• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NAKAMOTO Koichiro  仲本 康一郎

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80528935
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
2017 – 2018: 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授
2015 – 2016: 山梨大学, 総合研究部, 准教授
2014: 山梨大学, 教養教育センター部, 准教授
2010 – 2012: 山梨大学, 留学生センター, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02060:Linguistics-related / Linguistics
Except Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
相互行為 / 物語標識 / 認知語用論 / 非流暢性 / ナラティブ・リアリティ / 意味空間 / 終わらない文 / 日常会話コーパス / 間投詞 / 談話スタイル … More / イメージ・メタファー / 探索活動 / 変容 / 生成 / 語り(ナラティブ) / 読み手意識 / 物語の要素 / 基盤化 / 語りの視点 / 仕事の意味論 / 否定的直喩標識 / 仮想的相互行為 / 独話志向性 / ソーシャルメディア / 教師の成長 / インタビュー調査 / 外国人児童生徒教育 / フロア / 物語 / イディオム / ナラティブとしての小説 / 小説内相互行為 / 力のダイナミクス / 心的出来事 / 心の葛藤 / オープン・コミュニケーション / メタファー / ナラティブ / 反復 / 認知言語学 / 語り(narrative) … More
Except Principal Investigator
課題遂行対話 / 英語学習者 / ジェスチャー / マルチモーダル / パラ言語情報 / 相互行為 / 非対称性 / 英語 / 目的志向型会話コーパス / 談話分析 / 目的指向型会話コーパス / 共通語としての英語 / 話し合い / 課題 / 創造 / メタファー / 基盤化 / 創造性 / 多人数対話 / 共通語としての英語 (ELF) / 共同行為 / ELF話者 / インタラクション / リンガフランカ / 共同 / 物語生成 / スタンス / 課題達成会話 / 合意形成 / ELF / 日英語対照 / マルチモーダルコーパス / 多人数 / 英語習熟度の非対称性 / 課題達成対話 / 課題達成コーパス / ポライトネス / 非言語情報 / 英語学習者コーパス / 異文化接触場面 / グラウンディング(基盤化) / 認知言語学 / 学習者 / 共通基盤 / 異文化場面 / 非対称 / 対話の修復 / グラウンディング(基盤化) / 音声対話データベース / 説明の方略 / 応用認知言語学 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  A Cognitive Pragmatic Analysis of Narrative Markers: A Pluralistic and Interactive ApproachPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      仲本 康一郎
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02060:Linguistics-related
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Creating goal-oriented multicultural, multiparty corpus using LEGO: Interaction in English as a common language

    • Principal Investigator
      Tanimura Midori
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  A Cognitive Pragmatic Study on the Dynamism of Generation and Trasformation of NarrativePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakamoto Koichiro
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02060:Linguistics-related
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Interaction analysis for English dialogue materials development: Focusing on non-verbal information

    • Principal Investigator
      Tanimura Midori
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kyoto University of Foreign Studies
  •  Exploring Narrative Reality from A Cognitive Linguistic Perspective: Structuring, Collaboration and Repetition in NarrativePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAMOTO Koichiro
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Linguistics
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Constructing and using a multimodal database for developing English conversation textbooks

    • Principal Investigator
      Tanimura Midori
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kyoto University of Foreign Studies
  •  Constructing a Multimodal Database for Interactions in Japanese andEnglish-On the Basis of Applied Cognitive Linguistics

    • Principal Investigator
      TANIMURA Midori
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kyoto University of Foreign Studies

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2013 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] インターラクションと対話(出版予定)2024

    • Author(s)
      谷村緑、仲本康一郎、吉田悦子(編)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      開拓社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00762
  • [Book] メタファーで読み解く英語のイディオム2022

    • Author(s)
      谷村 緑・仲本 康一郎・Rebecca Calman
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758912204
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00530
  • [Book] 一歩進める英語学習・研究ブックス メタファーで読み解く 英語のイディオム2022

    • Author(s)
      谷村緑、仲本康一郎
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758912204
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00762
  • [Book] はじめて学ぶ認知言語学2020

    • Author(s)
      児玉一宏・谷口一美・深田 智(編著)、仲本康一郎(他著)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088706
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00530
  • [Journal Article] ELF多人数課題達成会話における質問―応答連鎖 感情と心的態度を示すパラ言語情報を中心に2021

    • Author(s)
      谷村緑、竹内和広、吉田悦子、仲本康一郎、山口征孝
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: TL2020-21 Pages: 18-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00762
  • [Journal Article] 力のダイナミクスに基づく相互行為の概念分析ー心の葛藤をめぐってー2020

    • Author(s)
      仲本康一郎
    • Journal Title

      山梨大学国語・国文と国語教育

      Volume: 23 Pages: 102-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00530
  • [Journal Article] レゴを使った目的指向の多人数・異文化会話コーパスにおけるスタンスの表明2020

    • Author(s)
      谷村緑、竹内和広、吉田悦子、仲本康一郎、山口征孝
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: 119 (484) Pages: 33-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Journal Article] 日英語による課題達成対話の空間参照枠-参与者間での言語・非言語の相互作用-2020

    • Author(s)
      谷村緑、吉田悦子、仲本康一郎
    • Journal Title

      社会言語科学会第44 回大会発表論文集

      Volume: 44 Pages: 222-225

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Journal Article] レゴを使った目的指向の多人数・異文化会話コーパスの構築2019

    • Author(s)
      谷村緑、竹内和広、吉田悦子、仲本康一郎
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: 119 (114) Pages: 37-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Journal Article] How analogy and metaphor are used in interaction: Comparing visible and non-visible conditions of learners’ task-based corpus2019

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Koichiro Nakamoto, Etsuko Yosida
    • Journal Title

      The 29th Conference proceedings of the European Second Language Association

      Volume: 29 Pages: 211-211

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Journal Article] 物語標識―語りを構造化する装置2018

    • Author(s)
      仲本康一郎
    • Journal Title

      日本語用論学会第20回大会発表論文集

      Volume: 13 Pages: 307-310

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00530
  • [Journal Article] 認知物語論の試み――変容する語りの意味を求めて2018

    • Author(s)
      仲本康一郎
    • Journal Title

      山梨大学国語・国文と国語教育

      Volume: 22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02474
  • [Journal Article] 形容詞―言語類型論と認知言語学からの眺め2017

    • Author(s)
      仲本康一郎
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 25 Pages: 281-292

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02474
  • [Journal Article] 日本語の感情表現の諸相2016

    • Author(s)
      仲本康一郎
    • Journal Title

      山梨大学国語・国文と国語教育

      Volume: 21 Pages: 198-211

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02474
  • [Journal Article] 課題遂行対話における相互行為プロセス -英語母語話者と日本人英語学習者はどのようにグラウンディングを成立させるか-2015

    • Author(s)
      谷村緑・吉田悦子・仲本康一郎・竹内和広
    • Journal Title

      社会言語科学会第35回大会論文集

      Volume: 35 Pages: 164-167

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370663
  • [Journal Article] メタファーで学ぶイディオム ―指導用教材2015

    • Author(s)
      谷村緑、 仲本康一郎、 レベッカ・カルマン
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 85 Pages: 25-44

    • NAID

      120005626927

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370663
  • [Journal Article] 初心者のための翻訳の授業-日英対照言語学と認知言語学の観点から2011

    • Author(s)
      谷村緑,仲本康一郎
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 第77号 Pages: 13-28

    • NAID

      40018917883

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520635
  • [Presentation] 心の葛藤と言語表現-力動性をめぐって2023

    • Author(s)
      仲本康一郎
    • Organizer
      京都言語学フォーラム第4回研究会(KLF-4)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00530
  • [Presentation] 日英語による課題達成対話の空間参照枠-参与者間での言語・非言語の相互作用-2020

    • Author(s)
      谷村緑、吉田悦子、仲本康一郎
    • Organizer
      社会言語科学会第44 回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Presentation] レゴを使った目的指向の多人数・異文化会話コーパスにおけるスタンスの表明2020

    • Author(s)
      谷村緑、竹内和広、吉田悦子、仲本康一郎、山口征孝
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Presentation] 教師教育の課題と可能性―外国人児童生徒等教育を担う教員の養成と研修に焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      金田智子・菅原雅枝・仲本康一郎・鎌田美千子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会パネルセッション
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00530
  • [Presentation] How people understand each other in interaction using figurative language: Comparing Japanese and English task-based dialogues2019

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Koichiro Nakamoto, Etuko Yoshida
    • Organizer
      ELSJ International Spring Forum 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Presentation] 課題達成対話における協働行為とinclusive “we” ―英語を母語とする教師と英語学習者の非対称性に注目して―2019

    • Author(s)
      谷村緑、吉田悦子、仲本康一郎
    • Organizer
      社会言語科学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Presentation] レゴを使った目的指向の多人数・異文化会話コーパスの構築2019

    • Author(s)
      谷村緑、竹内和広、吉田悦子、仲本康一郎
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Presentation] How analogy and metaphor are used in interaction: Comparing visible and non-visible conditions of learners’ task-based corpus2019

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Koichiro Nakamoto, Etsuko Yoshida
    • Organizer
      The 29th Conference of the European Second Language Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Presentation] 課題達成対話における談話構造の違い ―目的を表す「ように」と「so that」を中心に ―2018

    • Author(s)
      谷村緑、仲本康一郎、吉田悦子
    • Organizer
      社会言語科学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02953
  • [Presentation] 物語標識―語りを構造化する装置2017

    • Author(s)
      仲本康一郎,,
    • Organizer
      日本語用論学会第20回年次大会ワークショップ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02474
  • [Presentation] Teacher-learner Interaction with Asymmetrical Power and Knowledge: A Case of a Noncooperative Pair2016

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Etsuko Yoshida, Koichiro Nakamoto, Kazuhiro Takeuchi
    • Organizer
      The 26th Annual Conference of the European Second Language Association (EUROSLA)
    • Place of Presentation
      University of Jyvaskyla (Finland)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370663
  • [Presentation] Howpeople achieve common ground in asymmetrical setting of task- based dialogues: Comparing pairs of native English speakers to pairs comprised of a native English speaker and a non- native English speaker2015

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Etsuko Yoshida, Koichiro Nakamoto and Kazuhiro Takeuchi
    • Organizer
      British Association of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Aston University, Birmingham, UK
    • Year and Date
      2015-09-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370663
  • [Presentation] 課題遂行対話における説明の方略-対話型言語教育への応用2013

    • Author(s)
      谷村緑,吉田悦子,仲本康一郎,竹内和広
    • Organizer
      社会言語科学会
    • Place of Presentation
      統計数理研究所・国立国語研究所
    • Year and Date
      2013-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520635
  • [Presentation] Construal effects on description of events in a joint attention framework in task-based dialogues2011

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Etsuko Yoshida, Koichiro Nakamoto, Kazuhiro Takeuchi
    • Organizer
      The Japanese Society for Language Sciences
    • Place of Presentation
      Kansai University
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520635
  • [Presentation] Construal effects on description of events in a joint attention framework in task-based dialogues,20112011

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Etsuko Yoshida, KoichiroNakamoto, & Kazuhiro Takeuchi
    • Organizer
      The Japanese Society for Language Sciences, June 26th
    • Place of Presentation
      Kansai University.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520635
  • [Presentation] Hearers' role in task-based dialogues by native English speaker pairs and by Japanese English learner pairs - focusing on conversation sequence starting with a question2010

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Etsuko Yoshida, Koichiro Nakamoto, & Kazuhiro Takeuchi
    • Organizer
      British Association for AppliedLinguistics September, 10th
    • Place of Presentation
      Aberdeen (Scotland).
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520635
  • [Presentation] Hearers' role in task-based dialogues by native English speaker pairs and by Japanese English learner pairs-focusing on conversation sequences starting with a question2010

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Etsuko Yoshida, Koichiro Nakamoto, Kazuhiro Takeuchi
    • Organizer
      British Association of Applied Linguistics (BALL)
    • Place of Presentation
      University of Aberdeen
    • Year and Date
      2010-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520635
  • [Presentation] 課題遂行対話における相互行為プロセス -英語母語話者と日本人英語学習者はどのようにグラウンディングを成立させるか-

    • Author(s)
      谷村緑・吉田悦子・仲本康一郎・竹内和広
    • Organizer
      社会言語科学会
    • Place of Presentation
      東京都杉並区 東京女子大学
    • Year and Date
      2015-03-14 – 2015-03-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370663
  • 1.  TANIMURA Midori (00434647)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 25 results
  • 2.  YOSHIDA Etsuko (00240276)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 3.  岡本 雅史 (30424310)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TAKEUCHI Kazuhiro (20440951)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 5.  加藤 祥 (40623004)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  山口 征孝 (20779300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  臼田 泰如 (80780501)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi