• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ogose Toru  生越 達

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

OGOSE Toru  生越 達

生越 達  オゴセ トオル

Less
Researcher Number 80241735
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 茨城大学, 教育学野 , 特任教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 茨城大学, 教育学研究科, 教授
2016: 茨城大学, 教育学研究科, 教授
2011 – 2015: 茨城大学, 教育学部, 教授
2014: 茨城大学, 大学院教育学研究科, 教授
2004 – 2005: 茨城大学, 教育学部, 教授
2003: 茨城大学, 教育学部, 助教授
1995: 茨城大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Educaion / Sociology of education
Keywords
Principal Investigator
現象学 / 居場所 / 道徳科 / ハイデガー / 自然な道徳 / 金八先生 / よだかの星 / 林竹二の授業 / 近代的自我と共同性 / いじめ防止対策推進法 … More / 内なる道徳性 / 内なる公共性 / 他者とのつながり / 対話性 / 異質な他者 / 共存在 / 道徳性 / 子どもに学ぶ理解 / 対話の多層性 / 対話の対等性 / 共感的理解 / 石牟礼道子 / オープンダイアローグ / いのちへの畏敬 / 新しい倫理 / 新しい共同性 / 進化 / 異質性 / 対等性 / オープン・ダイアローグ / 弱さ / 対話 / 公共性 / 道徳 / 養護教諭 / コミュニケーション / 現象学的空間論 / 聴くこと / キャリア教育 / 学級経営 / 自尊感情 / 給食 / 清掃 / 新自由主義 / 自問清掃 / 学びの共同体 / 清掃の時間 / いじめ / 教育の可視化 / 小さな教育 / 思いやり / 自己形成 / 管理的眼差し / 学校清掃 / 道徳教育 / 社会性 / 教師の存在 / いじめ予防 / 清掃活動 / 給食の時間 / 空間経験 / 眼差し / 登校拒否・不登校 … More
Except Principal Investigator
ICT / ICT教育の理論と実践 / インターネット大学 / ICoMe2014 / 韓国のICT教育 / サムスン社 / 漢陽大学 / 高麗大学 / 授業方法 / ICT教育 / デジタル教科書 / 電子黒板 / 学力 / 特別支援教育 / 道徳教育 / 健康教育 / 生徒指導 / 保健 / 哲学 / 対話 / 学級 / 学習科学 / 学級づくり / 哲学対話教育 / 学力向上 / 学級力 / 教員文化 / 教育臨床 / 教育臨床的課題 / 不登校 / 教師文化 / 生徒文化 / 学校文化 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (33 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  Principles of Moral Education Which arouses Indwelling Publicness , and which solves Contradiction between Publicness and IndividualPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ogose Toru
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  The development of educatinal programm for preventing bullying at school bzsed on the phenomenological explication of cleaning activities and school lunchPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ogose Toru
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  The Study of the education method that utilized an electronic board and a digital textbook in the teacher training education

    • Principal Investigator
      OGAWA TETSUYA
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  Develping educational practice for effective learning based on classroom cohension

    • Principal Investigator
      KIMURA kisou
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  臨床学校文化学の試み-教育臨床問題の学校文化要因の解明と解決の学として-

    • Principal Investigator
      三輪 壽二
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  インタビュー分析に基づく登校拒否児の空間経験に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      生越 達
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ibaraki University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article Book

  • [Book] ICT教育の理論と実践2015

    • Author(s)
      小川哲哉、村野井均、生越達、杉本憲子(編著)
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      青簡舎
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653223
  • [Journal Article] 石牟礼道子と居場所としての学校-新しい倫理と共同性の創設を目指してー2024

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教職大学院学校教育実践研究論集

      Volume: 第2号 Pages: 3-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 教育虐待と「よい子」2024

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第73号 Pages: 443-458

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 石牟礼道子と共同性ーいのちへの畏敬としての倫理―2024

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第73号 Pages: 415-424

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 生徒指導提要から捉えるスクールカウンセラーの役割について2024

    • Author(s)
      梶井正紀・生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第73号 Pages: 425-442

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 授業におけるゆさぶりと教師の存在 授業の生きた経験を考える2023

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 72 Pages: 471-485

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 教育への「総かり立て体制」の浸食(序説)2023

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究二十

      Volume: 2023 Pages: 1-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 家庭・地域とともにある学校づくり―多様な子どもたち一人ひとりの状況に応じた工夫ある取り組み―2023

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 第873号 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 他者の死はどこにあるのか 「千の風」の理解にもとづいて2023

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 72 Pages: 435-448

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 教職大学院で育む実践力(6)―場所としての学級に関する予備的考察―2023

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教職大学院学校教育実践研究論集

      Volume: 1 Pages: 3-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 家庭・地域とともにある学校づくり―授業改善「主体的・対話的で深い学び」の実現2023

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 第872号 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 映画「火垂るの墓」から現代を考える2023

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 72 Pages: 457-469

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] キャリア教育はどこに向かっていくのか2022

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第71号 Pages: 463-480

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 教職大学院で育む実践力(5)ー対話を巡るエッセイー2022

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学大学院教育学研究科教育実践高度化専攻(教職大学院)年報

      Volume: 第6号 Pages: 3-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 教職大学院で育む実践力(4)-生命への畏敬から生まれる対話としての教育―2021

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学大学院教育学研究科教育実践高度化専攻(教職大学院)年報

      Volume: 第5号 Pages: 3-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 教職大学院で育む実践力(3)-授業といじめ予防の共通性ー2020

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学大学院教育学研究科教育実践高度化専攻(紀要職大学院)年報

      Volume: 第4号 Pages: 3-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 近代的自我と共同性 金八先生は時代遅れか2020

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第69号 Pages: 375-393

    • NAID

      120006859910

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02390
  • [Journal Article] 生徒指導における学校掃除のもつ意味2017

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学大学院教育学研究科 教育実践高度化専攻年報

      Volume: 1 Pages: 3-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 生徒指導における食育のもつ意味ー給食指導について考えるー2017

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      教育の現代的課題と教員の資質向上

      Volume: -

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 教育学部における臨床的養成研修の方法と課題2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      学校救急看護研究

      Volume: 9(1) Pages: 56-65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] これからの学校をどのようにつくっていけばよいかー子どもに身に付けさせたい生活の基礎基本ー2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 551 Pages: 4-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] こころの教育と教科『道徳』ー清掃活動を例としてー2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      現代教育の課題と教員の資質向上

      Volume: - Pages: 60-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 現代社会と生徒指導における児童生徒理解2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 327-342

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] これからの学校をどのようにつくっていけばよいかー掲げた自己目標の実現に迫るー2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 550 Pages: 4-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] これからの学校をどのようにつくっていけばよいかー自校の若手教員をどう育てるかー2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 552 Pages: 4-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 現代の子どもたちのコミュニケーションスタイルとICT教育2015

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      ICT教育の理論と実践

      Volume: なし Pages: 12-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 掲げた自己目標の実現に迫る2015

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 850 Pages: 4-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 学校の抱える当面の課題をどう改善するか2015

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 848 Pages: 4-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 教職員間の連携はできているか2015

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 849 Pages: 4-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 今を生きることとしてのキャリア教育2014

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      現代教育の実践的課題

      Volume: なし Pages: 97-103

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 映画『青い鳥』に関する一考察ー情報社会における教師の語りと学級力ー2014

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第63号 Pages: 323-340

    • NAID

      120005482256

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 新美南吉 作品における孤独と「つながり」2013

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第62号 Pages: 417-432

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • [Journal Article] 文化的多様性を育む存在としての養護教諭2013

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      学校健康相談研究

      Volume: 第10巻第1号 Pages: 2-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381007
  • 1.  KIMURA kisou (70241734)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  ARAI Hideyasu (30332547)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KAWATA Hitomi (10451668)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  OGAWA TETSUYA (80194439)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  MURANOI Hitoshi (10182130)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  SIGIMOTO Noriko (70344827)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  三輪 壽二 (00334003)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi