• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Michimoto Yuko  道本 祐子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

道本 祐子  ミチモト ユウコ

Less
Researcher Number 80624600
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 奈良工業高等専門学校, 一般教科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 奈良工業高等専門学校, 一般教科, 准教授
2021: 宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授
2014 – 2019: 宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授
2013: 宇部工業高等専門学校, その他部局等, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Educational technology
Keywords
Principal Investigator
日本人EFL学習者 / タスク / 文法発達 / チャンク / 文法 / 処理可能性理論 / 言語産出 / 産出 / L2学習者 / 発達 … More / L2学習者 / EFL学習者 / 複雑性 / 統語構造 / 学習者 / 文法形態素 / L1 / L2 / 統語形態素 / 英語運用能力 / コロケーション / 第二言語習得 / 含意尺度 / 英語 … More
Except Principal Investigator
COCET / 視線計測 / チャンキング / 科学技術英語 / チャンキング理論 / CALLシステム / 教育工学 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (28 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  日本人EFL学習者の英語産出における統語構造の複雑性の発達Principal Investigator

    • Principal Investigator
      道本 祐子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Nara National College of Technology
      Ube National College of Technology
  •  How do chunks and grammar work in learners' communication in a foreign language: Examining the effect of chunk learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Michimoto Yuko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Ube National College of Technology
  •  Development and practice of educational methods for engineering English using a CALL system with text chunking

    • Principal Investigator
      TANABE Makoto
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Ube National College of Technology
  •  Research regarding English proficiency, both communicative and grammatical, necessary for international communication and the devising of a developmental index for Japanese EFL learners.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Michimoto Yuko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Ube National College of Technology

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] L2ライティングに見られる統語構造の複雑性は学習者のL2プロフィシエンシーにどのような影響を及ぼすのか2024

    • Author(s)
      道本祐子
    • Journal Title

      COCET研究論集

      Volume: 43 Pages: 31-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00805
  • [Journal Article] 産出モードの違いによる統語的複雑性指標の検証2023

    • Author(s)
      道本祐子
    • Journal Title

      COCET研究論集

      Volume: 42 Pages: 60-70

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00805
  • [Journal Article] 定型表現の学習は日本人EFL学習者の統語構造と形態素の発達 にどのような効果をもたらすのか-コミュニケーション・タスクによる発話データと記述データの分析から2020

    • Author(s)
      道本祐子
    • Journal Title

      COCET研究論集

      Volume: 39 Pages: 137-146

    • NAID

      40022207827

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02950
  • [Journal Article] 定型表現の学習は日本人EFL学習者の統語構造と形態素の発達 にどのような効果をもたらすのか - コミュニケーション・タスクによる発話データと記述データの分析から2020

    • Author(s)
      道本祐子
    • Journal Title

      COCET研究論集

      Volume: 39 Pages: 137-146

    • NAID

      40022207827

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01156
  • [Journal Article] In experimental studies how can we deal with chunk productions by learners?2018

    • Author(s)
      Michimoto Yuko
    • Journal Title

      Research Reports of Ube National College of Technology

      Volume: 61 Pages: 26-33

    • NAID

      120006408039

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02950
  • [Journal Article] A Study of the Validity for Processability Theory with Writing Tasks.2016

    • Author(s)
      Yuko Michimoto
    • Journal Title

      Research Reports of Ube National College of Technology

      Volume: 61 Pages: 1-8

    • NAID

      120005823484

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • [Journal Article] Morphology and syntax acquisition by Japanese EFL writers: a study of their developmental course based on Processability Theory2015

    • Author(s)
      MICHIMOTO Yuko
    • Journal Title

      Nidaba, Linguistic Society of West Japan

      Volume: 43 Pages: 70-78

    • NAID

      120007052602

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • [Journal Article] Research into Syntactic Development: A Study Using Implicational Scaling2015

    • Author(s)
      MICHIMOTO Yuko
    • Journal Title

      Research Reports of Ube National College of Technology

      Volume: 60 Pages: 33-40

    • NAID

      120005727926

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • [Journal Article] 「チャンク」習得における学習者へのインプットの影響2015

    • Author(s)
      道本ゆう子、中村真貴子
    • Journal Title

      太成学院大学紀要

      Volume: 17 Pages: 77-83

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • [Journal Article] 学習者の「英語」使用モデルに関する考察:英語教育における母語話者英語の軌範と学習者の志向2014

    • Author(s)
      道本祐子
    • Journal Title

      太成学院大学紀要

      Volume: 16 Pages: 79-87

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • [Presentation] L2ライティングに見られる統合構造の複雑性は 学習者のL2プロフィシエンシーにどのような影響を及ぼすのか2023

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      全国高専英語教育学会第46回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00805
  • [Presentation] 統語的複雑性指標の妥当性の検討2022

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会第45回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00805
  • [Presentation] 定型表現の学習は日本人EFL学習者の統語構造と形態素の発達にどのような効果をもたらすのか-コミュニケーション・タスクによる発話データと記述データの分析から2020

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      COCET全国研究大会第43回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02950
  • [Presentation] 産出タスクにおけるEFL学習者のチャンクと統語パターンの分析2020

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      2 道本祐子「産出タスクにおけるEFL学習者のチャンクと統語パターンの分析」, 外国語教育メディア学会(LET) 関西支部 2019 年度秋季研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02950
  • [Presentation] 定型表現の学習は日本人EFL学習者の統語構造と形態素の発達にどのような効果をもたらすのか - コミュニケーション・タスクによる発話データと記述データの分析から2019

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      COCET全国研究大会第43回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01156
  • [Presentation] 産出タスクにおけるEFL学習者のチャンクと統語パターンの分析2019

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 関西支部 2019 年度秋季研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01156
  • [Presentation] 処理可能性理論の示す発達段階は日本人EFL学習者のスピーキングとライティングの両方から支持されるのか2019

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 中国四国支部2019年度秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01156
  • [Presentation] 処理可能性理論の示す発達段階は日本人EFL学習者のスピーキングとライティングの両方から支持されるのか2019

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 中国四国支部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02950
  • [Presentation] 英語コミュニケーション能力の養成に向けたチャンク表示を用いたCALLシステムの構築2016

    • Author(s)
      田辺誠, 道本祐子, 浅原京子, 中村嘉雄
    • Organizer
      平成28年度全国高専フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01156
  • [Presentation] 英語コミュニケーション能力の養成に向けたチャンク表示を用いたCALLシステムの構築2016

    • Author(s)
      田辺誠、道本祐子、浅原京子、中村嘉雄
    • Organizer
      平成28年度全国高専フォーラム
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02950
  • [Presentation] 外国語学習者の目標言語に対する意識の異なり―アルゼンチンにおける外国語学習調査2016

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      国際開発学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02950
  • [Presentation] チャンク表示を用いたCALLシステムの構築およびTOEIC読解学習履歴の分析2016

    • Author(s)
      田辺誠、道本祐子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第56回全国研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02950
  • [Presentation] チャンク表示を用いたCALLシステムの構築およびTOEIC読解学習履歴の分析2016

    • Author(s)
      田辺誠, 道本祐子
    • Organizer
      外語教育メディア学会第56回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01156
  • [Presentation] 文法発達段階における『チャンク』の影響―ライティング・タスクによる処理可能性理論の検証2015

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      言語科学会, 第17回年次国際大会 (JSLS2015)
    • Place of Presentation
      別府国際コンベンションセンタービーコンプラザ
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • [Presentation] 英語連結表現の習得における文法指導とチャンク運用について2014

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      第12回全国高専テクノフォーラム
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Year and Date
      2014-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • [Presentation] 日本人英語学習者の文法習得2014

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      平成26年度女性研究者研究交流会
    • Place of Presentation
      学術総合センター
    • Year and Date
      2014-12-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • [Presentation] 日本人英語学習者の形態素・統語構造の発達:Processability Theoryにもとづく発達過程の分析2013

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      言語科学会第15回年次国際大会(JSLS2013)
    • Place of Presentation
      活水女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • [Presentation] 文法発達段階における「チャンク」の影響:ライティング・ タスクによる「処理可能性理論」の検証

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      JSLS2015(言語科学会第17回国際年次大会)
    • Place of Presentation
      別府国際インベンションセンター
    • Year and Date
      2015-07-18 – 2015-07-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25871043
  • 1.  TANABE Makoto (00353318)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi