• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nekoda Hidenobu  猫田 英伸

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NEKODA Hidenobu  猫田 英伸

Less
Researcher Number 80452598
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2024: 島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授
2011 – 2017: 島根大学, 教育学部, 准教授
2009 – 2010: Shimane University, 教育学部, 講師
2008: Hiroshima University, 大学院・教育学研究科, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
英語科教員養成 / 主観的評価 / 縦断的研究 / ビリーフ / 英語教員養成 / 実践事例アーカイブ / 英語授業 / 教員養成 / 英語科教育 / 英語授業開発 … More / 評価傾向の分析 / 評定者 / 項目応答理論 / オンラインシステム / 主観的評価の分析 / オンラインシステムの開発 / スピーキング評価の分析 / スピーキング評価 / 多相ラッシュモデル / 潜在ランク理論 / スピーキング / 評価 / 英語教育学 / 主槻的評価 / ルーブリック / 評価尺度 / パフォーマンス評価 / 英語教育 … More
Except Principal Investigator
アメリカ合衆国 / イギリス / フィンランド / シンガポール / 中華人民共和国 / ポートフォリオ / 教職スタンダード / 教育実習 / ポートフォリオ評価 / 教員養成 / 海外調査 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (48 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  中学校英語授業映像アーカイブを用いた教員志望学生の教師ビリーフ発達に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      猫田 英伸
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  優れた英語授業実践のオンライン映像アーカイブの作成Principal Investigator

    • Principal Investigator
      猫田 英伸
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Developing online system to help users reflect upon their rating tendency on speaking skillsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nekoda Hidenobu
    • Project Period (FY)
      2014 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Examining Rating Scales for General Speaking Proficiency and Reconstructing a Database of Teachers' Ratings of Speech SamplesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NEKODA Hidenobu
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Survey on 'Electronic Portfolio' as Assessment Model for Pre-Service Teacher Education

    • Principal Investigator
      MATSUURA Nobukazu
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Developing a Common Reference Scale of Oral English ProficiencyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NEKODA Hidenobu
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教師教育講座 中学校英語科・高校英語科教育論2014

    • Author(s)
      深澤清治・猫田和明・前田啓朗・築道和明・松浦伸和・樫葉みつ子・アダチ徹子・猫田英伸・森千鶴・山森直人・吉田達弘・萬谷隆一
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Book] 中等英語教育2014

    • Author(s)
      深澤清治(編著)、猫田英伸ほか10名
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381206
  • [Book] 新しい小学校英語科教育法、「英語音声の指導」2011

    • Author(s)
      高橋美由紀、柳善和(編)、猫田英伸他
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Book] 新しい小学校英語科教育法2011

    • Author(s)
      猫田 英伸
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Book] 広島大学教職課程シリーズ:中学校英語科・高校英語科教育論、「英語教育における評価(評価論)」

    • Author(s)
      深澤清治(編)、猫田英伸他
    • Publisher
      協同出版(in press)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Journal Article] 国際交流を軸とした小学校、中学校外国語科における学びの接続:未来創造科での探究学習に基づくカリキュラム・マネジメント2024

    • Author(s)
      三成拓亜・神田彩英子・坂田直子・嵐谷恭子・瀧川智子・大谷みどり・篠村恭子・猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 54 Pages: 93-105

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] 英語科教員養成課程で学ぶ学生の授業分析視点の発達:異時点から得られた記述データの計量テキスト分析2024

    • Author(s)
      猫田英伸・キッド, ダスティン・坂田直子
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 54 Pages: 79-91

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] 高校生の英語スピーキングに対する学習意欲を踏まえた指導実践 : 効果的なリテリング活動の開発2023

    • Author(s)
      田城涼介、大谷みどり、猫田英伸
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 6 Pages: 35-42

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] 多様な子どもたちへの支援の在り方:UDLのオプションへの振り返り分析2023

    • Author(s)
      大谷みどり・嵐谷恭子・川谷のり子・三成拓亜・坂田直子・篠村恭子・猫田英伸
    • Journal Title

      AUDELL Journal

      Volume: 3 Pages: 19-34

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] 中学校英語科における学びの多様性に応じた個別最適な授業づくり2022

    • Author(s)
      嵐谷恭子・川谷のり子・鎌田真由美・三成拓亜・大谷みどり・猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 52 Pages: 39-51

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] 英語初学者の読み書きの困難さの原因を探るiPad版アセスメントの開発:紙版アセスメントとの比較2021

    • Author(s)
      猫田英伸・大谷みどり・縄手雅彦・甲元和貴・鎌田真由美・三成拓亜・嵐谷恭子・川谷のり子
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 51 Pages: 25-36

    • NAID

      40022557150

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] L1およびL2によるノートテイキング指導:継続指導による効果の検証2020

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 50 Pages: 23-35

    • NAID

      130008020703

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] Instruction and evaluation of English-speaking skills: A case study of a Japanese high school2020

    • Author(s)
      Hidenobu NEKODA
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 5 Pages: 145-164

    • NAID

      120006942796

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] 英語初学者の読み書きの困難さの原因を探る簡易アセスメントの開発2020

    • Author(s)
      猫田英伸・大谷みどり・鎌田真由美・川谷のり子
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 31 Pages: 255-269

    • NAID

      130008020417

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] 高等学校における継続的な英語スピーキング指導:英語の知識を活用する力の育成を目指して2020

    • Author(s)
      酒井桂子・大谷みどり・猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 50 Pages: 91-102

    • NAID

      130008020693

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Journal Article] スピーキング能力の評価傾向を自己診断するためのオンラインシステムの開発2019

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 49 Pages: 21-31

    • NAID

      130007826138

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381206
  • [Journal Article] スピーチコンテストに向けた発音指導の開発・実践 ―1ヶ月の教育実践から ―2014

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 44号 Pages: 51-60

    • NAID

      110009857597

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Journal Article] スピーチコンテストに向けた発音指導の開発・実践―1ヶ月の教育実践から―2014

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 44 Pages: 51-60

    • NAID

      110009857597

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Journal Article] 潜在ランク理論による主観的評価データの分析2012

    • Author(s)
      猫田 英伸
    • Journal Title

      英語教育学研究

      Volume: 第3号 Pages: 31-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Journal Article] 潜在ランク理論による主観的評価データの分析2012

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Journal Title

      英語教育学研究

      Volume: 3号 Pages: 31-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Journal Article] 英語教員の評価言語に基づく記述子の開発2010

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル 7巻

      Pages: 11-20

    • NAID

      130005556815

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730555
  • [Journal Article] 英語口頭運用技能の熟達度に関する評価尺度の質的妥当化2010

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Journal Title

      日本言語テスト学会(JLTA)研究紀要

      Volume: 13 Pages: 55-70

    • NAID

      110009561397

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730555
  • [Journal Article] 英語高等運用技能の熟達度に関する評価尺度の質的妥当化2010

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Journal Title

      日本言語テスト学会研究紀要 13巻

      Pages: 55-70

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730555
  • [Journal Article] 英語教員の評価言語に基づく記述子の開発2010

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 7 Pages: 11-20

    • NAID

      130005556815

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730555
  • [Journal Article] An investigation on the rating tendencies of Japanese English teachers2009

    • Author(s)
      Hidenobu NEKODA
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice 11

      Pages: 13-23

    • NAID

      110007969939

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730555
  • [Journal Article] An investigation on the rating tendencies of Japanese English teachers

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice (印刷中)

    • NAID

      110007969939

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730555
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメントに基づいた小学校、中学校外国語科における授業実践2023

    • Author(s)
      三成拓亜・神田彩英子・坂田直子・嵐谷恭子・瀧川智子・大谷みどり・篠村恭子・猫田英伸
    • Organizer
      第54回 中国地区英語教育学会 広島大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Presentation] 英語科教員養成課程で学ぶ学生の授業分析視点の発達―異時点から得られた  記述データのテキスト分析―2023

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      第54回 中国地区英語教育学会 広島大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Presentation] 英語教育研究と英語教育実践 ―カオスの縁で会いましょう―2022

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      全国英語教育学会 課題研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Presentation] 再現可能性を志向する研究と志向しない研究は等価値2022

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      外国語教育研究の再現可能性 2022 オンラインイベント
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Presentation] 高等学校での「話すこと(発表)」の指導の効果測定2020

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      Leaner Corpus Studies in Asia and the World 5 (2020)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Presentation] L1およびL2によるノートテイキング指導-継続指導による効果の検証-2019

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      第50回中国地区英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Presentation] 高等学校における継続的な英語スピーキング指導:英語の知識を活用する力の育成を目指して2019

    • Author(s)
      酒井桂子・大谷みどり・猫田英伸
    • Organizer
      第50回中国地区英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Presentation] 英語初学者の読み書きの困難さの原因を探る簡易アセスメントの開発2019

    • Author(s)
      猫田英伸・大谷みどり・鎌田真由美・川谷のり子
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00822
  • [Presentation] スピーキング能力の評価傾向を自己診断するためのオンラインシステムの開発2018

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      第49回中国地区英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381206
  • [Presentation] 英語スピーチサンプルに対する主観的評価の傾向を自己診断できるオンラインシステムの開発2014

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      徳島大学 常三島キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381206
  • [Presentation] 短期間で効果が望める超分節的な発音指導の開発・実践2013

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2013-06-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Presentation] Developing effective pronunciation instruction for a speech contest2013

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2013-08-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Presentation] 英語発音に対する英語母語話者、非英語母語話者の主観的評価の比較2013

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2013-06-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Presentation] 校内英語スピーチコンテストにおける評価結果の検討 : 自己組成化マップを用いたデータマイニング2012

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学日進キャンパス
    • Year and Date
      2012-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Presentation] スピーキングの熟達度に関する評価尺度の妥当化2011

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      広島大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2011-07-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Presentation] スピーキングの熟達度に関する評価尺度の妥当化2011

    • Author(s)
      猫田 英伸
    • Organizer
      広島大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Presentation] 学習者の熟達度と教師の質的判断の傾向 : スピーキング・パフォーマンス評価データから2008

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      東京都(昭和女子大学)
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730555
  • [Presentation] 学習者の熟達度と教師の質的判断の傾向:スピーキング・パフォーマンス評価でーたから2008

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730555
  • [Presentation] 英語発音に対する英語母語話者・非英語母語話者の主観的評価の比較

    • Author(s)
      猫田英伸・西野友一朗
    • Organizer
      第44回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Presentation] 校内英語スピーチコンテストにおける評価結果の検討:自己組成化マップを用いたデータマイニング

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学(日進市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Presentation] Developing effective pronunciation instruction for a speech contest

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • [Presentation] 短期間で効果が望める超分節的な発音指導の開発・実践

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Organizer
      第44回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730834
  • 1.  MATSUURA Nobukazu (30229413)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  WAKAMOTO Sumio (50240453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  IWASAKI Hideki (50116539)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  YOSHIDA Hirohisa (80108373)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  IKENO Norio (10151309)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TANAHASHI Kenji (40188355)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  IWATA Shotaro (50433090)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KADAYA Shigeki (80136027)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  FUDETANI Satoshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi