• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TSURUMI Hiroyuki  鶴見 裕之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70581198
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 横浜国立大学, 大学院国際社会科学研究院, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 横浜国立大学, 大学院国際社会科学研究院, 教授
2018 – 2019: 横浜国立大学, 大学院国際社会科学研究院, 准教授
2016: 横浜国立大学, 大学院国際社会科学研究院, 准教授
2014 – 2015: 横浜国立大学, 国際社会科学研究院, 准教授
2011 – 2013: 横浜国立大学, 経営学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Commerce / Basic Section 07090:Commerce-related
Except Principal Investigator
Basic Section 07090:Commerce-related / Basic Section 07080:Business administration-related / Management
Keywords
Principal Investigator
マーケティング / 経路選択行動モデル / 店舗選択行動モデル / デジタル化 / 都市計画 / 移動行動 / 購買行動 / デジタル時代 / 交通弱者問題 / 買物弱者問題 … More / モビリティ / 国際情報交換 / 組織論 / ブランド論 / マーケティング論 / 国際情報交流(アメリカ) / FSPデータ / レシート・データ / 消費者 / リテールサポート / マーケティング・リサーチ / POSデータ / 流通 / リサーチ … More
Except Principal Investigator
商圏内需要 / 商圏内小売競争構造 / 移動行動 / 買回行動 / リピート / トライアル / ポイントプログラム / モバイルマーケティング / 非計画購買 / 計画購買 / 商圏内 / 買回り行動 / 価格戦略 / リレーションシップ / サブスクリプション / リテンション / カスタマー・リレーションシップ・マネジメント / オムニチャネル / 顧客経験 / 顧客満足 / プライシング / サブスクリプション・サービス / omnichannel / customer experience / customer satisfaction / pricing / subscription service / ソーシャルメディア・マーケティング / 稼働時間販売 / オペレーション最適化 / IoT / マーケティング戦略 / 戦略命題ゲーミング / 需要プロセス測定 / 行動データ / IoTビッグデータ / 超柔軟組織 / 情報技術 / 経営戦略 / ビッグデータ / バルクロジスティクス / UGC利用マーケティング / サプライチェーン / ゲーミング / サービス化 / ビッグデータ応用 / 需要プロセスの測定 / 探索と活用 / ゲームソフト / 活用 / 探索 / 両利き組織 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (42 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  Research on understanding the dynamic structure of retail competition within a trade area based on consumer travel behavior

    • Principal Investigator
      Teramoto Takashi
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 07090:Commerce-related
    • Research Institution
      Chuo University
  •  The Structure of Customer Value and Satisfaction in Subscription Services

    • Principal Investigator
      Dazai Ushio
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 07090:Commerce-related
    • Research Institution
      Fukuoka University
  •  Elucidation of store / route selection mechanism in the digital agePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      鶴見 裕之
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 07090:Commerce-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Strategy and Organization of Business of Hyper-flexible and Configurable Facilities

    • Principal Investigator
      Sato Ryo
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 07080:Business administration-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Longitudinal survey on the generating process of management performances in ambidextrous organizations

    • Principal Investigator
      YAMAOKA Toru
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Management
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Strong brand development process based on organization buildingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSURUMI Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  The Quantitative and Qualitative Seasonality in Consumer BehaviorPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSURUMI Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Yokohama National University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2012

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Advanced Studies in Classification and Data Science (Generalizability of Relationship Between Number of Tweets About and Sales of New Beverage Products)2020

    • Author(s)
      Tsurumi Hiroyuki、Masuda Junya、Nakayama Atsuho
    • Total Pages
      535
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811533112
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02003
  • [Book] 消費者行動の実証研究2018

    • Author(s)
      守口剛,上田雅夫,奥瀬喜之,鶴見裕之
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502282614
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Book] デジタルで変わるセールスプロモーション基礎2017

    • Author(s)
      守口剛, 松下光司, 金雲鎬, 鶴見裕之, 藤枝テッド和己, 小川貴之
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      宣伝会議
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380564
  • [Journal Article] 高齢者の買物弱者問題や交通弱者問題に対するデジタル時代の支援: テクノ・ソリューショニズムの罠: 問題解決におけるバランスの重要性2023

    • Author(s)
      鶴見裕之, 有吉亮, 西岡隆暢
    • Journal Title

      老年精神医学雑誌

      Volume: 34(11) Pages: 1078-1085

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Journal Article] 非金銭的給付の効果測定 マイナポイントキャンペーンを利用した因果推論2023

    • Author(s)
      松井 暉, 寺本 高, 本橋 永至, 鶴見 裕之
    • Journal Title

      株式会社Zaim ニュースリリース

      Volume: -

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00756
  • [Journal Article] DXによるキャッシュレス決済比率向上の社会的意義 ―DXの道は経済の変革に通ずる―2023

    • Author(s)
      鶴見裕之
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 562 Pages: 29-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Journal Article] POP広告における記述的規範及びコンセンサス言語の応用2023

    • Author(s)
      王義淳, 鶴見裕之
    • Journal Title

      横浜国際社会科学研究

      Volume: 28(1) Pages: 73-89

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Journal Article] 高齢者医療・高齢者精神医療におけるICTとDX 高齢者の買物弱者問題や交通弱者問題に対するデジタル時代の支援-テクノ・ソリューショニズムの罠:問題解決におけるバランスの重要性-2023

    • Author(s)
      鶴見裕之, 有吉亮, 西岡隆暢
    • Journal Title

      老年精神医学雑誌

      Volume: 34 Pages: 1078-1085

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02003
  • [Journal Article] POP 広告における記述的規範及びコンセンサス言語の応用2023

    • Author(s)
      王義淳, 鶴見裕之
    • Journal Title

      横浜国際社会科学研究

      Volume: 28 Pages: 73-89

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02003
  • [Journal Article] 高齢者の買物弱者問題や交通弱者問題に対するデジタル時代の支援: テクノ・ソリューショニズムの罠: 問題解決におけるバランスの重要性2023

    • Author(s)
      鶴見裕之, 有吉亮, 西岡隆暢
    • Journal Title

      老年精神医学雑誌

      Volume: 34 Pages: 1078-1085

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00756
  • [Journal Article] DXによるキャッシュレス決済比率向上の社会的意義 ―DXの道は経済の変革に通ずる2023

    • Author(s)
      鶴見裕之
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: No. 562 Pages: 55-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02003
  • [Journal Article] Behavioral Traits of Trial Members Captured from Partnership Loyalty Program2022

    • Author(s)
      TERAMOTO Takashi、WAKATSURU Masaru、TSURUMI Hiroyuki、MOTOHASHI Eiji、SATO Shin、NAKAGISHI Emiko
    • Journal Title

      Kodo Keiryogaku (The Japanese Journal of Behaviormetrics)

      Volume: 49 Issue: 1 Pages: 15-27

    • DOI

      10.2333/jbhmk.49.15

    • ISSN
      0385-5481, 1880-4705
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00756, KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Journal Article] The Impact of Emotional Expression and Product Uncertainty in Online Customer Reviews on the Review Helpfulness2022

    • Author(s)
      FENG Chaoyu、TSURUMI Hiroyuki
    • Journal Title

      Kodo Keiryogaku (The Japanese Journal of Behaviormetrics)

      Volume: 49 Issue: 1 Pages: 29-42

    • DOI

      10.2333/jbhmk.49.29

    • ISSN
      0385-5481, 1880-4705
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Journal Article] パートナーシップ・ロイヤルティ・プログラムから得られるトライアル会員の行動特性2022

    • Author(s)
      寺本高, 若鶴優, 鶴見裕之, 本橋永至, 佐藤伸, 中岸恵実子
    • Journal Title

      行動計量学

      Volume: 49 Pages: 15-27

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02003
  • [Journal Article] アフターCOVID-19に向けた小売業の顧客戦略 : DXと機械学習を活用したパーソナライズの必要性2021

    • Author(s)
      鶴見 裕之
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 52 (6) Pages: 13-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Journal Article] アフター COVID-19 に向けた小売業の顧客戦略: DX と機械学習を活用したパーソナライズの必要性2021

    • Author(s)
      鶴見裕之
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 52 Pages: 13-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Journal Article] Generalizability of Relationship Between Number of Tweets About and Sales of New Beverage Products2020

    • Author(s)
      Tsurumi, H., Masuda, J., and Nakayama, A.
    • Journal Title

      Advanced Studies in Classification and Data Science

      Volume: - Pages: 377-383

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Journal Article] オムニチャネル時代における消費者行動の基本理解 ― コミュニケーションチャネル利用とエンゲージメント行動に焦点を当てて ―2020

    • Author(s)
      太宰潮・西原彰宏・奥谷孝司・鶴見裕之
    • Journal Title

      季刊マーケティング・ジャーナル

      Volume: 40(2) Issue: 2 Pages: 42-52

    • DOI

      10.7222/marketing.2020.047

    • NAID

      130007911349

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K01959, KAKENHI-PROJECT-20K02003, KAKENHI-PROJECT-18K12879, KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Journal Article] A New Method of Constructing Brand Switching Matrix2020

    • Author(s)
      Okada, A., and Tsurumi, H
    • Journal Title

      Archives of Data Science, Series A

      Volume: 6 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Journal Article] 画像認識技術を活用したコト消費売場開発の可能性: Death by Amazonへの対応策2018

    • Author(s)
      鶴見裕之
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 50 Pages: 29-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Journal Article] 複数データを融合した購買データ分析 : Twitter書き込み件数、テレビ広告出稿量、テレビPR露出量が消費者購買に与える影響について2015

    • Author(s)
      鶴見裕之
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 515 Pages: 25-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380564
  • [Journal Article] マーケティングにおけるSNS 上のテキスト・ データ活用の可能性と限界2015

    • Author(s)
      鶴見裕之,中山厚穂,増田純也
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 138 Pages: 38-54

    • NAID

      130007841615

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380564
  • [Journal Article] 製品時系列を考慮した Twitter 上のトピック分類2014

    • Author(s)
      中山 厚穂, 増田 純也, 鶴見 裕之
    • Journal Title

      データ分析の理論と応用

      Volume: 42 Pages: 17-41

    • NAID

      130007828149

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380564
  • [Journal Article] 商品カテゴリー販売実績の量的・質的な季節変動に基づく小売業の棚割変更時期の決定手法2012

    • Author(s)
      鶴見裕之
    • Journal Title

      横浜経営研究

      Volume: 33(2) Pages: 263-277

    • NAID

      120005868348

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730399
  • [Journal Article] Asymmetric multidimensional scaling of brand switching among margarine brands2012

    • Author(s)
      Okada, A., Tsurumi, H.
    • Journal Title

      Behaviormetrika

      Volume: 39 Pages: 111-126

    • NAID

      10030119255

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730399
  • [Presentation] 家計簿データを利用したマイナポイントの効果測定2023

    • Author(s)
      松井暉, 寺本高, 本橋永至, 鶴見裕之
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第114回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00756
  • [Presentation] 目標指向動機付けプロモーションと 参加・目標達成の関係2023

    • Author(s)
      寺本 高, 鶴見 裕之, 本橋 永至, 渡邊 隆史, 佐藤 伸, 小林 拓磨
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第113回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00756
  • [Presentation] IMPACT OF RETAILERS’ GOAL-DIRECTED MOTIVATIONAL PROMOTIONS ON CUSTOMERS’ PARTICIPATION2023

    • Author(s)
      Takashi Teramoto, Hiroyuki Tsurumi, Eiji Motohashi, Takashi Watanabe, Shin Sato, Takuma Kobayashi
    • Organizer
      2023 Global Marketing Conference at Seoul
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00756
  • [Presentation] 目標指向動機付けプロモーションと参加・目標達成の関係2023

    • Author(s)
      寺本高, 鶴見 裕之, 本橋 永至, 渡邊 隆史, 佐藤 伸, 小林 拓磨
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 第113回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02003
  • [Presentation] Impact of Retailers’ Goal-directed Motivational Promotions on Customers’ Participation2023

    • Author(s)
      Takashi Teramoto, Hiroyuki Tsurumi, Eiji Motohashi, Takashi Watanabe, Shin Sato, Takuma Kobayashi
    • Organizer
      2023 Global Marketing Conference at Seou
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00756
  • [Presentation] 家計簿データを利用したマイナポイントの効果測定2023

    • Author(s)
      松井暉, 寺本高, 本橋永至, 鶴見裕之
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 第114回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02003
  • [Presentation] 機械学習アプローチによるオンライン・カスタマーレビューの感情分析2022

    • Author(s)
      馮 超禹, 鶴見 裕之
    • Organizer
      日本行動計量学会研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Presentation] モバイルによる目標指向動機付けプロモーションの特徴分析2022

    • Author(s)
      渡邊 隆史 , 佐藤 伸 , 小林 拓磨 , 寺本 高 , 鶴見 裕之 , 本橋 永至
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第112回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00756
  • [Presentation] パートナーシップ・ロイヤルティ・プログラムのトライアル会員の行動分析2022

    • Author(s)
      寺本 高 , 若鶴 優 , 鶴見 裕之 , 本橋 永至 , 佐藤 伸 , 中岸 恵実子
    • Organizer
      日本行動計量学会第50回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00756
  • [Presentation] パートナーシップ・ロイヤルティ・プログラムのトライアル会員の行動分析2022

    • Author(s)
      寺本 高, 若鶴 優, 鶴見 裕之, 本橋 永至, 佐藤 伸, 中岸 恵実子
    • Organizer
      日本行動計量学会研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Presentation] モバイルクーポン・データを用いた店舗トライアル顧客の行動分析2021

    • Author(s)
      若鶴 優, 中岸 恵実子, 佐藤 伸, 寺本 高, 鶴見 裕之, 本橋 永至
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第110回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Presentation] モバイル施策が顧客リテンションに与える影響の分析2021

    • Author(s)
      若鶴 優, 中岸 恵実子, 佐藤 伸, 寺本 高, 鶴見 裕之, 本橋 永至
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第109回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20164
  • [Presentation] スマホアプリのプッシュメッセージを活用したモバイルクーポン効果検証2020

    • Author(s)
      中岸恵実子,三浦諒一,佐藤伸,寺本高,鶴見裕之,本橋永至
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Presentation] オンライン・レビューの有用度に与える感情要素の影響分析2020

    • Author(s)
      馮超禹, 鶴見裕之
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Presentation] New Notion of Constructing Brand Switching Matrix with Diagonal Elements2019

    • Author(s)
      Okada, A., and Tsurumi, H.
    • Organizer
      European Conference on Data Analysis
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Presentation] INQUIRY ON ENGAGEMENT BEHAVIOR AND CUSTOMER RELATIONSHIP IN OMNI-CHANNEL RETAILING2018

    • Author(s)
      Dazai, U., Nishihara, A., Okutani, T., and Tsurumi, H.
    • Organizer
      2018 Global Marketing Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00882
  • [Presentation] 商品カテゴリー内における消費者購買行動の季節変動に関する分析2012

    • Author(s)
      鶴見裕之
    • Organizer
      日本行動計量学会 第40回大会
    • Place of Presentation
      新潟県立大学
    • Year and Date
      2012-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730399
  • 1.  YAMAOKA Toru (80377085)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  Teramoto Takashi (60609915)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  本橋 永至 (50707239)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  Sato Ryo (00178790)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  Dazai Ushio (60526391)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  田名部 元成 (10313462)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  鈴木 香織 (60508571)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  松井 美樹 (70173789)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  成島 康史 (70453842)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  西原 彰宏 (10634272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  清水 聰 (40235643)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  赤松 直樹 (40758801)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  齊藤 嘉一 (50328671)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  松井 暉 (60962884)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  中野 暁 (20963135)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  真鍋 誠司 (10346249)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  椛島 洋美 (20336043)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  大沼 雅也 (30609946)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  齊藤 孝祐 (40721436)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  君島 美葵子 (50645900)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  中村 文彦 (70217892)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi