• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TSUCHIYA Maiko  土屋 麻衣子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

土屋 麻衣子  ツチヤ マイコ

Less
Researcher Number 80352285
Affiliation (Current) 2025: 福岡工業大学, 教養力育成センター, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 福岡工業大学, 教養力育成センター, 教授
2016 – 2019: 福岡工業大学, 社会環境学部, 教授
2014 – 2015: 福岡工業大学, 福岡工業大学, 准教授
2011 – 2013: 福岡工業大学, 社会環境学部, 准教授
2005 – 2006: 福岡工業大学, 社会環境学部, 講師
2004: 福岡工業大学, 情報工学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
モチベーション / フィードバック / 自己調整学習 / 動機づけ / 英語苦手意識 / 協同学習 / アクティブ・ラーニング / ディモチベーション / 教授法 / 教育学 … More / 質的研究法TEM / 尺度 / 指導方法 / 形成的フィードバック / SDT / 振り返り / 主体的英語学習 / 英語嫌い / アクティブラーニング / 大学英語 / 授業方法 / 低学力者 / 英語教授法 / 英語力向上 / 学習者要因 / 内的要因 / 外的要因 / 動機 / 自信喪失 / 外的・内的要因 / 英語学習 / 学習ストラテジー / 学習方法 / 有能感 / 学習における自信 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (38 results)
  •  学習者の自己調整学習を促進させる形成的フィードバックを主とした教育的介入の提案Principal Investigator

    • Principal Investigator
      土屋 麻衣子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Fukuoka Institute of Technology
  •  The Effects of Formative Feedback on Learners' Motivation in Learning EnglishPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsuchiya Maiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukuoka Institute of Technology
  •  Active learning English classes for Less Proficient Learners in University EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsuchiya Maiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukuoka Institute of Technology
  •  Workshop style in English lessons for less proficient learners in CollegePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSUCHIYA Maiko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukuoka Institute of Technology
  •  英語の学習モチベーションを妨げる要因の解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      土屋 麻衣子
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukuoka Institute of Technology

All 2024 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2006 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Purpose -Companies for Social Good2024

    • Author(s)
      原田寛子、土屋麻衣子、Samantha Hawkins
    • Total Pages
      91
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764741997
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00807
  • [Book] 自己調整学習と形成的フィードバックーディモチベーション払拭に向けてー2023

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764712195
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00807
  • [Book] 深澤清治先生退職記念英語教育学研究2020

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784863275126
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02917
  • [Book] Green light for the TOEIC Test2016

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Total Pages
      123
    • Publisher
      センゲージ・ラーニング
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Book] Happy English for Childcare2015

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Total Pages
      75
    • Publisher
      金星堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Book] 保育の英語(案)2015

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      金星堂出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Journal Article] 目標設定と振り返りを導入した英語学習活動から見えること2020

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Journal Title

      福岡工業大学FD Annual Report

      Volume: 10 Pages: 41-47

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02917
  • [Journal Article] Advanced English A, Bにおける授業実践2019

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Journal Title

      福岡工業大学FD Annual Report

      Volume: 9 Pages: 107-110

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02917
  • [Journal Article] Developing a Self-regulated Learning Scale for Learning English as a Foreign Language2019

    • Author(s)
      Maiko TSUCHIYA
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 21 Issue: 1 Pages: 39-51

    • DOI

      10.18993/jcrdaen.21.1_39

    • NAID

      130007840067

    • ISSN
      1344-4808, 2424-1415
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02917
  • [Journal Article] The effect of a teacher's formative feedback on the self-regulated learning of lower-proficiency Japanese university learners of English: A qualitative data analysis using TEM2018

    • Author(s)
      Maiko Tsuchiya
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 29 Pages: 97-112

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02917
  • [Journal Article] 学生の自己調整学習力と形成的フィードバック2017

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Journal Title

      福岡工業大学FDアニュアルレポート

      Volume: 7

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Journal Article] Collaborative Learning for Less Proficient Learners in University English Education: Combatting Demotivating Factors2015

    • Author(s)
      Maiko TSUCHIYA
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 26 Pages: 381-396

    • NAID

      110010006601

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング型大学英語授業の実践2014

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Journal Title

      福岡工業大学 FD Annual Report

      Volume: 4 Pages: 22-32

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング型大学英語授業の実践2014

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Journal Title

      福岡工業大学Annual Report

      Volume: Vol.4、(7月刊行のためページ未定)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Journal Article] Perception of Basic English Grammar of Unsuccessful English Learners in College2012

    • Author(s)
      Maiko Tsuchiya
    • Journal Title

      KASELE

      Volume: 40号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Journal Article] Perception of Basic English Grammar of Unsuccessful English Learners in College2012

    • Author(s)
      Maiko Tsuchiya
    • Journal Title

      九州英語教育学会(KASELE)

      Volume: 第40号 Pages: 127-135

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Journal Article] 英語が苦手な大学生に対するコラボレーション型大学英語授業の効果2012

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Journal Title

      九州地区大学一般教育研究会議事録

      Pages: 39-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Journal Article] 英語が苦手な大学生に対するコラボレーション型大学英語授業の効果2012

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Journal Title

      九州地区大学一般教育研究協議会議事録

      Volume: 61 Pages: 39-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Journal Article] Factors in Demotivation of Lower Proficiency English Learners at College2006

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Journal Title

      小篠敏明先生退官記念論文集

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16652052
  • [Journal Article] Profiling of Lower Achievement English learners at College in Terms of Demotivating Factors2006

    • Author(s)
      Maiko TSUCHIYA
    • Journal Title

      ARELE 17

      Pages: 171-180

    • NAID

      110008512305

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16652052
  • [Journal Article] Factors in Demotivation concerning Learning English : A preliminary Study of Japanese University Students2004

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Journal Title

      九州英語教育学会研究紀要 32

      Pages: 55-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16652052
  • [Journal Article] 日本人大学生の英語学習へのディモチベーションの源2004

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要 34

      Pages: 57-66

    • NAID

      110009782196

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16652052
  • [Presentation] Teaching practices for raising students' self-regulated learning in English classes2021

    • Author(s)
      Maiko Tsuchiya
    • Organizer
      The 2021 Joint International Conference on ELT
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02917
  • [Presentation] 「対話的な学び」を活性化させる教育実践ー自己調整学習促進のための形成フィードバックー2019

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02917
  • [Presentation] 学生の自己調整学習力と形成的フィードバック2017

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02917
  • [Presentation] 形成的フィードバック介入による学生の自己調整学習プロセス2017

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Organizer
      九州英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02917
  • [Presentation] 形成的フィードバックの被経験度に関する調査―動機づけの観点から―2016

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Organizer
      第42回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Presentation] 形成的フィードバックが動機づけに与える影響―形成的フィードバック被経験度に関する調査―2016

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Organizer
      第165回東アジア英語教育研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Presentation] 英語苦手意識を持つ学習者への協同学習を導入した授業の実践2015

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Organizer
      第41回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Presentation] 協同学習を主軸としたアクティブ・ラーニング型大学英語授業の実践2014

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Organizer
      第27回大学英語教育学会九州沖縄支部研究大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Presentation] 協同学習の技法を導入したアクティブ・ラーニング型授業の実践2014

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Organizer
      第45回中国地区英語教育学会島根大会
    • Place of Presentation
      島根大学 松江キャンパス
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Presentation] 協同学習を導入した大学英語授業の実践2014

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Organizer
      第43回九州英語教育学会大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370649
  • [Presentation] 英語力の低い大学生へのアクティブ・ラーニングを取り入れた授業の効果2013

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道)
    • Year and Date
      2013-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Presentation] 英語が苦手な大学生に対するコラボレーション型大学英語授業の効果2012

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Organizer
      九州地区大学一般教育研究会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Presentation] 英語が苦手な大学生に対するコラボレーション型大学英語授業の効果2012

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Organizer
      九州地区大学一般教育研究会
    • Place of Presentation
      大分大学(大分)
    • Year and Date
      2012-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Presentation] 英語が苦手な大学生の英語基礎力調査2011

    • Author(s)
      土屋麻衣子
    • Organizer
      九州英語教育学会
    • Place of Presentation
      宮崎看護大学(宮崎)
    • Year and Date
      2011-12-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Presentation] 英語力の低い大学生へのアクティブ・ラーニングを取り入れた授業の効果

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733
  • [Presentation] 英語が苦手な大学生の英語基礎力調査ー中学レベルの文法事項の知識についてー

    • Author(s)
      土屋 麻衣子
    • Organizer
      九州英語教育学会
    • Place of Presentation
      宮崎看護大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520733

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi