• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Abe Makoto  阿部 真

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

阿部 真  アベ マコト

ABE Makoto  阿部 真

Less
Researcher Number 70553626
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 准教授
2014 – 2015: 獨協大学, 外国語学部, 特任講師
2012: 獨協大学, 外国語学部, 講師
2011: 獨協大学, 外国語学部, 特任講師
2010: プール学院大学, 国際文化学部, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
ライティング / ブレンド型授業 / アクションリサーチ / 尺度開発 / 協働への認識 / 尺度 / 協働 / 英語教育 / 第二言語習得 / ピア・ラーニング
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (13 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Action research in a blended course for English writingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      阿部 真
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  大学生による協働的ライティング活動:協働に対する認識の変化と指導効果の検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      阿部 真
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Dokkyo University
  •  English Writing Activities Using Peer Learning: Noticing of the Language and the Role of Model TextPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ABE Makoto
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Dokkyo University
      Poole Gakuin University

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 大学英語教育における協働的ライティング学習の可能性-グラウンデッド・セオリー・アプローチに基づいた分析の試み-2013

    • Author(s)
      阿部真・山西博之
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 50

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Journal Article] Scaffolding and knowledge co-construction in collaborative L2 writing2010

    • Author(s)
      ABE Makoto
    • Journal Title

      Learning Learning

      Volume: 17(1) Pages: 7-15

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Journal Article] Scaffolding and knowledge co-construction in collaborative L2 writing2010

    • Author(s)
      Makoto Abe
    • Journal Title

      Learning Learning

      Volume: 17 Pages: 7-15

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] 協働的 L2 ライティングにおけるプロセスとプロダクトの分析2012

    • Author(s)
      阿部真・山西博之
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 (LET) 第52回全国研究大会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Year and Date
      2012-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] 協働的英語ライティングの効果検証2012

    • Author(s)
      阿部真・山西博之
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] 協働学習を取り入れた英語ライティング指導の可能性2011

    • Author(s)
      阿部真・山西博之
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第51回全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Year and Date
      2011-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] 大学での段階別英作文指導における協働学習の効果2011

    • Author(s)
      阿部真・山西博之
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センターかでる 2.7
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] 協働学習を取り入れた英語ライティング指導の可能性2011

    • Author(s)
      阿部真・山西博之
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 (LET) 第51回全国研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Year and Date
      2011-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] ライティング学習における協働的対話の分析-模範文の役割に焦点をあてて-2010

    • Author(s)
      阿部真・山西博之
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] ライティング学習における協働的対話の分析-模範文の役割に焦点をあてて-2010

    • Author(s)
      阿部真・山西博之
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] Output, Comparison, and Revision : An Investigation into the Patterns of Dyadic Interaction in a Three-staged L2 writing task2010

    • Author(s)
      Makoto Abe
    • Organizer
      34rd Annual Congress of Applied Linguistics Association of Australia
    • Place of Presentation
      The University of Queens land, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] Output, Comparison, and Revision: An Investigation into the Patterns of Dyadic Interaction in a Three-staged L2 writing task2010

    • Author(s)
      ABE Makoto
    • Organizer
      Paper presented at the 34rd Annual Congress of Applied Linguistics Association of Australia
    • Place of Presentation
      The University of Queensland,Australia
    • Year and Date
      2010-07-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • [Presentation] 協働的L2ライティングにおけるプロセスとプロダクトの分析

    • Author(s)
      阿部真・山西博之
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第52回全国大会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520602
  • 1.  YAMANISHI Hiroyuki (30452684)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi