• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Uchida Kanako  内田 香奈子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

UCHIDA Kanako  内田 香奈子

Less
Researcher Number 70580835
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2023: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
2012 – 2014: 鳴門教育大学, 予防教育科学センター, 講師
2011: 鳴門教育大学, 予防教育科学教育研究センター, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10030:Clinical psychology-related / Clinical psychology
Except Principal Investigator
Clinical psychology / Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Keywords
Principal Investigator
感情教育 / 顕在的感情 / 潜在的感情 / 教育プログラム開発 / 潜在的・顕在的感情 / ストレス・コーピング / 早期介入法 / フォローアップ / 感情教育プログラム / ユニバーサル予防 … More / 横断的検討 / 特性的アプローチ / 短期縦断的検討 / エクスプリシット・アフェクト / インプリシット・アフェクト / 状況的アプローチ / 情動焦点型コーピング … More
Except Principal Investigator
セルフ・エスティーム / 児童 / 学校予防教育 / 小学校低学年 / 非意識連動型介入 / 潜在連合検査 / 非意識 / 潜在連合PC検査 / 教育プログラム / 学校予防教育プログラム / タブレットPC版潜在連合テスト / 小学校高学年児童 / 介入プログラム / 潜在連合テスト / 他律的セルフ・エスティーム / 自律的セルフ・エスティーム / エクスプリシット特性 / インプリシット特性 / アフェクト / 小学生 / 感情 / 小学児童 / ユニバーサル予防 / 情動・感情 / 学校 / 予防教育 / 健康・適応 / インプリシット感情 / 情動 / 予防教育プログラム / 予測的研究 / 短期生活満足感 / 活性・不活性 / 生活満足感 / 抑うつ / 感情表出抑制 / 感情バランス / 活性化・不活性化感情 / 正負感情 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (98 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  Emotional education programs focusing on implicit and explicit affect: Development of early intervention methods and examination of their effectivenessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      内田 香奈子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  適応的セルフ・エスティームの絵画式潜在連合検査と非意識連動型早期介入法の開発

    • Principal Investigator
      山崎 勝之
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Influences of Implicit Affect on Emotion-Focused Coping in an Emotional Education ProgramPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Uchida Kanako
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Development of the tablet PC version of the implicit association group test and the intervention program in which nonconsciousness and consciousness work together for enhancing adaptive self-esteem

    • Principal Investigator
      Yamasaki Katsuyuki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Functional mechanism of emotion-focused coping on implicit and explicit affectPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Uchida Kanako
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Comparisons of changes in implicit and explicit psychological characteristics by school-based prevention education programs

    • Principal Investigator
      Katsuyuki Yamasaki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Development of prevention education programs integrating unconscious emotions and implicit affect

    • Principal Investigator
      YAMASAKI Katsuyuki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Prospective and intervention research on the effects of affect balance and emotional suppression on health and life satisfaction

    • Principal Investigator
      YAMASAKI Katsuyuki
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Naruto University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 感情教育介入による情動焦点型コーピングの変容に及ぼす潜在的・顕在的感情の影響2024

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 48-55

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03341
  • [Journal Article] 小学校低学年版「本当の自己肯定感の育成」プログラムの 適用可能性と予備的効果検証2024

    • Author(s)
      山崎勝之・内田香奈子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育実践研究

      Volume: 1 Pages: 183-192

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03107
  • [Journal Article] Can “autonomous self-esteem” be assessed and cultivated?2022

    • Author(s)
      Yamasaki, K. Yokoshima, T., Noguchi, D., & Uchida, K.
    • Journal Title

      International Journal of Psychology and Behavioral Sciences

      Volume: 12 Pages: 18-24

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03107
  • [Journal Article] 学校予防教育プログラム“感情の理解と対処の育成”短縮版 ~小学校6年生における,新たな方途を用いた授業内容~2022

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 46-79

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03341
  • [Journal Article] Effectiveness of a school-based universal prevention program for enhancing autonomous self-esteem: Utilizing an implicit association test as an assessment tool2022

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Yokoshima, Y., & Uchida, K.
    • Journal Title

      School Health

      Volume: 17 Pages: 20-28

    • NAID

      130008158208

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] Effectiveness of a school-based universal prevention program for enhancing autonomous self-esteem: Utilizing an implicit association test as an assessment tool.2022

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Yokoshima, Y., & Uchida, K.
    • Journal Title

      School Health

      Volume: 17 Pages: 20-28

    • NAID

      130008158208

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03107
  • [Journal Article] Effects of Heteronomous Self-Esteem on Psychological Stress in Elementary School Children:A Prospective Study among 4th- to 6th-Grades Children2021

    • Author(s)
      賀屋育子・山崎勝之・横嶋敬行・内田香奈子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 29 Issue: 3 Pages: 191-203

    • DOI

      10.2132/personality.29.3.12

    • NAID

      130007994044

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Year and Date
      2021-03-02
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] 子ども用のRosenberg Self-Esteem Scale(RSES)が測定する小学生の自尊感情の多側面 ―Self-Esteemの適応的側面と不適応的側面に着目して―2020

    • Author(s)
      横嶋 敬行, 内山 有美, 内田 香奈子, 山崎 勝之
    • Journal Title

      学校保健研究

      Volume: 62 Pages: 187-193

    • NAID

      130007902719

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] Effectiveness of a School-Based Universal Prevention Program : "Development of Autonomous Self-Esteem" in 5th-Grade Children2020

    • Author(s)
      横嶋敬行・影山明日香・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 34 Pages: 77-84

    • DOI

      10.24727/00028520

    • NAID

      120006800662

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28533

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] 第14章 専門機関との連携2020

    • Author(s)
      内田香奈子
    • Journal Title

      藤原和政・谷口弘一(編著)学校現場で役立つ教育相談ー教師をめざす人のために

      Volume: - Pages: 225-237

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03341
  • [Journal Article] Development of a School-Based Universal Prevention Program to Cultivate Autonomous Self-Esteem2020

    • Author(s)
      賀屋育子・道下直矢・横嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 34 Pages: 47-54

    • DOI

      10.24727/00028517

    • NAID

      120006800659

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28530

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] 児童版のコンピテンス領域別の他律的セルフ・エスティーム尺度の開発2019

    • Author(s)
      賀屋 育子・横嶋 敬行・内田 香奈子・山崎 勝之
    • Journal Title

      パーソナリティ研究

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] 児童用の簡易版セルフ・エスティーム(SE)潜在連合テストの開発の構想 ─自律的ならびに他律的SEを同時に測定する,紙筆版とタブレットPC版の測定法開発に関する理論─2019

    • Author(s)
      横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 33 Pages: 141-148

    • NAID

      40021830633

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] 自律的ならびに他律的セルフ・エスティーム潜在連合テストの刺激語の構成2019

    • Author(s)
      山崎勝之・横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 34 Pages: 1-9

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] 特性的な情動焦点型コーピングが日常の気分に与える影響2018

    • Author(s)
      内田香奈子
    • Journal Title

      パーソナリティ研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007393812

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Journal Article] 児童用の他律的(随伴性)セルフ・エスティーム尺度の開発 -尺度の信頼性と妥当性の検討、そして教育への適用の考察-2018

    • Author(s)
      賀屋育子・山口悟史・横嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 19 Pages: 1-12

    • NAID

      130007984007

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] ユニバーサル学校予防教育「自己信頼心(自信)の育成」プログラムの効果-児童用紙筆版セルフ・エスティーム潜在連合テストを用いた教育効果の検討-2018

    • Author(s)
      横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      学校保健研究

      Volume: 60 Pages: 5-17

    • NAID

      130007769715

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Journal Article] 「自律的セルフ・エスティーム 」を育成するユニバーサル予防教育の教育目標の確立と授業方法の開発方針2018

    • Author(s)
      山崎勝之・内田香奈子・横嶋敬行・賀屋育子・道下直矢
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 32 Pages: 91-100

    • NAID

      120006553416

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] ユニバーサル学校予防教育「自己信頼心(自信)の育成」プログラムの効果 -児童用紙筆版セルフ・エスティーム潜在連合テストを用いた教育効果の検討-2018

    • Author(s)
      横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      学校保健研究

      Volume: 60 Pages: 5-17

    • NAID

      130007769715

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] 他律的(随伴性)セルフ・エスティームの概念と測定法2018

    • Author(s)
      山崎勝之・横嶋敬行・賀屋育子・山口悟史・内田香奈子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 1-15

    • NAID

      120006554153

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] 児童用の紙筆版セルフ・エスティーム潜在連合テスト -実施の手順と採点方法の詳細の紹介,そして課題順序カウンターバランスの削除可能性の検討-2018

    • Author(s)
      横嶋敬行・山口悟史・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 32 Pages: 101-110

    • NAID

      120006553417

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] 児童用の他律的(随伴性)セルフ・エスティーム尺度の開発 -尺度の信頼性と妥当性の検討、そして教育への適用の考察-2018

    • Author(s)
      賀屋育子・山口悟史・横嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 19 Pages: 1-12

    • NAID

      130007984007

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] 児童用の紙筆版自尊感情潜在連合テストの開発 -信頼性ならびにRosenberg自尊感情尺度と教師による児童評定を用いた妥当性の検討-2017

    • Author(s)
      横嶋敬行・内山有美・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 18 Pages: 1-13

    • NAID

      120006224832

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] Reconstruction of the conceptualization of self-esteem and methods for measurement: Renovating self-esteem research.2017

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Uchida, K., Yokoshima, T., & Kaya, I.
    • Journal Title

      International Journal of Psychology and Behavioral Sciences

      Volume: 7 Pages: 135-141

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] 児童用の紙筆版自尊感情潜在連合テストの開発 -信頼性ならびにRosenberg自尊感情尺度と教師による児童評定を用いた妥当性の検討-2017

    • Author(s)
      横嶋敬行・内山有美・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 18 Pages: 1-13

    • NAID

      120006224832

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Journal Article] 「セルフ・エスティーム」の概念と測定法の再構築 ― セルフ・エスティーム研究刷新への黎明 ―2017

    • Author(s)
      山崎勝之・横嶋敬行・内田香奈子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 32 Pages: 1-19

    • NAID

      40021131631

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] 学校予防教育プログラム“感情の理解と対処の育成” ― 小学校5年生における授業内容について ―2017

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 32 Pages: 20-85

    • NAID

      120006554106

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] 児童用インプリシット感情尺度(IPANAT-C)の改善 -信頼性と妥当性の再検討-2016

    • Author(s)
      内田香奈子・横嶋敬行・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 31 Pages: 19-28

    • NAID

      120006554083

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] ユニバーサル学校予防教育「自己信頼心(自信)の育成」プログラムの効果 ―小学校3年生を対象にし,教育目標達成後の波及効果を考慮して ―2016

    • Author(s)
      横嶋敬行・村上祐介・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 17 Pages: 11-23

    • NAID

      120005744071

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] Effects of positive and negative affect on depression: Considering the activation dimension and balance of affect.2016

    • Author(s)
      Yamasaki, K., & Uchida, K.
    • Journal Title

      International Journal of Psychology and Behavioral Sciences

      Volume: 6 Pages: 139-147

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Journal Article] 無意識と意識、そして、インプリシット心的特徴2016

    • Author(s)
      山崎勝之・内田香奈子・横嶋敬行・内山有美
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 31 Pages: 1-18

    • NAID

      120006554086

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] 学校予防教育プログラム“感情の理解と対処の育成” -小学校5年生における授業内容について-2016

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 32 Pages: 20-85

    • NAID

      120006554106

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Journal Article] Relationships between affect and short-term life satisfaction: Considering the activation dimension and balance of affect.2016

    • Author(s)
      Yamasaki, K., & Uchida, K.
    • Journal Title

      International Journal of Social Science Studies

      Volume: 4 Issue: 7 Pages: 34-40

    • DOI

      10.11114/ijsss.v4i7.1629

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Journal Article] Unconscious factors may be more important than conscious factors in school education: Development of a new type of prevention education for children's health and adjustment and assessment of its effectiveness.2015

    • Author(s)
      Yamasaki, K., & Uchida, K.
    • Journal Title

      Research Bulletin of Naruto University of Education

      Volume: 30 Pages: 16-23

    • NAID

      120006554051

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Journal Article] 学校予防教育プログラム”感情の理解と対処の育成” -小学5年生での実施と効果-2015

    • Author(s)
      賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 29 Pages: 53-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Journal Article] Effectiveness of a school-based universal prevention program for enhancing self-confidence: Considering the extended effects associated with achievement of the direct purposes of the program.2015

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Murakami, Y., Yokoshima, T., & Uchida, K.
    • Journal Title

      Journal of Applied Psychology

      Volume: 5 Pages: 152-159

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Journal Article] 学校予防教育プログラム“感情の理解と対処の育成”-小学校6年生における授業内容について-2015

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 30 Pages: 180-242

    • NAID

      110009895535

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Journal Article] 児童用インプリシット感情(affect)測定方法の開発 -質問紙の原型の開発と信頼性・妥当性の最初の検討-2014

    • Author(s)
      内田香奈子・福田衣利子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 29 Pages: 160-168

    • NAID

      110009842014

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Journal Article] 予防教育科学に基づく「子どもの健康と適応」のための学校予防教育における評価のあり方 -無作為化比較試験への準備としての現段階の評価-2014

    • Author(s)
      山崎勝之・内田香奈子・村上祐介
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 28 Pages: 39-45

    • NAID

      110009691531

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Journal Article] 学校予防教育の普及への方途と過程2014

    • Author(s)
      山崎勝之・内田香奈子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 28 Pages: 47-53

    • NAID

      110009691548

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Journal Article] 学校予防教育プログラムTOP SELF「感情の理解と対処の育成」 -小学6年生での実施と効果-2013

    • Author(s)
      福田衣利子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校研究紀要

      Volume: 27 Pages: 69-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Journal Article] Attractive, regularly-implementable universal prevention education program for health and adjustment in schools.2013

    • Author(s)
      Uchidaa, K., Yamasaki, K., & Sasaki, M.
    • Journal Title

      Procedia - Social and Behavioral Sciences

      Volume: in press

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Journal Article] 学校予防教育プログラム“感情の理解と対処の育成” -小学校3年生における授業内容について-2013

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 28 Pages: 224-284

    • NAID

      110009673329

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Journal Article] Effects of positive and negative affect and emotional suppression on short-term life satisfaction and depression2012

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., Uchida, K.
    • Journal Title

      Research Bulletin of Educational Sciences (Naruto University of Education)

      Volume: 27 Pages: 1-11

    • NAID

      110009511164

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Journal Article] Effects of positive and negative affect and emotional suppression on short-term life satisfaction2011

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., Uchida, K., & Katsuma, L.
    • Journal Title

      Psychology, Health & Medicine

      Volume: 16 Pages: 313-322

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Journal Article] Effects of positive and negative affect and emotional suppression on short-term life satisfaction.2011

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., Uchida, K., Katsuma, L.
    • Journal Title

      Psychology, Health & Medicine

      Volume: 16 Pages: 313-322

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] 公募シンポジウム『今勢いのある教育から「日本の心理教育プログラム」の未来を観る:やがて,学校に定着できるのか』2023

    • Author(s)
      山崎勝之・小林朋子・大対香奈子・内田香奈子・山田洋平・小泉令三・冨永良喜・村上祐介
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02962
  • [Presentation] 感情教育介入による情動焦点型コーピングの変容に及ぼす潜在的・顕在的感情の影響2023

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03341
  • [Presentation] Assessing a school-based universal prevention program's effectiveness and applicability in enhancing autonomous self-esteem among lower-grade elementary students.2023

    • Author(s)
      Yamasaki, K., & Uchida, K.
    • Organizer
      7th International Academic Conference on Research in Social Sciences 2023.11.10 London, England
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03107
  • [Presentation] Effectiveness of a School-Based Universal Prevention Program for Enhancing Autonomous Self-Esteem: Utilizing an Implicit Association Test as an Assessment Tool2021

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Yokoshima, T., & Uchida, K.
    • Organizer
      16th International Congress of Behavioural Medicine
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Presentation] 指定討論者 企画:山崎勝之・青木多寿子『学校での「心理教育」を促すもの,阻むもの ー教員こそができること,やるべきことー』2021

    • Author(s)
      内田香奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03341
  • [Presentation] 話題提供「安定実施の方向へつなげるために ー学校予防教育トップ・セルフを通じてー」企画:山崎勝之・青木多寿子『学校での「心理教育」を促すもの,阻むもの ー研究者ができること,やるべきことー』2021

    • Author(s)
      内田香奈子
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03341
  • [Presentation] Development of School-Based Prevention Programs for Health and Adjustment: Considering Easy Implementation and High Attractiveness for Teachers and Children2019

    • Author(s)
      Uchida, K., Yokoshima, T., Kaya, I., & Yamasaki, K.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences, Thailand
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03341
  • [Presentation] 「学校予防教育トップ・セルフー10年をかけた進化の全貌」2019

    • Author(s)
      内田香奈子(シンポジウム・話題提供)
    • Organizer
      日本教育心理学会(日本大学文理学部キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03341
  • [Presentation] Development of School-Based Prevention Programs for Health and Adjustment: Considering Easy Implementation and High Attractiveness for Teachers and Children2019

    • Author(s)
      Uchida, K., Yokoshima, T., Kaya, I., & Yamasaki, K.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Presentation] 本当の自己肯定感を育成する学校予防教育の実践 ―徳島県藍住町での実践―2019

    • Author(s)
      影山明日香・横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Presentation] Effectiveness of a School-Based Universal Prevention Program for Enhancing Autonomous Self-Esteem: Utilizing a Tablet PC Version of the Implicit Association Test as an Assessment Tool2019

    • Author(s)
      Yamasaki, k., Yokoshima, T., Kaya, I., Kageyama, A, & Uchida, K.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Presentation] 児童用の自律的ならびに他律的セルフ・エスティーム潜在連合テストの開発 ―タブレットPCを用いた自律的および他律的SEの同時測定―2019

    • Author(s)
      横嶋敬行・大上遊路・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Presentation] 学校予防教育「TOP SELF」の最新第3世代の特徴 ―教員の実施負担を軽減した新しい予防教育の授業スタイルについて―2019

    • Author(s)
      横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Presentation] Effects of implicit and explicit affect and emotion-focused coping on depression: Utilizing a short-term longitudinal design.2018

    • Author(s)
      Uchida, K., Uchiyama, Y., & Murakami, Y.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Presentation] 日本語版Emotional Approach Coping Scales(状況版)の作成2018

    • Author(s)
      内田香奈子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Presentation] 児童用のコンピテンス領域別他律的セルフ・エスティーム尺度の開発 -尺度の信頼性と妥当性の検討-2018

    • Author(s)
      賀屋育子・横嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会 慶應義塾大学 日吉キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03140
  • [Presentation] Effectiveness of a school-based universal program for bullying prevention: Considering the extended effects associated with achievement of the direct purposes of the program.2017

    • Author(s)
      Katsuyuki Yamasaki, Atsuko Umakoshi, & Kanako Uchida
    • Organizer
      International Convention of Psychological Science
    • Place of Presentation
      Vienna, Austria
    • Year and Date
      2017-03-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] ユニバーサル学校予防教育「自己信頼心(自信)の育成」プログラムの効果 -児童用紙筆版セルフ・エスティーム潜在連合テストを用いた自律的セルフ・エスティームへの教育効果の検討-2017

    • Author(s)
      横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] Effects of implicit and explicit affect on emotion-focused coping" International Academic Conference on Social Sciences2017

    • Author(s)
      Uchida, K., Yokoshima, T., Kaya, I., & Yamasaki, K.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Presentation] 児童用の他律的(随伴性)セルフ・エスティーム尺度の開発 -尺度の信頼性と妥当性の検討、そして教育への適用の考察-2017

    • Author(s)
      賀屋育子・山口悟史・横嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] Effects of implicit and explicit affect on emotion-focused coping.2017

    • Author(s)
      Uchida, K., Yokoshima, T., Kaya, I., & Yamasaki, K.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] The effects of implicit and explicit affect on emotional coping and school adjustment: A short-term prospective study via a universal prevention program2017

    • Author(s)
      Kanako Uchida, Takayuki Yokoshima, Yumi Uchiyama, & Katsuyuki Yamasaki
    • Organizer
      International Convention of Psychological Science
    • Place of Presentation
      Vienna, Austria
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] The effects of implicit and explicit affect on emotional coping and school adjustment: A short-term prospective study via a universal prevention program.2017

    • Author(s)
      Uchida, K., Yokoshima, T., Uchiyama, Y., & Yamasaki, K.
    • Organizer
      International Convention of Psychological Science
    • Place of Presentation
      Vienna, AUT
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Presentation] 児童用の紙筆版セルフ・エスティーム潜在連合テストの開発 -信頼性ならびに教師による児童評定を用いた妥当性の検討-2017

    • Author(s)
      横嶋敬行・内山有美・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] Relationships between two types of self-esteem measured utilizing the Implicit Association Test and Rosenberg’s scale: Comparisons in the intervention for cultivating autonomous self-esteem.2017

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Yokoshima, T., Kaya, I., & Uchida, K.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] 学校主導による学校予防教育(短縮版)の実施と効果 -トップ・セルフ「感情の理解と対処の育成」プログラムの実施を通して-2016

    • Author(s)
      内田香奈子・横嶋敬行・内山有美・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松 かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17335
  • [Presentation] 児童用のRosenberg自尊感情尺度の再作成 ― 項目の修正と教師による児童評定を用いた妥当性の検討 ―2016

    • Author(s)
      横嶋敬行・内山有美・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホールかがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] Effects of implicit affect on emotional coping and school adjustment: A short-term longitudinal study with a school-based universal preventionp program for enhancing emotional abilities.2016

    • Author(s)
      Kanako Uchida, Takayuki Yokoshima, & Katsuyuki Yamasaki
    • Organizer
      European Psychiatric Association
    • Place of Presentation
      Madrid, Spain
    • Year and Date
      2016-03-15
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] 学校主導による学校予防教育(短縮版)の実施と効果 ― トップ・セルフ「感情の理解と対処の育成」プログラムの実施を通して―2016

    • Author(s)
      内田香奈子・横嶋敬行・内山有美・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホールかがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] Effectiveness of a school-based universal prevention program for enhancing self-confidence: Considering the extended effects associated with achievement of the direct purposes of the program.2016

    • Author(s)
      Katsuyuki Yamasaki, Yusuke Murakami, Takayuki Yokoshima, and Kanako Uchida
    • Organizer
      European Psychiatric Association
    • Place of Presentation
      Madrid, Spain
    • Year and Date
      2016-03-13
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] 児童における他者への感情調整方略が学校適応に及ぼす影響2015

    • Author(s)
      内田 香奈子・山崎 勝之
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04128
  • [Presentation] Effectiveness of a universal prevention program to enhance understanding and regulating emotions for children in schools.2015

    • Author(s)
      Uchida, K., & Yamasaki, K.
    • Organizer
      International Convention of Psychological Science
    • Place of Presentation
      Amsterdam, the Netherlands
    • Year and Date
      2015-03-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Presentation] 児童用インプリシット感情測定尺度の開発 -学校予防教育プログラム効果測定ツールの開発を目指して-2014

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Presentation] 学校予防教育「感情の理解と対処の育成」の教育効果-中学1年生を対象に-2014

    • Author(s)
      横嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Presentation] Effects of positive and negative affect and emotional suppression on short-term life satisfaction and depression : Considering activation of affect2011

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., Uchida, K., & Katsuma, L.
    • Organizer
      European Psychiatric Association
    • Place of Presentation
      Vienna
    • Year and Date
      2011-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] The effects of affect balance on short-term life satisfaction and depression : Considering the activation dimension of affect2011

    • Author(s)
      Sasaki, M., Yamasaki, K., Uchida, K., & Katsuma, L.
    • Organizer
      American Psychological Association
    • Place of Presentation
      Washington, DC
    • Year and Date
      2011-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] Effects of positive and negative affect and emotional suppression on short-term life satisfaction and depression : Considering activation of affect.2011

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., Uchida, K., Katsuma, L.
    • Organizer
      European Psychiatric Association
    • Place of Presentation
      Vienna, Austria
    • Year and Date
      2011-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] Effects of positive and negative affect and emotional suppression on short-term life satisfaction2010

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., Uchida, K., & Katsuma, L.
    • Organizer
      European Psychiatric Association
    • Place of Presentation
      Munich
    • Year and Date
      2010-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] The effects of affect balance on short-term life satisfaction and depression.2010

    • Author(s)
      Sasaki, M., Yamasaki, K., Uchida, K., Katsuma, L.
    • Organizer
      Association for Psychological Science
    • Place of Presentation
      Boston, USA
    • Year and Date
      2010-05-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] Effects of affect and emotional suppression on short-term life satisfaction and depression2010

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., Uchida, K., & Katsuma, L.
    • Organizer
      Association for Psychological Science
    • Place of Presentation
      Boston
    • Year and Date
      2010-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] The effects of affect balance on short-term life satisfaction and depression2010

    • Author(s)
      Sasaki, M., Sasaki, M., Uchida, K., & Katsuma, L.
    • Organizer
      Association for Psychological Science
    • Place of Presentation
      Boston
    • Year and Date
      2010-05-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] Effects of affect and emotional suppression on short-term life satisfaction and depression.2010

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., Uchida, K., Katsuma, L.
    • Organizer
      Association for Psychological Science
    • Place of Presentation
      Boston, USA
    • Year and Date
      2010-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] Effects of positive and negative affect and emotional suppression on short-term life satisfaction.2010

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., Uchida, K., Katsuma, L.
    • Organizer
      European Psychiatric Association
    • Place of Presentation
      Munich, Germany
    • Year and Date
      2010-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] Relationship between affect and short-term life satisfaction : Considering activation and balance of affect2010

    • Author(s)
      Sasaki, M., Yamasaki, K., Uchida, K., & Katsuma, L.
    • Organizer
      European Psychiatric Association
    • Place of Presentation
      Munich
    • Year and Date
      2010-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] Relationship between affect and short-term life satisfaction : Considering activation and balance of affect.2010

    • Author(s)
      Sasaki, M., Yamasaki, K., Uchida, K., Katsuma, L.
    • Organizer
      European Psychiatric Association
    • Place of Presentation
      Munich, Germany
    • Year and Date
      2010-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530730
  • [Presentation] Attractive, Regularly-Implementable Universal Prevention Education Program for Health and Adjustment in Schools: An Innovation from Japan

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Sasaki, M., & Uchida, K.
    • Organizer
      World Conference on Educational Science
    • Place of Presentation
      Rome, Italy
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Presentation] 学校予防教育プログラム「感情の理解と対処の育成」の教育効果 -小学校5年生を対象に-

    • Author(s)
      賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Presentation] 児童でインプリシット感情は測定できるのか

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Presentation] 学校予防教育プログラム「感情の理解と対処の育成」の教育効果 -小学校3年生を対象に-

    • Author(s)
      橫嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Presentation] 学校予防教育プログラム「感情の理解と対処の育成」の教育効果 -小学校6生を対象に-

    • Author(s)
      安田小響・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Presentation] 学校予防教育プログラム「感情の理解と対処の育成」の教育効果 -小学校3年生を対象に-

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • [Presentation] 学校予防教育プログラムTOP SELF「感情の理解と対処の育成」 -小学校4年生での実施と効果-

    • Author(s)
      福田衣利子・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530872
  • 1.  YAMASAKI Katsuyuki (50191250)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 80 results
  • 2.  SASAKI Megumi (10416183)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 3.  UCHIYAMA Yumi (60735843)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi