• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Oshima Kensuke  大島 研介

Researcher Number 80636811
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-3391-754X
Affiliation (Current) 2025: 横浜商科大学, 商学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 横浜商科大学, 商学部, 准教授
2019 – 2022: 横浜商科大学, 商学部, 講師
2015 – 2018: 神奈川大学, 人間科学部, 非常勤講師
2014: 神奈川大学, 人間科学部, その他
2013: 神奈川大学, 人間科学部, 非常勤講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Experimental psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related
Keywords
Principal Investigator
点字 / 触覚 / 点字読書 / 視覚障害 / 客観的指標 / 読書速度 / 発見学習 / Contingency Adduction / 視覚的な点字学習法 / 指のサイズ … More / 点字寸法 / 第二指長 / 手長 / 計測 / 身体サイズ / 点字サイズ / 実験心理学 / 試験時間 / 点字読書速度 / 読書 / 黙読 / 合理的配慮 / 点字受験 / 試験時間延長 / 客観指標の開発 / braille reading … More
Except Principal Investigator
視覚障害 / 支援技術 / 弱視 / 視覚障害教育 / 特別支援教育 / 読書環境 / 診断的評価 / 読書 / 発達障害教育 / デジタル教科書 / 評価ツール / 発達障害 / デジタルリーディング / 読み障害 / ICT / 実験心理 / 視線 / 読み / 評価 / 配慮要求 / 高大連携 / 試験 / 合意形成 / 合理的配慮 / 高大接続 / インクルーシブ教育 / 特別支援教育学 / 盲 / 教育学 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (12 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  A visual braille learning method using the contingency adduction procedure with the regularity of Japanese braille.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大島 研介
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Yokohama College of Commerce
  •  Development and evaluation of digital reading assessment tools for individual characteristics

    • Principal Investigator
      UJIMA Kazuhito
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Relationship between braille size and finger size: research on Braille size suitable for fingersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      大島 研介
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Yokohama College of Commerce
  •  Development and evaluation of a collaborative system for smooth transition between high school and university for students with visual impairments

    • Principal Investigator
      ujima kazuhito
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Setting the test time for Braille users based on Braille Reading Speed --practical use of braille reading chart--Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Oshima Kensuke
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Experimental psychology
    • Research Institution
      Yokohama College of Commerce
      Kanagawa University
  •  The study of objective assessment on braille reading speed --development of braille reading chart--Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Oshima Kensuke
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Experimental psychology
    • Research Institution
      Kanagawa University

All 2023 2022 2019 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Contingency adduction手続きを用いた視覚的な点字学習2023

    • Author(s)
      小原健一郎・大島研介・相澤裕紀
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 38 Pages: 16-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00888
  • [Journal Article] 弱視の高校生を対象にした広大連携プログラム2019

    • Author(s)
      氏間和仁・中野泰志・永井伸幸・田中良広・竹林地毅・韓星民・相羽大輔・大島研介
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 56(4) Pages: 20-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01040
  • [Presentation] Contingency Adduction手続きを用いた視覚的な点字学習法--点字と仮名の関係学習における見本刺激の違いの影響--2023

    • Author(s)
      大島研介・小原健一郎
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00888
  • [Presentation] 弱視児童生徒の読み評価ツール開発のための横断的読み速度調査-発達段階に着目して-2022

    • Author(s)
      氏間和仁、西本月那、今津麻衣、永井伸幸、大島研介、奥村智人
    • Organizer
      第30回視覚障害リハビリテーション研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00888
  • [Presentation] 大学生の長文・短文の読みの比較2022

    • Author(s)
      氏間和仁・西本月那・今津麻衣・永井伸幸・大島研介
    • Organizer
      第23回日本ロービジョン学会学術総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00888
  • [Presentation] 各国で普及している点字サイズと身体サイズの関係 --文献調査に基づいた検証--2022

    • Author(s)
      大島研介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02938
  • [Presentation] Contingency Adduction手続きを用いた視覚的な点字学習 ―未訓練の点字要素を含む複合刺激による制御の可能性―2019

    • Author(s)
      小原健一郎・大島研介
    • Organizer
      日本行動分析学会第 37 回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01040
  • [Presentation] 視覚障害高校生のための高大連携プログラムの効果に関する予備調査2019

    • Author(s)
      氏間 和仁・中野 泰志・田中 良広・永井 伸幸・竹林地 毅・韓 星民・相羽 大輔・大島 研介
    • Organizer
      第20回日本ロービジョン学会学術総会抄録集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01040
  • [Presentation] 大学進学を希望する視覚障害のある高校生のためのスキルアップセミナー:合意形成と支援機器操作スキルの向上を目指して2019

    • Author(s)
      氏間 和仁・中野 泰志・永井 伸幸・田中 良広・竹林地 毅・大島研介・相羽 大輔・韓 星民
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会第5回大会発表抄録集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01040
  • [Presentation] Influence of individual-level and sentence-level factors on braille reading speed.2016

    • Author(s)
      Oshima,K. and Yasushi, N.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870838
  • [Presentation] 点字読書速度に与える文章特性と個人特性の影響 --階層線形モデルによる検討--2015

    • Author(s)
      大島研介・中野泰志
    • Organizer
      日本心理学会第79年大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870838
  • [Presentation] 文章の違いが点字読書速度に与える影響 --速く読める文章はユーザ間で共通しているか--2015

    • Author(s)
      大島研介・中野泰志
    • Organizer
      特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870838
  • 1.  ujima kazuhito (80432821)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  永井 伸幸 (50369310)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  竹林地 毅 (50332169)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  相羽 大輔 (50735751)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  中野 泰志 (60207850)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  韓 星民 (60643476)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  田中 良広 (70392933)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 8.  奥村 智人 (00538077)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  小原 健一郎 (40533394)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi