• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

suzuki keika  鈴木 慶夏

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SUZUKI Keika  鈴木 慶夏

Less
Researcher Number 80404797
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 神奈川大学, 外国語学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2024: 神奈川大学, 外国語学部, 教授
2013 – 2017: 釧路公立大学, 経済学部, 教授
2010 – 2013: 釧路公立大学, 経済学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
中国語 / 中国語教育文法 / 教育文法 / ユーザー視点 / 文法シラバス / 第二言語 / 実用化 / 事例研究 / 体系化 / 教案化 … More / 負担軽減化 / ユーザー中心設計 / バックワードデザイン / 談話文法 / 教育文法の設計 / 談話分析 / 表現形式の選択 / 表現形式の構成 / 教育・学習の負担軽減 / ユーザー中心 / 文法説明の平易化 / 文法項目の分散化 / コミュニケーション / 習得難度 / 文法項目 / 文法インストラクション / 投射性項目 / 投射項目 / 投射モデル / シラバス設計 / 習得序列 / 習得順序 / 中間言語と発達過程の類型論的特徴 / 発達過程 / 処理可能性理論 / 処理可能生 / 第二言語習得 / 文法項目導入順序 / 処理可能性 / 中間言語 … More
Except Principal Investigator
中国語教育 / 文型リスト / 『外国語学習のめやす』 / 外国語学習のめやす / 方略的言語使用 / 社会言語学的観点 / コミュニケーション能力指標 / 「外国語学習のめやす」 / コミュニケーション文法 / 共有資源 / 機能的メタ情報 / 文法的メタ情報 / 社会語用論的情報 / 語用言語学的情報 / 社会語用論 / 語用言語学 / コミュニケーション行動の類型 / 目標タスク / 目標状況 / 語用論的慣習 / 目標となる言語使用状況 / コミュニカティブなタスク / 中国語教育のための言語資源 / 主題中心単元(Thematic Unit) / レアリア(Realia) / 逆向き設計(Backward Design) / コミュニケーション・ゴール / タスク分解 / 中国語 / タスク準拠型文型 / 語用論的知識 / コミュニカティブタスク準拠文型リスト / コミュニケーションの3モード / 文法教育 / バックワードデザイン / ポライトネスストラテジー / 機能・表現意図中心文型一覧表 / Textbook adaptation / 中国語コミュニケーション文法 / コミュニケーション・ルール / ルーブリック / 文化理解 / バックワードデザイン(逆向き設計) / コミュニケーション能力 / カリキュラム論 / 教授法 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (98 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  ユーザー中心設計による中国語教育文法の構築ー事例研究からの実用化と体系化ーPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      鈴木 慶夏
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kanagawa University
  •  An method for Designing Chinese Pedagogical Grammar from the users' perspective: Deconcentration of Grammatical Items and the Simplification of ExplanationsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Suzuki Keika
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kanagawa University
  •  Development and sharing of language resources based on the indications for communicative competence described in "Foreign Language Curriculum Guidelines"

    • Principal Investigator
      Yamazaki Naoki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  The applicability of the projection model: A designing mothed of Chinese pedagogical grammarPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUZUKI Keika
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kanagawa University
      Kushiro Public University of Economics
  •  Construction of communication grammar and re-design of the foundation of Chinese language teaching

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI Naoki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Restructuring of the order and arrangement of Chinese grammatical items: A perspective of developmental process and processing ability in SLAPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUZUKI Keika
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kushiro Public University of Economics
  •  Study in Communicative Grammar of Chinese and its application to Teaching Chinese as a Second Language

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI Naoki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] アクション!開始!2:コミュニケーション中国語2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      朝日出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02865
  • [Book] 『アクション!開始!2 ――コミュニケーション中国語――』2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      朝日出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Book] 日本中文教学研究2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      華語教学出版社(北京)
    • ISBN
      9787513811644
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02865
  • [Book] 日本中文教学研究2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Publisher
      華語教学出版社
    • ISBN
      9787513811644
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Book] アクション!開始!―コミュニケーション中国語―2016

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      朝日出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Book] 『アクション!開始!―コミュニケーション中国語―』2016

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      朝日出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Journal Article] 中国語教育文法の設計に必要な談話文法の視点2024

    • Author(s)
      鈴木慶夏・西香織
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 22 Pages: 35-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21955
  • [Journal Article] A proposal for a pedagogical grammar syllabus in tertiary Chinese language education in Japan2021

    • Author(s)
      Suzuki Keika、Nishi Kaori、Furukawa Yutaka、Nakata Satomi
    • Journal Title

      Frontiers of L2 Chinese Language Education:A Global Perspective. Routledge.

      Volume: 2021 Pages: 126-143

    • DOI

      10.4324/9781003169895-8

    • ISBN
      9781003169895
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00838
  • [Journal Article] 中国語初中級における比較表現の文法事項分割・分散化試案2018

    • Author(s)
      西香織、鈴木慶夏
    • Journal Title

      北九州市立大学国際論集

      Volume: 16 Pages: 127-144

    • NAID

      120006472390

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02865
  • [Journal Article] 中国語初中級における比較表現の文法事項分割・分散化試案2018

    • Author(s)
      西香織、鈴木慶夏
    • Journal Title

      北九州市立大学 国際論集

      Volume: 16 Pages: 127-144

    • NAID

      120006472390

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Journal Article] 中国語教育文法設計の必要性――バックワード・デザインによる中国語学的文法からの解放――2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      杉村博文教授退休記念 中国語学論文集

      Volume: 1 Pages: 177-196

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Journal Article] 中国語教育文法設計の必要性:バックワード・デザインによる中国語学的文法からの解放2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      杉村博文教授退休記念 中国語学論文集(白帝社)

      Volume: なし Pages: 177-196

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02865
  • [Journal Article] 語言類型学視角下的漢語独特性対教学語法的啓示2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      漢語独特性研究与探索

      Volume: 1 Pages: 69-74

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Journal Article] 現代漢語疑問代詞前後照応的語法構式―如何理解“誰先回家, 誰就作飯”2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      語言教学与研究

      Volume: 第2期 Pages: 35-44

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Journal Article] プロトコル・データからみた学習者の文法体系―教育文法への示唆―2014

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 第12号 Pages: 46-68

    • NAID

      40020075418

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 現代漢語疑問代詞前後照応的語法構造式―如何理解“誰先回家, 誰就作飯”2014

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      語言教学与研究

      Volume: 未定

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 現代漢語疑問代詞前後照応的語法構式―如何理解2014

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      誰先回家,誰就作飯

      Volume: (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 現代漢語疑問代詞前後照應的語法構式―如何理解“誰先回家,誰就做飯”2014

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      語言教學與研究

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Journal Article] 従"運用"到"知識"的語法教学法—基於逆向設計的真実任務2014

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      華文教学叢書

      Volume: (印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 從“運用”到“知識”的語法教學法―基於逆向設計的真實任務2014

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      華文教學叢書

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Journal Article] 従“運用”到“知識”的語法教学法―基於逆向設計的真実任務2014

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      華語作為二語与外語的教学:探索与実践

      Volume: なし Pages: 10-28

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Journal Article] 従“運用”到“知識”的語法教学法 ―基於逆向設計的真実任務2014

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      華文教学叢書

      Volume: 1

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] プロトコル・データからみた学習者の文法体系 ―教育文法への示唆―2014

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 第12号 Pages: 46-68

    • NAID

      40020075418

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] CFL Teachers’ Challenges and Strategies on Chinese wh-conditionals2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏)
    • Journal Title

      國際漢語教學學術研討會論文集

      Volume: 無 Pages: 796-804

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Journal Article] 从“運用”到“知識”的語法教学法 ー 基于逆向設計的真実任務2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      華語教学叢書

      Volume: 1

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 従“運用”到“知識”的語法教学法―基于逆向設計的真実任務2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      華文教学叢書

      Volume: 無

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Journal Article] CFL teachers'Challenges and Strategies on Chinese wh-conditionals2013

    • Author(s)
      Suzuki, Keika
    • Journal Title

      国際漢語教学学術研討会論文集

      Pages: 796-804

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] CFL Teachers’ Challenges and Strategies on Chinese wh-conditionals2013

    • Author(s)
      SUZUKI, Keika
    • Journal Title

      国際漢語教学学術研討会論文集

      Volume: 1 Pages: 796-815

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 従"運用"到"知識"的語法教学法-基于逆向設計的真実任務2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      華文教学叢書

      Volume: (頁番号未定)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Journal Article] 語言類型学視角下的漢語独特性対教学語法的啓示2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      第二届漢語独特性理論与教学国際研討会論文集

      Pages: 86-91

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 中間言語の発達過程における"*我学習漢語在大学""*我[イ門] 去七点[口巴]"2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      『中国語教育』

      Volume: 第10号 Pages: 126-154

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 論漢語学習者的語法体系及其類型学特徴2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      語言科学創刊十周年慶典論文集

      Pages: 257-262

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] The Cause of the Interlanguage Production of"^*Wo xuexi H anyu zai daxue2012

    • Author(s)
      Suzuki, Keika
    • Journal Title

      国際漢語教材的理念与教学実践研究

      Pages: 135-140

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] The Cause of the Interlanguage Production of “*Wo xuexi Hanyu zai daxue”2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      国際漢語教材的理念与教学実践研究

      Volume: 1 Pages: 135-140

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 中間言語の発達過程における2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 10号 Pages: 126-154

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 論漢語学習者的語法体系及其類型学特徴2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      当代語言科学創新与発展国際学術討論会 《語言科学》創刊十周年慶典論文集

      Volume: 1 Pages: 257-262

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Journal Article] 論文白相間的叙事体中文雅語体形式的篇章功能2010

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      語言科学

      Volume: 第9巻第3期 Pages: 244-254

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Presentation] アスペクト助詞“了”の説明方法と日本語対訳―“了”は「〜た」ではないことがある―2024

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育文法を考えるワークショップ 中国語テキストの文法説明と提示例文を考える ―中国語教育文法の観点から―
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21955
  • [Presentation] 中国語教育文法の設計に必要な談話文法の視点2023

    • Author(s)
      鈴木慶夏・西香織
    • Organizer
      中国語教育学会第21回全国大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21955
  • [Presentation] Chinese heritage language: home settings and university curriculum in Japan2023

    • Author(s)
      Keika Suzuki, Kaori Nishi
    • Organizer
      Chinese Studies Association of Australia (CSAA) 18th Biennial Conference 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21955
  • [Presentation] 「表現形式の構成」と「表現形式の選択」2022

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      日本中国語学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00838
  • [Presentation] 「表現形式の構成」と「表現形式の選択」2022

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      日本中国語学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21955
  • [Presentation] 日本語の使用実態への気づきから始める練習試案2021

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      ワークショップ「日本語母語話者のための中国語教育文法を考える―数量詞をどう学ぶか―」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00838
  • [Presentation] ユーザー視点の中国語教育文法が提供すべき情報とは――学習者の“是……的“構文使用状況から――2020

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会2020年度第3回研究会(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00838
  • [Presentation] 中国語学的文法と中国語教育文法の現状と課題2019

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      第69回日本中国語学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00838
  • [Presentation] 従“(是)……的”句式偏誤情况看現行教材与教法的反思2018

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      第三届漢字文化圈漢語教学国際研討会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] 「“(是)……的”構文」から「参考情報ぬきだし構文」へ ―文法研究の成果をいかに教育用途に加工するか―2018

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      日本中国語学会北海道支部例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] 「(A)誰が先に家に帰る、(B)誰がご飯をつくる」:「(A)と(B)は因果関係にある+疑問詞『誰』は任意用法である」この説明わかる?2018

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      神奈川大学人文学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] “把”構文に必要な教育文法とは ―文法事項の分割・分散による文型化試案―2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第15回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] “把”構文に必要な教育文法とは――文法事項の分割・分散による文型化試案――2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第15回全国大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2017-06-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] “把”構文に必要な教育文法とは ―文法事項の分割・分散による文型化試案―2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第15回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02865
  • [Presentation] 在二語漢語教学中首先要学na一種“了”?:従日本学習者産出的中介語角度看2016

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      漢語作為第二語言研究国際研討会
    • Place of Presentation
      華東師範大学(上海市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02865
  • [Presentation] 第二外国語初級段階で最初に学習する“了” ――処方的アプローチによる導入形式の選択――2016

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第14回全国大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] 第二外国語初級段階で最初に学習する“了” :処方的アプローチによる導入形式の選択2016

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第14回全国大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部(東京都)
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02865
  • [Presentation] 「外国語学習のめやす」に基づいた文型リストの構築―その枠組みと構築例2016

    • Author(s)
      山崎直樹, 植村麻紀子, 鈴木慶夏, 中西千香, 西香織
    • Organizer
      外国語教育に関するセミナー&ワークショップ
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2016-01-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] 在二語漢語教学中首先要学[口那]一種“了” ? ―従日本学習者産出的中介語角度看2016

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      漢語作為第二語言研究国際研討会
    • Place of Presentation
      中国・華東師範大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] 「文法は体系である」の「体系」とは?―名前を付けて保存する文法知識と上書き保存する文法知識―2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      第64回日本中国語学会全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] C目標からC文法へ―「コミュニケーション能力指標」から設計した機能的タスクと文型リストの提案2015

    • Author(s)
      山崎直樹, 植村麻紀子, 鈴木慶夏, 中西千香, 西香織
    • Organizer
      日本中国語学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学(駒場キャンパス)
    • Year and Date
      2015-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] 「外国語学習のめやす」コミュニケーション能力指標のための中国語文型リストおよびそのフォーマットと作成手順の体系化2015

    • Author(s)
      山崎直樹, 植村麻紀子, 鈴木慶夏, 中西千香, 西香織
    • Organizer
      言語教育エキスポ2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス(東京都)
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] 学習者用文型リストに「やりとりモード(=会話モード)」が必要な理由2015

    • Author(s)
      山崎直樹, 植村麻紀子, 鈴木慶夏, 中西千香, 西香織
    • Organizer
      日本中国語学会北海道支部例会
    • Place of Presentation
      北海道大学札幌キャンパス(北海道)
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] 試論控制“*我喫午飯在食堂”的教学法 -何種語言知識能够発揮産出“我在食堂喫午飯”的語言能力?2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      19th Biennial Conference of the Chinese Language Teachers Association of Germany, Austria and Switzerland
    • Place of Presentation
      Goettingen University, Germany
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] 文型からコミュニケーションに至る方法とコミュニケーションから文型に至る方法2015

    • Author(s)
      山崎直樹, 植村麻紀子, 鈴木慶夏, 中西千香, 西香織
    • Organizer
      日本中国語学会北海道支部例会
    • Place of Presentation
      釧路公立大学
    • Year and Date
      2015-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] 「文法は体系である」の「体系」とは? ―名前を付けて保存する文法知識と上書き保存する文法知識―2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      日本中国語学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学(駒場キャンパス)
    • Year and Date
      2015-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] 如何控制“*我学習漢語在大学”等中介語形式的産出?2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The First International Form on Linguistics in Chinese Education
    • Place of Presentation
      University of California, Davis
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] ライティング支援としての“i+12015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第13回全国大会
    • Place of Presentation
      龍谷大学深草校舎
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02682
  • [Presentation] ライティング支援としての“ i+1 ”2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第13回全国大会
    • Place of Presentation
      龍谷大学(深草校舎)
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] L2 Learners as Practitioners of Word Order Typology: Syntactic Positioning of Time and Space Categories in L2 Chinese2014

    • Author(s)
      SUZUKI, Keika
    • Organizer
      The 22nd Conference of the International Association of Chinese Linguistics (IACL-22) and The 26th North American Conference on Chinese Linguistics (NACCL-26)
    • Place of Presentation
      University of Marland, United States
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] Grammatical Affordance in Discourse: An Ecological Approach for Chinese Wh-conditionals.2014

    • Author(s)
      SUZUKI, Keika
    • Organizer
      The 3rd International Conference on Chinese as a Second Language Research
    • Place of Presentation
      University of Parma, Italy
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] Grammatical Affordance in Discourse : An Ecological Approach for Chinese Wh-conditionals2014

    • Author(s)
      Suzuki, Keika
    • Organizer
      The 3^<rd> International Conference on Chinese as a Second Language Research
    • Place of Presentation
      University of Parma, Italy. August
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] L2 Learners as Practitioners of Word Order Typology, Syntactic Positioning of Time and Space Categories in L2 Chinese2014

    • Author(s)
      Suzuki, Keika
    • Organizer
      The 22^<nd> Conference of the International Association of Chinese Linguistics
    • Place of Presentation
      University of Maryland, United States
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] CFL Teachers' Challenges and Strategies on Chinese Wh-conditionals: How to Teach "Shei xian lai, Shei xian chi"?2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The 11th International Conference on Chinese Language Pedagogy
    • Place of Presentation
      中国、四川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] The locative prepositional phrase in L2 Chinese. Implication for TCFL2013

    • Author(s)
      Suzuki, Keika
    • Organizer
      The 1^<st> International Conference on Teaching Chinese as a Foreign Language
    • Place of Presentation
      The University of Hongkong, Hongkong
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] “誰先来, 誰先喫”等疑問代詞照応格式的教学法―漢語教師面臨的挑戦与応対策略2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      第十一届国際漢語教学学術研討会
    • Place of Presentation
      中国・四川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] CFL Teachers’ Challenges and Strategies on Chinese Wh-conditionals: How to Teach “Shei xian lai, shei xian chi”?2013

    • Author(s)
      SUZUKI, Keika
    • Organizer
      THE 11 INTERNATIONAL CONFERENCE ON CHINESE LANGUAGE PEDAGOGY
    • Place of Presentation
      The University of Hongkong, Hongkong
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] 語言類型學視角下的漢語獨特性對教學語法的啓示2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      第二屆漢語獨特性理論與教學國際研討會
    • Place of Presentation
      上海外国語大学(中国)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] Sentence Meaning Cognition by Affordance: An Implicit Instruction for Chinese Wh-conditionals2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      3rd International Conference on Teaching and Learning of Chinese as a Second Language
    • Place of Presentation
      Singapore Center for Chinese Language
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] 誰先来,誰先喫"等疑問代詞照応格式的教学法―漢語教師面臨的挑戦与応対策略[CFL Teachers2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      第十一届国際漢語教学学術研討会
    • Place of Presentation
      中国,四川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] 「つながる」ための正統的周辺参加 ―“把”構文で人助け―2013

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会九州地区研究会
    • Place of Presentation
      九州産業大学(福岡県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] アフォーダンスによる文型認知ストラテジ-疑問詞呼応構文をアフォードす-2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会と区別企画公開ワークショッップ「中国語教科書調理法-教科書を教材にするために-」
    • Place of Presentation
      北九州市立大学サテライトキャンパス
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Presentation] 教科書の教材化と自己発見の教材化-"了"の文法的意味を学習者が抽出する-2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会と区別企画公開ワークショッップ「中国語教科書調理法-教科書を教材にするために-」
    • Place of Presentation
      北九州市立大学サテライトキャンパス
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Presentation] 論漢語学習者的語法体系及其類型学特徴2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      当代語言科学創新与発展国際学術討論会 《語言科学》創刊&十周年慶典
    • Place of Presentation
      中国、江蘇師範大学言語科学研究所
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] The Interlanguage Production of “Women qu qidian ba” By Japanese-Speaking L2 Chinese Learners: Pedagogical and Theoretical Implication2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The 2nd International Conference on Chinese as a Second Language Research
    • Place of Presentation
      臺灣師範大學(台北)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Presentation] The interlanguage production of"Women qu qidian ba"by Japanese-speaking L2 Chinese learners2012

    • Author(s)
      Suzuki, Keika
    • Organizer
      第二届漢語作為第二語言研究国際研討会
    • Place of Presentation
      台湾,台湾師範大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] The cause of interlanguage production of the postverbal locative phrase “Wo xuexi Hanyu zai axue”2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The 10th International Conference on Chinese Language Pedagogy
    • Place of Presentation
      浙江大学、中国、杭州
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] The Interlanguage Production of "Women qu qidian ba" By Japanese-Speaking L2 Chinese Learners: Pedagogical and Theoretical Implication2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The 2nd International Conference on Chinese as a Second Language Research
    • Place of Presentation
      臺灣師範大學(中華民国・台湾)
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Presentation] 論漢語学習者的語法体系及其類型学特徴2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      当代語言科学創新与発展国際学術研討会
    • Place of Presentation
      中国,江蘇師範大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] The interlanguage production of “Women qu qidian ba” By Japanese-speaking L2 Chinese learners: pedagogical and theoretical implication2012

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The 2nd International Conference on Chinese as a Second Language Research
    • Place of Presentation
      臺灣師範大學, 台灣,台北
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] コミュニケーションゴールからの逆向き文法学習2011

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会関西地区研究会公開ワークショップ
    • Place of Presentation
      関西大学千里山キャンパス
    • Year and Date
      2011-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Presentation] 我们去七点吧"から見た関連文法項目の学習順序と習得順序2011

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      第61回日本中国語学会全国大会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] コミュニケーション・ゴールからの逆向き文法学習2011

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会関西地区研究会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] 中間言語の発達過程における"我学習漢語在大学"の位置づけ2011

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      杉村博文教授還暦記念研究会
    • Place of Presentation
      大阪国際交流センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] 従"運用"到"知識"的語法教学法2011

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The 2nd International Conference on Teaching and Learning of Chinese as a Second Language
    • Place of Presentation
      Singapore Centre for Chinese Language, Singapore
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] 从"運用"到"知識"的語法教学法2011

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The 2nd International Conference on Teaching and Learning of Chinese as a Second Language
    • Place of Presentation
      Ngee Ann Polytechnic Convention Centre, Singapore
    • Year and Date
      2011-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Presentation] "*我学習漢語在大学""*我[イ門] 去七点[口巴]"から見た 関連文法項目の学習順序と習得順序2011

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      日本中国語学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520683
  • [Presentation] 構式-語塊教学法的前途与局限-為什麼"構式-語塊"教学法有利干存現句的教学?2010

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      亜太地区国際漢語教学学会第二届研討会
    • Place of Presentation
      韓国外国語大学
    • Year and Date
      2010-10-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Presentation] 試論"処置式"的理解可能的輸入2010

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      首届寄倫比亜大学第二語言習得国際研討会
    • Place of Presentation
      コロンビア大学(アメリカ合衆国)
    • Year and Date
      2010-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520601
  • [Presentation] 文化情報の相対化ーローカル・・リテラシーとグローバル・リテラシーー

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      大東文化大学板橋キャンパス(東京都)
    • Year and Date
      2014-06-07 – 2014-06-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • [Presentation] Grammatical Affordance in Discourse: An Ecological Approach for Chinese Wh-conditionals

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The 3rd International Conference on Chinese as a Second Language Research
    • Place of Presentation
      University of Parma, Italy.
    • Year and Date
      2014-08-28 – 2014-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370669
  • 1.  NISHI Kaori (70390367)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  YAMAZAKI Naoki (30230402)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  NAKANISHI Chika (50548592)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  UEMURA Makiko (70512383)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  中田 聡美 (80783183)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  張 恒悦 (70411171)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  古川 裕 (90219105)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  清原 文代 (90305607)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  岩田 一成 (70509067)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  建石 始 (70469568)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  夏 海燕 (80727933)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi