• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Noda Wataru  野田 航

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70611440
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大阪教育大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 大阪教育大学, 教育学部, 准教授
2016: 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授
2015: 大阪教育大学, その他の研究科, 准教授
2014: 大阪教育大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
Response to Intervention / データに基づく意思決定 / 算数 / 教員支援システム / 第3層支援 / Number Family / 3C学習法 / 文節単位読み訓練 / 刺激ペアリング手続き / 算数のカリキュラムに基づく尺度 … More / Response to intervention / アプリケーション / プログレス・モニタリング / response to intervention / データマネジメントシステム / カリキュラムに基づく尺度 / 学習障害 / スクリーニング / カリキュラムに基づく測定 … More
Except Principal Investigator
応用行動分析学 / 学校規模ポジティブ行動支援 / ポジティブ行動支援 / 教員のメンタルヘルス / 研修プログラム / 教員の専門性 / 専門性向上 / 教師 / いじめ / 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS) / ポジティブ行動支援(PBS) / 機能的アセスメント / 多層支援モデル / 第3層支援 / 機能的アセスメント/行動支援計画 / PTR / Prevent-Teach-Reinforce / クラスルームマネジメント / メンタルヘルス / 応用行動分析 / 教員 / スクールワイド / 子どもの学校適応 / 教師の負担感 / 学校 / 教師の専門性向上 / 三水準モデル / 学校適応 / PBS / 実行度 / アセスメント / チェックリスト / 研修 / 特別支援教育 / コンピュータ支援指導 / 定量評価 / コンピュータ発達支援 / ペアレントトレーニング / 読みスキル / 読み書き / 発達支援アプリ / 就学移行支援 / 発達支援 / 社会スキル / 読み / 発達障害 / 遠隔地支援 / ICT / 学習支援 / 幼小連携 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)のいじめ防止効果

    • Principal Investigator
      大久保 賢一
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kio University
  •  階層的支援モデルにおける個別学習支援と教員支援システムの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      野田 航
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  日本版Prevent-Teach-Reinforce (PTR)プログラムの開発

    • Principal Investigator
      田中 善大
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Shoin Women's University
  •  The effects of implementing school-wide positive behavior support on teachers' professional development and mental health improvement

    • Principal Investigator
      Otsui Kanako
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Effective Introduction and Implementation of School-wide Positive Behavior Support through Professional Developlment

    • Principal Investigator
      Otsui Kanako
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Developing a data based decision making system in mathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Noda Wataru
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Computer-Based Developmental Support System for Pre to Elementary School

    • Principal Investigator
      Yamamoto Junichi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Keio University
  •  Development of an instructional model for early mathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Noda Wataru
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University

All 2023 2022 2020 2019 2017 2016

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Introduction and development of school-wide positive behavioural support in Japan2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Kazuki Niwayama, Ken'ichi Ohkubo, YoshihiroTanaka, Wataru Noda
    • Journal Title

      International Journal of Positive Behavioural Support

      Volume: 12 Pages: 19-28

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] 公立小学校における算数のカリキュラムに基づく尺度(算数CBM)を用いた学校規模の算数指導 : 介入に対する反応性モデル(RTI)に基づく第1層支援の効果2020

    • Author(s)
      野田航
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29 Pages: 237-244

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13219
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一・月本彈・大対香奈子・田中善大・野田航・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] 教員の行動随伴性としての介入に対する反応性も出る(RTI) -学校における行動支援と学業支援の統合を目指して―2020

    • Author(s)
      野田航
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 198-210

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] 小学生用算数のカリキュラムに基づく尺度(算数CBM)の開発と 信頼性・妥当性の検討:基礎的な算数スキルに着目して2020

    • Author(s)
      野田航
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29 Pages: 45-56

    • NAID

      130007951866

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13219
  • [Journal Article] 算数CBMの開発と実践2019

    • Author(s)
      野田航
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13219
  • [Presentation] Preliminary examination of how teachers practice PBS in their classrooms2023

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Noriko Hirasawa, Kazuki Niwayama, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] Preliminary examination of how teachers practice PBS in their classrooms2023

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Noriko Hirasawa, Kazuki Niwayama, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Presentation] 学業問題の実験的分析による効果的な指導法の選択:通級指導教室に通う児童の計算スキルを対象として2023

    • Author(s)
      野田航
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02769
  • [Presentation] 通級指導教室に通う小学4年生の読み障害のある児童に対する文節単位読み指導の効果2023

    • Author(s)
      野田航
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02769
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] SWPBSが児童の行動的・情緒的問題に及ぼす効果2020

    • Author(s)
      前田彩伽・野田航・大久保賢一・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 小学生用算数のカリキュラムに基づく尺度(算数CBM)の開発と実践2020

    • Author(s)
      野田航
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会研究委員会企画シンポジウム話題提供
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13219
  • [Presentation] 教育現場におけるアカデミックスキルズの支援2019

    • Author(s)
      野田航
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02719
  • [Presentation] Telehealth consultation and parent-implemented social skill training in children with neurodevelopmental disorder2019

    • Author(s)
      Ishizuka, Y., Ishikawa,N., Noda,W. & Yamamoto,J.
    • Organizer
      Ninth World Congress of Behavioural and Cognitive Therapies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02719
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援(SWP-PBS/PBIS)の普及と継続性に必要なこと -誰のための,何を目的とした実践か―2019

    • Author(s)
      大対香奈子・大久保賢一・田中善大・野田航・庭山和貴・藤枝静暁
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] Citywide implementation of school-wide positive behavior support in Japanese elementary schools2019

    • Author(s)
      Ken'ichi Ohkubo, Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, & Wataru Noda
    • Organizer
      16th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 「学校教育」におけるポジティブ行動支援(PBS)の最前線2019

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子・野田航・平澤紀子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 応用行動分析学と学習指導2019

    • Author(s)
      野田航
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13219
  • [Presentation] 就学後の学校適応とその支援:アカデミックスキルズを中心に2017

    • Author(s)
      野田航
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02719
  • [Presentation] Longitudinal change of fluency in early mathematics in Japanese elementary school students2016

    • Author(s)
      Water Noda
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International
    • Place of Presentation
      Chicago, USA
    • Year and Date
      2016-05-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780517
  • [Presentation] 算数領域におけるカリキュラムに基づく測定の開発2016

    • Author(s)
      野田航
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松,香川県
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780517
  • 1.  Otsui Kanako (80509927)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  大久保 賢一 (40510269)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 3.  田中 善大 (60729143)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  庭山 和貴 (80805987)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 5.  Yamamoto Junichi (60202389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  皆川 泰代 (90521732)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  TSUJII Masatsugu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  ITO Hiroyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi