• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TSUJI Yoshihito  辻 義人

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

辻 義人  ツジ ヨシヒト

Less
Researcher Number 80400076
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授
2018 – 2021: 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授
2015: 小樽商科大学, 教育開発センター, 助教
2014 – 2015: 小樽商科大学, 学内共同利用施設等, 助教
2013: 小樽商科大学, 教育開発センター, 助教 … More
2009 – 2011: Otaru University of Commerce, 教育開発センター, 助教
2009: 小樽商科大, 教育開発センター, 助教
2006 – 2008: 小樽商科大学, 教育開発センター, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 09050:Tertiary education-related / Clinical psychology / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
教授活動 / 説明受け手意識 / 教育工学 / モノローグ説明 / ICT教育 / Audience Awareness / コミュニケーション / 口頭説明 / 教育系心理学 / 説明方略 … More / 宣言的知識 / 手続き的知識 / メタ認知能力 / 授業計画 / 聞き手の理解度 / 説明の双方向性 / 授業評価アンケート / 教育の質保証 / 説明活動 / 教授法 … More
Except Principal Investigator
会話分析 / コーディング・スキーム / スキャフォルディング・ストラテジー / インタラクション / 質問行動 / つまずきの解決 / つまずきの診断 / 学習支援 / ピアチュータリンク / チュータリングの基本構造 / スキャフォールディング / ピアチュータリング / 高等教育の質保証 / 学習支援力 / 質的分析 / チュータリング・ストラテジー / スキャフォルディング / チューター研修 / ピア・チュータリング / 学習支援センター / 認知プロフィール / WISC / 解釈システム / 行動観察 / 生態学的情報 / 検査行動 / ADHD / 自閉症スペクトラム障害 / 発達障害 / WISC-Ⅳ / インストラクショナルデザイン / アンカー体験 / 参加体験型学習 / 協同学習 / 体験 / 参加 / ワークショップ / eラーニング Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  A Basic Study for Teaching Face-to-Face Explanation Based on the Audience Awareness ScalePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      辻 義人
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Future University-Hakodate
  •  Effects of peer tutor training on tutoring strategies

    • Principal Investigator
      Nakamura Michiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Future University-Hakodate
  •  Validity and clinical utility of japanese version of WISC-4 for Developmental disabilities.

    • Principal Investigator
      OKADA Satoshi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  An exploration of instructor's cognitive information processing model : How can we build appropriate explanation for learners?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TSUJI Yoshihito
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Otaru University of Commerce
  •  An Integrated Study on E-Learning that enables Participatory and Collaborative Workshop

    • Principal Investigator
      KOGO Chiharu
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University

All 2024 2018 2011 2010 2009

All Presentation Book

  • [Book] 心理学I・その理論と方法自分を知り他者を知るために(河野義章編)2011

    • Author(s)
      辻義人
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      川島書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Book] 心理学I・その理論と方法自分を知り他者を知るために(河野義章編著)第3章「学びの世界」2011

    • Author(s)
      辻義人
    • Publisher
      川島書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Book] 大学におけるキャリア教育の実践-10年支援プログラムの到達点と課題-(小樽商科大学地域研究会編)第9章第1節「キャリア教育の目標と効果測定」2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 口頭説明場面における共通基盤意識の指導効果の検討-対面説明とオンライン説明の比較をとおして-2024

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会第66回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02662
  • [Presentation] ベテラン・チューターによるチュータリング・ストラテジーのプロトコル分析2018

    • Author(s)
      中村美智子、冨永敦子、辻義人
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02730
  • [Presentation] 口頭説明場面における説明方略の選択に関する検討-説明対象・説明内容・説明メタ認知能力の観点に基づく検討2011

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会 第53回総会ポスター発表
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] キャリアデザイン10年支援プログラムの構築と効果検証2011

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      平成23年度IDE大学セミナー北海道支部 「成功するキャリア教育を目指して」シンポジウムテーマ「北海道におけるキャリア教育の進展」話題提供
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2011-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 口頭説明場面における説明方略の選択に関する検討-説明対象・説明内容・説明メタ認知能力の観点に基づく検討-2011

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      第53回日本教育心理学会総会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2011-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] キャリアデザイン10年支援プログラムの構築と効果検証2011

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      H23 IDE大学セミナー北海道支部
    • Place of Presentation
      札幌(招待講演)
    • Year and Date
      2011-08-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 大人数グループワーク科目は初年次生に何をもたらすか?-初年次教育とキャリア教育の両立を目指す試み2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      第60回東北・北海道地区大学一般教育研究会第3分科会 「学生のリテラシーを高める取組」口頭発表
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2010-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 大学生の資格取得意識と学習活動の関連性の検討-大学間・学年間における学習方略の比較-2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 読み手を意識した作文の指導によるメタ認知の変容2010

    • Author(s)
      岸学・辻義人・村岡真理子
    • Organizer
      日本教育心理学会 第52回総会口頭発表
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 大学生の資格取得意識と学習活動の関連性の検討-大学間・学年間における学習方略の比較-2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会 第52回総会口頭発表
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 読み手を意識した作文の指導によるメタ認知の変容2010

    • Author(s)
      岸学・辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 対面説明場面における説明者の情報処理モデルの検討2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育工学会設立25周年記念シンポジウム
    • Place of Presentation
      聖心女子大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 認知領域の研究から:対面説明場面における説明者の情報処理モデルの検討2010

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育工学会設立25周年記念シンポジウム 「研究方法論を探る私の教育工学研究-この10年の潮流を踏まえて」話題提供
    • URL

      http://barrel.ih.otaru-uc.ac.jp/bitstream/10252/4264/1/%E3%82%B7%E3%83%B3%E3%83%9D%E3%82%B8%E3%82%A6%E3%83%A0%E8%B3%87%E6%96%99_22-29.pdf

    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 説明活動における事前プランニング過程の検討2009

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 説明活動における事前プランニング過程の検討2009

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本教育心理学会 第51回総会ポスター発表
    • Place of Presentation
      静岡
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 「わかりやすい説明」を指導する-子どもの説明指導のあり方-2009

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本LD学会第18回総会,大会準備委員会企画ラウンドテーブル 「読解力・表現力指導の展開先-PISA型読解力の様相を探る-」話題提供
    • URL

      http://barrel.ih.otaru-uc.ac.jp/bitstream/10252/3731/1/LD%e5%ad%a6%e4%bc%9a%e7%ac%ac18%e5%9b%9e%e5%a4%a7%e4%bc%9a_124-125.pdf

    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • [Presentation] 「わかりやすい説明」を指導する-子どもの説明指導のあり方-2009

    • Author(s)
      辻義人
    • Organizer
      日本LD学会 第18回総会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730512
  • 1.  KOGO Chiharu (00186610)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  TSUTSUI Yoichi (20197734)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SUZUKI Katsuaki (90206467)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NAKAMURA Mitsutomo (40352398)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  OKADA Satoshi (10458862)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KOBAYASHI Shizuka (10711327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  TORII Miyuki (90449976)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  Nakamura Michiko (10379589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  冨永 敦子 (60571958)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  岩倉 裕子 (10419038)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  IIRI Chieko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  TANABE RIE
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi