• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TANIGUCHI Joy  谷口 ジョイ

… Alternative Names

Taniguchi Joy  谷口 ジョイ

Less
Researcher Number 80739201
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-3509-4188
Affiliation (Current) 2025: 静岡理工科大学, 情報学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 静岡理工科大学, 情報学部, 教授
2019 – 2024: 静岡理工科大学, 情報学部, 准教授
2017 – 2018: 静岡英和学院大学, 人間社会学部, 准教授
2015 – 2016: 静岡英和学院大学, 人間社会学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section02060:Linguistics-related , Basic Section02080:English linguistics-related / Basic Section 02080:English linguistics-related / Basic Section 02060:Linguistics-related
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
継承語としての日本語 / バイリテラシー / バイリンガリズム / 質的研究 / 日系コミュニティ / 海外子女 / 日本語教育 / 継承語教育 / 継承語 / 言語復興 … More / データの可視化 / 方言の記録保存・継承保存 / 方言衰退 / 危機言語・方言 / テーマ分析法 / 研究方法論 / バイリンガル教育 / 年少者日本語教育 / 日本につながる子ども / 継承語としての日本語教育 / 子どもの日本語教育 / ノンフォーマル・ラーニング / インフォーマル・ラーニング / 第2言語習得 / 海外子女教育 / スクリプト / トランス・ランゲージング / トランスランゲージング / 多言語使用 … More
Except Principal Investigator
沖永良部島 / 消滅危機言語 / 言語復興 / 琉球諸語 / 第二言語ライティング / 対話を通した学び / アカデミック・ライティング / ライティング・センター / 第二言語習得 / 留学生 / 日本語教授法 / アカデミックライティング / ライティングセンター / 日本語教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (31 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Mechanisms and Visualization of Dialect Decline and Extinction: Using a Case Study of an Endangered Dialect in Ikawa, ShizuokaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      谷口 ジョイ
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02060:Linguistics-related
      Basic Section 02080:English linguistics-related
      Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section02060:Linguistics-related , Basic Section02080:English linguistics-related
    • Research Institution
      Shizuoka Institute of Science and Technology
  •  Revitalization and Documentation of Endangered Languages, centering on Okinoerabu-Ryukyuan

    • Principal Investigator
      山田 真寛
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
    • Research Institution
      National Institute for Japanese Language and Linguistics
  •  Japanese as a Heritage Language Education in Small Groups of Overseas Japanese CommunitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANIGUCHI JOY
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Shizuoka Institute of Science and Technology
  •  Japanese Education as a Heritage Language in Small-Scale Self-Help Groups OverseasPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Taniguchi Joy
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Shizuoka Institute of Science and Technology
      Shizuoka Eiwa Gakuin University
  •  Development of second language writing skills through dialogue

    • Principal Investigator
      TANIGUCHI MASAAKI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Shizuoka Sangyo University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Biliteracy in Young Japanese Siblings2021

    • Author(s)
      谷口 ジョイ
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410680
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Book] Biliteracy in Young Japanese Siblings2021

    • Author(s)
      谷口 ジョイ
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410680
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Journal Article] ドバイの日系コミュニティにおける保護者主体の継承日本語教育2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      中東・北アフリカ日本研究ジャーナル

      Volume: 2 Pages: 84-92

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Journal Article] 子どものリテラシーをめぐる研究方法論の転換 ―帰国児童の言語喪失・保持に関する研究を事例として―2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 57 Pages: 14-32

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Journal Article] 【書評】瀬尾悠希子(著)『多様化する子どもに向き合う教師たちー継承語教育・補修校授業におけるライフストーリー研究』2022

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 56 Pages: 174-176

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Journal Article] 書評:近藤ブラウン 妃美, 坂本 光代, 西川 朋美(編集) 『親と子をつなぐ継承語教育 ―日本・外国にルーツを持つ子ども』 くろしお出版, 20192020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      KLA Journal

      Volume: 6 Pages: 13-16

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Journal Article] 近藤ブラウン妃美, 坂本光代, 西川朋美(編集)『親と子をつなぐ継承語教育―日本・外国にルーツを持つ子ども』2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      KLA Journal

      Volume: 6 Pages: 13-16

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Journal Article] 日本語アカデミックライティングにおける課題-留学生の視点から Difficulties with Academic Writing:Perspectives from International Students2019

    • Author(s)
      谷口正昭・谷口ジョイ
    • Journal Title

      『静岡産業大学情報学部研究紀要』21号

      Volume: 第21号

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02663
  • [Journal Article] 多言語環境にある子どものことばに対する質的研究の意義と課題2019

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      KLA Journal

      Volume: 5 Pages: 14-24

    • DOI

      10.15083/00077102

    • NAID

      120006630050

    • ISSN
      2188-5877
    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/51984

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] ドバイにおける継承語としての日本語学習コミュニティ2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      国際エジプト日本研究会シンポジウム
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] 小規模な継承語学習コミュニティにおける活動内容と運営上の課題2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      JSAA-ICNTJ2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] [SYMP39] Language Attrition in the Japanese Context from a CDST Perspective2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      AILA2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] 継承語としての日本語学習コミュニティにおける教育実践 ―ドバイにおける日本語サークルの事例から―2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] 不可避な移動を経験した子どものことば ー 研究方法論的立場の変化に焦点を当てて2022

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] 複数言語環境にある子どものことばに対する質的手法2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      AA研共共課題「継承語とエスニックアイデンティティ」第2回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] 海外日系コミュニティにおける保護者主体の継承日本語教育 ―人的流動性との関係から―2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会 第42回大会・ 日本国際理解教育学会 第30回研究大会合同大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] 複数言語環境にある子どものバイリテラシー2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会 (BiL1) 第23回研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] 不可避な移動を経験した子どものことば ー 研究方法論的立場の変化に焦点を当てて2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会 特定課題研究 第2回公開研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] 不可避な移動を経験した子どものことばに対する質的研究の意義と可能性2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会 特定課題研究 第1回公開研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13041
  • [Presentation] メルボルンの小規模自助グループにおける継承語教育2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      東京移民言語フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] ドバイの小規模自助グループにおける継承日本語教育2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] 海外の小規模自助グループにおける継承日本語教育 ―ドバイの事例に基づいて―2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      第41回 異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] メルボルンの小規模自助グループにおける継承日本語教育2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      第24回東京移民言語フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] Biliteracy Retention in Japanese Returnee Children2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      立教大学 異文化間コミュニケーション学部「バイリンガリズム研究」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] 海外の小規模自助グループにおける継承日本語教育 ―ドバイの事例に基づいて―2020

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間研究学会 第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] 多言語環境にある子どものことばに対する質的研究の意義と課題- 逸脱した事例の再評価 -2019

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      第40回 異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] A qualitative approach to young Japanese children’s biliteracy practice2019

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 メソドロジー研究部会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] 海外に暮らす「日本につながる子ども」の言語を考える2019

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      SIST研究交流会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • [Presentation] Difficulties with Academic Writing:Perspectives from International Students (日本語アカデミックライティングにおける課題-留学生の視点から)2018

    • Author(s)
      谷口正昭・谷口ジョイ
    • Organizer
      The 15th International Conference on Japanese Language Education in Malaysia 第15回マレーシア日本語教育国際研究発表会(於マラヤ大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02663
  • [Presentation] 『対話』を重視した日本語アカデミックライティングの指導における課題-非漢字圏出身の留学生の視点から2018

    • Author(s)
      谷口正昭・谷口ジョイ
    • Organizer
      The 4th Angkor Wat International Conference on Japanese Language Education 第4回アンコールワット国際日本語教育セミナー(於カンボジアメコン大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02663
  • [Presentation] English Literacy Retention in Four Pairs of Japanese Returnee Sibling2018

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      LINGUAPAX ASIA 第10回国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12435
  • 1.  山田 真寛 (10734626)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  TANIGUCHI MASAAKI (60533213)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  山岸 祐己 (10817919)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  横山 晶子 (40815312)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  岩崎 典子 (30836028)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  藤田ラウンド 幸世 (60383535)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  小嶋 賀代子 (40586517)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  半嶺 まどか (10883845)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi