• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

imura tomoya  井邑 智哉

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Imura Tomoya  井邑 智哉

井邑智哉

IMURA Tomoya  井邑 智哉

井邑 智哉(井邑智哉)  イムラ トモヤ

Less
Researcher Number 80713479
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授
2020 – 2023: 佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授
2017 – 2019: 佐賀大学, 学校教育学研究科, 講師
2014: 精華女子短期大学, 幼児保育学科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 10010:Social psychology-related / Education and related fields / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
モニタリング / プランニング / 時間アセスメント / 時間管理の学び方 / 親の時間管理支援 / 子どもの時間管理 / 時間コントロール感 / 時間管理支援 / 児童生徒 / 時間管理 … More
Except Principal Investigator
… More ポジティブ心理学 / 特別支援教育 / 縦断的研究 / 品格教育 / シティズンシップ教育 / 人格形成 / 習慣 / Character / 知・徳・体 / Character education / 品性 / 活動量 / 英国の品格教育センターの視察 / イギリスの品格教育 / 生徒指導提要 / 活動量と品格 / 活動量と人格形成 / Character strenghts / 社会人の品格とWell-being / 市民性教育 / 活動量と品格の関係 / よい習慣作り / 生徒指導 / 高齢者のWell-beingと品格 / 活動を通した習慣作り / 主体的な行為の習慣 / 身体活動量と人格形成 / 徳(Virture) / 体力・身体活動を通した介入の可能性 / 児童 / well-being / 身体活動量 / 体力 / Character strengths(強み) / 心理的well-being / 不安 / 抑うつ / 心理学的well-being / 自嘲的ユーモア / ユーモア / 教育学 / 研修プログラム / 専門性向上 / 通級指導教室担当教員 / 特別支援学級担任 / 教員研修プログラム / 通級指導教室 / 特別支援学級 / 特別支援教育専門性尺度 / 特別支援教育の専門性 / 内外の実践優秀校の視察 / エビデンス / 9年一貫型の地域連携 / よい行為の習慣形成 / 品格教育(character education) / 品格の4側面 / 米国視察 / 道徳教育との相違 / 視察報告 / 品格の尺度の開発 / よい行為の習慣 / 道徳教育 / ポスター / エビデンスに基づく成果 / 学校・家庭・地域の連携 / 小中連携 / 生活指導・生徒指導 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (32 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  子どもに対する「勇気くじき」の発生メカニズムの検証とコントロール方法の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      井邑 智哉
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Saga University
  •  自嘲的ユーモアの2次元モデルの検証とそれに基づく介入プログラムの開発

    • Principal Investigator
      塚脇 涼太
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Hijiyama University
  •  Developing a New Direction for Intervention of Character Strengths on Elementary School Children: Insights from Evidence and Visits to the UK Center

    • Principal Investigator
      AOKI Tazuko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Developmental process of time management abilities and its facilitating factors - Focusing on three aspects of time managementPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Imura Tomoya
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Saga University
  •  Development of training programs for special needs education by teacher active learning

    • Principal Investigator
      HINO Kumiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Saga University
  •  Research the theories of character education and analyzing the effects piled up during compulsory education keeping in close contact with parents and community.

    • Principal Investigator
      AOKI Tazuko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Developmental Changes and Gender Difference of Character Strengths in Japanese Children and Students : Cross-sectional analyses about the relationship with well-being and some suggestions for school education.2024

    • Author(s)
      青木 多寿子、井邑 智哉
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 8 Pages: 186-196

    • DOI

      10.34551/0002000568

    • ISSN
      2432-5074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/2000568

    • Year and Date
      2024-03-10
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01680
  • [Journal Article] The Effect of Autonomous Motivation on Students' Time Management2023

    • Author(s)
      井邑 智哉、塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 271-277

    • DOI

      10.34551/00023470

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23539

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01680
  • [Journal Article] The Effect of Autonomous Time Management on Academic Performance of Middle School Students2023

    • Author(s)
      井邑 智哉、塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 278-283

    • DOI

      10.34551/00023471

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23540

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01680
  • [Journal Article] Positive relationships of character strengths with fitness and physical activity in primary school children2023

    • Author(s)
      Sasayama Kensaku、Imura Tomoya、Adachi Minoru、Aoki Tazuko、Li Minglu
    • Journal Title

      Health Psychology and Behavioral Medicine

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 0-0

    • DOI

      10.1080/21642850.2023.2278290

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01680
  • [Journal Article] 中学生の自律的な時間管理が学業成績に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      井邑 智哉・塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 278-283

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14386
  • [Journal Article] 自律的学習動機づけが児童生徒の時間管理に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      井邑 智哉・塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 7 Pages: 271-277

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14386
  • [Journal Article] Individuals of Higher Social Class Engage in Other-Oriented and Adaptive Humor2022

    • Author(s)
      Tsukawaki Ryota、Imura Tomoya、Hirakawa Makoto
    • Journal Title

      Research Square

      Volume: -

    • DOI

      10.21203/rs.3.rs-1356456/v1

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02975
  • [Journal Article] 親の時間管理支援に関する基礎的研究2022

    • Author(s)
      井邑 智哉、塚脇 涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 110-116

    • DOI

      10.34551/00023189

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23233

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14386
  • [Journal Article] Character strengths and well-being in Japanese children and youths : An examination using longitudinal date.2022

    • Author(s)
      井邑 智哉、青木 多寿子
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 102-109

    • DOI

      10.34551/00023188

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23232

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01680
  • [Journal Article] 児童の時間管理が長期休暇中の学習に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      井邑智哉・岡崎善弘・高村真広・徳永智子
    • Journal Title

      時間学研究

      Volume: 12 Pages: 55-62

    • NAID

      130007680914

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14386
  • [Journal Article] 時間管理の学び方に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      井邑智哉・塚脇涼太
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 4 Pages: 2-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14386
  • [Journal Article] 児童用時間管理尺度の開発と信頼性・妥当性の検討2020

    • Author(s)
      井邑智哉・岡崎善弘・高村真広・徳永智子
    • Journal Title

      時間学研究

      Volume: 11 Pages: 57-64

    • NAID

      130008052270

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14386
  • [Journal Article] 特別支援教育専門性尺度の作成と検討2020

    • Author(s)
      日野 久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 4 Pages: 10-17

    • NAID

      120006846152

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18655
  • [Journal Article] 教員の特別支援教育に関する専門性の資質・能力についての分類-専門性の高い教員を対象とした調査から-2019

    • Author(s)
      日野久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 3 Pages: 92-97

    • NAID

      120006990232

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18655
  • [Journal Article] 通常学校の特別支援教育担当教員の専門性向上のための教員研修に関する研究 -教員の特別支援教育に関する専門性の資質・能力についての分類-2018

    • Author(s)
      日野 久美子・井邑 智哉・納富 恵子・中山 健
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 2 Pages: 40-49

    • NAID

      120006990437

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18655
  • [Journal Article] 児童生徒の品格とWell-beingの関連-よい行為の習慣からの検討-2013

    • Author(s)
      井邑智也・青木多寿子・高橋智子・野中陽一朗・山田剛史
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 84(3) Pages: 247-255

    • NAID

      130003386143

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Journal Article] 児童生徒の品格とWell-beingの関連――よい行為の習慣からの検討――2013

    • Author(s)
      井邑智哉・青木多寿子・高橋智子・野中陽一朗・山田剛史
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 84

    • NAID

      130003386143

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Journal Article] 児童生徒への質問紙調査の実施に関する注意点-評定カテゴリー数からの検討2012

    • Author(s)
      青木多寿子・井邑智哉
    • Journal Title

      広島大学教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 9-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Presentation] Relationship between character strengths and well-being in primary school children: Mediating effects of health behaviors.2023

    • Author(s)
      Tomoya IMURA, Kensaku SASAYAMA, Minoru ADACHI, Tazuko AOKI and Minglu LI
    • Organizer
      International Positive Psychology Association 8th IPPA World Congress 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01680
  • [Presentation] Relationship between character strengths, objective physical fitness, and physical activitiy in primary school children.2023

    • Author(s)
      Kensaku SASAYAMA, Tomoya IMURA, Minoru ADACHI, Tazuko AOKI and Minglu LI
    • Organizer
      International Positive Psychology Association 8th IPPA World Congress 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01680
  • [Presentation] Character strenghts and well-being among older adults in East Asia: Study 1 with data from Japan2023

    • Author(s)
      Tazuko AOKI, Minglu LI, Tomoya IMURA, Kensaku SASAYAMA and Minoru ADACHI
    • Organizer
      International Positive Psychology Association 8th IPPA World Congress 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01680
  • [Presentation] Does an individual’s social class affect their type of humor?2021

    • Author(s)
      Tsukawaki Ryota、Imura Tomoya
    • Organizer
      The 14th Biennial Conference of the Asian Association of Social Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02975
  • [Presentation] Does parental time management support increase children's perceived control of time ?2021

    • Author(s)
      Imura, T., & Tsukawaki, R.
    • Organizer
      Asian Association of Social Psychology(AASP)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14386
  • [Presentation] 特別支援教育専門性向上研修プログラムの開発2020

    • Author(s)
      日野 久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Organizer
      日本LD 学会 第3回研究集会(兵庫)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18655
  • [Presentation] 特別支援教育の専門性に関する調査  -特別支援教育教員歴による分析-2019

    • Author(s)
      日野 久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18655
  • [Presentation] 教員の特別支援教育に関する専門性の資質・能力についての分類2018

    • Author(s)
      日野久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会(新潟)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18655
  • [Presentation] 特別支援教育専門性尺度の作成と検討2018

    • Author(s)
      日野久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Organizer
      日本LD学会第2回研究集会(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18655
  • [Presentation] 小中連携の9年一貫で取り組む品格教育5年間の効果(1)2013

    • Author(s)
      青木多寿子・井邑智哉・野中陽一朗
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Presentation] 小中連携の9年一貫で取り組む品格教育5年間の効果(2)2013

    • Author(s)
      井邑智哉・青木多寿子・野中陽一朗
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Presentation] 児童生徒の品格の発達差と性差(1)

    • Author(s)
      井邑智哉・青木多寿子
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Presentation] 児童生徒の品格の発達差と性差(2)

    • Author(s)
      青木多寿子・井邑智哉
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Presentation] 児童・生徒用しなやかさ尺度の開発(2)

    • Author(s)
      青木多寿子・井邑智哉・野中陽一朗
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • 1.  AOKI Tazuko (10212367)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  MIYAZAKI Hiroshi (30294391)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  YAMADA Tsuyoshi (10334252)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  ATARASHI Shigeyuki (80343648)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KAWAI Norimune (20467757)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  HASHIGAYA Yoshimasa (50252945)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  HINO Kumiko (10791527)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 8.  納富 恵子 (60228301)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 9.  中山 健 (40301329)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 10.  塚脇 涼太 (60599702)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  笹山 健作 (20780729)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 12.  足立 稔 (70271054)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi