• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ito Atsumi  伊藤 敦美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

伊藤 敦美  イトウ アツミ

ITO Atsumi  伊藤 敦美

中尾 敦美  ナカオ アツミ

Less
Researcher Number 80387315
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授
2016 – 2018: 長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授
2014: 長岡技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授
2008 – 2013: Keiwa College, 人文学部, 准教授
2005 – 2007: 敬和学園大学, 人文学部, 専任講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
教育学 / ジョン・デューイ / 教師教育 / デューイ教育学構想 / 教職専門職教育 / デューイ実験学校 / 中等教育カリキュラム / 中等教育 / レシテーション / 授業形態 … More / カリキュラム / 教職に関する科目 / 専門教科に関する科目 / 教員養成 / 教職課程 / 教師教育カリキュラム / 学校教育 / アシスタント活動 / 学校支援活動 / アシスタント / J.デューイ実験学校 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (36 results)
  •  デューイ教育実践に基づく初等・高等教育と連続した中等教育カリキュラムの理論構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 敦美
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nagaoka University of Technology
  •  Clarification of J.Dewey's teacher education system and a formulation for improving quality of teacher training course in JapanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ito Atsumi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nagaoka University of Technology
  •  Clarification of the theory of the teacher training in Dewey's design of education and construction of a theory of the development of teachers' competenciesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Atsumi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagaoka University of Technology
      Keiwa College
  •  The Partnership Between Schools : The Relation of Theory and Practice in the Education of Teaching Profession as Suggested in Dewey's Design of EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Atsumi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Keiwa College
  •  Education for Teaching Professionals: Undergraduate and Graduate Teaching Assistants at Dewey's Laboratory School.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Atsumi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Keiwa College
  •  J.デューイの実験学校経営における学校支援活動者としてのアシスタントの意義と役割Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 敦美
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Keiwa College

All 2024 2023 2022 2019 2018 2017 2016 2014 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] デューイ実験学校におけるカリキュラムと学校運営2010

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      考古堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730648
  • [Journal Article] 19世紀後半のアメリカにおける授業形態2024

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      長岡技術科学大学 教職課程年報

      Volume: 10 Pages: 54-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02201
  • [Journal Article] シカゴ大学教師教育カリキュラムにおける「教科に関する科目」-デューイ教育学科長・教育学部長時代-2019

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      敬和学園大学研究紀要

      Volume: 第28号

    • NAID

      120006874433

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04459
  • [Journal Article] コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジ教師教育カリキュラムにおける「教科に関する科目」-1899-1900年度を取り上げて-2019

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      長岡技術科学大学教職課程年報

      Volume: 第5号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04459
  • [Journal Article] コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジにおける教師教育カリキュラム -1900年度を取り上げて-2016

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      長岡技術科学大学教職課程年報

      Volume: 3 Pages: 58-67

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04459
  • [Journal Article] デューイ実験学校の現代的意義-デューイ実験学校における教師の役割-2014

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第55号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730772
  • [Journal Article] シカゴ大学教育学科におけるデューイ学科長時代の教師教育カリキュラム2012

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第53号 Pages: 11-21

    • NAID

      40019437755

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730772
  • [Journal Article] デューイ教育学構想における教育専門職教育論の検討‐シカゴ大学教育学部のカリキュラムを中心として‐2011

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第52号 Pages: 105-115

    • NAID

      40019003780

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730772
  • [Journal Article] 教師教育とデューイ-デューイ実験学校におけるアシスタントの意義-2010

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第51号 Pages: 125-134

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730648
  • [Journal Article] 教師教育とデューイ-デューイ実験学校におけるアシスタントの意義-2010

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第51号

      Pages: 125-134

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730648
  • [Journal Article] デューイ実験学校におけるシカゴ大学学生のアシスタント活動2009

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第50号

      Pages: 149-159

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730648
  • [Journal Article] デューイ教育学構想と実験学校におけるアシスタント活動2009

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      敬和学園大学研究紀要 第18号

      Pages: 107-123

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730500
  • [Journal Article] 現代シカゴ大学実験学校のカリキュラム-リーディングのカリキュラムを中心にして-2008

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      敬和学園大学研究紀要 第17号

      Pages: 251-266

    • NAID

      110007007482

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730500
  • [Journal Article] 現代シカゴ大学実験学校のカリキュラム-リーディングのカリキュラムを中心にして-2008

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      敬和学園大学紀要 第17号

      Pages: 251-266

    • NAID

      110007007482

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730500
  • [Journal Article] 教職課程におけるキャリア支援(II)-インターンシップに関する中学生の意識調査-2007

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      敬和学園大学紀要 第16号

      Pages: 181-192

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730465
  • [Journal Article] デューイ実験学校におけるアシスタントの意義と役割2006

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第47号

      Pages: 57-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730465
  • [Journal Article] 教職課程におけるキャリア支援 -インターンシップと大学内ティーチングアシスタントを取り上げて-2006

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      敬和学園大学紀要 第15号

      Pages: 109-128

    • NAID

      110006150005

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730465
  • [Journal Article] デューイ実験学校における教職の意義及び教育の役割2005

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第46号

      Pages: 10-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730465
  • [Presentation] デューイ実験学校におけるクラス授業の改革(3)ーシカゴ学院におけるレシテーションとの比較を通してー2023

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会 第66回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02201
  • [Presentation] デューイ実験学校におけるクラス授業の改革(2)ーレシテーションを取り上げてー2022

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会 第65回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02201
  • [Presentation] コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジ教師教育カリキュラムにおける「教科に関する科目」2018

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Organizer
      第62回日本デューイ学会 個人研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04459
  • [Presentation] シカゴ大学教師教育カリキュラムにおける「教科に関する科目」-デューイ教育学科長・教育学部長時代-2017

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第61回研究大会個人研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04459
  • [Presentation] コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジにおける教師教育カリキュラム-1900年度を取り上げて-2014

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第58回研究大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730772
  • [Presentation] シカゴ大学におけるデューイ教師教育カリキュラム-教育学科と教育学部のカリキュラムの検討を通して-2011

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730772
  • [Presentation] デューイ教育学構想における教職専門職教育論の検討-シカゴ大学教育学部のカリキュラムを中心として-2010

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第54回研究大会
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730648
  • [Presentation] デューイ教育学構想における教職専門職教育論の検討-シカゴ大学教育学科のカリキュラムを中心として-2010

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第54回研究大会
    • Place of Presentation
      大正大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730648
  • [Presentation] 教師教育とデューイ-デューィ実験学校におけるアシスタントの意義-2009

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第53回研究大会 シンポジウム
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2009-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730648
  • [Presentation] デューイ実験学校でのアシスタント活動に焦点をあてたシカゴ大学教育学科のカリキュラム2009

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第20回大会
    • Place of Presentation
      神田外語大学
    • Year and Date
      2009-07-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730648
  • [Presentation] 教師教育とデューイ-デューイ実験学校におけるアシスタントの意義-2009

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第53回研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2009-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730648
  • [Presentation] デューイ実験学校と連携したシカゴ大学教育学科のカリキュラム-学部学生・大学院生のアシスタント活動に焦点をあてて-2008

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第19回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2008-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730500
  • [Presentation] デューイ教育学構想における理論と実践の関係-シカゴ大学の学部学生・大学院生のアシスタント活動の観点から-2008

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第52回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730500
  • [Presentation] テューイ実験学校と連携したシカゴ大学教育学科のカリキュラム-学部学生・大学院生のアシスタント活動に焦点をあてて-2008

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第19回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2008-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730500
  • [Presentation] デューイ実験学校における学部学生・大学院生のアシスタント活動2007

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730500
  • [Presentation] デューイ実験学校における学部学生・大学院生のアシスタント活動2007

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第51回大会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730500
  • [Presentation] シカゴ大学教師教育カリキュラム―デューイ教育学科長時代と教育学部長時代を比較して―

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第56回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730772
  • [Presentation] デューイ実験学校の意義-教師の役割-

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第57回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730772

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi