• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hajikano Are  初鹿野 阿れ

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

HAJIKANO Are  初鹿野 阿れ

Less
Researcher Number 80406363
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 帝京大学, 外国語学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 帝京大学, 外国語学部, 教授
2018 – 2020: 名古屋大学, 国際機構, 特任教授
2016: 名古屋大学, 国際教育交流センター, 特任准教授
2016: 名古屋大学, 国際機構, 特任准教授
2015 – 2016: 名古屋大学, 国際機構, 准教授 … More
2015: 名古屋大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2014: 名古屋大学, 国際協力交流本部, 准教授
2013 – 2014: 名古屋大学, 国際教育交流本部, 准教授
2013: 名古屋大学, 国際教育交流本部, 特任准教授
2011 – 2012: 名古屋大学, 国際交流協力推進本部, 特任准教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
会話分析 / からかい / 日本語教育 / 非同意 / 選好連鎖 / 褒め / 自己卑下 / 否定的自己評価 / 否定的自己評価発話 / 「からかい」の連鎖上の位置 … More / 「からかい」のターゲット / 「からかい」 / 会話教材 / からかいへの反応 / 自己開始修復 / 母語話者 / 非母語話者 / 母語話者・非母語話者 / 修復 / 会話 / 日本語非母語話者 / 他者開始修復 … More
Except Principal Investigator
教師と学習者のやりとり / 授業会話の技術 / 相互行為 / 訂正 / 修復 / 日本語教師と日本語学習者のやりとり / 日本語の授業 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  An interactional analysis of evaluations in which disagreement is a preferable responsePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hajikano Are
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Teikyo University
      Nagoya University
  •  Exchanges between teacher and learners in Japanese class: Viewing repair as interactional acts

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI Keiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Conversation Analysis of "teasing": Aiming at the Development of Japanese Conversation Learning MaterialsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hajikano Are
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Analysis of Repairs Appearing in Non-native and Native Japanese Speakers' Conversations: Applications to Japanese Language EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAJIKANO Are
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Nagoya University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 雑談における否定的自己評価発話2019

    • Author(s)
      初鹿野阿れ、岩田夏穂
    • Journal Title

      2019年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Volume: 1 Pages: 351-354

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00684
  • [Journal Article] 日本語教師が日本語学習者に訂正を求める技術:経験のある日本語教師の場合2017

    • Author(s)
      山﨑けい子 初鹿野阿れ
    • Journal Title

      富山大学人文学部紀要

      Volume: 第66号 Pages: 31-42

    • NAID

      120005983689

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370599
  • [Journal Article] 日本語学習者の発話意図把握が難しい場合:経験のある日本語教師はどのように修復するのか2017

    • Author(s)
      山﨑けい子 初鹿野阿れ
    • Journal Title

      富山大学人文学部紀要

      Volume: 第66号

    • NAID

      120006344046

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370599
  • [Journal Article] 教材開発に向けた「褒め」と「からかい」への反応の分析:会話分析の観点から2016

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・岩田夏穂
    • Journal Title

      2016年日本語教育国際大会proceeding

      Volume: -

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580094
  • [Journal Article] やり取りにおける問題解決に焦点を当てた会話教材開発の試み2016

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・岩田夏穂
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 20 Pages: 0000-0000

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580094
  • [Journal Article] 人会話における母語話者により始められた他者開始修復 -母語話者が非母語話者に配慮を示すやり取りの再考-2013

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・山崎けい子
    • Journal Title

      2013 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Pages: 71-81

    • URL

      http://www.jp.cajle.info/wp-content/uploads/2013/10/Hajikano_CAJLE2013Proceedings.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • [Journal Article] 3人会話における母語話者により始められた他者開始修復 ―母語話者が非母語話者に配慮を示すやり取りの再考―2013

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・山﨑けい子
    • Journal Title

      Proceedings of the 2013 annual conference of the Canadian Association for Japanese Language Education (CAJLE)

      Volume: 2013 Pages: 77-81

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • [Journal Article] 日本語教科書における「修復」の扱われ方 -タスク内での役割-2012

    • Author(s)
      山崎けい子・初鹿野阿れ
    • Journal Title

      富山大学人文学部紀要

      Volume: 57号 Pages: 25-38

    • NAID

      120005257077

    • URL

      http://www.hmt.u-toyama.ac.jp/kenkyu/kiyo57/yamazaki57.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • [Journal Article] 日本語教科書における「修復」の扱われ方 -タスク内での役割-2012

    • Author(s)
      山﨑けい子・初鹿野阿れ
    • Journal Title

      富山大学人文学部紀要

      Volume: 57号 Pages: 25-38

    • NAID

      120005257077

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • [Presentation] やり取りに注目した会話教育の実践と教材ー会話分析の応用ー2021

    • Author(s)
      岩田夏穂、初鹿野阿れ
    • Organizer
      日露青年交流センター 日本語教師派遣事業フォローアップ研修(オンライン)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00684
  • [Presentation] 否定的自己評価発話の分析:やり取りの中での働き2020

    • Author(s)
      初鹿野阿れ
    • Organizer
      日本語教育シンポジウム「インターアクションから捉える能力ー会話分析研究と日本語教育」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00684
  • [Presentation] 雑談における否定的自己評価発話2019

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・岩田夏穂
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00684
  • [Presentation] 会話分析を応用した会話教育の実践と教材作成のためのワークショップ2019

    • Author(s)
      岩田夏穂,初鹿野阿れ
    • Organizer
      北海道大学高等教育推進機構国際教育研究部研修事業
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00684
  • [Presentation] 雑談における(ほめに対する応答ではない)自己卑下発話の機能2019

    • Author(s)
      岩田夏穂・初鹿野阿れ
    • Organizer
      会話分析研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00684
  • [Presentation] 日本語での雑談に現れる自己卑下の分析:連鎖状の働きに注目して2018

    • Author(s)
      初鹿野阿れ、岩田夏穂
    • Organizer
      ヴェネツィア2018日本語教育国際大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00684
  • [Presentation] 日本語教師が日本語学習者に訂正を求める技術:「修復」のやり方に注目して2016

    • Author(s)
      山﨑けい子 初鹿野阿れ
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会(ICJLE2016 インドネシア・バリ)
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (BNDCC)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370599
  • [Presentation] 教材開発に向けた「褒め」と「からかい」への反応の分析:会話分析の観点から2016

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・岩田夏穂
    • Organizer
      2016年日本語教育国際大会
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center、インドネシア
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580094
  • [Presentation] やり取りにおける問題解決に焦点を当てた会話教材開発の試み2015

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・岩田夏穂
    • Organizer
      第19回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      ボルドーモンテーニュ大学、フランス
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580094
  • [Presentation] 話の展開のやり方をターゲットとした「からかい」の分析2014

    • Author(s)
      初鹿野阿れ,岩田夏穂
    • Organizer
      社会言語科学会第34回研究大会
    • Place of Presentation
      立命館アジア太平洋大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580094
  • [Presentation] 3人会話における母語話者により始められた他者開始修復 -母語話者が非母語話者に配慮を示すやり取りの再考-2013

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・山崎けい
    • Organizer
      the 2013 annual conference of the Canadian Association for Japanese Language Education (CAJLE)
    • Place of Presentation
      トロント大学
    • Year and Date
      2013-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • [Presentation] 3人会話における母語話者により始められた他者開始修復 ―母語話者が非母語話者に配慮を示すやり取りの再考―2013

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・山﨑けい子
    • Organizer
      the 2013 annual conference of the Canadian Association for Japanese Language Education (CAJLE)
    • Place of Presentation
      University of Toronto, Canada
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • [Presentation] 日本語教科書における「修復」の扱われ方 -会話・聴解教材を中心に-2012

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・山崎けい子
    • Organizer
      2011世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学
    • Year and Date
      2012-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • [Presentation] 日本語非母語話者が始めた他者開始修復 -母語話者開始との差異を探る2012

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・山崎けい子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • [Presentation] 日本語教科書における「修復」の扱われ方 ―会話・聴解教材を中心に―2011

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・山崎けい子
    • Organizer
      2011世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学、中国
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • [Presentation] 日本語非母語話者が始めた他者開始修復 -母語話者開始との差異を探る-

    • Author(s)
      初鹿野阿れ・山﨑けい子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2012
    • Place of Presentation
      名古屋大学、名古屋
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652115
  • 1.  YAMAZAKI Keiko (50313581)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  岩田 夏穂 (70536656)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi