• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Takahashi Makoto  高橋 誠

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80779827
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 神奈川大学, 人間科学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 神奈川大学, 人間科学部, 准教授
2022: 人間環境大学, 心理学部, 准教授
2021: 人間環境大学, 人間環境学部, 准教授
2020: 埼玉学園大学, 人間学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related
Keywords
Principal Investigator
強みを活かした実践 / 教員が子どもの強みを見出す傾向 / ストレングス / 教員研修 / 強みを活かす実践 / 教師ストレングススポッティング / 強みを活用するプログラム / 強みの発達的変化 / 強みに基づいた介入 / 強みの育成困難感 … More / ポジティブ心理学 / 小中学生 / ストレングス・スポッティング / ワークエンゲージメント / バーンアウト / 強みに基づく介入 / ストレングススポッティング / キャリア教育 / 性格特性的強み Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (14 results)
  •  教員が児童生徒の強みを見出す力(TSS)の促進・阻害要因:TSSを高める教員研修の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高橋 誠
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kanagawa University
  •  Development of a New "Character Strengths" Scale for Career Education in Elementary and Secondary SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Takahashi Makoto
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kanagawa University
      University of Human Environments
      Saitama Gakuen University

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 特性的強み活用における「強みへの注目」過程に関する研究 ―新たなキャリアプログラムの開発にむけて-.2020

    • Author(s)
      高橋 誠
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      477103334X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Journal Article] 性格特性的強みと年収,職務満足度,ワーク・エンゲージメントとの関連:キャリア教育で育成すべき能力とは何か2022

    • Author(s)
      高橋 誠、森本 哲介
    • Journal Title

      人間環境大学人間環境学部紀要

      Volume: 16 Pages: 22-34

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Journal Article] The effect of career development program to focusing on the job interview for university students: To work positively on the job interview2021

    • Author(s)
      森本 哲介、高橋 誠
    • Journal Title

      The Japanese Journal of career education

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.20757/jssce.40.1_1

    • NAID

      130008110872

    • ISSN
      1881-3755, 2432-3934
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307, KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Journal Article] Exploratory Study on Strength-Spotting of Education College Students2021

    • Author(s)
      高橋 誠、森本 哲介
    • Journal Title

      Journal of School Mental Health

      Volume: 24 Issue: 1 Pages: 24-32

    • DOI

      10.24503/jasmh.24.1_24

    • ISSN
      1344-5944, 2433-1937
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13307, KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Journal Article] 教員養成課程の学生が持つストレングススポッティングに関する探索的研究:教師効力感・教師リーダーシップとの関連ならびに現職教員との比較‐2021

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス研究

      Volume: 24

    • NAID

      40022654156

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Presentation] 学校の心理的安全性が教員の教師バーンアウト,児童の強みを見出す力と賞賛行動に及ぼす影響の性差2024

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K12888
  • [Presentation] The Impact of Gender Roles Demanded in the Workplace on Annual Income and Work Engagement in Japan2023

    • Author(s)
      TAKAHASHI Makoto, MORIMOTO Yoshiyuki
    • Organizer
      INTERNATIONAL CONFERENCE ON GENDER STUDIES: "QU(E)RYING GENDER
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Presentation] 中学校におけるキャリア教育の課題と「強みを活かす介入」の効果2023

    • Author(s)
      高橋誠
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K12888
  • [Presentation] 中学校におけるキャリア教育の課題と「強みを活かす介入」の効果2023

    • Author(s)
      高橋誠
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Presentation] キャリア教育に活用できる性格特性的強み尺度”を活用した就職活動支援プログラムが就職活動不安に与える影響2022

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Organizer
      日本キャリアカウンセリング学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Presentation] バーンアウト状態の教員は子どもの強みを引き出せるのか?:小学校教員のバーンアウトがストレングス・スポッティングと賞賛行動に与える影響2022

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Presentation] 学校現場で児童生徒の強みを育成する際の「困難感」に関する研究:キャリア教育の現場で年収に関連する強みをどう育成するか?2022

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Organizer
      日本感情心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Presentation] 性格特性的強みと年収や職務満足との関連に関する研究:キャリア教育で育むべき能力とは何か2022

    • Author(s)
      高橋誠・森本哲介
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第25回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166
  • [Presentation] 強み受容尺度の作成と妥当性,信頼性の検証2020

    • Author(s)
      森本哲介・高橋誠
    • Organizer
      日本感情心理学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14166

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi