• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SHIINA Mihoko  椎名 美穂子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

椎名 美穂子  シイナ ミホコ

Less
Researcher Number 70911676
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 同志社女子大学, 現代社会学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 同志社女子大学, 現代社会学部, 教授
2022 – 2023: 畿央大学, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
数学的リテラシー形成 / 文脈へのリアリティ付与 / 幼児期との接続 / 測定操作 / 量比較の表現 / 数学的知識 / 体験的な活動 / アイディア / 数学的知識変数 / 思考の促進 … More / 変数 / 任意単位 / 統計 / データ / カリキュラム / 比例的推論 / 測定活動 / 測定 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (16 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  Development of teaching materials aimed at promoting mathematical literacy and the foundational understanding of proportions in the field of measurement.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      椎名 美穂子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  Curriculum Model Development for the Promotion Effectiveness of Mathematical Knowledge and Expansion of Quantitative Concepts in the Measurement DomainPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      椎名 美穂子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kio University

All 2024 2023 2022

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] イラスト図解ですっきりわかる算数2023

    • Author(s)
      椎名美穂子他
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491043654
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Book] 新しい算数研究vol630:測定領域における数学的な見方・考え方とその成長とは「測定の方法を日常生活に生かす力と数学的な見方・考え方の成長」22-272023

    • Author(s)
      椎名美穂子他
    • Total Pages
      67
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Book] 新しい算数研究vol627:算数教育の情報最前線「測定のパラダイムシフトへの期待」62-692023

    • Author(s)
      椎名美穂子他
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Journal Article] Toward a Proposed Curriculum Model for the Concept of Quantity in Elementary Measurement2024

    • Author(s)
      Mihoko Shiina
    • Journal Title

      The 22nd Annual Hawaii International Conference on Education

      Volume: 21 Pages: 676-682

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Journal Article] 教員養成学部における変数の着目と数学的知識の活用に関する一考察 -フェルミ推定を取り入れた統計の授業実践を通して-2023

    • Author(s)
      椎名美穂子、横弥直浩
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 39(1) Pages: 17-24

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Journal Article] 長さにおける任意単位による測定活動に関する一考察 -下位単位の採用による比例的推論を促す測定のカリキュラムの提案-2023

    • Author(s)
      椎名美穂子、河田慎太郎、辻本ほのか
    • Journal Title

      日本数学教育学会第56回秋期大会発表集録

      Volume: 56 Pages: 309-312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Journal Article] 測定における比例的推論を促す任意単位の役割に関する一考察2023

    • Author(s)
      椎名美穂子
    • Journal Title

      日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 247-254

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Journal Article] 教員養成系学部におけるデータサイエンスに着目した教育実践の意義と課題2023

    • Author(s)
      椎名美穂子、福森貢、冬木正彦
    • Journal Title

      公益社団法人私立大学情報教育協会「2023年度 ICT利用による教育改善研究発表会」

      Volume: 16 Pages: 150-153

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Journal Article] 測定における児童の活動による比例的推論を促す単元開発2022

    • Author(s)
      椎名美穂子
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 185-188

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Journal Article] A study on promoting the use of statistical knowledge in mathematics education at teacher training university -Approaches to data science skills through Inquiry-2022

    • Author(s)
      椎名美穂子・藤井克哉
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 19 Issue: 1 Pages: 33-44

    • DOI

      10.24482/00000074

    • URL

      https://kio.repo.nii.ac.jp/records/84

    • Year and Date
      2022-06-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Presentation] Toward a Proposed Curriculum Model for the Concept of Quantity in Elementary Measurement2024

    • Author(s)
      Mihoko Shiina
    • Organizer
      International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Presentation] 長さにおける任意単位による測定活動に関する一考察 -下位単位の採用による比例的推論を促す測定のカリキュラムの提案-2023

    • Author(s)
      椎名美穂子、河田慎太郎、辻本ほのか
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Presentation] 測定における比例的推論を促す任意単位の役割に関する一考察2023

    • Author(s)
      椎名美穂子
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Presentation] 測定における児童の活動による比例的推論を促す単元開発2022

    • Author(s)
      椎名美穂子
    • Organizer
      日本数学教育学会(秋期大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Presentation] 算数科における回転角と体育の回転運動を関連付けた教材開発2022

    • Author(s)
      椎名美穂子
    • Organizer
      日本教科内容学会(第9回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • [Presentation] 測定領域における子どものアイディアと思考の促進に関する研究- 単位を見出したり,組み合わせたりする思考の軌跡 -2022

    • Author(s)
      椎名美穂子・鵜川護
    • Organizer
      日本数学教育学会(全国大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02509
  • 1.  小山内 秀和 (00750762)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  中村 恵 (90516452)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi