• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Oozeki Tatsuya  大関 達也

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Ozeki Tatsuya  大関 達也

OZEKI Tatsuya  大関 達也

Less
Researcher Number 80379867
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授
2019: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授
2016 – 2017: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授
2011 – 2015: 兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授
2012: 兵庫教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
哲学的解釈学 / 対話 / 教養 / ストゥディウム・ゲネラーレ / 教養教育 / 他者 / 解釈学 / ガダマー / 公共圏 / 問い / 一般教養 / ドイツ … More
Except Principal Investigator
… More ワーマール期 / 実験学校教育学 / 発想法教育学の成立 / ヨハネス・イッテン / ヘルツェル学派 / 実験学校教育学受容ベルン / 師範学校出身教授 / 現代の児童芸術教育学 / 自己探求的芸術教育学 / グループ活動教育学 / 実験学校教育学受容 / ベルン師範学校出身教授 / 実験学校教育学遺産 / トイツ敗戦期 / ゲッティンゲン大学 / 教育(学)的遺産 / ドイツ敗戦期 / 実験学校 / ワイマール期 / 芸術アカデミー改革 / 発想法教育学 / J・イッテン / 小学校教員としての資質・能力 / 理想の教師像 / 体験と省察の往還 / 資質能力観 / 教師像 / 資質・能力 / 学び続ける教員 / 教員養成スタンダード Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (18 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  他者の視点から学ぶための教養教育に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大関 達也
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  The developmental research on standards for initial teacher education aiming to foster the fundations of "teachers who continue to learn"

    • Principal Investigator
      BESSO Junji
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  J. Itten and who learned German reformative pedagogy in the 1920-30s and his contribution to the reformation of German art school

    • Principal Investigator
      SUZUKI Mikio
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kobe University
      Kansai University of Social Welfare
  •  Researches on General Education for the Public SpherePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ozeki Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Studies on Theory and Praxis of General Education for Provoking the Question of LearnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ozeki Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Study on Theories of General Education Focused on Philosophical HermeneuticsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OZEKI TATSUYA
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Studies on Theories of Culture(Bildung) Focused on Philosophical Hermeneutics of Hans-Georg GadamerPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OZEKI Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2011 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education

All 2023 2022 2021 2020 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] ディルタイと教育学:理解・陶冶・学問をめぐる議論の回顧と展望2023

    • Author(s)
      大関達也
    • Journal Title

      ディルタイ研究

      Volume: 第34号 Pages: 44-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02207
  • [Journal Article] 他者の立場から理解することを学ぶ教養教育 ―哲学的解釈学の観点から―2022

    • Author(s)
      大関達也
    • Journal Title

      兵庫教育大学紀要

      Volume: 60 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02499
  • [Journal Article] 他者の立場から理解することを学ぶ教養教育―哲学的解釈学の観点から―2022

    • Author(s)
      大関達也
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 第60巻 Pages: 1-10

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02452
  • [Journal Article] 子どもとの相互作用の中で成長する教師―教員養成課程における4年次生の教師像と資質能力の分析から―2021

    • Author(s)
      別惣淳二,大関達也
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 66 Pages: 668-679

    • NAID

      40022559559

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02455
  • [Journal Article] 学習者の問いを喚起する教養教育の可能性―ガダマーの哲学的解釈学と一般教養論の検討から―2016

    • Author(s)
      大関達也
    • Journal Title

      ディルタイ研究

      Volume: 27号 Pages: 85-101

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04228
  • [Journal Article] 現代における一般教養の概念に関する一考察―ガダマーの一般教養論に注目して―2015

    • Author(s)
      大関達也
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 第60巻 Pages: 330-335

    • NAID

      40020420133

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780472
  • [Journal Article] 書評 クラウス・モレンハウアー(眞壁宏幹・今井康雄・野平慎二訳)『回り道―文化と教育の陶冶論的考察―』2013

    • Author(s)
      大関達也
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第108号 Pages: 133-138

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780472
  • [Journal Article] 他者との対話としての教養-哲学的解釈学の現代的意義-2012

    • Author(s)
      大関達也
    • Journal Title

      ディルタイ研究

      Volume: 第23号 Pages: 106-122

    • NAID

      130008150982

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730745
  • [Journal Article] 他者との対話としての教養―哲学的解釈学の現代的意義―2012

    • Author(s)
      大関達也
    • Journal Title

      ディルタイ研究

      Volume: 第23号 Pages: 106-122

    • NAID

      130008150982

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730745
  • [Presentation] ディルタイと教育学:理解・陶冶・学問をめぐる議論の回顧と展望2023

    • Author(s)
      大関達也
    • Organizer
      日本ディルタイ協会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02207
  • [Presentation] 他者の立場から理解することを学ぶ教養教育の可能性―ガダマーの哲学的解釈学と教養論の観点から―2022

    • Author(s)
      大関達也
    • Organizer
      ガダマー研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02207
  • [Presentation] 教員養成課程における学生の教師像と資質能力観の形成過程に関する研究――学部4年間における体験と省察の往還としての学びの分析から――2021

    • Author(s)
      別惣淳二,大関達也
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02455
  • [Presentation] 子どもとの相互作用の中で成長する教師―教員養成課程における4年次生の教師像と資質能力の分析から―2020

    • Author(s)
      別惣淳二,大関達也
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02455
  • [Presentation] 学び続ける教師を支援するための教育学研究の課題 ―解釈学の新たな展開可能性の観点から―2020

    • Author(s)
      大関達也
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02452
  • [Presentation] 学習者の問いを喚起する教養教育の可能性―ガダマーの哲学的解釈学と一般教養論の検討から―2016

    • Author(s)
      大関達也
    • Organizer
      日本ディルタイ協会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学天王寺キャンパス
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04228
  • [Presentation] 現代における一般教養の概念に関する一考察―ガダマーの一般教養論に注目して―2014

    • Author(s)
      大関達也
    • Organizer
      中国四国教育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780472
  • [Presentation] 他者との対話としての教養-哲学的解釈学の現代的意義-2012

    • Author(s)
      大関達也
    • Organizer
      日本ディルタイ協会関西研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2012-07-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730745
  • [Presentation] 他者との対話としての教養―哲学的解釈学の現代的意義―

    • Author(s)
      大関達也
    • Organizer
      日本ディルタイ協会関西研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730745
  • 1.  BESSO Junji (90304146)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  SUZUKI Mikio (70163003)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  加藤 明 (30258256)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi