• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sonobe Yurie  園部 友里恵

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80755934
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 三重大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 三重大学, 教育学部, 准教授
2016 – 2020: 三重大学, 教育学部, 特任講師(教育担当)
2015: 東京大学, 大学院情報学環, 特任研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Art at large / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related / Basic Section 01070:Theory of art practice-related / Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Keywords
Principal Investigator
パフォーマンス / インプロ(即興演劇) / アクションリサーチ / 演劇 / ワークショップ / 高齢者演劇 / インプロ / 教職課程 / 学級づくり / 演劇的手法 … More / 教員研修 / ファシリテーション / 教師教育 / ファシリテーター / 高齢者 / 認知症高齢者 / 包摂 / 後期高齢者 / 生涯学習 / 高齢者学習 / 演劇教育 … More
Except Principal Investigator
演劇 / インプロ(即興演劇) / コミュニケーション / 医学教育 / プロフェッショナリズム / パフォーマンス / アクションリサーチ / ジェンダー / 医療者教育 / 行動医学 / インプロ Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (47 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  Teaching professionalism to medical students using improvisation

    • Principal Investigator
      岡崎 研太郎
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Action Research on Impro (Improvisational Theatre) and Gender: Focusing on the Transformation Process of Performers

    • Principal Investigator
      Naoi Reiko
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 01070:Theory of art practice-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  インプロを通した「教師のあり方」の変容プロセス解明と教員研修プログラム開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      園部 友里恵
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Development of Education Program for Healthcare Professionals with Theatre and Improvisation

    • Principal Investigator
      Okazaki Kentaro
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
    • Research Institution
      Kyushu University
      Nagoya University
  •  Clarifying proficiency processes of facilitators playing impro with the elderly and construction of support model for themPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sonobe Yurie
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Art at large
    • Research Institution
      Mie University
  •  Development of Improvisational Theatre Program to Include Latter-stage Elderly PeoplePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sonobe Yurie
    • Project Period (FY)
      2015 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Art at large
    • Research Institution
      Mie University
      The University of Tokyo

All 2024 2023 2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] インプロ教育の探究2024

    • Author(s)
      高尾 隆、園部 友里恵
    • Total Pages
      346
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788518414
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Book] インプロがひらく〈老い〉の創造性2021

    • Author(s)
      園部 友里恵
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788517080
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Book] 人生100年時代の多世代共生2020

    • Author(s)
      牧野 篤(編著)、園部 友里恵、ほか25名著
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130343138
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Journal Article] インプロとジェンダーの実践研究は私たちを変えたのかー「ザ・ベクデルテスト」上演継続のアクション・リサーチを終えて(1)2024

    • Author(s)
      園部友里恵、直井玲子
    • Journal Title

      三重大学教育学研究紀要

      Volume: 第75 Pages: 41-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00205
  • [Journal Article] 教員養成学部一年生にとっての教職の魅力と不安を考える2023

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 71(2) Pages: 36-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Journal Article] インプロ(即興演劇)が教師に促す「隠れたカリキュラム」への気づき2023

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 32

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Journal Article] インプロ上演形式「ザ・ベクデルテスト」における男性演者の「恐れ」とは何か? : 「弱さ」と「加害者性」のはざまで2022

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 89 (4) Pages: 616-628

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00205
  • [Journal Article] 教職に魅力を感じる大学生は何が不安なのか:1 年次必修「教職入門」受講者の自由記述分析から2022

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 73 Pages: 467-475

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Journal Article] 「なぜ私たちはインプロとジェンダーの実践研究をしなければならなくなったのか:「ザ・ベクデルテスト」との出会いをめぐる相互インタビューから」2022

    • Author(s)
      直井玲子・園部友里恵
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 第20号臨時特集 Pages: 149-156

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00205
  • [Journal Article] What Prevents In-Service Teacher Students from "Becoming Learners"2021

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      Japanese Journal of Qualitative Psychology

      Volume: 20 Issue: Special Pages: S82-S89

    • DOI

      10.24525/jaqp.20.Special_S82

    • ISSN
      2435-7065
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Journal Article] なぜ高齢者はインプロを学び続けるのか2020

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      演劇教育研究

      Volume: 8 Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Journal Article] インプロ(即興演劇)の学習形態と高齢者の変容:千葉県「くるる即興劇団」を事例として2017

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      老年社会科学

      Volume: 39(1) Pages: 21-30

    • NAID

      130007746092

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • [Journal Article] 脳梗塞後遺症を有する高齢者をめぐる語りにみるポジティヴ・エイジングの意味:千葉県柏市「くるる即興劇団」を事例として2017

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      社会教育学研究

      Volume: 53(2) Pages: 1-10

    • NAID

      40021392801

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Journal Article] 日本における「インプロ」の導入と展開:1990年代を中心として2016

    • Author(s)
      園部友里恵・福田寛之
    • Journal Title

      東京大学大学院情報学環 情報学研究 調査研究編

      Volume: 32 Pages: 1-24

    • NAID

      120005842739

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • [Journal Article] ナラティヴ・ジェロントロジーの理論と研究動向: Kenyon, G. らの枠組みを中心に2016

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      東京大学大学院情報学環紀要 情報学研究

      Volume: 90 Pages: 1-14

    • NAID

      120005842730

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • [Journal Article] 生涯学習・社会参加の支援に高等教育機関が果たす役割(2):高齢者への学習支援の方法2015

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 371 Pages: 26-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • [Journal Article] 地域における学びの場へのインプロ(即興演劇)の応用 : 「豊四季台くるるセミナー」におけるインプロ講座を事例として2015

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 70(11) Pages: 28-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • [Presentation] 子育て中の母親インプロバイザー(即興縁者)の上演参加ー「ザ・ベクデルテスト」上演をめぐる語りから考える2023

    • Author(s)
      直井玲子、園部友里恵、豊田夏実、下村理愛、中込裕美、江戸川カエル
    • Organizer
      日本質的心理学会 第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00205
  • [Presentation] フィールドにおける実践研究論文をどのように執筆したか2023

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会(第3回若手育成セミナー)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Presentation] 『ザ・ベクデルテスト』をワークショップする:インプロ(即興演劇)とジェンダーの探究22022

    • Author(s)
      園部友里恵、直井玲子、石田喜美
    • Organizer
      日本質的心理学会第19回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00205
  • [Presentation] 「意味のないこと」が教師に促す省察:隠れたカリキュラムへの着目とインプロ(即興演劇)を通した学び2022

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第33回名古屋大学Web大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Presentation] 対話型模擬授業検討会において「学習者になる」とはどういうことか:特別支援学級を想定した模擬授業実践とインプロ理論を手がかりに2022

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Presentation] 即興演劇における男性演者のジェンダー・バイアス表出への恐怖とその克服2022

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00205
  • [Presentation] インプロ(即興演劇)と教職の接続可能性:現職教員を主対象としたオンライン実践から2022

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Presentation] いかに『準備』しないか:即興演劇の上演形式「The Bechdel Test」における関係性の「発見」2022

    • Author(s)
      直井玲子、園部友里恵
    • Organizer
      表象文化論学会第16回研究発表集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00205
  • [Presentation] 斎藤喜博における「演出」概念の検討2022

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Presentation] 模擬授業実践は「真正の学び」になり得るか:ブレヒトの演劇理論を補助線に2022

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本質的心理学会第19回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Presentation] 「インプロ教育」の実践及び研究動向2021

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育方法学会 第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Presentation] 移動困難者の自宅での即興演劇実践が参加者のパフォーマンスに与える影響2021

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本老年社会科学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Presentation] 「「ザ・ベクデルテスト」をパフォーマンスする:インプロ(即興演劇)とジェンダーの探究」(企画シンポジウム)2021

    • Author(s)
      園部友里恵、直井玲子、菅田真理子、中込裕美、中村真季子、堀光希、飯田正人、石田喜美
    • Organizer
      日本質的心理学会 第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00205
  • [Presentation] 「誰が「決める」のか:即興演劇の上演形式「The Bechdel Test」における主人公像の協働構築の方法」2021

    • Author(s)
      園部友里恵、直井玲子
    • Organizer
      第15回研究発表集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00205
  • [Presentation] 戦後日本の教師教育における演劇の活用状況2021

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育学会 第80回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Presentation] 社会教育主事講習におけるインプロ(即興演劇)の活用:「ファシリテーション」と「即興性」に着目して2021

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本社会教育学会 第68回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13585
  • [Presentation] 「インプロ教育」の実践及び研究動向2021

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育方法学会 第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K10630
  • [Presentation] 劇場としての「居住空間」:要介護者と在宅介護者を包摂する演劇のあり方2018

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      2018年度 日本演劇学会 研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Presentation] 高齢者インプロ実践におけるファシリテーターの熟達プロセス2018

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本社会教育学会第65回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Presentation] Spanning the Difference of Age: The Elderly and Reasons for Learning Improvisational Theatre from the Viewpoint of Youth2018

    • Author(s)
      Yurie Sonobe
    • Organizer
      International Drama in Education Research Institute
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Presentation] インプロ(即興演劇)実践における障害を有する他者の受容過程2018

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Presentation] 高齢者と非高齢者におけるインプロ(即興演劇)の意味づけの乖離:「ボケ防止」をめぐって2017

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本質的心理学会第14回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Presentation] 高齢者インプロ(即興演劇)実践にみる〈老い〉への抵抗と受容2017

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Presentation] 仮面を用いた高齢者の即興演劇にみる〈老いた身体〉2017

    • Author(s)
      園部友里恵・福田寛之
    • Organizer
      日本演劇学会2017年度秋の研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Presentation] 高齢者インプロ実践のアクション・リサーチ2017

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13369
  • [Presentation] グループ電話を用いた高齢者インプロ(即興演劇)実践におけるファシリテーターの支援と課題:カリフォルニア州オークランド「Senior Center Without Walls」の取り組みから2016

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県・福岡市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • [Presentation] キース・ジョンストンのインプロ理論における「失敗」の位置づけ2016

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本演劇学会
    • Place of Presentation
      京都産業大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-12-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • [Presentation] 学習方法としての演出:演劇を学ぶ学生は「高齢者」をいかに捉えたか2016

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県・弘前市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • [Presentation] インプロ(即興演劇)ワークショップを通じた後期高齢者の学習2015

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都、文京区)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • [Presentation] 「舞台に立つこと」を通じた高齢者の学習:柏市豊四季台団地「くるる即興劇団」の取り組みを通して2015

    • Author(s)
      園部友里恵
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都、八王子市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06113
  • 1.  Naoi Reiko (00734295)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  Okazaki Kentaro (90450882)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  蓮 行 (10591555)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  岡田 浩 (10533838)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi