• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Katou Jun  加藤 潤

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KATO KUN  加藤 潤

KATO JUN  加藤 潤

KATO Jun  加藤 潤

Less
Researcher Number 80194819
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 愛知大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 愛知大学, 文学部, 教授
2013 – 2017: 愛知大学, 文学部, 教授
2007 – 2009: Nagoya University of Foreign Studies, 外国語学部, 教授
2001 – 2002: 名古屋女子大学, 文学部, 助教授
2000: 名古屋女子大学, 家政学部, 助教授
1997 – 1999: 名古屋女子大学短期大学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09020:Sociology of education-related / Educaion / Sociology of education
Except Principal Investigator
Sociology of education
Keywords
Principal Investigator
フリースクール / 市場原理 / PGCE / イギリス / マルチメディア / ユートピア / イギリス教育 / free school / 比較教育 / 教育社会学 … More / 教育改革 / 教員養成 / UK / national curriculum / summerhill school / inspection / 手塚岸衛 / 世界システム / 大正自由教育 / ofsted / ナショナルカリキュラム / ニール / サマーヒルスクール / 高等教育 / 社会人入学 / 生涯学習 / イギリス社会人入学 / 社会人の学び直し / 社会人教育 / 企業教育 / 教育再生実行会議 / 格差 / 学歴 / ジェンダー / 骨太の方針 / 生涯教育 / 学歴階層 / ジェンダー格差 / イギリス教員養成制度 / リカレント教育 / リスキリング / 学び直し / POSTHUMAN / IDENTITY / CYBERSPACE / YOUTH / コミュニケーション / 自我 / ポスト・ヒューマン / 電子メール / ポストヒューマン / アイデンティティ / サイバースペース / 青年期 / GLOBALISATION / ACCOUNTABILITY / EDUCATIONAL REFORM / DIVERSIFICATION / DISCOURSE / MARKETIZATION / POST-MODERNIZATION / マルチメディア教育 / 教育の自由化 / オプティング・アウト / サイバー教育 / 自由化 / ハイエク / 言説 / 選択 / アカウンタビリティー / グローバリズム / 市場化 / 多様化 / 教育言説 / ポストモダン / アカデミー / 階層化 / 学校選択制 / comprehensive school / Charter School / school choice / Free School / イギリス学校教育 / initial teacher training / academy / school direct / School Direct / academy school / United Kingdom / 学校選択 / 教師教育 / 教職課程 / 教師 / 教育実習 … More
Except Principal Investigator
夜間大学院 / 社会人大学生 / ユニバーサル・アクセス / キャリア分析 / 『大学」中心と「学校現場」中心 / 職業資格 / リカレント教育 / 大学再入学 / 教職大学院 / 社会人学生 / 教師教育 / 大学再入学ニーズ / 成人学習 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (38 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  Conflict between UK National curriculum and Summerhill school practice.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 潤
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Aichi University
  •  Analysis on the restaint factors in Japanese cultural and institutional milieu.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO KUN
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Aichi University
  •  Developing Programs for Teacher Education as Adult Learning

    • Principal Investigator
      IMAZU Kojiro
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Aichi Toho University
  •  An Analysis on the school choice in UK- conflict over the introduction of free school in local community-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO JUN
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Aichi University
  •  Study on the one year initial teacher training system (PGCE) in Britain-from a comparative perspective between Japan and BritainPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Jun
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Nagoya University of Foreign Studies
  •  Analysis on the Self-Identity of Youth Living in CyberspacePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Jun
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya Women's University
  •  THE SOCIO-COMPARATIVE ANALYSIS ON THE EDUCATIONAL REFORM- CASE STUDIES ON JAPAN AND BRITAINPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Jun
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      NAGOYA WOMEN'S UNIVERSITY JUNIOR COLLEGE

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015 2014 2010 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 人生100年時代に「学び直し」を問う2023

    • Author(s)
      今津孝次郎、加藤潤編著
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918129
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02572
  • [Book] 教育は市場である, 続教育言説を読み解く(今津孝次郎、樋田大二郎編著)2010

    • Author(s)
      加藤潤
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530765
  • [Journal Article] サマーヒル・スクールの継承と変容-教育の置ける「公」と「私」の異種同形(isomorphism)減少-2024

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 13 Pages: 9-23

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02339
  • [Journal Article] 「学び直し言説」の誕生と変容-平等化言説から市場化言説への転換ー2022

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 11号 Pages: 25-34

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02572
  • [Journal Article] 「現代社会の激変と地方中小企業における『学び直し』の役割2022

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      MIKAWA NAVI

      Volume: 93号 Pages: 11-12

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02572
  • [Journal Article] 社会人の学び直しに関する探索的実証研究2021

    • Author(s)
      田川隆博、加藤潤、長谷川哲也、今津孝次郎、林雅代、白山真澄
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 37 Pages: 146-157

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02572
  • [Journal Article] 社会人の学び直しを支える学習意欲―地方企業を対象とし質問紙調査の結果からー2021

    • Author(s)
      長谷川哲也、加藤潤、今津孝次郎、田川隆博、林雅代、白山真澄
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 22号 Pages: 74-88

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02572
  • [Journal Article] 教育課程(カリキュラム)の実践をめぐる議論-英国のナショナルカリキュラムとサマーヒルスク-ルの葛藤-2020

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 9 Pages: 1-15

    • NAID

      40022263118

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02572
  • [Journal Article] 教育課程(カリキュラム)の実践をめぐる議論-英国のナショナル・カリキュラム・とサマーヒル・スクールの葛藤‐2020

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 9 Pages: 1-15

    • NAID

      40022263118

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02572
  • [Journal Article] 教育改革を取り巻くスケープ概念(scapes)-ニュージーランドにおける1988年改革(Tomorrow's Schools)をめぐる比較教育分析2017

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      文学論叢

      Volume: 154輯 Pages: 1-26

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Journal Article] 大学における現職教員の学び直しに関するニーズ2017

    • Author(s)
      今津孝次郎・加藤潤・白山真澄・田川隆博・長谷川哲也・林雅代
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 167-181

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Journal Article] 大学における現職教員の学びに関するニーズ-2015年度予備調査の結果から2017

    • Author(s)
      今津孝次郎・加藤潤・白山真澄・田川隆博・長谷川哲也・林雅代
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 167-181

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Journal Article] 過渡期にある世界の教員養成-ニュージーランドにおける教員養成制度変遷を事例に2017

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 6 Pages: 83-103

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Journal Article] 過渡期にある世界の教員養成―ニュージーランドにおける教員養成2017

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程年報

      Volume: 第6号 Pages: 83-103

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Journal Article] 教育改革を取り巻くスケープ概念(scapes)-ニュージーランドにおける1988年教育改革2017

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学文学部『文學論叢」

      Volume: 154 Pages: 1-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Journal Article] 新たな教員養成システムに向けての試行ーイギリスにおける大学排除政策に対する生き残り戦略を事例にー2016

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 第5号 Pages: 1-16

    • NAID

      40020800535

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381146
  • [Journal Article] 学校選択制に関する一考察ーイギリスのfree schoolが意味するものー2015

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学『文學論叢』

      Volume: 151 Pages: 140-158

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381146
  • [Journal Article] 教職課程の衰退期における社会人対象教員養成の可能性ーイギリスの教員養成制度改革から学ぶものー2015

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 4 Pages: 1-11

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381146
  • [Journal Article] 教職課程の衰退期における社会人対象教員養成の可能性-イギリスの教員養成制度改革から学ぶものとは-2015

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 第4号 Pages: 1-11

    • NAID

      120005616338

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Journal Article] 道徳教育の批判的考察と新たな授業方法論の模索2014

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 第3号 Pages: 1-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381146
  • [Journal Article] 学校選択は公共性を実現するか2010

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      第21回日本カリキュラム学会大会発表 要旨録、(課題研II)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530765
  • [Journal Article] 教養教育とは何か-大学における基礎教育の在るべき姿を目指して2008

    • Author(s)
      加藤 潤
    • Journal Title

      大学における基礎教育開発プログラム研究論集 第4号

      Pages: 1-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530765
  • [Journal Article] 教養教育とは何か-大学における基礎教育の在るべき姿をもとめて2008

    • Author(s)
      加藤潤
    • Journal Title

      名古屋外国語大学基礎教養開発プログラム研究論集 第4号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530765
  • [Presentation] サマーヒル・スクールの教育理念は持続しているのか?―父娘の思想的継承と変化―2023

    • Author(s)
      加藤潤
    • Organizer
      中部教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02339
  • [Presentation] 社会人の学び直しに関する探索的実証研究2020

    • Author(s)
      加藤潤、田川隆博、長谷川哲也、今津孝次郎、林雅代、白山真澄
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02572
  • [Presentation] 1970年OECD報告書再読2019

    • Author(s)
      加藤潤
    • Organizer
      中部教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02572
  • [Presentation] 大学への社会人入学に関するニーズ-一般市民への質問紙調査の結果から2017

    • Author(s)
      今津孝次郎・田川隆博・加藤潤・白山真澄・長谷川哲也・林雅代
    • Organizer
      中部教育学会第66回大会(福井医療大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Presentation] 現職教員の潜在的学びニーズ-大学への「社会人入学」に関する質問紙調査を通じて-2017

    • Author(s)
      加藤潤・田川隆博・今津孝次郎・白山真澄・長谷川哲也・林雅代
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会(一橋大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Presentation] 大学への社会人入学の促進要因と抑制要因─現職教員を対象とした質問紙調査の結果から─2016

    • Author(s)
      今津孝次郎・田川隆博・長谷川哲也・加藤潤・林雅代・白山真澄
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Presentation] 大学における現職教員の学びなおしに関するニーズ―予備調査結果からー2016

    • Author(s)
      今津孝次郎、田川隆博、長谷川哲也、加藤潤、林雅代、白山真澄
    • Organizer
      第65回、中部教育学会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381146
  • [Presentation] 大学における現職教員の学び直しに関するニーズ─予備調査の結果から─2016

    • Author(s)
      今津孝次郎・田川隆博・長谷川哲也・加藤潤・林雅代・白山真澄
    • Organizer
      中部教育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381155
  • [Presentation] イギリスにおける教育政策の転換ー保守政権の教育改革ー2015

    • Author(s)
      加藤潤
    • Organizer
      STEP研究会
    • Place of Presentation
      愛知東邦大学(愛知県 名古屋市)
    • Year and Date
      2015-01-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381146
  • [Presentation] 学校選択制についての考察ーイギリスのfree schoolが意味するものー2014

    • Author(s)
      加藤潤
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学(愛知県 刈谷市)
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381146
  • [Presentation] 課題研究II「カリキュラムの公共性」2010

    • Author(s)
      加藤潤
    • Organizer
      第21回日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2010-07-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530765
  • [Presentation] イギリスにおける一年制教職課程について-わが国の教員養成改革への示唆-2010

    • Author(s)
      加藤潤
    • Organizer
      東海教育社会学研究会
    • Place of Presentation
      南山大学
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530765
  • [Presentation] イギリスにおける一年生教職課程についての分析(その1)2008

    • Author(s)
      加藤 潤
    • Organizer
      第57回中部教育学会
    • Place of Presentation
      中部大学、現代教育学部
    • Year and Date
      2008-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530765
  • [Presentation] イギリスにおける一制教職課程(PGCE)の分析(1)2008

    • Author(s)
      加藤潤
    • Organizer
      第57中部教育学会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2008-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530765
  • [Presentation] イギリスにおける学校選択制の意味するものーfree schoolがもたらしたものー

    • Author(s)
      加藤潤
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381146
  • 1.  IMAZU Kojiro (30025118)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 2.  白山 眞澄 (60726909)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  田川 隆博 (10454448)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  林 雅代 (40298550)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 5.  長谷川 哲也 (90631854)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 6.  白山 眞澄(白山真澄)
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 9 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi