• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NAKAI Takashi  中井 隆司

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

中井 隆司  ナカイ タカシ

NAKAI TAKASHI  中井 隆司

Less
Researcher Number 90237199
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 奈良教育大学, 教職開発講座, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 奈良教育大学, 教職開発講座, 教授
2018 – 2019: 奈良教育大学, 教職開発講座, 准教授
2016 – 2017: 奈良教育大学, 教育学研究科, 准教授
2012 – 2015: 奈良教育大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2011: 奈良教育大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 … More
2007 – 2008: Nara University of Education, 教育学部, 准教授
2005 – 2006: Nara University of Education, School of Health and School Science, Associate Professor, 教育学部, 助教授
2004: 国立大学法人奈良教育大学, 教育学部, 助教授
2002 – 2003: 奈良教育大学, 教育学部, 助教授
1997 – 2000: 奈良教育大学, 教育学部, 助教授
1994: 長崎県立大学, 経済学部, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教科教育 / Education / Physical education / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
体育学 / Education on school subjects and activities / 教科教育 / Physical education
Keywords
Principal Investigator
教師教育 / 教師の職能成長 / 職能成長 / 授業省察 / イメージマップ・テスト / 再生刺激法 / 授業検討会 / 教師の授業実践力 / 授業に対する教師の省察内容 / 若手現職教員 … More / 年間を通じての変容 / 若手現職教員の職能成長 / 若手現職教員の実践力 / 若手現職教員の省察内容 / 年間での変容 / 学習者の学習従事 / 若手教員 / 学部 / 大学院 / 授業モデル / 教員養成 / 撮影のアングル / 授業観察 / 省察力 / プログラム開発 / 実践的知識 / 省察コメント / 授業連携 / 協働省察 / 教師の職能開発 / 共同的学び / アセサー / 教師の共同的学び / 連携型授業省察 / 省察と実践力 / ICT / 現職教員研修 / 省察 / 教師の同僚性 / メンターチーム / ICT / 同僚性 / TEAC / NCATE / OFSTED / INTASC / 教員養成カリキュラム / NASPE / 職能成長養成モデル / 知識・実践力・職責 / カリキュラム・アセスメント / 体育教員養成カリキュラム / 新任教師の能力基準 / 体育授業 / VTR中断法 / 意思決定過程 / 個人レベルの指導論 / 体育教師の知識 / 教師の意思決定過程 / 体育授業についての教師の知識 / 教師の知識 / 教師の意志決定 / シングル・ケース研究法 / 体育授業研究 / 認知科学的アプローチ / 授業実施過程 / 教師の授業計画 … More
Except Principal Investigator
実践的指導力 / 質的研究法 / 体育教師教育 / 職能成長 / 自己省察 / 教職経験 / 教師教育 / 省察能力 / action research / teaching model / improvement of physical fitness / fitness education / Physical Education curriculum / 授業改善 / 身体つくり / 学習プログラム開発 / フィットネス / アクションリサーチ / 授業モデル / 体つくり / フィットネス教育 / 体育カリキュラム / Qualitative research technique / digital content / Curriculum assessment / Physical education teacher education / 体育科教員育成制度 / 反省的思考 / アセスメントプログラム / 体育科教育 / 内容に関する知識 / 生徒に関する知識 / 教師の知識 / 体育授業研究方法論 / 組織的観察法 / 体育科教員養成プログラム / デジタルコンテンツ / カリキュラム・アセスメント / observer / qualitative research in education / component / physical education / research on teaching / system theory / Autopoiesis / 教師 / 学習者 / 体育授業システム / システム論 / オートポイエ-シス / 構造 / 学び / 体育授業 / 観察者 / 構成素 / 体育 / 授業研究 / システム理論 / オートポイエーシス / 運動観察力 / PETAI / 教育実習 / カリキュラム開発 / ライフキャリア / 教職大学院 / キャリア発達 / カリキュラム / 教員養成 / キャリア教育 Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (74 results)
  • Co-Researchers

    (29 People)
  •  若手現職教員の省察内容と実践力及び職能成長の変容過程とその関係性に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中井 隆司
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  Development of graduate/undergraduate lesson model based on collaborative learning centered on collaborative reflectionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAI Takashi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  Examination of the developmental process of reflection ability in teachers professional development

    • Principal Investigator
      MORI HIROFUMI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto Women's University
  •  The influence of teacher's cooperative learning by the collaborative reflection on the professional developmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAI TAKASHI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  The effectiveness of the US Physical Education Teacher Education program from the point of view of the practical instruction skills

    • Principal Investigator
      MORI Hirofumi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Physical education
    • Research Institution
      Kyoto Women's University
  •  The development of the suppoet model to the practical teaching performance with PD model and the team of mentorPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAI TAKASHI
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Physical education
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  Development of a Teacher Training Curriculum to Provide Career Education: Connection/Expansion from Primary to Higher Education

    • Principal Investigator
      KAWASAKI Tomoe
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  The development of the physical education curriculum & the assessment model based on the beginning teacher standardPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAI Takashi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Physical education
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  Development of quality physical education teacher education programs for undergraduate and graduate students

    • Principal Investigator
      OTOMO Satoshi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      体育学
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Developing Teaching Models For The Fitness Education Program "HELP" Using Action Research

    • Principal Investigator
      ITANI Keiko
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  体育教師の個人レベルの指導論に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中井 隆司
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  体育授業における教師の授業知識と意思決定に関する研究-イメージマップによる教授知識構造の検討-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中井 隆司
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  A development of Autopiesis theory on research of teaching physical education

    • Principal Investigator
      KUCHINO Takashi
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      体育学
    • Research Institution
      Seika Womenh's Junior College
  •  教師の授業計画が授業過程及び学習成果に及ぼす影響についてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      中井 隆司
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      University of Nagasaki

All 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2013 2012 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003

All Journal Article Presentation Patent

  • [Journal Article] 教職大学院生の省察力とその背景となる実践的知識の特徴と課題に関する事例的研究-授業についての省察を核に演習と実習を連携させた教職大学院プログラムの実践を通して-2020

    • Author(s)
      中井隆司・吉村雅仁・前田康二
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター紀要

      Volume: 6 Pages: 43-51

    • NAID

      120006866825

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04551
  • [Journal Article] 教職大学院生における省察力育成カリキュラム-コルトハーヘンのリアリスティック・アプローチに基づく2事例について-2020

    • Author(s)
      前田康二・中井隆司・吉村雅仁
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院紀要「学校教育実践研究」

      Volume: 12 Pages: 61-64

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04551
  • [Journal Article] 英国における教員の質保証と職能成長2015

    • Author(s)
      森博文・中井隆司・伊藤剛和
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」

      Volume: 11 Pages: 119-126

    • NAID

      120005620772

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381029
  • [Journal Article] 教職大学院におけるキャリア教育のモデル構想と教育実践:初等・中等・高等学校の接続・展開を視野にいれて2015

    • Author(s)
      河﨑智恵・吉村雅仁・中井隆司
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 33 Pages: 63-74

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330260
  • [Journal Article] An Example of Teaching Material for Career Education in a Graduate School of Teacher Education2014

    • Author(s)
      Tomoe Kawasaki, Masahito Yoshimura,Takashi Nakai, Tokuhiro ikejima, Toshihiro Matsukawa, Makoto Yoshida, Yoshinobu Yamamoto, Wakio Oyanagi, Toshiya Miyashita, Takashi Kasuya, Yasuhide Kawai, Takeshi kitagawa, Hidefumi Matsui, Takazo Higuchi
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要 「学校教育実践研究」

      Volume: 第6巻 Pages: 71-111

    • NAID

      120005438824

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330260
  • [Journal Article] 英国PGCEコースの体育教員養成-ブライトン大学を事例として―2013

    • Author(s)
      森博文・中井隆司・米村耕平
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」

      Volume: 9 Pages: 117-123

    • NAID

      120005284933

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Journal Article] キャリア教育としての教員養成カリキュラムの現地調査報告2013

    • Author(s)
      中井 隆司  河崎 智恵
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要「学校教育実践研究」

      Volume: Vol.5 Pages: 77-80

    • NAID

      120005230019

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330260
  • [Journal Article] 英国PG CEコースの体育教員養成-ブライトン大学を事例として-2013

    • Author(s)
      森博文・中井隆司・米村耕平
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」

      Volume: 9 Pages: 117-123

    • NAID

      120005284933

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Journal Article] Integrating of the Career Guidance Program with the Professional Development Culliculum of the Graduate School in Nara University of Education2013

    • Author(s)
      Tomoe Kawasaki, Masahito Yoshimura,Takashi Nakai
    • Journal Title

      Communications Handook,Career Guidanse International Conference, Montpellier

      Volume: なし Pages: 123-123

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330260
  • [Journal Article] 教員志望学生からみた新任体育教員に必要な能力-教育実習の事前・事後の調査から-2009

    • Author(s)
      森博文・中井隆司・栗原武志
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要 5

      Pages: 113-120

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] 教員志望学生からみた新任体育教員に必要な能力-教育実習の事前・事後の調査から-2009

    • Author(s)
      森博文, 中井隆司, 栗原武志
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要 5

      Pages: 113-120

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] 「動きのリズム化能力」を学ぶマット運動の実践開発-採点から始まる「綺麗な組み合わせ技」の共同的学び-2009

    • Author(s)
      中井隆司, 高橋功太郎, 松本雅宏
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要学校教育実践研究 1

      Pages: 49-58

    • NAID

      120001348532

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] ネット型ゲームで必要な戦術的課題を学ぶ実践開発とその可能性-抽出児童の学びの過程分析から-2008

    • Author(s)
      中井隆司, 高田美香, 若園博輔
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 57(1)

      Pages: 157-168

    • NAID

      120001075936

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] The current state and problems regarding teacher training in Japan asseen from the point of view of fostering practical teaching performance2008

    • Author(s)
      Hirofumi Mori, Takashi Nakai, Seiichiro Kihara
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」 4

      Pages: 41-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] The current state and problems regarding teacher training in Japan asseen from the point of view of fostering practical teacheing performance2008

    • Author(s)
      Hirofumi Mori, Takashi Nakai, Seiichiro Kihara
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」 第4号

      Pages: 41-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] 体育の「教え考えさせる授業」をデザインする-学習課題と課題解決の道筋を保障するボールゲームの授業づくりから-2008

    • Author(s)
      中井隆司, 光本允, 金森昭憲
    • Journal Title

      体育科教育 56(10)

      Pages: 36-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] ベースボール型ゲームでバッティングを学ぶための学習課題とその適時性-「動いているボールを打つ」指導理論による実践の経年的変容分析から-2007

    • Author(s)
      中井隆司・光本允・金森昭憲
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 56巻1号

      Pages: 163-174

    • NAID

      120001075764

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] 小学校体育教育授業への取り組みに対する自己診断表作成の試み-反省的実践家として自己成長できる教師を目指して-2007

    • Author(s)
      中井隆司・澤田あかね
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 16

      Pages: 31-39

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] 小学校体育教育授業への取り組みに対する自己診断表作成の試み-反省的実践家として自己成長できる教師を目指して-2007

    • Author(s)
      中井隆司, 澤田あかね
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 16

      Pages: 31-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] Standards and Practice for K-12 Physical Education in Japan. Journal of Physical Education2006

    • Author(s)
      Takashi NAKAI & Michael W. Metzler
    • Journal Title

      Recreation & Dance 76(7)

      Pages: 17-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] The effectiveness of the instructional programs on duration recording and teacher behavior analysis to analyze physical education2006

    • Author(s)
      OTOMO Satoshi, OKADE Yoshinori, ONIZAWA Yoko, YOSHINAGA Takeshi, YOSHINO Satoshi, NAKAI Takashi, YOUN Hyunsu
    • Journal Title

      Annual reports of the faculty of education Gunma university 41

      Pages: 137-149

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] The new trend about research methodologies on teaching in physical education : From research on teacher's thinking2006

    • Author(s)
      NAKAI Takashi
    • Journal Title

      Japan journal of the pedagogy of physical education 22-1

      Pages: 71-74

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 授業研究の方法論の新しい展開-教師の思考の認知科学的研究-2006

    • Author(s)
      中井隆司
    • Journal Title

      体育科教育学研究 22(1)

      Pages: 71-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] フィットネス授業の「学習者による授業評価票」作成の試み2006

    • Author(s)
      井谷惠子, 中井隆司, 中村真理
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要 6

      Pages: 55-62

    • NAID

      110006200416

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] 体育の授業分析に関する指導プログラムの有効性の検討 : 現職教員を対象にして2006

    • Author(s)
      大友智, 岡出美則, 鬼澤陽子, 吉永武史, 吉野聡, 中井隆司, 尹賢秀
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 芸術・技術・体育・生活科学編 41巻

      Pages: 137-149

    • NAID

      120000913200

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 授業研究の方法論の新しい展開:教師の思考の認知科学的研究2006

    • Author(s)
      中井 隆司
    • Journal Title

      体育科教育学研究 22巻・1号

      Pages: 71-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 役割分担に基づく戦術的認識を学ぶベースボール型ゲームの実践開発-戦術アプローチに基づく小学校3年生の実践を通して-2006

    • Author(s)
      中井隆司, 宗野伸哉, 川島弘美
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 55(1)

      Pages: 153-164

    • NAID

      120001075719

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] 体育の授業分析に関する指導プログラムの有効性の検討:現職教員を対象にして2006

    • Author(s)
      大友智, 岡出美則, 鬼澤陽子, 吉永武史, 吉野聡, 中井隆司, 尹賢秀
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 芸術・技術・体育・生活科学編 41巻(印刷中)

    • NAID

      120000913200

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 授業研究の方法論の新しい展開 : 教師の思考の認知科学的研究2006

    • Author(s)
      中井隆司
    • Journal Title

      体育科教育学研究 22巻・1号

      Pages: 71-74

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 幼稚園教諭の学級づくり活動のプロセスに関する事例研究-1学期間にわたる学級づくり活動に関する教師行動の分析から-2006

    • Author(s)
      中井隆司, 小林愛美
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 15

      Pages: 11-19

    • NAID

      120001075489

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] A case study about teaching belief of a kindergarten teacher2005

    • Author(s)
      NAKAI Takashi, MATSURA Ayako
    • Journal Title

      Bulletin of center for educational research and development, Nara university of education 14

      Pages: 11-20

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 体育授業場面の期間記録に関する指導プログラムの有効性の検討 : 教職専門科目/中学校指導法科目における取り組み2005

    • Author(s)
      大友智, 岡出美則, 鬼澤陽子, 吉永武史, 中井隆司, 尹賢秀
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究 22号

      Pages: 149-164

    • NAID

      40007045451

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] Standards and practice for K-12 physical education in Japan2005

    • Author(s)
      NAKAI Takashi, METZLER W.Michael
    • Journal Title

      Journal of Physical Education, Recreation & Dance 76巻・7号

      Pages: 17-22

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] Standards and Practice for K-12 Physical Education in Japan2005

    • Author(s)
      Takashi NAKAI, Michael W.Metzler
    • Journal Title

      Journal of Physical Education, Recreation & Dance 76巻・7号

      Pages: 17-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] アメリカにおける教師教育改革と体育教師教育カリキュラム・アセスメント-新任教師の能力基準に基づくアセスメント・システム-2005

    • Author(s)
      中井隆司, 大友智, 岡出美則
    • Journal Title

      日本スポーツ教育学会第25回記念国際大会論集

      Pages: 215-221

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] アメリカにおける教師教育改革と体育教師教育カリキュラム・アセスメント : 新任教師の能力基準に基づくアセスメント・システム2005

    • Author(s)
      中井隆司, 大友智, 岡出美則
    • Journal Title

      日本スポーツ教育学会第25回記念国際大会論集

      Pages: 215-221

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 保育場面に表出する「幼稚園教諭の指導信念」に関する事例研究2005

    • Author(s)
      中井隆司, 松良綾子
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 14号

      Pages: 11-20

    • NAID

      120001075801

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] アメリカにおける教師教育改革と体育教師教育カリキュラム・アセスメント:新任教師の能力基準に基づくアセスメント・システム2005

    • Author(s)
      中井隆司, 大友智, 岡出美則
    • Journal Title

      日本スポーツ教育学会第25回記念国際大会論集

      Pages: 215-221

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] Standards and Practice for K-12 Physical Education in Japan2005

    • Author(s)
      Takashi NAKAI, Michael W.Metzler
    • Journal Title

      Journal of Physical Education, Recreation & Dance 76(7)

      Pages: 17-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] Physical education teacher education curriculum assessment based on beginning teacher standards in USA2005

    • Author(s)
      NAKAI Takashi, OTOMO Satoshi, OKADE Yoshinori
    • Journal Title

      The international conference for the 25th anniversary of the Japanese society of sport education proceedings

      Pages: 215-221

    • NAID

      40017269903

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] アメリカにおける教師教育改革と体育教師教育カリキュラム・アセスメント-新任教師の能力基準に基づくアセスメント・システム-2005

    • Author(s)
      中井隆司・大友智・岡出美則
    • Journal Title

      日本スポーツ教育学会第25回記念国際大会論集

      Pages: 215-221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] 体育授業場面の期間記録に関する指導プログラムの有効性の検討:教職専門科目/中学校指導法科目における取り組み2005

    • Author(s)
      大友智, 岡出美則, 鬼澤陽子, 吉永武史, 中井隆司, 尹賢秀
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究 22号(印刷中)

    • NAID

      40007045451

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] フィットネス教育「HELP」の授業モデルの開発に関する研究-抽出学生の学習過程と学習成果の変容から-2005

    • Author(s)
      中井隆司, 井谷惠子, 飯田貴子, 北田和美
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要 54(1)

      Pages: 155-164

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Journal Article] The effectiveness of the instructional program on the duration recording to analyze physical education classes2005

    • Author(s)
      OTOMO Satoshi, OKADE Yoshinori, ONIZAWA Yoko, YOSHINAGA Takeshi, NAKAI Takashi, YOUN Hyunsu
    • Journal Title

      Research in educational practice and development, Gunma University 22

      Pages: 149-164

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] Standards and practice for K-12 physical education in Japan2005

    • Author(s)
      NAKAI Takashi, METZLER W.Michael
    • Journal Title

      Journal of Physical Education, Recreation & Dance 76-7

      Pages: 17-22

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 学部学生の体育目標に関する認識の検討2004

    • Author(s)
      大友智, ジュリー, マエダ, リン, ランドール, 金子直子, 岡出美則, 中井隆司
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究 21号

      Pages: 195-206

    • NAID

      40006263950

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 教師が変わり,子どもが変わる授業研究の実現を-教師の力量が高まる授業研究とは-2004

    • Author(s)
      中井隆司, 澤田あかね
    • Journal Title

      体育科教育 52巻・6号

      Pages: 22-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] Undergraduate student's beliefs about purpose for physical education2004

    • Author(s)
      OTOMO Satoshi, MAEDA Julie, RANDALL Lynn, KANEKO Naoko, OKADE Yoshinori, NAKAI Takashi
    • Journal Title

      Research in educational practice and development, Gunma University 21

      Pages: 195-206

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 運動あそび場面における幼稚園教諭の意思決定過程と「個人レベルの指導論」との関係 : 「個人レベルの指導論」が異なる4人の現職教諭の事例から2003

    • Author(s)
      中井隆司, 川下亜紀
    • Journal Title

      奈良教育大学教育実践総合センター研究紀要 12・1号

      Pages: 1-10

    • NAID

      120001075775

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] 体育科教育学関連学会からみた体育教師教育に関する課題2003

    • Author(s)
      大友智, 岡出美則, 中井隆司, 高橋健夫
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究 20号

      Pages: 197-214

    • NAID

      40005799862

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] Trends of physical education teacher education in Japan : On the annual conference on sport pedagogy2003

    • Author(s)
      OTOMO Satoshi, OKADE Yoshinori, NAKAI Takashi, TAKAHASHI Takeo
    • Journal Title

      Research in educational practice and development, Gunma University 20

      Pages: 197-214

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Journal Article] The relationship between personal teaching theory of kindergarten teachers and teacher's decision-making process in motor play situation2003

    • Author(s)
      NAKAI Takashi, KAWASHITA Aki
    • Journal Title

      Bulletin of center for educational research and development, Nara University of education 12-1

      Pages: 1-10

    • NAID

      120001075775

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380011
  • [Patent] 映像再生システム, 再生装置, 再生プログラムおよび再生方法2012

    • Inventor(s)
      中井隆司・伊藤剛和
    • Industrial Property Rights Holder
      奈良教育大学
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Filing Date
      2012-09-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Patent] 映像再生システム、再生装置、再生プログラムおよび再生方法2012

    • Inventor(s)
      中井隆司・伊藤剛和
    • Industrial Property Rights Holder
      奈良教育大学
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Filing Date
      2012-09-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Presentation] The Development & the Improvement of a Program of Professional Development of the Graduate Students2019

    • Author(s)
      Takashi NAKAI, Masahito YOSHIMURA & Koji MAEDA
    • Organizer
      2019 the World Association of Lesson Studies International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04551
  • [Presentation] The Development of a Program to Enhance and Deepen the Reflective Thinking of the Graduate Students through the Collaborative Reflection in Lesson Studies2018

    • Author(s)
      Takashi NAKAI, Masahito YOSHIMURA, Koji MAEDA
    • Organizer
      Lesson study international congress
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04551
  • [Presentation] The Relationship between Teachers’ Reflective Thinking and Collaborative Reflection2017

    • Author(s)
      Takashi NAKAI, Mike Metzler, Hirofumi MORI
    • Organizer
      Associacion of Teacher Educators 2017 Annual Meetings
    • Place of Presentation
      Caribe Royale Resort Hotel, Orland,FL USA
    • Year and Date
      2017-02-13
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381029
  • [Presentation] Integrating of the Career Guidance Program with the Professional Development Culliculum of the Graduate School in Nara University of Education2013

    • Author(s)
      Tomoe Kawasaki, Masahito Yoshimura,Takashi Nakai
    • Organizer
      IAEVG International Conference 2015
    • Place of Presentation
      the Corum – Congress Hall-, in Montpellier, France
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330260
  • [Presentation] 現職教員による自主研修サークルに関する調査2013

    • Author(s)
      米村耕平・中井隆司・森博文
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第32回大会
    • Place of Presentation
      中京大学名古屋キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Presentation] The Development of a PETE Student's knowledge Through Collaboration2013

    • Author(s)
      Takashi NAKAI & Mike Metzler
    • Organizer
      2012 NASPE Physical Education Teacher Education Conference
    • Place of Presentation
      Vegas, NV, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Presentation] 英国P GCEコースの体育教員養成-ブライトン大学チェルシー(イングランド)校を事例として2013

    • Author(s)
      森博文・中井隆司・米村耕平
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第32回大会
    • Place of Presentation
      中京大学名古屋キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Presentation] 現職教員による自主研修サークルに関する調査2012

    • Author(s)
      米村耕平・中井隆司・森博文
    • Organizer
      スポーツ教育学会第32回大会
    • Place of Presentation
      中京大学名古屋キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Presentation] 英国PGCEコースの体育教員養成-ブライトン大学チェルシー(イングランド)校を事例として―2012

    • Author(s)
      森博文・中井隆司・米村耕平
    • Organizer
      スポーツ教育学会第32回大会
    • Place of Presentation
      中京大学名古屋キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Presentation] The Development of a PETE Student's knowledge Through Collaboration2012

    • Author(s)
      Takashi NAKAI & Mike Metzler
    • Organizer
      2012 NASPE Phsical Education Teacher Education Conference
    • Place of Presentation
      Las Vegas, NV, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300222
  • [Presentation] 教員志望学生からみた新任体育教員に必要な能力観-教育実習の事前・事後の調査から-2008

    • Author(s)
      森博文・中井隆司・栗原武志
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第28回大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Presentation] Webctを用いた職能成長養成モデルに基づく体育教員養成授業モデルの実践事例2008

    • Author(s)
      中井隆司・木原成一郎・森博文
    • Organizer
      日本体育学会第59回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2008-09-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Presentation] 体育教員養成カリキュラムに対するアセスメント手法の開発-教師効力感によるDispositionsのアセスメント-2007

    • Author(s)
      中井隆司・木原成一郎・森博文
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第27回大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2007-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Presentation] The current state and problems regarding teacher training in Japan asseen from the point of view of fostering practical teaching performance2007

    • Author(s)
      Hirofumi MORI, Takashi NAKAI
    • Organizer
      The 2007 History & Future Directions of Research on Teaching Education in Physical Education Conference
    • Place of Presentation
      Pittsburgh, USA
    • Year and Date
      2007-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Presentation] アメリカにおける学生の実践力を保証する組織的な教育実習アセスメント-GSU・UTAを事例として-2007

    • Author(s)
      森博文, 中井隆司, 木原成一郎
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第27回大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2007-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Presentation] Standards and Reformation for Physical Education Teacher Education in Japan2006

    • Author(s)
      Takashi NAKAI
    • Organizer
      NASPE PETE Conference
    • Place of Presentation
      Long Beach, CA, USA.
    • Year and Date
      2006-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Presentation] アメリカにおけるスタンダードとアセスメントに基づく体育教員養成2006

    • Author(s)
      森博文・木原成一郎・中井隆司
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      びわこ成蹊スポーツ大学
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Presentation] イングランドにおける体育の教員養成の評価-査察(インスペクション)とモニタリング-2006

    • Author(s)
      木原成一郎・中井隆司・森博文
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      びわこ成蹊スポーツ大学
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Presentation] 体育教員養成カリキュラムの質の保障システム-アメリカにおける教師教育改革とアセスメント-2006

    • Author(s)
      中井隆司・木原成一郎・森博文
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      びわこ成蹊スポーツ大学
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • [Presentation] アメリカにおける教師教育改革と体育教師教育カリキュラム・アセスメント-新任教師の能力基準に基づくアセスメント・システム-2005

    • Author(s)
      中井隆司・大友智・岡出美則
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第25回記念国際大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2005-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300195
  • 1.  MORI Hirofumi (00342379)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 2.  OYANAGI Wakio (00225591)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  ITO Takekazu (40249488)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  YOAHIMURA Masahito (20201064)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 5.  MAEDA Koji (60737419)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KIHARA Seiichirou (20214851)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 7.  YONEMURA Kouhei (20403769)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 8.  KAWASAKI Tomoe (50346300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  MIMURA Takao (10324021)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  TAMAMURA Kunihiko (00207234)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  IKEJIMA Tokuhiro (70346302)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  MATSUKAWA Toshihiro (10190430)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  MIYASHITA Toshiya (50314521)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  YAMAMOTO Yoshinobu (20613714)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  YOSHIDA Makoto (40314520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  KASUYA Takashi (10405079)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  KITAGAWA Takeshi (80710441)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  HIGUCHI Takazo (70712628)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  NATSUI Hidefumi (90452515)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  KUCHINO Takashi (60192027)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  KANEGAE Junichi (90185918)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  UNNO Yuzo (30151955)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  HARADA Nanaka (70181021)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  OTOMO Satoshi (90243740)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 25.  OKADE Yoshinori (60169125)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 26.  ITANI Keiko (80291433)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  KITADA Kazumi (30204895)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  IIDA Takako (60099554)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  河合 保秀 (10613713)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi