• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kurihara Shinji  栗原 慎二

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KURIHARA SHINJI  栗原 慎二

KURIHARA Shinji  栗原 慎二

Less
Researcher Number 80363000
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授
2017 – 2019: 広島大学, 教育学研究科, 教授
2012 – 2014: 広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2011: 広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Conflict Studies / Educational psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
授業モデル / 互恵的相互依存関係 / 自己決定理論 / 学力向上 / 資料読解支援 / 協同思考支援 / 認知的支援 / 情動的支援 / 協同学習指導行動尺度 / 包括的生徒指導尺度 … More / 児童生徒用協同学習定着度尺度 / 情緒交流 / UDL / 個別最適化 / 協同学習 / 対立 / いじめ / ミディエーション / 修復的正義 / A-BPEP / 社会的正義 / 情動焦点型対処方略 / 問題焦点型対処方略 / 貧困 / キャリア教育 / ダイバーシティ / 多様性の受容 / 情動焦点型対処 / 問題焦点型対処 / キャリア / レジリエンス / 愛着 / 平和構築 / 暴力 / 絶対的貧困 / 包括的プログラム / 力量形成 / 教育相談 / 生徒指導 / 教師トレーニングプログラム / 教育系心理学 / マルチレベルアプローチ / 包括的生徒指導 / 学校教育相談 … More
Except Principal Investigator
ネット依存 / 児童生徒 / 縦断的追跡調査 / 縦断的研究 / キャンプ療法 / ゲーム依存 / ピアサポート / キャンプ / 指導主事 / 「学校の中の教師教育者」 / インストラクショナルデザイン / 教師教育者の育成 / 教師教育者の専門性 / 教師教育 / 教師教育者育成プログラム / 専門性 / 学校の中の教師教育者 / 大学生 / インターネット依存 / 効果測定 / 教育モデル / 社会情動的スキル / 実践研究 / メタ認知 / 統合的介入 / 社会情緒的スキル / 認知的スキル / 教育学 / ネット / 包括的学校支援 / いじめ / 包括的支援 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (38 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  ネットやゲーム依存の児童生徒が参加した、教育モデルのキャンプ療法の縦断的評価

    • Principal Investigator
      金山 健一
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kobe Shinwa University
  •  すべての児童生徒にとって効果的な協同学習モデルの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      栗原 慎二
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Measuring the effectiveness of camp therapy for children addicted to the Internet and games and developing a program for them

    • Principal Investigator
      Kanayama Kenichi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kobe Shinwa Women's University
  •  Designing the teacher educator program of enhancing professional development of teacher

    • Principal Investigator
      米沢 崇
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development and Evaluation of Intervention Strategies Integrating Cognitive and Socio-Emotional Skills

    • Principal Investigator
      Fukaya Tatsushi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  The effect of peer support training and activities on the growth of school children with mental health support

    • Principal Investigator
      Kanayama kenichi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kobe Shinwa Women's University
  •  Development of Anti-Bullying and Peace Education ProgramPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KURIHARA SHINJI
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Conflict Studies
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Developmental research of Japanese comprehensive school guidance and counseling approach and teacher trainning programPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KURIHARA Shinji
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2023 2022 2021 2019 2017 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] マルチレベルアプローチ だれもが行きたくなる学校づくり2017

    • Author(s)
      栗原慎二(編) 金山健一
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      ほんの森出版
    • ISBN
      9784866141053
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04897
  • [Journal Article] 教育的アプローチで虐待を受けた子どもたちを救えるのかーフィリピンの施設を参考にして2023

    • Author(s)
      栗原 慎二・池田いぶき
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 29

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] A consideration regarding change of students after better class management using UDL: An attention to desirable self-esteem and better attitudes toward learning2022

    • Author(s)
      中林 浩子、栗原 慎二
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 14 Issue: 14 Pages: 75-83

    • DOI

      10.15027/52284

    • ISSN
      1883-8200
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2017223

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02523, KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] Effects of cooperative learning incorporating self-evaluation by achievement evaluation on children's autonomous learning behavior and Self-efficacy toward learning2022

    • Author(s)
      真田 穣人、栗原 慎二
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 14 Issue: 14 Pages: 123-129

    • DOI

      10.15027/52289

    • ISSN
      1883-8200
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2017228

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02523, KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] A survey on the living conditions of parents who have experienced child abuse in the Philippines: towards the development of a child abuse prevention program2021

    • Author(s)
      西垣伸悟・栗原愼二
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 169-175

    • DOI

      10.15027/50627

    • NAID

      120007002497

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018382

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] Development of “Feeling Share Pocket Chart" to Support Understanding of Other’s: Prevention of Miscommunication Under COVID-192021

    • Author(s)
      松山康成・栗原慎二
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 13 Issue: 13 Pages: 79-85

    • DOI

      10.15027/50809

    • NAID

      120007032242

    • ISSN
      1883-8200
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2017206

    • Year and Date
      2021-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] Development of an Intervention Behavior Intention Scale:2021

    • Author(s)
      松山康成・真田穣人・栗原慎二
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 69 Issue: 1 Pages: 1-9

    • DOI

      10.5926/jjep.69.1

    • NAID

      130008033310

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756, KAKENHI-PROJECT-20H00729
  • [Journal Article] ハワイにおける全人教育-平和教育と特別支援に焦点を当ててー2019

    • Author(s)
      栗原慎二・山崎茜・エリクソンユキコ・品川真穂
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 25 Pages: 17-24

    • NAID

      120006621705

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17KT0091
  • [Journal Article] 学習スキルと社会情動的スキルを高める介入法の開発と評価 : 児童生徒と学生を対象として2019

    • Author(s)
      深谷達史・栗原慎二・山崎茜・エリクソンユキコ
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 17 Pages: 27-32

    • DOI

      10.15027/47320

    • NAID

      120006599325

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032401

    • Year and Date
      2019-03-22
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01756
  • [Journal Article] 韓国の生徒指導についての一考察2015

    • Author(s)
      栗原慎二・宮村 遙・森恵梨菜・川崎七々海・渡邉悦子
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 21 Pages: 17-23

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] Training of school guidance and counselling workers in Japan: Concerns and challenges for future development2015

    • Author(s)
      Mow Chiu Raymond CHAN, Shinji KURIHARA, Ericson YUKIKO, Akane YAMASAKI
    • Journal Title

      Journal of Learning Science

      Volume: 8 Pages: 67-79

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 包括的アプローチの枠組みから見たフィンランドの教育2014

    • Author(s)
      小玉 有子,中村 孝,高橋あつ子,金山健一,栗原 慎二
    • Journal Title

      弘前医療福祉大学紀要

      Volume: 第5巻 第1号 Pages: 83-91

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 校長・ミドルリーダーのリーダーシップ及び学校の組織風土と生徒指導の取組との関連2014

    • Author(s)
      米沢崇・山崎茜・栗原慎二
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 7 Pages: 49-56

    • NAID

      120005440000

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 包括的アプローチの枠組みから見たフィンランドの教育―生徒指導先進地域の実践比較研究―2014

    • Author(s)
      小玉有子・中村孝・高橋あつ子・金山健一・栗原慎二
    • Journal Title

      弘前医療福祉大学紀要

      Volume: 5(1) Pages: 83-91

    • NAID

      120006465056

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 学級作りはどこでつまづくのか2014

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 983 Pages: 410-417

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 米国における包括的アプローチに関する一考察-PBISの視察から-2013

    • Author(s)
      長江綾子・山﨑茜・中村孝・枝廣和憲・エリクソンユキコ・栗原慎二
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 19 Pages: 73-82

    • NAID

      120005296236

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 米国における教育委員会による貧困層への支援に関する一考察-Specoalized High Schools Institute(SHSI)の視察から-2013

    • Author(s)
      中村孝・枝廣和憲・長江綾子・山﨑茜・米沢崇・栗原慎二
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 19 Pages: 65-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 米国の包括的生徒指導を支える仕組みに関する一考察-CASEL訪問を通して-2013

    • Author(s)
      山﨑茜・長江綾子・山田洋平・枝廣和憲・中村孝・山崎千穂・栗原慎二
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 19 Pages: 83-87

    • NAID

      120005296237

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] ユースサービスと居場所-アメリカのユースサービスの実際と日本のユースサービスの実際との比較-2013

    • Author(s)
      枝廣和憲・中村孝・山﨑茜・長江綾子・栗原慎二
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 19 Pages: 57-64

    • NAID

      120005296234

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 教師の生徒指導に関する力量形成への示唆-オーストラリア・メルボルン大学の視察から-2012

    • Author(s)
      長江綾子・枝廣和憲・中村孝・山﨑茜・栗原慎二
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 18 Pages: 159-169

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 教師の生徒指導に関する力量形成への示唆-香港の教育局・大学・学校現場視察から-2012

    • Author(s)
      栗原慎二, 他4名
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 18 Pages: 171-177

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] オーストラリアの生徒指導と教育相談-オーストラリア・メルボルンの視察から-2012

    • Author(s)
      栗原慎二, 他4名
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 18 Pages: 31-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 教師の生徒指導に関する力量形成への示唆-オーストラリア・メルボルン大学の視察から-2012

    • Author(s)
      栗原慎二, 他4名
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 18 Pages: 159-169

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] 教師の生徒指導に関する力量形成への示唆-香港の教育局・大学・学校現場視察から-2012

    • Author(s)
      中村孝・山﨑茜・長江綾子・枝廣和憲・山田洋平・栗原慎二
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 18 Pages: 171-177

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Journal Article] オーストラリアの生徒指導と教育相談~オーストラリア・メルボルン視察から~2012

    • Author(s)
      枝廣和憲・長江綾子・中村孝・山﨑茜・栗原慎二
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 18 Pages: 31-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] MLA協同学習指導行動尺度の開発2021

    • Author(s)
      沖林洋平,中林浩子,栗原慎二
    • Organizer
      日本学校教育相談学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02523
  • [Presentation] 逆境を乗り越える力を育てる-フィリピンのストリートチルドレンの保護施設での実践2019

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Organizer
      日本学校教育相談学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17KT0091
  • [Presentation] MLAにおける教育相談コーディネーターの役割2019

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Organizer
      日本学校教育相談学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17KT0091
  • [Presentation] 総社市における誰もが行きたくなる学校づくり-エビデンスにもとづいた包括的支援2015

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Organizer
      臨床発達心理士全国大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] マルチレベルアプローチによるいじめ・非行・不登校対策-A市での実践を中心に-2015

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] Peer support in teacher training: An evaluation of a teacher induction and professional development programme in Soja City, Okayama Prefecture, Japan2015

    • Author(s)
      Kurihara Shinji, Chan Mow Chiu Raymond
    • Organizer
      International Symposium on Education, Psychology and Social Sciences
    • Place of Presentation
      京都リサーチパーク
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] マルチレベルアプローチによる誰もが行きたくなる学校づくり2015

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Organizer
      日本ピア・サポート学会
    • Place of Presentation
      国立女性教育会館(埼玉県)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] 岡山県総社市における「だれもが行きたくなる学校づくり」-小学校・中学校の“連続性”を考える2014

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] 地域を巻き込んだ学校づくり―ピア・サポート活動を軸とした学校改革-2014

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Organizer
      日本保健学会
    • Place of Presentation
      金沢市文化ホール
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] 「だれもが行きたくなる学校」を創る~総社方式による学校改革プロジェクト~

    • Author(s)
      栗原 慎二・藤井和郎・高田清美
    • Organizer
      日本学校教育相談学会
    • Place of Presentation
      朝日大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] Multi-Level School Counseling and Guidance Program

    • Author(s)
      Shinji Kurihara
    • Organizer
      2013 CREd Seminar Series
    • Place of Presentation
      University of South Australlia (Australia)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] 包括的生徒指導としての協同学習が学校適応感に及ぼす影響

    • Author(s)
      沖林洋平・山田洋平・米沢 崇・栗原慎二 (沖林洋平)
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県中頭郡西原町)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • [Presentation] マルチレベルアプローチで「誰もが行きたくなる学校」を創る-総社方式による学校改革プロジェクト-

    • Author(s)
      栗原慎二・藤井和郎・高田清美・(栗原慎二)
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Place of Presentation
      麗澤大学(千葉県柏市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330204
  • 1.  KANAYAMA Kenichi (80405638)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  YONEZAWA Takashi (20569222)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  ISHII Shinji (60112158)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Fukaya Tatsushi (70724227)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  竹内 和雄 (10639058)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KOHYAMA Takaya (00263658)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KODAMA Ariko (10569601)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  OKIBATYASHI Yohei (20403595)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  TAKAHASHI Atuko (40508230)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  鈴木 雅之 (00708703)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  山田 洋平 (60735687)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  渡邉 巧 (00780511)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  山崎 茜 (00792277)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  久保 研二 (90594698)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi