• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YOSHIKAWA Toru  吉川 達

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Yoshikawa Toru  吉川 達

Less
Researcher Number 70599985
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 立命館大学, 情報理工学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 立命館大学, 情報理工学部, 准教授
2018 – 2022: 佐賀大学, 国際交流推進センター, 講師
2013 – 2017: 佐賀大学, 全学教育機構, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
Keywords
Principal Investigator
日本語教育 / 日本語学習者 / ワーキングメモリ / 第二言語習得 / リーディングスパンテスト / 読解能力 / 多聴 / ネットワーク / 多読素材 / 認知処理 … More / 読解 / 読解教育 / 日本語学習 / 読解能力の向上 / 読み物作成 / 多読 / 漢字圏と非漢字圏 / 習熟度 / 非漢字圏 / 漢字圏 / ワーキングメモリー / 予備教育 / マレーシア人 … More
Except Principal Investigator
レキシカルプロファイリング / 機能句 / 検索ツール / 超巨大コーパス / 準均衡コーパス / 日本語教育 / 日本語 / レキシカル・プロファイリング / 機能語 / アノテーション / 超大規模 / コーパス Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (13 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  日本語教育における多聴実践のモデル構築と効果の検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉川 達
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Research on the development of an environment for extensive reading in Japanese language education, its practice, and the measurement of its effectiveness.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIKAWA Toru
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Saga University
  •  Development of quasi-balanced ultra large-scale Japanese corpus and its high-speed search tool

    • Principal Investigator
      今井 新悟
    • Project Period (FY)
      2018 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
    • Research Institution
      Waseda University
  •  A study of working memory and L2 learners' reading ability in Japanese.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIKAWA Toru
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Saga University
  •  Japanese learners' working memory capacity and reading ability in JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yoshikawa Toru
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Saga University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 回帰直線を用いた2つのリーディングスパンテスト間の得点の等化2021

    • Author(s)
      吉川達・二口和紀子
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 9 Pages: 121-136

    • NAID

      120007037101

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00677
  • [Journal Article] 字なし絵本から多読につなげる図書館活動-タイ・バンコクの幼小中高一貫校における取り組み-2020

    • Author(s)
      佐々木良造・シースラパーノン ウィパーウィー・門倉正美・吉川達
    • Journal Title

      タイ日研究ネットワークThailand研究論集

      Volume: 1 Pages: 90-102

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00677
  • [Journal Article] 日本語学習者版リーディングスパンテストの作成と妥当性の検証2018

    • Author(s)
      吉川達・Zoraida MUSTAFA・蔡穎心
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 6号 Pages: 117-130

    • NAID

      120006990376

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16861
  • [Journal Article] マレー語版リーディングスパンテストの作成手順と実施結果の報告2015

    • Author(s)
      吉川達・Zoraida Mustafa
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 3 Pages: 99-110

    • NAID

      120006991032

    • Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770191
  • [Presentation] 今日から始める日本語多読 -多読の基礎知識から教室での実践まで-2022

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      JF日本語ネットワーク特別プログラム 日本語教育セミナー
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00677
  • [Presentation] 「アカデミック・ジャパニーズ」の授業において50名の学生に多読を実践することは可能か?2020

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      第50回アカデミック・ジャパニーズ・グループ定例研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00677
  • [Presentation] 多読読み物に対する日本語学習者の評価―日本語レベルの低い読み物はつまらないのか―2020

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00677
  • [Presentation] 日本語教育における多読の実践と課題2019

    • Author(s)
      吉川達、門倉正美、佐々木良造
    • Organizer
      韓国日語教育学会2019年度第35回国際学術大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00677
  • [Presentation] 非漢字圏日本語学習者のワーキングメモリと日本語読解能力の相関 ―マレーシア人留学生を対象として―2018

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16861
  • [Presentation] 日本語学習者のワーキングメモリと3つの読解テスト2017

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16861
  • [Presentation] 習熟度別に見た漢字圏日本語学習者のワーキングメモリと読解能力の相関2017

    • Author(s)
      吉川達・蔡穎心
    • Organizer
      第28回第二言語習得研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16861
  • [Presentation] MEASURING MALAY STUDENTS WORKING MEMORY2015

    • Author(s)
      Zoraida Mustafa and Toru Yoshikawa
    • Organizer
      Malaysia International Conference on Foreign Languages
    • Place of Presentation
      Parkroyal Hotel, Kuala Lumpur
    • Year and Date
      2015-12-02
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770191
  • [Presentation] マレーシア人日本語学習者のワーキングメモリ容量と日本語読解能力の関係2015

    • Author(s)
      吉川達・Zoraida Mustafa
    • Organizer
      The 12th International Conference on Japanese Language Education in Malaysia and Urawa Teachers Program Report
    • Place of Presentation
      University of Malaya, Kuala Lumpur
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770191
  • 1.  Mustafa Zoraida
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  佐々木 良造 (50609956)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  今井 新悟 (50346582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  PARDESHI P.V. (00374984)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  砂川 有里子 (40179289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  家根橋 伸子 (80609652)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  今村 泰也 (80535542)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  CHOI Wing Sum
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi