• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Muramoto Toshiaki  邑本 俊亮

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MURAMOTO Toshiaki  邑本 俊亮

色本 俊亮  ムラモト トシアキ

Less
Researcher Number 80212257
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東北大学, 災害科学国際研究所, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2012 – 2023: 東北大学, 災害科学国際研究所, 教授
2007 – 2010: Tohoku University, TOHOKU UNIVERSITY, GRADUATE SCHOOL OF INFORMATION SCIENCES, ASSOCIATE PROFESSOR
2006: 東北大学, 大学院情報科学研究科, 助教授
2004 – 2005: 東北大学, 大学院・情報科学研究科, 助教授
1996 – 1998: 北海道教育大学, 教育学部・札幌校, 助教授 … More
1997: Hokkaido University of Education, Dept.of Psychology, Associate Professor, 教育学部, 助教授
1996 – 1997: 北海道教育大学, 教育学部, 助教授
1995: 北海道教育大学, 教育学部, 講師
1995: 北海道教育大学, 教育学部・札幌校, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Educational psychology / Basic Section 09050:Tertiary education-related / Science education / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
The Information Society and Trust / Social systems engineering, Safety engineering, Disaster prevention engineering, and related fields / 実験系心理学 / Science education
Keywords
Principal Investigator
授業デザイン / 防災教育 / 文章理解 / アクティブラーニング / 大学教育 / 物語理解 / コミュニケーション / 共感性 / ワーキングメモリ / 知識利用 … More / 災害伝承 / 震災伝承 / 教育効果検証 / 学習観 / 授業開発 / 生きる力 / 授業改善 / PRIMING / EMPATHY / EMOTION INFERENCE / IRONY / MAIN POINT OF TEXT / WORKING MEMORY / INTERPERSONAL COMMUNICATION / READING ABILITY / 認知的負荷 / 共通基盤 / 談話構造 / プライミング / 感情理解 / アイロニー理解 / 要点把握 / 読解力 / 記憶 / テキストからの学習 / 教育実践 / 談話分析 / リーディングスパンテスト / 感情推論 / 領域固有性 / 学習の転移 / 知識獲得 / 問題解決 / 発話思考法 / 放射線問題 / 領域・固有性 / メンタルモデル / 説明の良さ / 熟知感 / 説明類型 / 説明方略 / 説明産出過程 … More
Except Principal Investigator
リテラシー / ビッグデータ / 災害情報 / 情報爆発 / 情報信頼性 / 情報リテラシー / 災害対応 / SNS / 脳・神経 / 性格特性 / 心理学実験 / fMRI / 脳 / 生きる力 / 教育 / 防災 / 災害 / Mental representation / Cognitive processes / Anaphora resolution / Summarization / Text / Memory / Language production / Language understanding / 理解 / 心的表象 / 認知過程 / 照応解決 / 要約 / 文章 / 記憶 / 言語産出 / 言語理解 / 論理回路 / 学習曲線 / カードゲーム / 情報系教科 / 計算理論 / 認知心理学 / 脳科学 / 計算学習理論 / 自然科学教育(数学、情報) Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (65 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  Designing disaster transmission and disaster prevention education that transcends regional and generational boundaries to pass on lessons learned in disaster-stricken areasPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Muramoto Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  SNS usage in large-scale disaster and improvement of its literacy

    • Principal Investigator
      Sato Shosuke
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      The Information Society and Trust
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Development of measurement technology and elucidation of cognitive bases of the eight factors of "Power to Live" for educational application

    • Principal Investigator
      Sugiura Motoaki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
    • Research Field
      Social systems engineering, Safety engineering, Disaster prevention engineering, and related fields
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Research on educational design that integrates specialized knowledge of disaster science into liberal arts subjectsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Muramoto Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Creating educational materials using disaster episodes: A cognitive approachPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURAMOTO Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Practical approach to self-constructive learning on subjects on computer science

    • Principal Investigator
      MARUOKA Akira
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Ishinomaki Senshu University
  •  RESEARCH ON THE READING ABILITIES IN INTERPERSONAL COMMUNICATIONPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURAMOTO Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  他者感情推論に関わるワーキングメモリ容量の測定Principal Investigator

    • Principal Investigator
      邑本 俊亮
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  文章理解および問題解決によって得られた知識の利用可能性を規定する要因についてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      邑本 俊亮
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  文章理解におけるメンタルモデルの生成過程とそれによって得られた知識の利用可能性Principal Investigator

    • Principal Investigator
      色本 俊亮
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  概念の説明過程に関する認知心理学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      邑本 俊亮
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  A cognitive-psychological study on understanding, memory, and production of text.

    • Principal Investigator
      ABE Jun-ichi
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      実験系心理学
    • Research Institution
      Hokkaido University

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2014 2013 2012 2010 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 言葉とコミュニケーション ー心理学を日常に活かすー2022

    • Author(s)
      邑本 俊亮
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254520330
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02879
  • [Book] 教師のための防災学習帳(小田 隆史編)2021

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254500332
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Book] 東日本大震災からのスタートー災害を考える51のアプローチー(東北大学災害科学国際研究所編)2021

    • Author(s)
      邑本俊亮・杉浦元亮
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861633577
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Book] 心理学の神話をめぐって2017

    • Author(s)
      日本心理学会、邑本 俊亮、池田 まさみ
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414311198
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00908
  • [Journal Article] 科学館における防災ワークショップの評価 ―教育効果とその持続性に着目してー2024

    • Author(s)
      保田真理,原田賢治,邑本俊亮
    • Journal Title

      土木学会論文誌(特集号・地震工学)

      Volume: 80

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02879
  • [Journal Article] 小学生を対象とした防災教育の効果 ―福島県と宮城県の沿岸部と内陸部の比較―2024

    • Author(s)
      保田真理,邑本俊亮,齋藤玲
    • Journal Title

      自然災害科学

      Volume: 43

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02879
  • [Journal Article] 2016年~2020年の災害事例にみる被災地内における災害時のSNSの利用実態2022

    • Author(s)
      佐藤翔輔,邑本俊亮,立木茂雄
    • Journal Title

      自然災害科学

      Volume: 41-2

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KT0043
  • [Journal Article] 小学生を対象とする防災教育の効果の持続性と家庭への波及:沿岸部と内陸部の比較2021

    • Author(s)
      保田真理・齋藤玲・邑本俊亮
    • Journal Title

      自然災害科学

      Volume: 40 Pages: 125-142

    • NAID

      40022730127

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02879
  • [Journal Article] Individual differences in sense of agency and perspective adoption in comprehending Japanese null-subject sentences2021

    • Author(s)
      Niikuni Keiyu、Sato Manami、Muramoto Toshiaki
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 92 Issue: 2 Pages: 89-99

    • DOI

      10.4992/jjpsy.92.19045

    • NAID

      130008056975

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292, KAKENHI-PROJECT-19H05589, KAKENHI-PROJECT-19H01263, KAKENHI-PROJECT-21K12989
  • [Journal Article] 災害時の人間の心理2020

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Journal Title

      季刊 消防防災の科学

      Volume: 139 Pages: 18-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Journal Article] Psychological Processes and Personality Factors for an Appropriate Tsunami Evacuation2019

    • Author(s)
      Sugiura Motoaki、Sato Shosuke、Nouchi Rui、Honda Akio、Ishibashi Ryo、Abe Tsuneyuki、Muramoto Toshiaki、Imamura Fumihiko
    • Journal Title

      Geosciences

      Volume: 9 Issue: 8 Pages: 326-326

    • DOI

      10.3390/geosciences9080326

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Journal Article] 災害を生きる力8因子と言語情報の読み取り速度2018

    • Author(s)
      新国佳祐, 水野奈津美, 邑本俊亮, 杉浦元亮
    • Journal Title

      日本教育心理学会第60回総会発表論文集

      Volume: N/A Pages: 519-519

    • NAID

      130007985026

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Journal Article] 災害時の「生きる力」に関する探索的研究 -東日本大震災の被災経験者の証言から-2014

    • Author(s)
      佐藤翔輔, 杉浦元亮, 野内類, 邑本俊亮, 阿部恒之, 本多明生, 岩崎雅宏, 今村文彦
    • Journal Title

      地域安全学会論文集 No.23(電子ジャーナル論文)

      Volume: -

    • NAID

      130005893239

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Journal Article] Analyses of the comprehension and recognition of the instructions in educational material for disaster prevention using an assessment model based on cognitive and motivational factors.2013

    • Author(s)
      Gyoba, E., & Muramoto, T.
    • Journal Title

      International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education

      Volume: 4 Pages: 1099-1107

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Journal Article] 避難と情報2012

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Journal Title

      電子情報通信学会誌

      Volume: 95 Pages: 894-898

    • NAID

      110009518253

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Journal Article] インフオームド・コンセントのための説明文書のわかりやすさと不安感-プロトコル分析による研究-2010

    • Author(s)
      野呂幾久子・邑本俊亮
    • Journal Title

      Ars Linguistica (Linguistic Studies of Shizuoka) 17

      Pages: 95-113

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500760
  • [Journal Article] インフォームド・コンセントのための説明文書のわかりやすさと不安感-プロトコル分析による研究-2010

    • Author(s)
      野呂幾久子・邑本俊亮
    • Journal Title

      Ars Linguistica (Linguistic Studies of Shizuoka)

      Volume: 17 Pages: 95-113

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500760
  • [Journal Article] THE EFFECT OF COGNITIVE LOAD ON IRONY JUDGEMENT: DOES THE PERCEPTION OF IRONY OCCURE AFTER PRAGMATIC INSINCERITY IS DETECTED FROM THE EGOCENTRIC PERSPECTIVE2007

    • Author(s)
      AKIMOTO, Y. & MURAMOTO, T.
    • Journal Title

      COGNITIVE STUDIES 14(3)

      Pages: 292-302

    • NAID

      10019839419

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Journal Article] 認知的負荷がアイロニーの判断に及ぼす影響 -アイロニーらしさの知覚は自己中心的視点から生じるのか-2007

    • Author(s)
      秋元頼孝・邑本俊亮
    • Journal Title

      認知科学 14

      Pages: 292-302

    • NAID

      10019839419

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Journal Article] 認知的負荷がアイロニーの判断に及ぼす影響-アイロニーらしさの知覚は自己中心的視点から生じるのか-2007

    • Author(s)
      秋元頼孝・邑本俊亮
    • Journal Title

      認知科学 14

      Pages: 292-302

    • NAID

      10019839419

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Journal Article] 児童にとって段落要点の「良い」まとめ方とは?2006

    • Author(s)
      石渡陽子, 邑本俊亮
    • Journal Title

      日本教育心理学会第48回総会発表論文集

      Pages: 427-427

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Journal Article] 児童は段落の「要点」をどのように捉えるのか2006

    • Author(s)
      石渡陽子, 邑本俊亮
    • Journal Title

      日本教授学習心理学会第2回年会予稿集

      Pages: 40-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Journal Article] 認知的負荷がアイロニーの理解過程に及ぼす影響(2)2006

    • Author(s)
      秋元頼孝, 邑本俊亮
    • Journal Title

      日本心理学会第70回大会発表論文集

      Pages: 918-918

    • NAID

      130007392596

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Journal Article] 他者の発話から感情を推測する際のワーキングメモリ容量測定の試み2005

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Journal Title

      日本教育心理学会第47回総会発表論文集

      Pages: 432-432

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16653053
  • [Presentation] Case Studies of DRR (Disaster Risk Reduction) Delivery Lessons Using ICT in Elementary School Classroom in Japan: Lessons from COVID-19 to Future Practices2021

    • Author(s)
      Yasuda, M., Saito, R., Horita, T., & Muramoto, T.
    • Organizer
      IIAI AAI 2021 Winter
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02879
  • [Presentation] 小学生を対象とする防災教育の効果の持続性と家庭への波及:沿岸部と内陸部の比較2021

    • Author(s)
      保田真理・齋藤玲・邑本俊亮
    • Organizer
      第40回自然災害学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02879
  • [Presentation] 学び手が伝え手になる -大学生による防災出前授業の企画と実践-2020

    • Author(s)
      邑本 俊亮
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02879
  • [Presentation] 学び手が伝え手になる ―大学生による防災出前授業の企画と実践―2020

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Presentation] 講義に対する学生のコメントの収集と分類―授業改善に活かすための視点―2019

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00908
  • [Presentation] 高校生を対象とした地震をテーマとする防災教育の効果 ―潜在指標に着目して―2019

    • Author(s)
      林慎吾・邑本俊亮
    • Organizer
      日本災害情報学会第21回香川大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Presentation] Personality Determinants of Power to Live with Disasters: Gratitude, Grit, and Grace.2019

    • Author(s)
      Honda, A., Sugiura, M., Abe, T., & Muramoto, T.
    • Organizer
      The 31st APS (Association for Psychological Science) Annual Convention
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Presentation] 災害に対する自己対応意識の変化 ―児童の防災学習を通して―2019

    • Author(s)
      保田真理・邑本俊亮
    • Organizer
      日本自然災害学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Presentation] 災害を生きる力因子に寄与するパーソナリティ特性:感謝特性,グリット,セリフコントロール2019

    • Author(s)
      本多明生・杉浦元亮・阿部恒之・邑本俊亮
    • Organizer
      日本感情心理学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Presentation] 災害を生きる力8因子と言語情報の読み取り速度2018

    • Author(s)
      新国佳祐, 水野奈津美, 邑本俊亮, 杉浦元亮
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Presentation] 被災地訪問による課題発見解決型アクティブラーニングで学生はどう変わるか2018

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会 自主シンポジウム「子どもと若者を主体にした震災学習が問う新たな学習観―阪神・淡路大震災と東日本大震災の被災地での試みから―」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00908
  • [Presentation] 『コトのデザイン』の分析と可視化の試み2018

    • Author(s)
      坂川侑希・邑本俊亮
    • Organizer
      第8回知識共創フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00908
  • [Presentation] Spontaneous Tsunami Evacuation and Personal Characteristics: Potential Relevance to the Effectiveness of the Evacuation Drills2018

    • Author(s)
      Sugiura M, Sato S, Nouchi R, Honda A, Abe T, Muramoto T, Imamura F.
    • Organizer
      The 15th Annual Meeting for Asia Oceania Geosciences Society (AOGS2018),Hawaii,USA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20292
  • [Presentation] 被災地訪問による課題発見型アクティブラーニングで学生の「生きる力」を育む2017

    • Author(s)
      邑本俊亮・杉浦元亮
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都府、京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00908
  • [Presentation] 多人数講義型授業におけるグループディスカッション導入の試みと学生による評価2016

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K00908
  • [Presentation] 中国人は「稲むらの火」をどのように理解するのか2014

    • Author(s)
      邑本俊亮, 崔長英
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県・神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Presentation] 物語理解におけるテーマ推論2014

    • Author(s)
      邑本俊亮, キョウ妍玲
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2014-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Presentation] 高齢者の震災体験談の語りに関する研究-意味づけ方略の視点からの東日本大震災の語りの分析-2014

    • Author(s)
      細川彩, 邑本俊亮
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2014-09-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Presentation] 非難表現による文脈情報の活性化 -有意味性判断課題を用いて-2007

    • Author(s)
      秋元頼孝・邑本俊亮
    • Organizer
      東北心理学会第61回大会
    • Place of Presentation
      盛岡グランドホテル
    • Year and Date
      2007-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] アイロニーの理解過程-まず自分中心的な視点から処理されるかどうかについての検討-2007

    • Author(s)
      秋元頼孝・邑本俊亮
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学白山キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] 段落トピック文の存在が児童の説明文読解に及ぼす影響2007

    • Author(s)
      石渡陽子・邑本俊亮
    • Organizer
      東北心理学会第61回大会
    • Place of Presentation
      盛岡グランドホテル
    • Year and Date
      2007-09-07
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] 児童の認知特性と説明文理解スキルの関係-各段落の主要情報が因果関係で連結されるテキストの場合-2007

    • Author(s)
      石渡陽子・邑本俊亮
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] THE ACTIVATON OF CONTEXUAL INFORMATION DURING THE PROCESSING OF BLAME EXPRESSIONS: AN EXPERIMENT USING THE MEANINGFULNESS-DECISION TASK2007

    • Author(s)
      AKIM0T0, Y. & MURAMOTO, T.
    • Organizer
      THE 61^<ST> ANNUAL CONVENTION OF TOHOKU PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
    • Place of Presentation
      MORIOKA GRAND HOTEL
    • Year and Date
      2007-09-06
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] CHILDREN''S COGNITIVE CHARACTERISTICS AND THE READING SKILLS: UNDERSTANDING OF EXPOSITORY TEXT IN WHICH THE MAIN POINTS ON PARAGRAPHS CONNECTED CAUSALLY2007

    • Author(s)
      ISHIWATARI, Y. & MURAMOTO, T.
    • Organizer
      THE 49^<TH> ANNUAL MEETING OF THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
    • Place of Presentation
      BUNKYO UNIVERSITY
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] THE EFFECT OF EXISTENCE OF THE TOPIC SENTENCE IN A PARAGRAPH ON CHILDREN''S READING OF EXPOSITORY TEXT2007

    • Author(s)
      ISHIWATARI, Y. & MURAMOTO, T.
    • Organizer
      THE 61^<ST> ANNUAL CONVENTION OF TOHOKU PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
    • Place of Presentation
      MORIOKA GRAND HOTEL
    • Year and Date
      2007-09-07
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] COMPREHENSION PROCESSES FOR IRONY: THE EGOCENTRIC PROCESSING HYPOTHESIS2007

    • Author(s)
      AKIMOTO, Y. & MURAMOTO, T.
    • Organizer
      THE 71^<ST> ANNUAL CONVENTION OF JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
    • Place of Presentation
      TOYO UNIVERSITY
    • Year and Date
      2007-09-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] 非難表現による文脈情報の活性化-有意味判断課題を用いて-2007

    • Author(s)
      秋元頼孝・邑本俊亮
    • Organizer
      東北心理学会第61回大会
    • Place of Presentation
      盛岡グランドホテル
    • Year and Date
      2007-09-06
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] 児童の認知特性と説明文理解スキルの関係 -各段落の主要情報が因果関係で連結されるテキストの場合-2007

    • Author(s)
      石渡陽子・邑本俊亮
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] UNDERSTANDING THE MAIN POINT OF THE PARAGRAPH OF AN EXPOSITORY TEXT FOR CHILDREN2006

    • Author(s)
      ISHIWATARI, Y. & MURAMOTO, T.
    • Organizer
      THE 60^<TH> ANNUAL CONVENTION OF TOHOKU PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
    • Place of Presentation
      TOHOKU FUKUSHI UNIVERSITY
    • Year and Date
      2006-10-01
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] WHAT IS THE GOOD SUMMARY OF A PARAGRAPH FOR SCHOOL CHILDREN2006

    • Author(s)
      ISHIWATARI, Y & MURAMOTO, T.
    • Organizer
      THE 48^<TH> ANNUAL MEETING OF THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
    • Place of Presentation
      OKAYAMA CONVENTION CENTER
    • Year and Date
      2006-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] 認知的負荷がアイロニーの理解過程に及ぼす影響(2)2006

    • Author(s)
      秋元頼孝・邑本俊亮
    • Organizer
      日本心理学会第70回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2006-11-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] 児童の説明文の段落要点把握について2006

    • Author(s)
      石渡陽子・邑本俊亮
    • Organizer
      東北心理学会第60回大会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学国見キャンパス
    • Year and Date
      2006-10-01
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] 児童にとって段落要点の「良い」まとめ方とは?2006

    • Author(s)
      石渡陽子・邑本俊亮
    • Organizer
      日本教育心理学会大48回総会
    • Place of Presentation
      岡山コンベンションセンター
    • Year and Date
      2006-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] THE EFFECT OF COGNITIVE LOAD ON THE COMPREHENSION PROCESSES OF IRONY2006

    • Author(s)
      AKIMOTO, Y. & MURAMOTO, T.
    • Organizer
      THE 70^<TH> ANNUAL CONVENTION OF JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
    • Place of Presentation
      FUKUOKA CONVENTION CENTER
    • Year and Date
      2006-11-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] HOW DOES CHILDREN GRASP THE MAIN POINT OF A PARAGRAPH2006

    • Author(s)
      ISHTWATARI, Y & MURAMOTO, T.
    • Organizer
      THE 2^<ND> ANNUAL MEETING OF THE JAPANESE ASSOCIATION OF PSYCHOLOGY IN TEACHING AND LEARNING
    • Place of Presentation
      IBARAKI CHRISTIAN UNIVRTSITY
    • Year and Date
      2006-06-25
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] 児童は段落の「要点」をどのように捉えるのか2006

    • Author(s)
      石渡陽子・邑本俊亮
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第2回年会
    • Place of Presentation
      茨城キリスト教大学
    • Year and Date
      2006-06-25
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530500
  • [Presentation] 基礎研究と実践をつなぐ道筋

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会準備委員会企画シンポジウム「読み書き研究から実践への道筋」(指定討論者)
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Presentation] 実践的防災学から認知科学に期待するもの

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      日本認知科学会第29回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Presentation] 文章理解への実験的アプローチ

    • Author(s)
      邑本俊亮
    • Organizer
      金沢大学人間社会研究域特別推進研究プログラム<認知科学> シンポジウム「言語/コミュニケーションの発達と障害」
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Presentation] Analyses of comprehension and impression of instructions contained in an education material for disaster prevention from the viewpoint of cognitive and motivational characteristics.

    • Author(s)
      Erina Gyoba and Toshiaki Muramoto
    • Organizer
      Ireland International Conference of Education
    • Place of Presentation
      Dublin, Ireland
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • [Presentation] 防災教育教材に含まれる学習項目の理解度と印象度の認知・意欲特性の観点からの分析

    • Author(s)
      行場絵里奈・邑本俊亮
    • Organizer
      日本認知科学会第29回大会
    • Place of Presentation
      仙台市国際センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531171
  • 1.  Sato Shosuke (00614372)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  MARUOKA Akira (50005427)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KAWASHIMA Ryuta (90250828)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TAKIMOTO Eiji (50236395)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  AMANO Kazuyuki (30282031)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  HARAGUCHI Kazuya (80453356)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  ABE Jun-ichi (40091409)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KAKETA Koichi (70281764)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  Sugiura Motoaki (60396546)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 10.  川端 康弘 (30260392)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  新国 佳祐 (60770500)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  本多 明生 (80433564)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 13.  立木 茂雄 (90188269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi