• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HIGUCHI Kazuhiko  樋口 和彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80710110
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 広島修道大学, 人文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 広島修道大学, 人文学部, 教授
2018 – 2020: 島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授
2016 – 2017: 島根大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
重度・重複障害児 / ディスプレイ(仮想空間) / 視線入力装置 / 心理学と工学の融合 / 学習モデル / 共同注意行動の成立 / 現実世界でのコミュニケーション / 仮想空間での学習 / 子どものもつ価値観 / 学習成立の条件 … More / 文化心理学 / 重度・重複障害児の学習 / 活動の場 の設定 / 能動的な学習を促進 / 重度・重複障害児の学習成立 / Behaviors Setting(行動場 面) / 能動的 / 活動設定 / 教師と子どもの価値観 / 教育・療育の風土 / 学習環境 / 行動場面 / Behaviors Setting / 学習内容の選定 / 生態心理学 / 活動の場の設定 / 学習内容 / 能動性 / 生態学的視点 … More
Except Principal Investigator
特別支援教育 / インタビュー調査 / 鑑別 / アンケート調査 / 実態把握 / 問題行動 / 支援 / 児童養護施設 / 幼稚園教諭 / 保育士 / 発達障害 / 愛着障害 / 小学校外国語科 / 仮想現実 / 感覚統合 / 書字指導 / ディスグラフィア / 力覚等仮想支援システム / 書字巧緻性 / アルファベット / 書字の定量評価 / アルファベット指導 / 書字技能 / 小学校外国語 / 特別支援 / インクルーシブ教育 / ユニバーサルデザイン / カリキュラム論 / 教育学 / 英語 / 教授法 / 学習支援 / 認知特性 / 英語教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (29 results)
  • Co-Researchers

    (17 People)
  •  重度・重複障害児の仮想空間の反応と現実の人間関係の融合に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      樋口 和彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University
  •  愛着障害と発達障害の問題行動の鑑別と支援への応用に関する研究

    • Principal Investigator
      稲垣 卓司
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Research on learning content and learning environment settings that promote active learning for children with severe and multiple disabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HIGUCHI Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University
      Shimane University
  •  Instruction on English penmanship applying virtual reality for elementary school children

    • Principal Investigator
      hashitsume kazuharu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Ways to Support English Classes and Special Education: Collaboration among Primary, Secondary and Tertiary Schools

    • Principal Investigator
      Otani Midori
    • Project Period (FY)
      2013 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Shimane University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 重度・重複障害児の学習とは?Vol.22024

    • Author(s)
      樋口和彦
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863716773
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17603
  • [Book] 重度・重複障害児の学習とは? Vol.22024

    • Author(s)
      樋口和彦他
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863716773
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Book] 重度・重複障害児の学習とは?―障害が重い子どもが主体的・対話的で深い学びを行うための基礎―2021

    • Author(s)
      樋口和彦
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863715783
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Book] 「英語学習者のつまずきを意識した英語指導の在り方―その理論と指導例―」2017

    • Author(s)
      飯島睦美・大谷みどり・築道和明・小川巌・樋口和彦他
    • Total Pages
      79
    • Publisher
      上武印刷
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25284105
  • [Book] 英語教育における特別な支援の在り方2016

    • Author(s)
      飯島睦美・大谷みどり・築道和明・小川巌・樋口和彦・高田純子
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      (本科研プロジェクト)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25284105
  • [Journal Article] 「書き」の効果に着目した多層の読み書き指導モデルの検討2019

    • Author(s)
      堀部要子,樋口和彦
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28-1 Pages: 73-87

    • NAID

      130007949936

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18649
  • [Journal Article] 「書き」の効果に着目した多層の読み書き指導モデルの検討2019

    • Author(s)
      堀部要子・樋口和彦
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 第 28巻第 1 号 Pages: 96-105

    • NAID

      130007949936

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18649
  • [Journal Article] 学校全体で取り組む継続的な短時間SSTの有用 性2019

    • Author(s)
      堀部要子,樋口和彦,曽山和彦
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 8 Pages: 73-87

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18649
  • [Journal Article] 重度・重複障害児の共同注意行動の発現過程とその支援―二項関係から三項関係への移行期の事例から―. ,2017

    • Author(s)
      菅智津子・樋口和彦 , .
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 55 Pages: 145-156

    • NAID

      130007617453

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25284105
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(5)―行動セッティングの視点からの重度・重複障害児の学習活動の改善②―2023

    • Author(s)
      樋口和彦・渡邉正人・藤川志つ子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17603
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(7)2023

    • Author(s)
      藤川志つ子・樋口和彦・渡邉正人
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Presentation] 重度・重複障害児の学習とは?(8) ―能動的な学習を促進する学習内容の選定と学習環境の設定(Behavior Setting)―2023

    • Author(s)
      樋口和彦・ 池田知史・ 山下真由・中尾健一郎・ 清田正史・名雪美沙・平田香奈子・ 藤川志つ子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17603
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(6)―感覚と運動の高次化理論による重度・重複障害児の学習活 動の取り組み―2023

    • Author(s)
      渡邉正人・樋口和彦・藤川志つ子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17603
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(5) ―行動セッティングの視点からの重度・重複障害児の学習活動の改善②―2023

    • Author(s)
      樋口和彦・渡邉正人・藤川志つ子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(7) ―重度・重複障害児の主体的な学びを育む取り組みについ ての一考察―2023

    • Author(s)
      藤川志つ子・樋口和彦・渡邉正人
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K17603
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(6)2023

    • Author(s)
      渡邉正人・樋口和彦・藤川志つ子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Presentation] 重度・重複障害児の学習とは?(7) ―能動的な学習を促進する学習内容の選定と学習環境の設定―2022

    • Author(s)
      樋口和彦・平田香奈子・石川ゆず・河原周作・伊藤 心・渡邉正人・藤川志つ子・三木由美子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(3)―行動セッティングの視点からの重度・重複障害児の学習活動の改善―2022

    • Author(s)
      樋口和彦・渡邉正人・藤川志つ子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(4) ―感覚と運動の高次化理論による重度・重複障害児の学習活動の取り組み―2022

    • Author(s)
      渡邉正人・樋口和彦・藤川志つ子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(2)―感覚と運動の高次化理論による重度・重複障害児の学習への取り組み―2020

    • Author(s)
      渡邉正人・樋口和彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Presentation] 障害が重い子どもの学習を支える理論(1)―バーカーの行動場面理論の重度・重複障害児の学習への適用―2020

    • Author(s)
      樋口和彦・渡邉正人
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02999
  • [Presentation] 通常学級の英語学習における困難性と支援の在り方2019

    • Author(s)
      大谷みどり・樋口和彦・三浦睦美・縄手雅彦・小川巌
    • Organizer
      日本特殊教育学会 自主シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18649
  • [Presentation] 通常学級の英語授業における児童生徒のつまずきと支援の在り方2019

    • Author(s)
      大谷みどり・樋口和彦・宮﨑紀雅・縄手雅彦・川合紀宗
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会自主シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18649
  • [Presentation] 小学校における読み書き困難への学習支援方法の開発とその効果-「ひらがな・カタカナ・漢字」文字の習得に向けて-2018

    • Author(s)
      堀部 要子・山田 充・道村 静江・樋口 和彦・花熊 曉
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18649
  • [Presentation] 「英語教育における特別な支援の在り方~小中高大の連携を通して(1):UDLを活用した今後の教員養成に向けての取組」2017

    • Author(s)
      大谷みどり、三浦睦美、飯島睦美、小川巌、樋口和彦、宮﨑紀雅、築道和明
    • Organizer
      日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25284105
  • [Presentation] UDL(Universal Design for Learning)の視点による 中学校3年理科(物理)の授業改善 ―現状把握に基づき、主体的に学ぶ生徒の育成を目指したオプション(学び方の選択肢)の提供―2017

    • Author(s)
      三浦睦美、大谷みどり、樋口和彦、小川巌、三島修司
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25284105
  • [Presentation] 「英語教育における特別な支援の在り方~小中高大の連携を通して(2):音韻意識改善と英語学習困難の解決」2017

    • Author(s)
      飯島睦美、大谷みどり、築道和明、小川巌、樋口和彦、宮﨑紀雅、三浦睦美
    • Organizer
      日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25284105
  • [Presentation] 英語のつまずきへの支援:指定討論2016

    • Author(s)
      樋口和彦・小川巌
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      横浜パシフィコ
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25284105
  • [Presentation] Provision of Multiple Means of Learning and its Effects for 9th graders: improvement of the Science Class based on UDL2016

    • Author(s)
      三浦睦美・宮崎紀雅・園山浩之・大谷みどり・樋口和彦
    • Organizer
      2nd Annual UDL Symposium
    • Place of Presentation
      Harvard University
    • Year and Date
      2016-08-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25284105
  • 1.  Otani Midori (80533299)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  渡邉 正人 (60907773)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  hashitsume kazuharu (70709740)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  築道 和明 (30188510)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  小川 巌 (60160743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 6.  飯島 睦美 (80280436)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  伊賀崎 伴彦 (70315282)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  平田 香奈子 (00435356)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  三木 由美子 (90726217)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  藤川 志つ子 (50637874)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 11.  稲垣 卓司 (80176388)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  MIYAZAKI Norimasa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  MIURA Mutsumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 14.  NAKAGAMA Tomoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  TAKATA Junko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SUDA Kaori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  TABUCHI Ryoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi