• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tohyama Sayaka  遠山 紗矢香

Researcher Number 80749664
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-5759-9550
Affiliation (Current) 2025: 静岡大学, 情報学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 静岡大学, 情報学部, 准教授
2021 – 2024: 静岡大学, 情報学部, 講師
2017 – 2020: 静岡大学, 情報学部, 助教
2017: 静岡大学, 教育学部, 特任助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Complex systems / Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 62030:Learning support system-related / Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
小学校でのプログラミング教育 / 協調学習 / プログラミング教育 / 学習支援ツール / プログラミング教育の評価 / ジェンダー / メタ認知 / 構築主義 / 理解深化 / 初等教育 / 建設的相互作用 / 小学校でのプログラミング授業の指導案の提案 / 小学校 … More
Except Principal Investigator
… More 協調学習 / ユーザインタフェース / 社会系心理学 / 人工知能 / 認知科学 / 学習支援システム / 集団的認知責任 / 熟達過程 / アイスホッケー / ユーザインターフェース / エージェント / コミュニケーション / ヒューマンインタフェース / 協調スクリプト / アウェアネス / 生成AI / オンライン学習 / 身体知 / 知識構築 / CSCL / 準正課活動 / 発話分析 / スキル獲得 / 動作解析 / 可視化 / 非同期 / 学習過程 / 研究者交流 / 会話計測 / インタラクション / ICT / 看護師 / 看護教育 / 情報学 / 医療情報学 / 看護情報学 / アクティブラーニング / ラーニングコモンズ / KBDeX / 電子掲示板 / 社会ネットワーク分析 / 媒介中心性 / 大学教育 / 21世紀型スキル / 学生スタッフ / アクティブ・ラーニング / 学習環境デザイン Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (84 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  コンピテンシーベースの大学向け導入プログラミング教育カリキュラムの開発と評価Principal Investigator

    • Principal Investigator
      遠山 紗矢香
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Generative AI-Enhanced Awareness and Collaborative Scripts for Promoting Extracurricular Collaborative Learning

    • Principal Investigator
      近藤 秀樹
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kanda University of International Studies
  •  オンラインでの協調的なスキル獲得過程における動作と認知の可視化共有システムの開発

    • Principal Investigator
      山田 雅之
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62030:Learning support system-related
    • Research Institution
      Kyushu Institute of Technology
  •  A Study of Design Principles to Support the Improvement of Collective Cognitive Responsibility in Associate Curricular Activities in Higher Education

    • Principal Investigator
      Kondo Hideki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kanda University of International Studies
      Kyushu Institute of Technology
  •  Proposing a Framework for Integrating Collaborative Learning to Deepen Understanding in Programming EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tohyama Sayaka
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Development of a Visualization System for Movement and Speech in the Process of Skill Acquisition in Collaborative Learning

    • Principal Investigator
      Yamada Masayuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62030:Learning support system-related
    • Research Institution
      Kyushu Institute of Technology
      Seisa University
  •  Cognitive Interaction Design: A Model-based Understanding of Communication and its Application to Artifact Design

    • Principal Investigator
      植田 一博
    • Project Period (FY)
      2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)
    • Review Section
      Complex systems
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Finding the current nursing educational circumstance about nursing informatics and structuring the educational method based on a specialty of nursing

    • Principal Investigator
      Furukawa Ryoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
    • Research Institution
      Nagano College of Nursing
      Juntendo University
  •  Development of a 21st century skills education program through the operation of an active learning facility

    • Principal Investigator
      Kondo Hideki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyushu Institute of Technology
  •  Development of a scaffolding method for collaborative learning using programmingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tohyama Sayaka
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Cognitive Interaction Design: A Model-based Understanding of Communication and its Application to Artifact Design

    • Principal Investigator
      UEDA Kazuhiro
    • Project Period (FY)
      2014 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)
    • Review Section
      Complex systems
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Cognitive Analysis and Modeling of Human-Human Interaction

    • Principal Investigator
      UEDA Kazuhiro
    • Project Period (FY)
      2014 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)
    • Review Section
      Complex systems
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Developing Gender-Neutral Programming Materials: A Case Study of Children in Lower Grades of Primary School2023

    • Author(s)
      Tohyama, S., Yamada, M.
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      Springer
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Book] Towards a Collaborative Society Through Creative Learning, IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20-24, 2022, Revised Selected Papers (IFIP AICT 685)2023

    • Author(s)
      Masayuki Yamada, Yuta Ogai, Sayaka Tohyama
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      Springer
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K12315
  • [Book] 産業と教育2022

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      実教出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Book] コグニティブ・インタラクション―次世代AIに向けた方法論とデザイン―2022

    • Author(s)
      遠山紗矢香・竹内勇剛
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      オーム社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Book] コミュニティプラザ:理解深化を志向した協調学習とプログラミングの統合2021

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      教育システム情報学会誌
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Book] 静岡県支部たより2020

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      日本教育会静岡県支部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Book] 公認心理師の基本を学ぶテキスト8 学習・言語心理学2019

    • Author(s)
      郷式徹, 西垣順子, 山懸宏美, 遠山紗矢香, 安藤花恵, 伊田勝憲, 石井恒生, 古見文一, 滝口圭子, 石王敦子, 伊丹昌一
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085835
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Book] Tomorrow’s Learning: Involving Everyone: Learning with and about Technologies and Computing.2018

    • Author(s)
      Tohyama, S., Matsuzawa, Y., Yokoyama, S., Koguchi, T., Takeuchi, Y.
    • Total Pages
      670
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783319743103
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Journal Article] What are the Consequences of Attaining a Greater Sense of Empowerment?: Longitudinal Cohort Study of Early Programming Education in Japan during the '80s and '90s2024

    • Author(s)
      Tohyama, S., Matsuzawa, Y. & Totsuka, T.
    • Journal Title

      Journal of Information Processing

      Volume: 32 Issue: 0 Pages: 166-174

    • DOI

      10.2197/ipsjjip.32.166

    • ISSN
      1882-6652
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Journal Article] A Survey for Children’s Gender Related Images to Programming: Focusing on Math and Science2023

    • Author(s)
      遠山 紗矢香・山田 雅之
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 125-128

    • DOI

      10.15077/jjet.S47068

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Journal Article] Current Situation on Programming Education—Focusing on the Purpose, Japanese Curriculum Standard, and the Future Issues—2023

    • Author(s)
      遠山 紗矢香
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 40 Issue: 3 Pages: 192-202

    • DOI

      10.14926/jsise.40.192

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2023-07-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Journal Article] HighNyammer Social Scanner: Continuous Visual Feed-back of Collaborative Community to Improve Collective Cognitive Responsibilities2023

    • Author(s)
      H. Kondo, S. Tohyama, A. Ohsaki, M. Yamada.
    • Journal Title

      International Journal of Learning Technologies and Learning Environments

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 1

    • DOI

      10.52731/ijltle.v6.i1.655

    • ISSN
      2434-0324, 2434-0332
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066, KAKENHI-PROJECT-23K11357, KAKENHI-PROJECT-18K13238
  • [Journal Article] 教育データを利活用するために2023

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Journal Title

      教育イノベーション研究センター年報

      Volume: 5 Pages: 1-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Journal Article] A Survey for Nurses about Learning Experience and Motivation to Learn of Informatics2022

    • Author(s)
      遠山紗矢香、古川亮子
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 53-56

    • DOI

      10.15077/jjet.S46031

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K10166
  • [Journal Article] Are There Different Trends in Members’ Use of Feedback Functions about Interactions?: Focusing on the HighNyammer Social Scanner.2022

    • Author(s)
      M. Yamada, S. Tohyama, H. Kondo, A. Ohsaki.
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 16 Pages: 17-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Journal Article] Are There Different Trends in Members’ Use of Feedback Functions about Interactions?: Focusing on the HighNyammer Social Scanner2022

    • Author(s)
      Masayuki Yamada ,Sayaka Tohyama, Hideki Kondo, Ayano Ohsaki
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 16 Pages: 17-26

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K12315
  • [Journal Article] Examining an Evaluation Method for Sustainable Development of Communities—Analyzing Data from Seven-Years Extracurricular Activities of University Students—2021

    • Author(s)
      遠山紗矢香, 山田雅之, 近藤秀樹, 大﨑理乃
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 137-149

    • DOI

      10.14926/jsise.38.137

    • NAID

      130008020214

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2021-04-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Journal Article] micro:bitを用いた協調学習によるサイバーフィジカルに対する児童の理解深化支援とその検討2021

    • Author(s)
      遠山紗矢香・竹内勇剛
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会論文誌

      Volume: 31

    • NAID

      130008043057

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Journal Article] 看護教育機関における情報学教育の実態把握2021

    • Author(s)
      遠山紗矢香、古川亮子
    • Journal Title

      医療情報学

      Volume: 41(4) Pages: 181-190

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K10166
  • [Journal Article] The Current Status of and Challenges in ICT Usage among Nursing Faculty2021

    • Author(s)
      古川亮子、遠山紗矢香
    • Journal Title

      Journal of Japan Academy of Nursing Education

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 123-132

    • DOI

      10.51035/jane.31.1_123

    • NAID

      40022657518

    • ISSN
      0916-7536, 2436-6595
    • Year and Date
      2021-07-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K10166
  • [Journal Article] 看護教員のICT利用と課題2021

    • Author(s)
      古川亮子、遠山紗矢香
    • Journal Title

      日本看護教育学会

      Volume: 未定

    • NAID

      40022657518

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K10166
  • [Journal Article] 看護教育機関における情報教育の設計に活かすための看護教員のICT使用経験と学習意欲の調査2020

    • Author(s)
      遠山紗矢香、古川亮子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 44(Suppl.) Pages: 133-136

    • NAID

      130007995817

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K10166
  • [Journal Article] 看護教員の情報学に関する認識と課題2020

    • Author(s)
      古川亮子、遠山紗矢香
    • Journal Title

      第21回日本医療情報学会看護学術大会論文集

      Volume: なし Pages: 77-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K10166
  • [Journal Article] 参加者全員の貢献を促す協調問題解決場面の構築―Uno Stackoの課題特性に注目して―2020

    • Author(s)
      遠山紗矢香・Vaya Viora Novitasari・竹内勇剛
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌(D)

      Volume: J103-D/3 Pages: 72-81

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Journal Article] 協調学習の中でのプログラミング2019

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 60(10) Pages: 1008-1012

    • NAID

      120006729393

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Journal Article] A Case Study of Multidimensional Analysis for Student-staff Collective Cognitive Responsibility in Active Learning Classrooms2019

    • Author(s)
      Masayuki Yamada, Hideki Kondo, Sayaka Tohyama, & Ayano Ohsaki
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 13 Pages: 115-124

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01136
  • [Journal Article] Proposing a Design of Collaborative Creative Musical Activity and an Evaluation Method as STEAM Education:2018

    • Author(s)
      遠山 紗矢香、竹内 勇剛
    • Journal Title

      The Transactions of Human Interface Society

      Volume: 20 Issue: 4 Pages: 397-412

    • DOI

      10.11184/his.20.4_397

    • NAID

      130007521321

    • ISSN
      1344-7262, 2186-8271
    • Year and Date
      2018-11-25
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Journal Article] 協調的問題解決能力をいかに評価するか-協調問題解決過程の対話データを用いた横断的分析2017

    • Author(s)
      遠山紗矢香,白水始
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 24(4) Pages: 494-517

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] Does programming matter in Japanese high schools? - An Analysis of 12 High School Textbooks of "Informatics I" -2024

    • Author(s)
      Tanaka, E., Tohyama, S. & Jitsuzumi, T.
    • Organizer
      IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education 2024
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] What Gender Biases Could Impede Programming Education?: A Quantitative Study for Japanese Students2024

    • Author(s)
      Tohyama, S. & Yamada, M.
    • Organizer
      IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education 2024
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] プログラミング学習におけるメタ認知の介入効果2023

    • Author(s)
      浅川航輝・遠山紗矢香
    • Organizer
      第170回コンピュータと教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] プログラミング教育におけるジェンダーの影響2023

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      LS Japan Research Meeting 2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] 小学生を対象とした創造的なプログラミング課題における探索的な学習プロセスに関する検討2023

    • Author(s)
      山田雅之・遠山紗矢香
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] プログラミングは大学生のComputational Thinkingを育成するのか2023

    • Author(s)
      山本和弥・遠山紗矢香
    • Organizer
      第170回コンピュータと教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] 前向きアプローチを志向したコンピュータ・サイエンス授業のデザイン活動2023

    • Author(s)
      近藤秀樹・遠山紗矢香
    • Organizer
      情報教育シンポジウム2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] D-Project東海セミナーパネルディスカッション指定討論: 創造性を発揮するために.2022

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      D-Project東海セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] インフォーマルな学びの共同体の持続のための移転と統合の試み2022

    • Author(s)
      近藤秀樹,遠山紗矢香,大﨑理乃,山田雅之
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Presentation] Time-Shifting Method to Mitigate the Stagnation of Discussions to Promote Collaboration on SNS.2022

    • Author(s)
      H. Kondo, S. Tohyama, A. Ohsaki, M. Yamada.
    • Organizer
      IFIP WCCE 2022: World Conference on Computers in Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Presentation] Evaluation of the Support Function of a Knowledge-Creating Community: Visualizing Relationships between Members in an Online Situation.2022

    • Author(s)
      H. Kondo, S. Tohyama, A. Ohsaki, M. Yamada.
    • Organizer
      15th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Presentation] Japanese Lessons on ICT in Education with GIGA School Program.2022

    • Author(s)
      Tohyama, S., Tominaga, K., Nakamura, K. & Hiramoto, N.
    • Organizer
      World conference on computers in education 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] Proposing a Mitigating Stagnation Method to Expand Involvement in Discussions on Social Networking Services.2022

    • Author(s)
      H. Kondo, S. Tohyama, A. Ohsaki, M. Yamada.
    • Organizer
      2022 11th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Presentation] Developing Gender-Neutral Programming Materials: A Case Study of Children in Lower Grades of Primary School.2022

    • Author(s)
      Tohyama, S. & Yamada, M.
    • Organizer
      World conference on computers in education 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] Distance Learning in Sports: Collaborative Learning in Ice Hockey Acquisition2022

    • Author(s)
      Masayuki Yamada, Yuta Ogai, Sayaka Tohyama
    • Organizer
      WCCE2022 BOOK OF ABSTRACTS
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K12315
  • [Presentation] アイスホッケーシュートスキルトレーニング場面における自己調整型学習支援システム開発に向けた事例検討2022

    • Author(s)
      山田 雅之,大海 悠太,遠山 紗矢香
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K12315
  • [Presentation] What Is the Consequence of Getting a Greater Sense of Empowerment? -Longitudinal Cohort Study of Early Programming Education in Japan During the ’80s and ’90s-2022

    • Author(s)
      Tohyama, S., Matsuzawa, Y. & Totsuka, T.
    • Organizer
      World conference on computers in education 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] 乳児の動作を自動抽出するシステムの開発を目指した事例検討2022

    • Author(s)
      山田 雅之,近藤 秀樹,大海 悠太,遠山 紗矢香
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K12315
  • [Presentation] Development of a Web Application for Sports Skill Acquisition Process Visualization System2021

    • Author(s)
      Yuta Ogai, Sha Rin, Tohyama Sayaka and Masayuki Yamada
    • Organizer
      7th International Symposium on Educational Technology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12254
  • [Presentation] 移転先で新たな学習環境を構成するための共同体の保存2021

    • Author(s)
      近藤秀樹, 遠山紗矢香, 大﨑理乃, 山田雅之
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Presentation] 鉄棒熟達過程における協調的な対話についての検討2021

    • Author(s)
      遠山 紗矢香,山田 雅之,大海 悠太
    • Organizer
      教育システム情報学会2020年度特集論文研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12254
  • [Presentation] Moodleを用いた e ラーニングでの協調学習の実践―リアルタイムでの学習プロセス閲覧環境の整備―2021

    • Author(s)
      山田雅之, 近藤秀樹, 遠山紗矢香, 大崎理乃
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Presentation] 情報教育におけるプロジェクト型の学びの評価と可視化手法の検討2020

    • Author(s)
      山田雅之,近藤秀樹,遠山紗矢香,大﨑理乃
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE) 2019年度 第6回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01136
  • [Presentation] HighNyammer Social Scanner: collective cognitive responsibility visualization based on network analysis2020

    • Author(s)
      Kondo, H., Tohyama, S., Ohsaki, A. & Yamada, M.
    • Organizer
      2020 10th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Presentation] 看護教員の情報学に関する認識と課題2020

    • Author(s)
      古川亮子、遠山紗矢香
    • Organizer
      第21回日本医療情報学会看護学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K10166
  • [Presentation] 電子掲示板上での社会ネットワークの可視化による集団的認知責任の向上の支援の試み2020

    • Author(s)
      近藤秀樹,遠山紗矢香,大崎理乃,山田雅之
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03066
  • [Presentation] 身体知の共有を目指した学習環境の検討2020

    • Author(s)
      山田 雅之,大海 悠太,遠山 紗矢香
    • Organizer
      第33回身体知研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12254
  • [Presentation] パネルディスカッション:小学校プログラミング教育の立場から(スポーツにおける「主体的・対話的で深い学び」実践プログラムの検討と評価手法に関する調査研究に対して)2020

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      全教連課題研究シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] スポーツスキル熟達過程可視化システム HDMi の開発2020

    • Author(s)
      山田 雅之・大海 悠太・遠山 紗矢香
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12254
  • [Presentation] スイング遊びによる鉄棒逆上がりスキル獲得過程の分析2020

    • Author(s)
      山田 雅之,大海 悠太,遠山 紗矢香,梅田 梨絵
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12254
  • [Presentation] 小学校におけるプログラミング教育での理解深化過程の発話分析2020

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] Using Programming to Improve Elementary School Children’s Mathematical Understanding: Based on the Study of Hexagons2020

    • Author(s)
      Tohyama, S. & Takeuchi, T.
    • Organizer
      Constructionism2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14079
  • [Presentation] micro:bitを用いた小学校理科の協調的なプログラミング学習2019

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータと教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] 長期的に保持される理解作りを目指した学習場面の観察方法の検討 -複素数平面の問題解決を例に-2019

    • Author(s)
      大村勝久・遠山紗矢香
    • Organizer
      日本認知科学会第36回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] 算数に対する女子児童の苦手意識を低減するための効果的なプログラミング使用方法の調査2019

    • Author(s)
      向江理奈・遠山紗矢香・菊地寛
    • Organizer
      静岡大学情報学シンポジウム2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] 小学校のプログラミング教育2019

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本学術会議公開シンポジウム「情報教育の参照基準」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] How to Use Programming as New Media: Based on an Investigation of Elementary School Children2019

    • Author(s)
      Tohyama, S., Mukae, R. & Takeuchi, Y.
    • Organizer
      15th ITS Asia-Pacific Conference (ITS Bangkok 2019)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] HighNyammer BBS Scaffolds the Development of Each Learner’s Collective Cognitive Responsibility2019

    • Author(s)
      Hideki Kondo, Sayaka Tohyama, Ayano Ohsaki, & Masayuki Yamada
    • Organizer
      8th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01136
  • [Presentation] 集団的認知責任の向上を促す分析機能を統合した掲示板システムの提案2019

    • Author(s)
      近藤秀樹,山田雅之,遠山紗矢香,大崎理乃
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01136
  • [Presentation] 小学校4年における理科と総合的な学習を連携させたプログラミング教育の単元開発2019

    • Author(s)
      菊地寛, 遠山紗矢香, 中川一史
    • Organizer
      日本STEM教育学会拡大研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] 教育的効果を重視する学生・教員コミュニティによる継続的な学習環境デザイン改善の実践2019

    • Author(s)
      近藤秀樹,山田雅之,遠山紗矢香,大崎理乃
    • Organizer
      日本認知科学会 第36回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01136
  • [Presentation] 小学生同士の協調的なプログラミング学習場面設計を目指した児童の多様性の調査2019

    • Author(s)
      向江理奈・菊地寛・遠山紗矢香
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] 初学者のプログラミングと認知科学2019

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      認知科学会 「学習と対話」研究分科会 第56回「プログラミング教育と認知科学」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] 音楽科におけるプログラミング的な協調創作活動の効果-自己肯定感に注目して-2018

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      情報処理学会研究会 コンピュータと教育
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] プログラミングワークショップシリーズを対象とした小学生の作品の分析2018

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] アクティブラーニング施設の運営業務における学生スタッフの業務用掲示板システム上での関連付け活動の類型化2018

    • Author(s)
      近藤秀樹,遠山紗矢香,大﨑理乃,山田雅之
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01136
  • [Presentation] 電子掲示板に対する議論過程分析ツールを活用したラーニングアナリティクスの検討2018

    • Author(s)
      山田雅之,遠山紗矢香,近藤秀樹,大﨑理乃
    • Organizer
      第34回ファジイシステムシンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01136
  • [Presentation] プログラミングにおける協調学習の影響-小学生を対象とした事例分析-2018

    • Author(s)
      遠山紗矢香・竹内勇剛
    • Organizer
      電子情報通信学会ヒューマンコミュニケーション基礎研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] Collaborative Creative Music Activity with ICT: A Case Study for Children in Grade Five2018

    • Author(s)
      Tohyama, S. & Takeuchi, Y.
    • Organizer
      Constructionism 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] How to Improve Children’s Understanding of Code?: A Preliminary Study using Jigsaw Method for Computer Programming in Elementary School2018

    • Author(s)
      Tohyama, S. & Takeuchi, Y.
    • Organizer
      OCCE 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの支援に携わる学生スタッフの学習環境に対する認識の変容2018

    • Author(s)
      近藤秀樹,遠山紗矢香,大﨑理乃,山田雅之
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01136
  • [Presentation] 大学入試に資する学びを目指した 高等学校数学科の協調学習の実践と遅延評価方法の検討2018

    • Author(s)
      大村勝久・遠山紗矢香
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] プログラミングがつなぐ情報学部と小学校2017

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      静岡大学情報学シンポジウム2017
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] プログラミング教育の目的および実践形態とその背景理論の検討‐シンガポール・マレーシアを例に‐2017

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] Constructive Interaction on Collaborative Programming: Case Study for Grade 6 Students Group2017

    • Author(s)
      Tohyama, S., Matsuzawa, Y., Yokoyama, S., Koguchi, T., Takeuchi, Y.
    • Organizer
      World conference on Computing in Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • [Presentation] 建設的な相互作用を促す手段としてのプログラミング活用方法の検討2017

    • Author(s)
      遠山紗矢香
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17786
  • 1.  Yamada Masayuki (10610206)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 27 results
  • 2.  Kondo Hideki (90517088)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 3.  UEDA Kazuhiro (60262101)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  大崎 理乃 (50630802)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 5.  竹内 勇剛 (00333500)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  大本 義正 (90511775)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  小林 一樹 (00434895)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  大澤 博隆 (10589641)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  岡 夏樹 (20362585)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  鮫島 和行 (30395131)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  長井 隆行 (40303010)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  小野 哲雄 (40343389)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  山田 誠二 (50220380)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  今井 倫太 (60348828)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  澤 幸祐 (60407682)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  大海 悠太 (60571057)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 17.  Furukawa Ryoko (90300095)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 18.  峯松 信明 (90273333)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  本田 秀仁 (60452017)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  SAKAMOTO Takafumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  YOSHIOKA Genta
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi