としたMoodleを用いた聴解授業の実践報告2010

    • Author(s)
      渡辺史央
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 第17巻2号 Pages: 46-47

    • NAID

      110009497386

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520519
  • [Journal Article] 学部留学を対象としたMoodleを用いた聴解授業の実践報告2010

    • Author(s)
      渡辺史央・北川幸子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 17 Pages: 46-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520519
  • [Journal Article] 論述文に現れた副詞の分析:留学生と日本人学生の作文より2010

    • Author(s)
      渡辺史央
    • Journal Title

      京都産業大学論集.人文科学系列

      Volume: 第41号 Pages: 77-92

    • NAID

      110007523044

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520519
  • [Presentation] 保育園の連絡ノートにおける保育者による日本語記述文-使用語彙の特徴を中心に-2020

    • Author(s)
      渡辺史央
    • Organizer
      第22回専門日本語教育学会研究討論会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00699
  • [Presentation] 外国人家事支援人材に対する日本語教育シラバス(案)の作成-能力記述文及び語彙・表現リストの作成を目指して-2017

    • Author(s)
      今西利之・渡辺史央
    • Organizer
      専門日本語教育学会第19回研究討論会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県・横浜市)
    • Year and Date
      2017-03-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12903
  • [Presentation] 外国人家事支援人材にはどのような日本語能力が求められるのか-能力記述文の作成を目指して-2016

    • Author(s)
      今西利之・渡辺史央
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2016
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center(Indonesia)
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12903
  • [Presentation] 大学で学ぶ留学生を対象とした社会科学系分野におけるマルチ・メディア教材開発の試み2012

    • Author(s)
      野田岳人、渡辺史央
    • Organizer
      日本語教育学会、日本語教育研究国際大会(名古屋2012)
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520519
  • 1.  IMANISHI Toshiyuki (50332888)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  NODA Takehito (20372352)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi