• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Makino Yasumi  牧野 泰美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MAKINO Yasumi  牧野 泰美

牧野 泰美  マキノ ヤスミ

Less
Researcher Number 80249945
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研究企画部, 上席総括研究員
2025: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 西日本ブランチ広島オフィス, 上席総括研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研究企画部, 上席総括研究員
2017 – 2023: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 上席総括研究員
2016: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, インクルーシブ教育システム推進センター, 総括研究員
2015: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 教育支援部, 総括研究員
2015: 独立行政法人 国立特別支援教育総合研究所, 教育支援部, 総括研究員 … More
2013 – 2014: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 教育研修・事業部, 総括研究員
2008 – 2010: The National Institute of Special Education, 教育支援部, 主任研究員
2004 – 2005: 独立行政法人国立特殊教育総合研究所, 企画部, 主任研究官
2001 – 2003: 独立行政法人国立特殊教育総合研究所, 聴覚・言語障害教育研究部, 主任研究官
1999 – 2000: 国立特殊教育総合研究所, 聴覚・言語障害教育研究部, 研究員
1994 – 1995: 国立特殊教育総合研究所, 聴覚・言語障害教育研究部, 研究員 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Educaion / 教育・社会系心理学 / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Educaion / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
吃音 / 言語障害教育 / 自己肯定感 / ことばの教室 / レジリエンス / 通級による指導 / 通級指導教室 / 談話分析 / 聴覚障害 / 対話 … More / 指導方法 / 指導内容 / 吃音の受容 / 啓発 / 協働 / 情報提供 / 自己理解 / 吃音理解 / 吃音受容 / 吃音認識 / 自己認識 / 個別支援プログラム / 個別支援内容 / 生活の充実 / 言語障害 / コミュニケーション / 指導法 / 談話理解 / 言語発達遅滞 / 発話の意図 / 含意 / 文脈理解 / 談話の主題 / 語の省略 / 文脈把握 … More
Except Principal Investigator
言語障害 / ことばの教室 / コミュニケーション / 言語障害教育 / コミュニケーション障害 / 構音 / 発話・言語 / 児童 / 言語発達障害 / 吃音 / 音声障害 / 構音障害 / 特別支援教育 / アセスメントツール / 発話障害 / 入厩審査 / 通級 / 評価 / アセスメント / 学齢期 / 言語 / 発話 / チェックリスト / 入級審査 / 発達障害 / 教室経営ガイドブック / 中学ことばの教室担当者 / 中学ことばの教室経営の手引き / 中学ことばの教室 / ガイドブック / 初めて担当教員 / 中学ことばの教室経営ガイドブック / 教室経営 / 中学ことばの教室担当教員 / 中学ことばの教室経営の手引きQ&A / 中学校ことばの教室経営の手引きQ&A / 中学校の言語障害通級指導教室 / 中学校ことばの教室経営の手引き / 言語障害のある中学生 / 中学校のことばの教室 / Textbook for teacher training / teacher training / Education for child with speech and language disorder / 初任者研修 / 研修カリキュラム / 教員研修 / 研修教材 / 研修プログラム / Teaching Material / Literacy / Communication / Speech Disorder / Deaf / 授業分析 / 言語活動 / 指導プログラム / 書き言葉 / 指導法 / 教材開発 / リテラシー / 聴覚障害 / Resource room for the speech impaired / Education for the speech impaired / Introspective report / Communication disorder / Teaching diary / Observation of relationship / Suport for Communicative need / Communicative relationship / 学級適応 / 社会参加 / 障害児 / 通級による指導 / 指導日記 / 内省記録 / コミュニケーション関係 / 関係障害 / 関係観察 / 実践事例 / 発達性協調運動障害 Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (6 results)
  • Co-Researchers

    (22 People)
  •  吃音のある子どものレジリエンスの向上を目指した対話型教育実践プログラムの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      牧野 泰美
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  Development of a comprehensive assessment tool for speech and language ability to be used in determining entry into the resourceroom for speech-language disorders

    • Principal Investigator
      Miyamoto Shoko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  A Study on the Role and Ideal Role of Junior High School Language Classroom Staff: Creation of a Classroom Management Guidebook

    • Principal Investigator
      namekawa norihiro
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  Development of an Educational Support Program on Improving the Resilience of Children with StutteringPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Makino Yasumi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  A Practical Study on Teaching Motor Coordination to Children with Speech and Language Disorder

    • Principal Investigator
      Kobayashi Michiyo
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  Developing a Cllaborative Support Program for Teachers and Parents/Guardians of Children with Stuttering to Build Self-esteemPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Makino Yasumi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  Construction of Learning Program for Children Who Stutter to Learn about Stuttering and OneselfPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MAKINO Yasumi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
  •  Development of training program for teacher who educates child with speech and language disorder

    • Principal Investigator
      MATSUMURA Kanyu
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
  •  通級指導教室における言語障害児への生活充実指向型教育支援プログラムの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      牧野 泰美
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
  •  study of communicative approach for developing literacy of child with hearing and/or speech disorders

    • Principal Investigator
      ODA Yoshiaki, 宍戸 和成
    • Project Period (FY)
      2002 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute of Special Education
  •  RESEARCH & DEVELOPMENT OF SUPPORT PROGRAM FOR CHILDREN WITH COMMUNICATIVE NEEDS

    • Principal Investigator
      MATSUMURA Kanyu
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      NATIONAL INSTITUTION OF SPECIAL EDUCATION
      National Institute of Special Needs Education
  •  言語発達遅滞児の談話理解に関する評価・指導方法の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      牧野 泰美
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  聴覚障害児における文脈からの意味理解に関する基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      牧野 泰美
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  障害児の大脈把握に必要な知識の習得に関する基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      牧野 泰美
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education

All 2023 2022 2021 2019 2018

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 吃音のある子どもとその家族への支援2023

    • Author(s)
      牧野泰美
    • Journal Title

      2022年度研究紀要(北海道大会・千歳大会記録集)

      Volume: 1 Pages: 22-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03061
  • [Journal Article] 吃音のある子どもへの指導・支援を考える-教育(教師)に求められること-2021

    • Author(s)
      牧野泰美
    • Journal Title

      きこえとことば「岡山大会研究集録」

      Volume: 39 Pages: 39-41

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03061
  • [Presentation] ことばの教室への入級審査に用いる発話・言語能力包括的アセスメント法の開発(1)2023

    • Author(s)
      宮本昌子・今富摂子・後藤多可志・畦上恭彦・牧野泰美・飯村大智
    • Organizer
      第49回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01703
  • [Presentation] 難聴・言語障害学級及び通級指導教室の実態(2)-難聴・言語障害学級及び通級指導教室担当者の現状-2022

    • Author(s)
      久保山茂樹、滑川典宏、牧野泰美、山本晃
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01703
  • [Presentation] 言語障害のある中学生への指導・支援の充実に関する研究2019

    • Author(s)
      滑川典宏 久保山茂樹 牧野泰美
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02775
  • [Presentation] 日本における吃音のある子どもへの教師による指導・支援の重要性2018

    • Author(s)
      村瀬忍・牧野泰美・築山道代・篠原美喜
    • Organizer
      吃音・クラタリング世界合同会議 in japan 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04859
  • 1.  MATSUMURA Kanyu (30280572)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  KUBOYAMA Shigeki (50260021)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  ODA Yoshiaki (30158828)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Kobayashi Michiyo (00300715)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  YOKOO Shun (90300714)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SATO Masayuki (50222021)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  namekawa norihiro (80804509)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  Miyamoto Shoko (70412327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  宍戸 和成 (40332168)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  我妻 敏博 (00124206)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  今富 摂子 (30509633)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  飯村 大智 (40881842)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  小林 宏明 (50334024)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  後藤 多可志 (50584231)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  畦上 恭彦 (70337434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  城本 修 (00290544)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  趙 成河 (20825070)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  OOSHIMA Ryuichiyou
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  SATO Kumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  MACHII Atsuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  MIYAUCHI Mariko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  FUJII Shigeki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi