• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

imai takiko  今井 多樹子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

IMAI Takiko  今井 多樹子

Less
Researcher Number 80538439
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 香川大学, 医学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 日本赤十字広島看護大学, 看護学部, 教授
2017 – 2021: 安田女子大学, 看護学部, 准教授
2016: 安田女子大学, 看護学部看護学科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Except Principal Investigator
Fundamental nursing / Basic Section 58060:Clinical nursing-related
Keywords
Principal Investigator
教育プログラム / 尺度開発 / 多重課題対応力 / 複数患者 / 新人看護師
Except Principal Investigator
看護実践能力 / 教育プログラム / 看護 / clinical deterioration / 急変の前兆 … More / Rapid Response System / 学習方法 / 深層的アプローチ / 促進因子 / 看護教育 / 学習エンゲージメント / 学習への関心 / 学業成績 / システマティック・レビュー / 学習アプローチ / 看護学生 / 表層的学習アプローチ / 深層的学習アプローチ / 消耗感 / 心理的契約 / 職務報酬 / 学習経験 / 職場における学習 / 職場特性 / パーソナリティ / 職場学習 / 職場環境 / 離職意思 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  急変前兆の早期認識・対応における臨床看護コンピテンシーに基づく教育プログラム開発

    • Principal Investigator
      門田 清孝
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58060:Clinical nursing-related
    • Research Institution
      The Japanese Red Cross Hiroshima College of Nursing
  •  新人看護師が複数患者を受け持つ体制下で求められる多重課題対応力の育成に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      今井 多樹子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
    • Research Institution
      The Japanese Red Cross Hiroshima College of Nursing
  •  The development of educational strategies that facilitates nursing students' adoption of an effective learning approach

    • Principal Investigator
      Takase Miyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Fundamental nursing
    • Research Institution
      Yasuda Women's University
  •  Modelling nursing competence: the exploration of its antecedents and consequences

    • Principal Investigator
      Takase Miyuki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Fundamental nursing
    • Research Institution
      Yasuda Women's University
      Hiroshima University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 学生観点による学習意欲を促進させる動機づけ因子-混合研究法を用いて2021

    • Author(s)
      中吉陽子,高瀬美由紀,二井谷真由美,今井多樹子,藤原みのり
    • Journal Title

      安田女子大学紀要

      Volume: 49 Pages: 337-346

    • NAID

      120006989944

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Journal Article] Exploring factors that motivate nursing students to engage in skills practice in a laboratory setting: A descriptive qualitative design2021

    • Author(s)
      Nakayoshi, Y., Takase, M., Niitani, M., Imai, T., Okada, M., Yamamoto, K., & Takei, Y.
    • Journal Title

      International Journal of Nursing Sciences

      Volume: 8 Issue: 1 Pages: 79-86

    • DOI

      10.1016/j.ijnss.2020.12.008

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Journal Article] 看護系大学生の学習意欲を高める要因の探究2020

    • Author(s)
      藤原みのり,二井谷真由美,今井多樹子,髙瀬美由紀
    • Journal Title

      日本医学看護学教育学会誌

      Volume: 29 Pages: 22-30

    • NAID

      40022667487

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Journal Article] 講義科目における看護学生の効果的な学習アプローチを促進する要因の探究2020

    • Author(s)
      藤原みのり,二井谷真由美,今井多樹子,上村千鶴,髙瀬 美由紀
    • Journal Title

      看護実践の科学

      Volume: 45 Pages: 86-91

    • NAID

      40022165143

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Journal Article] What educators could do to facilitate students’ use of a deep approach to learning: A multisite cross-sectional design.2020

    • Author(s)
      Takase, M., Niitani, M., & Imai, T.
    • Journal Title

      Nurse Education Today

      Volume: in press Pages: 104422-104422

    • DOI

      10.1016/j.nedt.2020.104422

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Journal Article] Teaching context contributing to nursing students’ adoption of a deep approach to learning2019

    • Author(s)
      Takase, M., Imai, T., Niitani, M., & Okada, M.
    • Journal Title

      Journal of Professional Nursing

      Volume: 35 Issue: 5 Pages: 379-388

    • DOI

      10.1016/j.profnurs.2019.04.006

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Journal Article] 看護学生の学習意欲を阻害する教育者側の要因:臨地実習に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      今井多樹子,髙瀬美由紀,二井谷真由美,岡田麻里
    • Journal Title

      看護実践の科学

      Volume: 44 Pages: 70-75

    • NAID

      40022024990

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Journal Article] tudents’ perceptions of teaching factors that demotivate their learning in lectures and laboratory-based skills practice2019

    • Author(s)
      Takase, M., Niitani, M., Imai. T., & Okada, M.
    • Journal Title

      International Journal of Nursing Sciences

      Volume: 6 Issue: 4 Pages: 414-420

    • DOI

      10.1016/j.ijnss.2019.08.001

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Journal Article] 看護師による学習行動と看護実践能力との関係:教育背景別による比較2017

    • Author(s)
      川元美津子,高瀬美由紀,今井多樹子
    • Journal Title

      日本職業・災害医学学会誌

      Volume: 65 Pages: 26-32

    • NAID

      40021062285

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25463303
  • [Journal Article] 看護実践の質向上に資する効果的な職場環境デザインの検証2017

    • Author(s)
      今井多樹子,高瀬美由紀,山本雅子,佐藤陽子,河村靖子,山本久美子
    • Journal Title

      日本職業・災害医学学会誌

      Volume: 65 Pages: 47-51

    • NAID

      40021062354

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25463303
  • [Journal Article] Development and examination of the psychometric properties of the Learning Experience Scale in nursing2016

    • Author(s)
      Takase, M., Imai, T., Uemura, C.
    • Journal Title

      Nursing & Health Sciences

      Volume: 18 Issue: 2 Pages: 196-202

    • DOI

      10.1111/nhs.12244

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25463303
  • [Presentation] 看護系大学生の学習意欲を高める要因の探究2021

    • Author(s)
      藤原みのり,二井谷真由美,中吉陽子,髙瀬美由紀,今井多樹子
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 看護技術演習科目の学習を促進させる動機づけ要因と段階2021

    • Author(s)
      中吉陽子,髙瀬美由紀,二井谷真由美,今井多樹子,山本久美子,竹井友里.
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 看護学生の学習意欲を阻害する要因の探究:講義科目に焦点を当てて2020

    • Author(s)
      中吉陽子,二井谷真由美,今井多樹子,髙瀬美由紀
    • Organizer
      第30回日本医学看護学教育学会学術学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 看護系大学生の学意欲を高める要因の探究2020

    • Author(s)
      藤原みのり,髙瀬美由紀,今井多樹子
    • Organizer
      第33回日本看護研究学会近畿・北陸地方会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 深層的学習アプローチと教育3要素との関連性2020

    • Author(s)
      髙瀬美由紀,今井多樹子, 上村千鶴,藤原みのり,山本久美子,中吉陽子
    • Organizer
      第33回日本看護研究学会近畿・北陸地方会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] Teaching approach scaleの開発と信頼性・妥当性の検証2020

    • Author(s)
      髙瀬美由紀,二井谷真由美,今井多樹子
    • Organizer
      第40回日本看護科学学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 看護学生が用いる学習アプローチの探究2019

    • Author(s)
      川元美津子,髙瀬美由紀,二井谷真由美,今井多樹子,岡田麻里
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 看護技術修得における学生の主体的な学びに影響を与える要因の探求2019

    • Author(s)
      中吉陽子,山本久美子,竹井友里,今井多樹子,岡田麻里,髙瀬美由紀
    • Organizer
      一般社団法人日本看護研究学会第45回学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 看護学生の学習意欲を阻害する教育者側の要因:臨地実習に焦点をあてて2019

    • Author(s)
      今井多樹子,髙瀬美由紀,二井谷真由美,岡田麻里
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 深層的学習アプローチに影響を与える要因の探究 Part 2:学生側の前提要件2018

    • Author(s)
      二井谷真由美,髙瀬美由紀,今井多樹子,岡田麻里
    • Organizer
      第38回日本看護科学学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 深層的学習アプローチに影響を与える要因の探究 Part 1:教育者側の前提要件2018

    • Author(s)
      髙瀬美由紀,二井谷真由美,今井多樹子,岡田麻里,山本久美子
    • Organizer
      第38回日本看護科学学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 臨地実習における深層的学習アプローチの促進に影響を与える要因の探究:実習指導を担う教育者側の前提要件2018

    • Author(s)
      今井多樹子,髙瀬美由紀,二井谷真由美,岡田麻里,山本久美子
    • Organizer
      第38回日本看護科学学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K12147
  • [Presentation] 求められる看護実践能力と実際の看護実践能力が看護師の離職意思に与える影響2016

    • Author(s)
      58.高瀬美由紀,山本雅子,佐藤陽子,今井多樹子, 川元美津子,上村千鶴,河村靖子,山本久美子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      東京国際フォーラム
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25463303
  • [Presentation] 教育背景の違いによる職場学習経験と看護実践能力の関係2016

    • Author(s)
      川元美津子,高瀬美由紀,今井多樹子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      東京国際フォーラム
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25463303
  • [Presentation] 看護実践能力が看護師の離職意思に影響を与えるメカニズムの検証2015

    • Author(s)
      54.高瀬美由紀,山本雅子,佐藤陽子,今井多樹子,川元美津子,上村千鶴
    • Organizer
      日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場、広島市文化交流会館、JMSアステールプラザ
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25463303
  • 1.  Takase Miyuki (50437521)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  NIITANI Mayumi (30326441)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 3.  小林 敏生 (20251069)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  折山 早苗 (20457203)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  門田 清孝 (60966943)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi