• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kume Teiko  久米 禎子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KUME Teiko  久米 禎子

Less
Researcher Number 90388215
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
2008 – 2009: 鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 講師
2007: 鳴門教鳴門教育大学育大学, 学校教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Clinical psychology
Keywords
Principal Investigator
グループ / 共感的理解 / 自己受容 / 自己理解 / 教員研修 / 教育相談 / 箱庭 / 体験的理解 / 教師の自己理解 / 内面的成長 … More / 体験型グループ研修 / グループ力動 / 体験型教員研修 / 教育相談力 … More
Except Principal Investigator
乳幼児 / 体験を言語化 / 感受性や想像力 / 観察能力 / 臨床的視点 / 自己省察 / 幼児理解 / 情動調律 / 心理療法家 / 逆転移 / 言語化 / 想像力 / 感受性 / 保育園実習 / カウンセラー教育 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (8 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  箱庭を用いた教師の教育相談力を高める研修の実用化に向けての実践研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      久米 禎子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Practical research on training group using sandplay for educational counselingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kume Teiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Developing the Sensitivity and Creativity Training Program using Emotional Attunement to infants and children

    • Principal Investigator
      YAMASHITA Kazuo
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Naruto University of Education

All 2024 2022 2021 2009

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 教員のための箱庭体験グループ : 現場での活用の課題と工夫2024

    • Author(s)
      久米禎子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 26-36

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02526
  • [Journal Article] Abilities and trainings required for educational counseling2022

    • Author(s)
      久米禎子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 36 Pages: 21-28

    • DOI

      10.24727/00029340

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29355

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02670
  • [Journal Article] Experience and awareness of teachers in educational consultation training using Group Sandplay: consideration of works and interviews2021

    • Author(s)
      久米 禎子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 36 Pages: 11-23

    • DOI

      10.24727/00028968

    • NAID

      120006994106

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28984

    • Year and Date
      2021-03-10
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02670
  • [Journal Article] 乳幼児との情動調律による感受性訓練の効果-心理療法家を目指す大学院生を対象に-2009

    • Author(s)
      葛西真記子, 中津郁子, 末内佳代, 久米禎子, 粟飯原良造, 山下一夫, 塩路晶子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要 第24巻

      Pages: 130-141

    • NAID

      110007056611

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530627
  • [Journal Article] 乳幼児との情動調律による感受性訓練の効果-心理療法家を目指す大学院生を対象に-2009

    • Author(s)
      葛西真記子・中津郁子・末内佳代・久米禎子・粟飯原良造・山下一夫・塩路晶子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要 24

      Pages: 130-141

    • NAID

      110007056611

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530627
  • [Presentation] 箱庭を活用した教育相談研修の効果―自他に対する理解と受容に着目して―2021

    • Author(s)
      久米禎子
    • Organizer
      日本箱庭療法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02670
  • [Presentation] 保育実習における感受性・共感性訓練の効果2009

    • Author(s)
      中津郁子・久米禎子・両木理恵・葛西真記子・山下一夫
    • Organizer
      日本心理臨床学会第28回大会
    • Place of Presentation
      東京国際フォーラム
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530627
  • [Presentation] 保育実習における感受性・共感性訓練の効果2009

    • Author(s)
      中津郁子・久米禎子・両木理恵・葛西真記子・山下一夫
    • Organizer
      日本心理臨床学会第28回秋季大会
    • Place of Presentation
      東京国際フォーラム
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530627
  • 1.  YAMASHITA Kazuo (70191278)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  KASAI Makiko (70294733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  NAKATSU Ikuko (80420553)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  AIHARA Ryozo (70420552)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  SUEUCHI Kayo (70403764)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  SHIOJI Akiko (70314888)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi