• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

IWATA Junko  岩田 遵子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

岩田 遵子  イワタ ジユンコ

Less
Researcher Number 80269521
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東京都市大学, 人間科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 東京都市大学, 人間科学部, 教授
2009 – 2021: Toyoko Gakuen Women's College, 人間科学部, 教授
2007 – 2008: Toyoko Gakuen Women's College, 保育学科, 准教授
2004: Toyoko Gakuen Women's Junior College, Department of Early Childhood Care, Assistant Professor, 保育学科, 助教授
2003: 新潟県立新潟女子短期大学, 幼児教育学科, 助教授
2002: 県立新潟女子短期大学, 幼児教育学, 助教授
2000 – 2001: 県立新潟女子短期大学, 幼児教育学科, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education / Education on school subjects and activities / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / 教科教育
Except Principal Investigator
教科教育 / Educaion
Keywords
Principal Investigator
遊び保育 / 集団 / ノリ / 小川博久 / 保育者 / 劇活動 / 儀礼的コミュニケーション / 身体的同調 / 幼児の遊び状況 / 保育者の視線行動 … More / 操作空間 / 遊びの安定性 / 視線配布行動 / 製作コーナー / 「遊び保育」 / 指導力 / 教師 / 全ての個 / 「遊び保育論」 / 俯瞰する視線 / 個別関与 / マルチモダリティ / 俯瞰するまなざし / 集団保育 / 保育者の見取り / 子ども一人ひとり / 遊び保育論 / 教師教育 / 教育学 / リズム共有 / 保育者の「見え」 / 集団性 / 言語的関与 / 個別的関与 / 身体知 / 遊びの見取り / 幼児集団 / 幼児理解 / 俯瞰 / 援助 / 遊び集団 / 人間関係 / 伝承遊び / わらべ歌遊び / 正統的周辺参加 / 遊びの徒弟制 / わらべうた遊び / 遊びの伝承 / 見る-見られる / エスノグラフィー / 劇 / 舞台空間 / 居場所 / 遊び / 規範形成 / ノリの共有 / 近代学校教育制度 / いじめ / 子ども集団 / 共鳴的同調 / 唱和 / 身体的共同想起 / 共同想起 / 身体的ノリ / 集合的記憶 … More
Except Principal Investigator
mutual communication / NORI (a kind of rhythme) / his own place (a child can be himself) / MONDAIJI (the trouble child) / elementary school / Kindergarten / play / 循環性 / 応答性 / 遊び集団の動きとリズム / 遊びの集団性 / 園庭での遊び / 室内遊び / 動作の連携 / 子どもの能力の差異化、序列化の無化 / 集団的に循環する動きと集団の凝集性 / 子どもの居場所 / 芝生 / クラス形成 / 「障害児」と認定された子ども / 空間的・物的環境 / 教師の指導力 / 人的環境 / 個と集団 / 相互的な言語コミュニケーション / 「ノリ」 / 居場所 / 「問題児」 / 小学校 / 幼稚園 / 遊び / コミュニケーション教育 / DIE(Drama in Education) / ドラマ / 教員養成 / インプロビゼイション / DIE / コミュニケーション能力 / ドラマ活動 / クリエイティブ・ドラマ / カリキュラム / コミュニケーション / 保育者養成 / 演劇教育 / ドラマ教育 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (109 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  「遊び保育」実践における保育者の視線行動と幼児の遊び状況の関連性Principal Investigator

    • Principal Investigator
      岩田 遵子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  Development of a program to improve teachers' play leadership skills to ensure the development of all individualsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Iwata Junko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  A Research on How to Acquire Embodied Knowledge Required to Teacher to Support Children's PlayPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Iwata Junko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  Theoretical and Demonstrative Research on Rehabilitation of Handing Down of Japanese Traditional PlaysPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IWATA Junko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  Developing of Teacher Training Program for Kindergarten and NurserySchool to Develop Communication Skills through Drama

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Yuriko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  An Ethnographic Study on Process of the Class Becoming Comfortable Place for Children in Kindergarten and Primary SchoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IWATA Junko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  Theoretical and Demonstrative Research of Forming the Norm Consciousness in a Children-GgroupPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IWATA Junko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Toyoko Gakuen Women's College
  •  About a play in the school ground during the break time. -Is there a place where children can be themselves?

    • Principal Investigator
      OGAWA Hirohisa
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Japan Women's University
  •  集合的記憶としての歌-保育における共同想起としての唱和-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      岩田 遵子
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Niigata Women's College

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2005 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] めばえ幼稚園の保育実践2023

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久他
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      ななみ書房
    • ISBN
      9784910973227
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02318
  • [Book] 小川博久保育・教育理論集成2023

    • Author(s)
      岩田遵子・小笠原喜康他
    • Total Pages
      387
    • Publisher
      ななみ書房
    • ISBN
      9784910973289
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02318
  • [Book] 授業実践の限界を超えて─ある教師の表現者としての教育実践─2019

    • Author(s)
      小川博久・岩田遵子・本庄冨美子
    • Total Pages
      357
    • Publisher
      ななみ書房
    • ISBN
      9784903355450
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Book] 遊び保育の実践2011

    • Author(s)
      小川博久、中山昌樹、岩田遵子
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Book] 教育方法39 子どもの生活現実にとりくむ教育方法2010

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Book] 子どもの生活現実にとりくむ教育方法2010

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Publisher
      図書文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Book] 子どもの「居場所」を求めて-子ども集団の連帯性と規範形成-2009

    • Author(s)
      岩田遵子?小川博久
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      ななみ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Book] 子どもの「居場所」を求めて-連帯性と規範形成-2009

    • Author(s)
      岩田遵子, 小川博久
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      ななみ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Book] 子どもの「居場所」を求めて-子ども集団の連帯性と規範形成2009

    • Author(s)
      小川博久・岩田遵子
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      ななみ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 「遊び保育」実践において、子どもの個の理解はどのように行われるか(3)2024

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 15 Pages: 31-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02318
  • [Journal Article] 「遊び保育」実践において子どもの個の理解はどの様に行われるか(3)─遊びの見取りを可能にする条件2022

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Journal Article] 「『遊び保育』実践において子どもの個の理解はどの様に行われるか─群れとして展開される遊びの読み取りによる媒介2021

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第12号 Pages: 25-41

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Journal Article] 一斉活動における「子ども文化」生成における困難とその克服─ わらべうた遊びの輪の形はどのようにすれば維持されるか ─2020

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 11 Pages: 9-37

    • NAID

      40022463897

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Journal Article] 「保育文化」としての手遊びの多様性(2)─身体によって形象化された絵描き歌─2019

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 10 Pages: 9-18

    • NAID

      40021958237

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Journal Article] 「保育文化」としての手遊びの多様性─言葉遊びの身体的形象化2018

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 9 Pages: 1-10

    • NAID

      40021794601

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Journal Article] 保育実践における手遊びの意義─「保育文化」としての手遊びの重要性2017

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 8 Pages: 24-36

    • NAID

      40021815784

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Journal Article] 教育実践における正統的周辺参加の実現可能性─私立めばえ幼稚園のフィールドワークを通して─2016

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第7号 Pages: 15-43

    • NAID

      40021815861

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Journal Article] 近代教育制度における教職実践の一方向性克服の試み ─「遊び保育」における手遊び実践の意義2015

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第6号 Pages: 11-33

    • NAID

      40020746831

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Journal Article] わらべうた遊び観の近代的変貌─現代における遊びの非伝承性─2015

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学共通教育部紀要

      Volume: 第8号

    • NAID

      40020535994

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Journal Article] 保育実践研究としてのエスノグラフィーにおける「フィールド」とは何か⑶─遊びに対する保育者の潜在的関係性─2014

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第4号 Pages: 19-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Journal Article] 主体的学習におけるパフォーマンスと意味生成の関連性  ―国語科における朗読の実践を中心として―2014

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学共通教育部紀要

      Volume: 第7号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Journal Article] 保育研究におけるフィー ルドとは何か(2)─遊びに対する保育者の潜在的関係性─2013

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 3 Pages: 19-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Journal Article] 保育実践研究としてのエスノグラフィーにおける「フィールド」とは何か?-遊びに対する保育者の潜在的関係性-2013

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第4号 Pages: 19-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Journal Article] 保育実践研究としてのエスノグラフィーにおける「フィールド」とは何か-遊びの展開と保育者の関与の不可分性-2012

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第3号 Pages: 15-32

    • NAID

      40020122284

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Journal Article] 保育実践をフィールドとするエスノグラフィーとは何か2011

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 第17号 Pages: 127-141

    • NAID

      40019051597

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Journal Article] 映像はいかにして保育者の「反省的思考」を促す装置となりうるか-「第三者による解釈」の必要性-2011

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第2号 Pages: 13-34

    • NAID

      40020122113

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Journal Article] 教育実践における「反省的思考」論の可能性の再検討(2)2010

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Journal Title

      聖徳大学児童学研究所『児童学研究』 12

      Pages: 17-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 教育実践における「反省的思考」論の可能性の再検討(2)2010

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Journal Title

      児童学研究(聖徳大学児童学研究所) 12号

      Pages: 17-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 遊びの援助における「見る」ことと「関わる」ことの関係性(2)2010

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第1号 Pages: 1-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Journal Article] 遊びの援助における「見る」ことと「関わる」ことの関係性-「見る」ことの「当事者的直観」からの峻別の必要性-2009

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東横学園女子短期大学紀要 43号

      Pages: 63-83

    • NAID

      40016765584

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 教育実践における「反省的思考」論の可能性の再検討(1)2009

    • Author(s)
      小川博久, 岩田遵子
    • Journal Title

      聖徳大学児童学研究所『児童学研究』 11

      Pages: 75-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 教育実践における「反省的思考」論の可能性の再検討(1)2009

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Journal Title

      児童学研究(聖徳大学児童学研究所) 11号

      Pages: 76-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 逸脱児が集団の音楽活動に参加するようになるための教師力とは何か-ノリを読み取り、ノリを喚起する教師カ2008

    • Author(s)
      岩田 遵子
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル(日本音楽教育学会) vol.5-2

      Pages: 12-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 逸脱児が集団の音楽活動に参加するようになるための教師力とは何か-ノリを読み取り2008

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      ノリを喚起する教師力-音楽教育実践ジャーナル(日本音楽教育学会) vol.5-2

      Pages: 12-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 学級全員が意欲的に取り組む合奏はいかにして可能か-ノリによるコミュニケーションを通して-2008

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル vol. 6-2

      Pages: 59-70

    • NAID

      130006692929

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 学級全員が意欲的に取り組む合奏はいかにして可能か-ノリによるコミュニケーションを通して-2008

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル vol.6-2

      Pages: 59-70

    • NAID

      130006692929

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 「幼児理解」の観念性を問い直す-保育者は子どもの創り出すノリによる「子ども文化」とどう向き合うか-2007

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      関東教育学会紀要 34号

      Pages: 13-25

    • NAID

      40017416494

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 「幼児理解」の観念性を問い直す-保育者は子どもの創り出すノリによる「子ども文化」とどう向き合うか2007

    • Author(s)
      岩田 遵子
    • Journal Title

      関東教育学会紀要 34号

      Pages: 13-25

    • NAID

      40017416494

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Journal Article] 近代学校は個と集団の関係をどうとらえてきたか-逸脱児をめぐるある教師の実践をめぐって-2005

    • Author(s)
      小川博久, 神田伸生, 岩田遵子, 杉山哲司
    • Journal Title

      日本子ども社会学会第12回大会ラウンドテーブル

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380111
  • [Journal Article] 近代学校は集団と個の関係をどうとらえてきたか-逸脱児をめぐるある教師の実践をめぐって-2005

    • Author(s)
      小川博久, 神田伸生, 岩田遵子, 杉山哲司
    • Journal Title

      日本子ども社会学会第12回大会 ラウンドテーブル

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380111
  • [Journal Article] The Relation of an Individual to the Other Member of Class in the modern school system -A case study about the teacher's practice2005

    • Author(s)
      Hirohisa OGAWA, Nobuo KANDA, Junko IWATA, Tetsuji SUGUYAMA
    • Journal Title

      The round table in the 10^<th> annual conference of Japan Society of Child Study

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380111
  • [Journal Article] The Relation of an Individual to the Other Member of Class in Kindergarten2003

    • Author(s)
      Hirohisa OGAWA, Tetsuo OGAWA, Ken OKA, Junko IWATA, Tetsuji SUGIYAMA
    • Journal Title

      The round table in the 10^<th> annual conference of Japan Society of Child Study

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380111
  • [Journal Article] 幼稚園における幼児の遊びの集団性と個のかかわり-2003

    • Author(s)
      小川博久, 小川哲男, 岡健, 岩田遵子, 杉山哲司
    • Journal Title

      日本子ども社会学会第10回大会ワークショップ

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380111
  • [Presentation] 「遊び保育」実践において複数の幼児への個別援助はいかにして可能か―幼児一人ひとりに対する援助を行うための実践知2024

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02318
  • [Presentation] 「遊び保育」実践における保育者のふるまいの検討─複数の幼児への対応を可能にする保育者の構え2023

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02318
  • [Presentation] 遊びを「見る」ことの実践知はどのように考えられるべきか─「遊び保育論」における子ども集団を見取るまなざし成立の条件─2022

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] 集団保育において全ての個の理解を可能にする条件は何か(3)─「遊び保育論」における「見る」構えを維持するための「方略」2022

    • Author(s)
      岩田遵子・吉田龍宏・山田祥子・鈴木まり
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会大会第6回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] 保育者の専門性とは何か─一斉的活動と自由遊びの連続性の視点から2021

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] 集団保育において全ての個の理解を可能にする条件は何か(1)─「遊び保育論」(小川博久)の重要性─2021

    • Author(s)
      吉田龍宏・岩田遵子・山田祥子・鈴木まり
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第5回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] 集団保育において全ての個の理解を可能にする条件は何か(2)─保育者の俯瞰する眼差しの意義2021

    • Author(s)
      岩田遵子・吉田龍宏・・山田祥子・鈴木まり
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第5回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] クラス活動における子どもの主体性はいかに確立されるか⑥2021

    • Author(s)
      吉田龍宏・山田祥子・鈴木まり・岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] クラス活動における子どもの主体性はいかに確立されるか⑤2020

    • Author(s)
      吉田龍宏・岩田遵子・山田祥子・倉知早穂
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] 片付け活動の援助の専門性とは何か─一斉的活動と自由遊びの連続性の視点から2020

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] 全ての子ども一人一人の理解はいかにして保障されるか(1)─保育者が幼児たちと関わる集団実践理論としての「遊び保育論」(小川)の意義─2020

    • Author(s)
      吉田龍宏・岩田遵子・山田祥子・鈴木まり・倉知早穂
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会大4回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] 全ての子ども一人一人の理解はいかにして保障されるか(2)─保育実践例の比較分析を通して─2020

    • Author(s)
      岩田遵子・吉田龍宏・山田祥子・鈴木まり・倉知早穂
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会大4回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] クラス活動における子どもの主体性はいかに確立されるか③─4歳児後半期にみられる保育者から子どもへの役割移譲の過程─2019

    • Author(s)
      吉田龍宏・小川博久・岩田遵子・伊藤早穂・山田祥子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] クラス活動における子どもの主体性はいかに確立されるか(4)─2歳後半~3歳にみる同型的同調から応答的同調への変化─2019

    • Author(s)
      吉田龍宏・岩田遵子・小川博久・伊藤早穂・山田祥子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] 保育者が幼児達と関わる集団実践理論の必要性(1)─「個の幼児理解」を前提とする現行の保育理論を問う─2019

    • Author(s)
      小川博久・岩田遵子・中山昌樹・中田幸子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 一斉活動における「子ども文化」の創成(2)─子どもたちによるルールの生成─2019

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02794
  • [Presentation] 保育者が幼児達と関わる集団実践理論の必要性(2)個別的・言語的関与傾向の強い保育実践例の検討を通して─2019

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久・中山昌樹・中田幸子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] クラスにおける子どもの主体性はいかに確立されるか②─0歳児~2歳児にみる同型的同調の成立─2018

    • Author(s)
      吉田龍宏・小川博久・岩田遵子・伊藤早穂・山田祥子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 一斉活動における「子ども文化」の創成─わらべうた遊びの活動を通して─2018

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 保育者の「見え」の内容理解と援助の方向における問題点(1)─新人保育者の実践映像記録の分析から─2018

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久・中田幸子・中山昌樹
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 保育者の「見え」の内容理解と援助の方向における問題点─新人保育者のインタビュー分析から─2018

    • Author(s)
      中田幸子・中山昌樹・岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] クラスにおける子どもの主体性はいかに確立されるか(1)─クラス集団における応答的同調としての当番活動─2018

    • Author(s)
      吉田龍宏・山田祥子・小川博久・ 岩田遵子・伊藤早穂
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 「個の幼児理解」を前提とする現行の保育理論を問う(Ⅱ)─保育者が囚われている保育理念と行動の呪縛を解く─2018

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 「個の幼児理解」を前提とする現行の保育理論を問う─クラス集団の遊びを保育する実践者の立ち位置から─2017

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 保育者の「身体知」獲得におけるウェアラブルカメラの可能性(2);─保育者の「見え」の成立を可能にする条件─2017

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 「保育文化」としての手遊びの多様性(2);─身体による形象化としての絵描き歌─2017

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 「ナラティヴ・ラーニング」の適用可能性─幼児教育における物語生成前段階の重要性─2017

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 現代において「子ども社会」の再生は可能か─保育施設における子ども集団の創成に向けて─2016

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      子ども社会学会第23回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県中頭郡)
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 保育施設に於ける遊び集団の凝集性は如何にして生成するか─「遊び保育論」の批判的検討─2016

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 保育実践における手遊びの意義(2)─言葉遊びの身体的形象化2016

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04494
  • [Presentation] 現代学校教育システムの分業化の論理の克服は可能か(3)- 私立めばえ幼稚園における通過儀礼としてのお誕生会の分析を通して -2015

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県・盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Presentation] 保育実践における手遊びの意義─「保育文化」としての重要性2015

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      椙山学園大学(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Presentation] わらべうた遊び観の近代的変貌─現代における遊びの非伝承性─2013

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学(福岡市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Presentation] 近代教育制度における教職実践の一方向性克服の試み─保育者のふるまいへの提案2013

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(さいたま市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Presentation] 伝承遊びの再生はいかにして可能か⑵2013

    • Author(s)
      能登理沙、泉澤文子、小川博久、岩田遵子、
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学(福岡市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Presentation] 伝承遊びの再生はいかにして可能か⑴2013

    • Author(s)
      小川博久、岩田遵子、泉澤文子、能登理沙
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学(福岡市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Presentation] 保育研究における「フィールド」とは何か(3)─遊びの歴史性─2012

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 保育研究における「フィールド」とは何か?-遊びの歴史性-2012

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学(東京)
    • Year and Date
      2012-05-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 主体的学習におけるパフォーマンスと意味生成の関連性2012

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本教育方法学会第48回大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 主体的学習におけるパフォーマンスと意味生成の関連性-国語科における朗読の実践を中心として-2012

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第48回大会
    • Place of Presentation
      福井大学(福井)
    • Year and Date
      2012-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 保育研究におけるフィールドとは何か?-遊びに対する保育者の潜在的関係性-2011

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学(東京)
    • Year and Date
      2011-05-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 学級活動における儀式性と演技性の意義-学習の「主体性」確立の土台として2011

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第47回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田)
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 学級活動における儀式性と演技性の意義-学習の「主体性」確立の土台として2011

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会大47回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田)
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 保育研究におけるフィールドとは何か-遊びに対する保育者の潜在的関係性-2011

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学(東京)
    • Year and Date
      2011-05-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 学級活動から演劇的表現活動へ-「ノリ」の連続性とその発展を通して2010

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第46回大会
    • Place of Presentation
      国士館大学(東京)
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 学級活動から演劇的表現活動へ-「ノリ」の連続性とその発展を通して-2010

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会研究大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学(東京)
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530880
  • [Presentation] 保育研究における「フィールド」とは何か2010

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第63回大会
    • Place of Presentation
      松山東雲女子大学(愛媛)
    • Year and Date
      2010-05-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531031
  • [Presentation] 学級活動から演劇的表現活動へ-「ノリ」の連続性とその発展を通して-2010

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      国士舘大学(東京)
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530880
  • [Presentation] 第三者記録としての映像記録の意味2009

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第62回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉)
    • Year and Date
      2009-05-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 遊び保育の実践と評価をめぐって2009

    • Author(s)
      小川博久、請川滋太、高橋健介、岩田遵子
    • Organizer
      日本子ども社会学会第16回大会
    • Place of Presentation
      中国学園大学(岡山)
    • Year and Date
      2009-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 教室の学級経営(教授活動を含む)を生活の演技論から考える-学級活動と劇指導の連続性から-2009

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川)
    • Year and Date
      2009-09-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 遊びの援助における「見る」ことと「関わる」ことの関係性-第三者記録の必要性-2008

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2008-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] どもの遊びに対する援助とは何か2008

    • Author(s)
      岩田遵子・渡辺桜、吉田龍宏
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学(愛知)
    • Year and Date
      2008-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 教授-学習活動の-方向的コミュニケーションを克服する試み-教授-学習活動と学級活動の連続性の視点-から-2008

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本教育方法学会第44回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 子どもの遊びに対する援助とは何か2008

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2008-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 教授-学習活動の一方向的コミュニケーションを克服する試み-教授-学習活動と学級活動の連続性の視点-から-2008

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第44回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学(愛知)
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 遊びの援助における「見る」ことと「関わる」ことの関係性-第三者記録の必要性-2008

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学(愛知)
    • Year and Date
      2008-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 学力差を超えた人間関係づくり-「いじめ」機制を抑制する学級経営2007

    • Author(s)
      岩田 遵子
    • Organizer
      教育方法学会第43回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 教育実践における「反省的思考」の可能性-D.ショーンの「反省的思考」論あ批判的考察2007

    • Author(s)
      岩田 遵子・小川 博久
    • Organizer
      教育方法学会第43回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 学力差を超えた人間関係づくり-「いじめ」機制を抑制する学級経営-2007

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本教育方法学会第43回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都)
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 遊びの援助における「見る」ことと「関わる」ことの関係性-「見る」ことの「当事者的直観」からの峻別の必要性-2007

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      十文字学園大学(埼玉)
    • Year and Date
      2007-05-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 教育実践における「反省的思考」の可能性-D.ショーンの「反省的思考」論の批判的考察-2007

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第43回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都)
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 遊びの援助における「見る」ことと「関わる」ことの関係性-「見る」ことの「当事者的直観」からの峻別の必要性2007

    • Author(s)
      岩田 遵子
    • Organizer
      日本保育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      十文字学園大学
    • Year and Date
      2007-05-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530850
  • [Presentation] 自発性と仲間意識の形成におけるわらべうた遊びの意義(1)

    • Author(s)
      泉澤文子、能登里沙、岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学(大阪市)
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Presentation] 現代学校教育システムの分業化の論理の克服は可能か─私立めばえ幼稚園のフィールドワークを通して─

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • [Presentation] 自発性と仲間意識の形成におけるわらべうた遊びの意義(2)─逸脱児がクラスに位置づくための集団的関与の重要性─

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久、泉澤文子、能登里沙
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学(大阪市)
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381096
  • 1.  OGAWA Hirohisa (60002698)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 31 results
  • 2.  KOBAYASHI Yuriko (50245297)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  NAKAJIMA Hiroaki (50217725)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KANDA Nobuo (80279819)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  SUGIYAMA Tetsuji (20226476)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  樋口 利康 (10134785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  岡 健 (10233298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  小川 哲男 (00310392)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 9.  吉田 龍宏 (70369578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi